Gå til innhold
  • Bli medlem

Mammut vs Mountain Hardwear sovepose


Izzy

Anbefalte innlegg

Trenger litt synsing, meninger og erfaringer fra andre her. Jeg er på tur til å skifte ut min Ajungilak Sphere Spring sovepose. Jeg har tilbrakt utallige netter i den, ofte med en del frysing fordi jeg sjeldent greier å ha den helt igjenlukket, glidelåsen kiler seg fast til stadighet. Når posen er helt lukket og glidelåsen kiler seg helt i toppen, greier jeg nesten ikke å vippe ut fingrene for å fikle den løs, kort sagt så vennet jeg meg fort til å ha kniv tilgjengelig i posen i tillfelle jeg ikke skulle greie å beherske klausfølelsen lenge nok. Det jeg derimot faktisk liker ved denne posen er vekten og pakkvolumet i str fotball. Men den størrelsen har jeg som regel hatt både soveposen og liggeunderlaget pakket ned i teltposen, helt topp.

Jeg har funnet to poser på Fjellsport som jeg lurer på. Mammut Altitude Exp 3 season Dark Orange. Den ser god ut men har en T-komfort på -3 hvilket jeg som frysepinne tenker er kanskje litt på grensen, vekt 1510 g, volum 22 x 45.

Den andre posen jeg har kikket på er Mountain Hardwear Laminina Z Flame Long Emerald. Den er stygg som juling fargemessig i mine øyne men har T-komfort på -6 som høres bedre ut for en frysepinne, vekt er ikke oppgitt men regular modellen veier ca 1670 g, volum 22 x46.

Altså er disse posene ganske like såvidt jeg kan se med tanke på vekt og volum. Det er desverre det dobbelte av Ajungilakposen sånn ca. Er det noen av dere som har egne erfaringer med disse posene? Eller har sett dem live og dannet et inntrykk av dem? Jeg er åpen for andre gode forslag også, i såfall er kravene at jeg kan røre meg i posen, (jeg liker å ha litt plass), at den har en T-komfort på noen minus og helst at vekt og pakkvolum er så lite som mulig. Dameposer er nok ikke et alternativ da jeg er høy og bredskuldret. Jeg er ute etter en 3 sesongspose, har vinterpose (Isbjørn).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er egentlig det jeg er på leiting etter, både temperaturmessig og med tanke på vekt. Jeg bare vet at det har vært mange netter der jeg egentlig kunne ha holdt varmen hvis jeg hadde kunnet dra glidelåsen helt opp på Ajungilakposen og ikke måttet bekymre meg for å ikke få glidelåsen opp igjen. Og vekt på 1,5 kg ca, det har jeg egentlig ikke lyst på. Jeg vet at du har Mont Bell pose, det kikket jeg på forrige gang jeg skulle kjøpe pose. Men jeg vil helst kjøpe pose i et av de nordiske landene, så jeg slipper moms, toll og tull. Jeg har bare ikke funnet bedre alternativer til de to posene jeg nevner som ikke ser ut som følelsen av tvangstrøye ;-) Forslag mottas gjerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sphere er jo en veldig smal modell. Altitude serien er en del videre. Nå vet jeg ikke hvilke budsjett du har men Western Mountaineering sin Megalite er en vid 3 sesongs pose som alikevel er lett, men den koster. Evt se på roberts.pl og modellen superlight 400. Kan du velge lengde og vidde på posen, kommer bra ut i pris kontra de dyre merkene. Veier vel godt under kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg takker pent, omenn litt seint for dere som har kommet med innspill. Jeg lider fortsatt valgets kval, akkurat nå funderer jeg mest på Cumulus Panyam 600 eller Warmpeace Viking 600. Begge to holder seg rundt 1 kg. Men jeg kjenner jeg er litt skeptisk, den ene er fra Polen, polsk gåsedun, den andre fra Tjekkia. Jeg nøler fordi jeg ikke klarer å finne info om hvordan dunet er høstet. Kommer det fra matproduksjon er jeg komfortabel med det men høstes det fra levende gjess så er jeg ikke med lenger. Noen som vet ?

Det finnes også dårlig med videoer på youtube som viser disse posene. Cumulus Panyamposen ser mere "lofty" ut og penere generelt men den har ingen kant mot glidelåsen hvilket for meg indikerer at det kan være lett å kjøre glidelåsen fast i stoffet. Warmpeaceposen ser ut til å ha en anti-snag kant, stort pluss i såfall. Skal ikke være lett dette men jeg er jo ikke den første som har lidd valgets kval.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Må si at Mammut Sphere UL for meg er i en særklasse på vekt, varme og pakket volum...så skal jeg se meg om etter et tilsvarende vekt/varmeforhold og nedpakket volum så er det kun de dyrere dunposene som kan konkurrere... Dvs i klassen minst 2 ganger så dyr som Sphere UL. Å øke komf temp fra -1 til ned mot -11 til -13 med pakkbarhet og vekt ned mot 8-900gram øker prisen på en pose opp mot 9-12000,- ser jeg. Har jeg behov så betaler jeg det som noe slikt koster, men å tro at jeg skal få tilsvarende som sphere ul spring bare med -11 til -13 komftemp til tilsvarende pris er som å tro på julenissen har jeg funnet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Mountain Hardware soveposer. Ratio 15 og Ratio 32. Er godt fornøyd med begge. Kjøpt til kampanje priser er de også. Ratio 32 er i kaldeste laget rundt 0 grader C, men den er heller ikke noen tre sesongs pose.  Problemet ditt med at glidelåsen setter seg fast har  M.H. gjort noe med da det er sydd på en stoffstripe som glidelåsen ikke setter seg fast i. Begge standard utgavene gir god plass til meg med mine 187/88 kg. 

