Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting på Store Knudsholstind mm


Peder K.

Anbefalte innlegg

I sommer har jeg tenkt å teste ut overnatting på diverse topper i Jotunheimen hvis været tillater det.

1. Er det noe sted å telte på toppen av Knudsholstind eller blir det åpen himmel?

2. Er det andre topper i Jotunheimen som egner seg spesielt godt for telting? Tom har tidligere tipset meg om Heillstuguhø.

3. Er det noen som har lyst til å være med?

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer veldig mye an på hvilken komfort du krever. Hvis det er nok med et flatt parti, kan sikkert mange topper gå an. Hvis du i tillegg trenger et litt smooth underlag, som gress, blir det vanskeligere. Jeg vil i hvert fall tro at dersom du får sove godt på Store Knutsholstind, kan du overnatte på flertallet av Jotunheimens topper. Men som tidligere nevnt: Heilstuguhø er veldig bra utpå sommeren når snøen har gått. Der er det mykt og flatt underlag ganske langt oppe under toppen, med fet utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil i hvert fall tro at dersom du får sove godt på Store Knutsholstind, kan du overnatte på flertallet av Jotunheimens topper.

Det tror jeg også! Du skal ihvertfall ha et sabla godt underlag for å ligge godt der oppe. Kan ikke huske at toppen var spesielt godt egnet for telting. :lol:

Topper som, iflg. andre, skal være godt egnet til telting er bl.a Gjertvasstind og Sentraltind. Midtre Torfinnstind har jeg også sett at noen overnattet på i telt.

Ellers er det muligheter på store Soleibotntind iflg. et bilde jeg har fra toppvarden der. Ihvertfall hvis det holder å rulle ut underlaget, så er det en stor og relativt flat stein der som kan benyttes som seng:

post-42-133474415689_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv dreier seg som kjent om å finne nye og utrivelige måter å overnatte på.

Når det gjelder toppene over 2000 meter så består de av stein alle sammen og komforten er dermed avhengig av hvor man finner den flateste steinen.

Det finnes heldigvis tre (muligens fire) topper over 2000 meter man kan overnatte på UTEN å bruke gabbro som hodepute og gneis som dyne. dagens quiz er: Hvilke tre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv dreier seg som kjent om å finne nye og utrivelige måter å overnatte på.

Det finnes heldigvis tre (muligens fire) topper over 2000 meter man kan overnatte på UTEN å bruke gabbro som hodepute og gneis som dyne. dagens quiz er: Hvilke tre ?

Ærlig talt, det finnes jo mange snø/bredekte topper over 2000m som f.eks Glittertind 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på å overnatte på en snødekt midtre Skagastølstind. Gode lytterforhold for radio (Bislett Games den kvelden), fin utsikt og god liggekomfort. Vi sov selvsagt med sele og var forankra med slynge rundt varden.

Mest urolige natt hadde han som gravde grop til å ligge i i vesthellinga av toppen. Kaldeste stedet på toppen, og tillegg fikk han ikke morrasola på posen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer har jeg tenkt å teste ut overnatting på diverse topper i Jotunheimen hvis været tillater det.

1. Er det noe sted å telte på toppen av Knudsholstind eller blir det åpen himmel?

2. Er det andre topper i Jotunheimen som egner seg spesielt godt for telting? Tom har tidligere tipset meg om Heillstuguhø.

3. Er det noen som har lyst til å være med?

Peder

3. Jeg vil være med, men jeg nekter å sikre på noen som helst måte... :roll:

Når drar vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, det finnes jo mange snø/bredekte topper over 2000m som f.eks Glittertind :D

Bredekte toppunkter over 2000 meter er det ikke så mange av. Tror det dreier seg om to eller tre maks.

Men Fanaråken og Galdhøpiggen er jo komfortable topper å overnatte på selv om de ikke har bre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredekte toppunkter over 2000 meter er det ikke så mange av. Tror det dreier seg om to eller tre maks.

Ja det er vel bare Glittertind og Slettmarkhø som kan "skryte" av å ha bredekt toppunkt idag.

Enkelte topper er jo ikke langt unna, som f.eks Leirhø hvor breen slutter like nord for toppvarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.