Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinsfjell 2 erfaringer.


Aries

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et nytt 1-mannstelt som skal brukes hele året. Ringstind 2 hadde vært genialt, men jeg har også en valp på 6md som skal med på alt fremover, Så da blir det for lite. 

Har tittet litt på reinsfjell 2, det virker som et praktisk telt med god takhøyde og to bagasjerom. Et til hund og sekk, samt et til fyring og matlaging. 

Hva tror folket? Noen som har brukt det på vinteren som kan dele sine erfaringer? :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt noen netter i Reinsfjeld extrem og superlight på kurs/produkttesting uke på jobben og likte teltet veldig godt. Reinsfjeld er helseports best ventilerte telt og det kommer godt med sommer som vinter. Var mer enn god nok plass til meg og bikkja pluss utstyr.

Det var -7 grader og lett snø pluss litt vind når jeg testet dem og de fungerte knall! Skal ha extrem versjonen selv når ferie pengene kommer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg sjekket et Reinsfjell 2 SL som står oppslått på XXL. Lekkert telt, javisst, og veldig fint med to innganger og to fortelt, og super ventilasjon. Men jeg syntes det ble for kort for meg, faktisk. Jeg er 187, og følte at både hodet og føttene buttet i veggen på innerteltet. Jeg måtte ligge på skrå for å ha klaring. Det skyldes nok at veggene skråner noe innover, noe som jo blir enda tydeligere om man legger seg på et 5-7 centimeter underlag. Tror kanskje jeg velger et Fjellheimen 2 SL i stedet, der opplevde jeg ikke samme problemet med å berøre innerteltet. De to teltene koster det samme, veier omtrent det samme - men er noe ulike i utforming. Noen som har tanker om disse to alternativene mot hverandre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tober skrev:

Jeg sjekket et Reinsfjell 2 SL som står oppslått på XXL. Lekkert telt, javisst, og veldig fint med to innganger og to fortelt, og super ventilasjon. Men jeg syntes det ble for kort for meg, faktisk. Jeg er 187, og følte at både hodet og føttene buttet i veggen på innerteltet. Jeg måtte ligge på skrå for å ha klaring. Det skyldes nok at veggene skråner noe innover, noe som jo blir enda tydeligere om man legger seg på et 5-7 centimeter underlag. Tror kanskje jeg velger et Fjellheimen 2 SL i stedet, der opplevde jeg ikke samme problemet med å berøre innerteltet. De to teltene koster det samme, veier omtrent det samme - men er noe ulike i utforming. Noen som har tanker om disse to alternativene mot hverandre? 

Ikke enig med deg. Jeg er 190 og bruker Exped 7LW. Opplever liggelengden som god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tober skrev:

Jeg sjekket et Reinsfjell 2 SL som står oppslått på XXL (...) Men jeg syntes det ble for kort for meg, faktisk. Jeg er 187, og følte at både hodet og føttene buttet i veggen på innerteltet. Jeg måtte ligge på skrå for å ha klaring. (...)

Jeg selv Reinsfjell 2 SL, og er også 187cm, og opplever god plass til både hode og føtter, selv på Exped 7 LW. Helsport selv oppgir lengden på innerteltet til 230 cm. Mulig teltet du prøvde på XXL ikke hadde festet innerteltet på riktig måte? Siden trådstarter spør om erfaringer, har jeg selv bare gode erfaringer. Når det gjelder vinterbruk, er det kun brukt et par ganger i skogen vinterstid (og ikke satt på særlig krevende prøvelser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 timer siden, Tober skrev:

Tror kanskje jeg velger et Fjellheimen 2 SL i stedet, der opplevde jeg ikke samme problemet med å berøre innerteltet. De to teltene koster det samme, veier omtrent det samme - men er noe ulike i utforming. Noen som har tanker om disse to alternativene mot hverandre? 

Jeg prøvelå Fjellheimen Camp 3 på XXL, og føttene mine berørte duken i bunn - uten underlag. Jeg er 181cm og teltet var bra satt opp. Jeg vil ha Reinsfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, takk for gode innspill :-)  Her er det jo klare erfaringer man bare må ta med i vurderingen. Men det teltet jeg testet i butikken var altså kort, det kan hende de ikke har slått det opp riktig. Har noen synspunkter på Fjellheimen 2, er det et bedre/dårligere/like godt telt til "lett" helårsbruk i skogen/marka? Er som regel kun snakk om en overnatting om gangen, i skogsterreng og greit vær, men som sagt også høst/vinter.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tober skrev:

Hm, takk for gode innspill :-)  Her er det jo klare erfaringer man bare må ta med i vurderingen. Men det teltet jeg testet i butikken var altså kort, det kan hende de ikke har slått det opp riktig. Har noen synspunkter på Fjellheimen 2, er det et bedre/dårligere/like godt telt til "lett" helårsbruk i skogen/marka? Er som regel kun snakk om en overnatting om gangen, i skogsterreng og greit vær, men som sagt også høst/vinter.   

