Gå til innhold
  • Bli medlem

1 duks telt


Peder K.

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ikke vært borti i det teltet før, men den har ihvertfall en ålreit vekt. Den er imidlertid noe kort (kun 2,1 m) og passer neppe for folk over 1,80 cm.

Alternativene er Mountain Hardware EV 2 med såkalt innebygd fortelt, Bibler-telt som har fortelt som kan hektes på og Integral Designs MK1 som kommer i 3 ulike størrelser alle med fortelt som kan hektes på.

Er man i et tørt fjellområde trenger man ikke fortelt. I Norge bør man ha dette, dersom ikke værmeldingen er bankers.

Skal man si noe vettugt om 1-dukstelt generelt må det være at de lærde strides. De er forholdsvis vanlige i USA og etter det jeg ser av diskusjoner på internett har de også svært mange ivrige tilhengere. Så er det noen som ikke liker dem... Det beste er å prøve selv. Dette blir ikke så lett når man bor i Norge. Det er at nesten ingen sportsforretninger fører disse, og det er (antageligvis) ingen fjellsportsgrupper o.l. som har slike til utlån. Vi er litt i bakevje her.

Da må man gutse å kjøpe en selv og fortelle oss andre hva du synes.

Så er det et spørsmål om man i det hele tatt trenger en 1-dukstelt. Til 3-sesongsbruk ville jeg ha valgt f.eks. en Hilleberg Akto eller Unna, begge under 2 kilo. 1-duksteltene nevnt over kommer til sin rett under 4-sesongsforhold der vekten er helt avgjørende. Hvis man trenger en meget lett 4-sesongstelt så kjøper man en 1-dukstelt. Hvis man ikke har tenkt å bruke den under 4-sesongsforhold så kan man likesågodt kjøpe en lett 2-dukstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen testa eit en-dukstelt... trur det var på nordkappturen. Han var berre sånn passe begeistra ja. Kunne kanskje være ok i tørre områder men med reng og drittver var det ikkje mykje skryt til dette teltet. hugsa ikkje kva merke det var men om du har mulighet for å sjå programmet finne du det ut der. var i den 6-episoders-serien som gjekk på NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele Lars Monsen serien kan sees på NRK.no nett-tv. Gratis :D

Monsen klaget spesiellt på at liggelengden var for kort (føttene og hodet kom i kontakt med duken) og at det "regnet" innvendig i teltet når det blåste (innvendig kondens ble ristet av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte for noen år siden bergans fjellbu enduks dermizax men levertet det tilbake etter noen byttinger uten forbedring!!

nåt det er sagt så var det ikke duken det var noe galt med (sømmene som lekket vann som en sil) den pustet veldig bra og jeg har aldri hatt så behagelige netter i telt!!!

Minuset med endukstelt sånn som jeg ser dete er at det er kaldere i et endukstelt! du får utelufta med vind direkte mot enkelduken som gjør at inneluften blir mer nedkjølt samt at det legger seg rim på innsiden av duken i løpet av kalde netter, men denne tiner og fordamper greit gjennom duken når du fyrer opp primusen om morgenen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt gikk lars monsen med et fjellreven telt på turen i finnmark og han var ikke fornøyd med det pga det ikke var tett nok og lengden var for kort. Det var som nevnt her allerde ikke gore-tex og kan ha mye av skylden. Han mente det var bedre til vinterbruk ettersom det da er tørrere. Om man ser i villmarksboka til Monsen så snakker han om et Gore-tex telt som han hadde en gang og han skrøt over dets evne til å holde tørt. Han sier blant annet at han lå inntil teltduken hele natten mens det striregnet uten å bli våt. P.s. Lars monsen har det som del av sin jobb å teste utstyr! Det er ikke mange som gir utsyret en slik grundig testing som han. Å "holde seg for god" til å klage på utsyr er det dummeste jeg har hørt, det hjelper jo bare alle til å luke ut dårlige produkter slik at en ungår å kjøpe katta i sekken. Stå på lars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lest hardtesten han hadde i Villmarksliv før i tiden? Han bruker jo utstyret langt utenfor det bruket det er beregnet til. Fx: hoppe ut i tornekratt med klærne, gni rompa mot berget for å teste slitasjeevnen til stoffet i buksa. Knipe på bjørnetenner i 40- med multiverktøy osv. Konklusjonen blei som regel at enten var det for dårlig, eller så var det for dyrt.

I canadaboka var det noen spenner i kløvene som gikk heden. Alle ødelegger ett eller annet når de er på langtur, men jeg syntes han gjør litt for stort nummer ut av slike småting. Det neste blir vel en linje om at skolissa ryke :) .

Det er jeg fullstendig uenig i. Tvert imot har han inspirert en rekke mennesker til å få ut fingeren og komme seg på tur.

Ok. Det er mulig jeg var litt stygg mot Hr. Monsen. Han er utvilsomt en av de dyktigste friluftsmenn vi noen gang har hatt, og han har selvfølgelig rett i mye av det han sier. Han påpeker også selv at utstyret kan være bra nok i massevis til "vanlige" folk, selv om han ikke ville brukt det på sine turer.

Jeg leser også bøkene til Monsen med stor interesse. Han skriver bra, og det er veldig mye å lære av bøkene hans. Men jeg holder på påstanden min om at det er mye syting i alaskaboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt gikk lars monsen med et fjellreven telt på turen i finnmark og han var ikke fornøyd med det pga det ikke var tett nok og lengden var for kort. Det var som nevnt her allerde ikke gore-tex og kan ha mye av skylden. Han mente det var bedre til vinterbruk ettersom det da er tørrere. Om man ser i villmarksboka til Monsen så snakker han om et Gore-tex telt som han hadde en gang og han skrøt over dets evne til å holde tørt. Han sier blant annet at han lå inntil teltduken hele natten mens det striregnet uten å bli våt. P.s. Lars monsen har det som del av sin jobb å teste utstyr! Det er ikke mange som gir utsyret en slik grundig testing som han. Å "holde seg for god" til å klage på utsyr er det dummeste jeg har hørt, det hjelper jo bare alle til å luke ut dårlige produkter slik at en ungår å kjøpe katta i sekken. Stå på lars!

Kan ikke si meg mer enig. Lars Monsen har endelig fått litt lønn igjen for alt det han har gjort. Men det er noe med landet Norge og janteloven.

Stå på Lars sier jeg også!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.