Gå til innhold
  • Bli medlem

Plastkart


Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at Statens kartverk har sluttet med å trykke plastkart. Igjen står vi med Norges-serien fra Nordeca. Er det noen andre enn Nordeca som trykker og leverer plastkart nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tyvek er jo det Norges serien er trykket på. Regner med det er det Henrik mener med "plastkart".
Det er det samme som rivesikre konvolutter er laget av.

Footprintet til Tarptent teltet mitt er også Tyvek.

Det brukes mest/ i størst skala som vindsperre i bygninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hvis de har begynt å trykke på sånt papir. Men trykker de da på begge sider, tro? Glad jeg i siste liten (egentlig for seint, men de hadde glemt å ta ned linken et sted) rakk å bestille meg en ekstra bunke av de gamle, fikk utvidet samlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 7homas skrev:

Tyvek er jo det Norges serien er trykket på. Regner med det er det Henrik mener med "plastkart".
Det er det samme som rivesikre konvolutter er laget av.

Footprintet til Tarptent teltet mitt er også Tyvek.

Det brukes mest/ i størst skala som vindsperre i bygninger.

 

Hmm, når ser man det første heldekkende kartet av Norge som en tarp?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, steingrd skrev:

Det finnes en rekke Karverket-sertifiserte Print-On-Demand leverandører, se litt ned på denne siden: http://www.kartverket.no/Bestille/Bestille-kart/

Ser at noen av disse leverer på både papir og noe de kaller Tyvek som skal være vann og rivesikkert. 

Har ikke testet :)

Det er jeg fullt klar over ja ;)

Men forutenom dette, er det ingen som har noen svar på spørsmålet som jeg kom med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.6.2016 at 13.13, Henrik skrev:

 

Det er jeg fullt klar over ja ;)

Men forutenom dette, er det ingen som har noen svar på spørsmålet som jeg kom med?

Du fikk vel svar av steingrd. Er kun norgesserien som leverer komplett serie over hele Norge nå. I tillegg finner du diverse turkart trykket på plast. Statkart har sluttet å trykke sine egne kart, men du får fremdeles kjøpt de gamle en rekke steder.

Er godt fornøyd med Norgesserien selv. Turistforeningen i Stavanger har til enhver tid inne hele serien så det er veldig greit å stikke innom der når jeg trenger nye kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Så kan det jo nevnes at man nå kan printe ut egne kartblad fra norgeskart.no, helt gratis :) Med en fin kartlomme så fungerer dette veldig bra.

Jeg bruker gratisprogrammet Qgis til å lage turkartene mine. Henter kartggrunnlagene mine Kartverket. Jeg bruker det som heter toporaster 3 og resultatene blir ganske bra, hvis man pirker litt på layouten. 

Nå skal det sises at det er en fordel at man har tilgang til en plotter som kan skrive ut iark større enn A3. 

 

Kartet jeg har lagt ved i denne linken er et kart over Dovrefjell i A1 format som jeg satt sammen med kartgrunnlaget toporaster. Det koster kun 30 kroner for et A1-ark hos meg, og med tilgang til en eller annen form for myk laminering så er det snakk om ganske billige kart?

 

PS:  Vet noen om hvor jeg kan få tak i slik stor og myk laminering til kart?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, gingerviking said:

Jeg bruker gratisprogrammet Qgis til å lage turkartene mine. Henter kartggrunnlagene mine Kartverket. Jeg bruker det som heter toporaster 3 og resultatene blir ganske bra, hvis man pirker litt på layouten. 

Nå skal det sises at det er en fordel at man har tilgang til en plotter som kan skrive ut iark større enn A3. 

 

Kartet jeg har lagt ved i denne linken er et kart over Dovrefjell i A1 format som jeg satt sammen med kartgrunnlaget toporaster. Det koster kun 30 kroner for et A1-ark hos meg, og med tilgang til en eller annen form for myk laminering så er det snakk om ganske billige kart?

 

PS:  Vet noen om hvor jeg kan få tak i slik stor og myk laminering til kart?

 

 

Okay, er ikke kjent med det men regner med du har testet den nye funksjonen jeg snakker om? Blir da endel A4 ark men syntes det fungerer ganske bra å putte oppi kartmappa og bytte om ark etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Okay, er ikke kjent med det men regner med du har testet den nye funksjonen jeg snakker om? Blir da endel A4 ark men syntes det fungerer ganske bra å putte oppi kartmappa og bytte om ark etterhvert...

Er ikke helt sikker? Har lagt ved et bilde av funskjonen jeg tror du beskriver? Jeg har ikke brukt denne funskjonen før, men som bildet viser er det stor datatrafikk på norgeskart.no. Er det noe jeg har gjort feil??

Forøvrig må bare si at jeg virkelig liker at det har blitt så lett for alle å skrive ut egne kart for alle! 

 

Tar utdanning innen grafisk design og kartdata, så har vært så heldig å lære hvordan man lager disse kartene selv. i Qgis  Det er riktignok litt knotete i begynnelsen, men gevinsten av å lære det er etter min mening veldig stor! 

 

Utkrift av kart.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev ut et kart fra Kartverket nå i vinter og det manglet tall på rutenettet. Tror det er mange som bare bruker disse kartene, og skulle det oppstå en situasjon vil de ikke kunne oppgi en posisjon. For meg er disse kartene bare et supplement til gps'en når jeg er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekrer sammen en guide om hvordan man skriver ut kart gjennom de fritt tilgjengelige WMS-tjenestene levert av statens kartverk. Skal i guiden vise hvordan man legger til rutenett med tall. 

Guiden havner i underforumet "Gjør det selv". 

Stay tuned!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.