Sikkert på at ikke det var "Sarek Dome" du testet? Dette er en spesialmodell Helsport lager kun for XXL. Det er forholdsvis tungt og har 20cm kortere liggelengde, men det ser til forveksling likt ut som Reinsfjell SL, bare litt mørkere blåfarge.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tober skrev:

Ja, det tror jeg du kan ha rett i! Selgeren fortalte at det var samme teltet, bare at Reinsfjell 2 var lettere! 

XXL er litt lure.. De får spesiallaget modeller som gjør det vanskelig å vite hva det er og sammenligne med andre..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, whistler said:

XXL er litt lure.. De får spesiallaget modeller som gjør det vanskelig å vite hva det er og sammenligne med andre..

 

Helsport har fullverdig beskrivelse av Sarek Dome 2 på sine sider: http://www.helsport.no/sarek-dome-2
Der kan man se at Reinsfjell 2 SL har helt andre mål, helt annen vekt, og andre stofftyper enn Dome 2. Sistnevnte er bredere, kortere og lavere innvendig, og har større fortelt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette var meget oppklarende.:-D Nå har jeg vært og sjekket, og det stemmer, det er Dome som står utstilt. Jeg går for Reinsfjell SL 2, som får så mange gode tilbakemeldinger fra folk her inne. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

Helsport har fullverdig beskrivelse av Sarek Dome 2 på sine sider: http://www.helsport.no/sarek-dome-2
Der kan man se at Reinsfjell 2 SL har helt andre mål, helt annen vekt, og andre stofftyper enn Dome 2. Sistnevnte er bredere, kortere og lavere innvendig, og har større fortelt.
 

Infoen er der om man leiter, problemet sånn jeg ser det er at XXL stort sett anbefaler nybegynnere sine egne modeller som de sannsynligvis har best avanse på, uten å fortelle så mye om bakdelene med bruk av billigere stoffer og som regel litt mer ukurante mål ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke teltet selv, men her er et svar jeg har fra Helsport fra tidligere undersøkelser: "Reinsfjell 2, som er i prinsippet samme telt som SL-versjonen, men i sterkere ytterstoff. Dette har ca dobbel rivestyrke sammenlignet med SL-utgaven, og er generelt utviklet for å tåle røffere bruk og klima enn SL-utgaven" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, whistler said:

Infoen er der om man leiter, problemet sånn jeg ser det er at XXL stort sett anbefaler nybegynnere sine egne modeller som de sannsynligvis har best avanse på, uten å fortelle så mye om bakdelene med bruk av billigere stoffer og som regel litt mer ukurante mål ;-)

Det er verre hvis de direkte feilinformerer, som å påstå at Dome 2 er samme teltet som Reinsfjell SL, bare tyngre. Eneste likheten mellom dem er så vidt jeg skjønner utseendet (kuppelform med to innganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er 196 høy og valgte Reinsfjell SL2 på grunn av relativt god liggelengde på lav vekt. Exped Orion tapte på målstreken da det viste seg å være for kort for meg. Opplever at det er grei plass inni der, og trenger iallefall ikke ligge på diagonalen med 3-sesongs soveposen. Noe vintertelt er det jo uansett ikke, det må isåfall bli Extremutgaven som får være med i snøen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, JanRH skrev:

Jeg prøvelå Fjellheimen Camp 3 på XXL, og føttene mine berørte duken i bunn - uten underlag. Jeg er 181cm og teltet var bra satt opp. Jeg vil ha Reinsfjell.

Da har kanskje du prøvd XXl versjonen av fjellheimen som sikkert heter noeannet men er helt likt bortsett fra størrelse?

jeg fikk tak i fjellheimen superlight 2 camp på helsport sin outlet og synes det er et hav av plass der. har bare slått opp teltet i Hagen for å prøve men kan ikke skjønne at det er for kort til 181 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
28 minutter siden, dede skrev:

Da har kanskje du prøvd XXl versjonen av fjellheimen som sikkert heter noeannet men er helt likt bortsett fra størrelse?

jeg fikk tak i fjellheimen superlight 2 camp på helsport sin outlet og synes det er et hav av plass der. har bare slått opp teltet i Hagen for å prøve men kan ikke skjønne at det er for kort til 181 cm.

Det var Helsport Fjellheimen Camp 3. Fint telt :)

Det er IKKE for kort, men lavt i fotenden. Jeg kom i kontakt med innerduken der uten underlag. Det er sikkert ikke noe problem, bare jeg som vil unngå at soveposen ikke ligger inntil duken.

230cm er like mye som på Reinsfjell. Ulempen er at takhøyden er lav i fotenden grunnet lav bue. Det så bra stramt ut, men det kunne sikkert strammes enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.