Ratio 32, Vekt 829 g, EN-rating,T-lim -3, T-comfort +3

Ratio 15, Vekt 1,14 kg, EN-rating, T-lim -11, T-comfort -4

Jeg har også en tre sesongs syntetisk sovepose, her ligger vekten på 2,2 kg. Denne tar altfor stor plass i sekken. Ratio 32 bruker jeg sammen med sekken min på 45 liter på marka turene når nattetemperaturen ligger godt over 0 grader

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. juni 2016 at 0.21, Izzy skrev:

Jeg takker pent, omenn litt seint for dere som har kommet med innspill. Jeg lider fortsatt valgets kval, akkurat nå funderer jeg mest på Cumulus Panyam 600 eller Warmpeace Viking 600. Begge to holder seg rundt 1 kg. Men jeg kjenner jeg er litt skeptisk, den ene er fra Polen, polsk gåsedun, den andre fra Tjekkia. Jeg nøler fordi jeg ikke klarer å finne info om hvordan dunet er høstet. Kommer det fra matproduksjon er jeg komfortabel med det men høstes det fra levende gjess så er jeg ikke med lenger. Noen som vet ?

 

Når produsentene ikke opplyser om dette på hjemmesidene så er det muligens en klar indikasjon på at det kan være fra levende gjess? Det skulle jo være i deres interesse å opplyse om dette hvis det var fra matproduksjon da det er et klart kjøpsargument for mange? Å skrive en epost til de er jo en mulighet. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har Mountain Hardweare hyperlamina flame og det er en god pose som jeg sover godt i ned til noen få minusgrader. Kvalitetsfølelsen i stoffet er ikke på Rab-nivå, men det er heller ikke prisen. Stoffet er generelt tynt for å holde vekta nede antar jeg, men det er solid nok og holder fint etter ca 20 bruksdøgn. I motsetning til en dunpose så klapper ikke syntet delvis sammen i fuktig vær og prisen er jo et godt kjøpsargument. Tror jeg kjøpte den for ca 1500. En god dunpose blir definitivt mindre i pakkvolum selv om MH pakker temmelig bra i forhold til mange andre syntetposer på markedet. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RoyN Ja, det er det jeg også tenker. Jeg har egentlig droppet å tenke mere på akkurat disse posene, innrømmer blankt at tilliten sitter langt inne når slike ting ikke er opplyst som den mest naturlige selvfølge. Den posen jeg har mest i tankene nå er vel MH Ratio 15, kommer antakelig til å bestille den når jeg kommer hjem fra jobbreise på fredag. Det ergrer meg bare grønn å måtte gå opp til dobbelt vekt av Agungilak Sphere Spring posen jeg har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg anbefaler gjerne Rab Summit 800 https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-summit-800-formula-one-regular.html

Denne er relativt bred, bredere enn min Rab Neutrino 600 Endurance (har dem begge). Jeg er 181 og 76kg - romslig nok til meg. T-Komfort på -5 og 800 gram dun:) I lenken ser du hvordan soveposen lages i video nederst på siden. Den er dyrere enn MH Ratio 15. Dunmengden er 800 gram vs 600 for MH Ratio 15.

Yttermateriale: Pertex®Endurance

Fyllmateriale: Andedun 650 Fillpower

Fyllvekt: 800g

T-Comfort: -5°C (EN13537) Laveste temp. for kvinner. Tror også det er Rabs sleeplimit og ikke EN-test, som Fjellsport har skrevet.

T-Limit: -15°C (EN13537) Edit: Dette er Rabs egen sleeplimit for herrer, så ikke aktuell for kvinner.

Maks personlengde: 185cm

Glidelås: Venstre

Skulderbredde: 72cm

Hoftebredde: 60cm

Fotbredde: 46cm

Vekt: 1300g

Ytterstoffet er slitesterkt og Rabs mest vannavstøtende (vannsøyle på 1000mm), derfor noe tyngre enn de superlette. http://www.pertex.com/product/endurance/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg endte opp med en Mountain Hardwear Ratio 15 pose. Ååå himmel, den posen er deilig! For første gang på mange år har jeg akkurat passe med plass i posen, ingen klausfølelse eller følelse av å ligge trangt. Jeg kan dra glidelåsen helt opp uten å være redd for at den kjører seg fast og har det utrolig varmt og behagelig i den. Den var så absolutt vel verd de ekstra grammene jeg i utgangspunktet "gruet" meg for. 

Å ha en god sovepose som passer kroppen og temperaturpreferansene betyr mer enn jeg har vært bevisst på før. Hvor jeg før har visst at natten nesten uansett ville innebære noe preg av ubehag i form av klausfølelse og småfrysing så eier jeg ikke lenger noen bekymringer for det, tvertom så gleder jeg meg nå til å krype i posen for natta og vet at hvis jeg våkner på natta er det i allefall ikke pga posen. Helt herlig. Fikk testet den ut på Hardangervidda hvor det blåste hardt og temperaturen dermed krøp godt ned på natta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.