Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sovepose


Anbefalte innlegg

Annonse
5 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Dreamcatcher selges ikke lengre, men Mont Bell har stretchposer som er dødsdigge hvis du liker ekstra plass.De selges kun fra hjemmesiden deres i USA, men det har gått helt uproblematisk hver gang jeg har bestilt derfra. Har mont bell down hugger 800 exp 

Skal sjekke dem ut, hjertelig takk for svar :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den ‎31‎.‎05‎.‎2016 at 21.38, Tessatroll skrev:

Faktisk så nøgd med vinterposen eg fekk til testing at me har kjøpt inn 600 posen til sambo og meg i forbindelse me at me trengte nye 3sesongsposar :) 

 

Den ‎01‎.‎06‎.‎2016 at 10.14, Lindap skrev:

Jeg synes at 600-posen virker litt minimalt for 3-sesonger for kvinner, men en komforttemperatur på -3 for damer. Da hadde 900-posen kanskje vært mer aktuelt eller en annen pose med et fyll et sted imellom. 

 

Dere to er spot on i forhold det det jeg nå sliter med å konkludere på.

Jeg har selv kjøpt Viking W 600 til meg selv og er veldig fornøyd. Jeg skal også kjøpe en ny 3-sesongs sovepose til samboeren og vurderer da også en 600 (bare i short) til henne. Hun fryser imidlertid lett og når de lengste turene på sommerstid vil gå i fjellet og ikke i skogen er jeg redd for at 600 kan bli knapt (det kan fort bli flere kuldegrader om natten).

Jeg ser at 900 i short veier omtrent det samme som 600 i long (som jeg har selv). Jeg synes også 600 long komprimeres tilfredsstillende; 900 i short vil vel kunne komprimeres omtrent likt - kanskje noen liter større.

Alternativene jeg står mellom til henne er (i) 600 + en liner til å ha inni som sikkerhetsbuffer eller (ii) 900. Jeg heller litt mot 900 da det vil være "på den sikre siden", samt at man slipper å ha med seg en ekstra liner (som er nok en enhet og tar litt plass). På den andre siden er det heller ikke nødvendig å ha en større pose enn det man faktisk trenger. Å kunne utvide bruken / temperaturen med en liner vil jo også gjøre posen mer optimal under ulike værforhold.

600 har en oppgitt comf. temp på - 3 for kvinner. 900 har - 7.

Hva tenker dere - holder det med en 600 + liner for sommerturer i fjellet i Norge for en halvfrossen kvinne?

Jeg tar veldig gjerne i mot synspunkter på dette som kan gjøre det lettere å konkludere.

Endret av RSH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at -3 på fjellet er litt i underkant. Om du synes at 900 posen er overkill, kan du også begynne å se på andre merker og se om du finner noe med 750 eller 800 gram fyll. Ellers skulle jeg ha satset på å være på den sikre siden, spesielt for noen som fryser raskt. Å fryse på tur er ikke noe moro og gjør turen mindre lysbetont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎31‎.‎05‎.‎2016 at 21.38, Tessatroll skrev:

Faktisk så nøgd med vinterposen eg fekk til testing at me har kjøpt inn 600 posen til sambo og meg i forbindelse me at me trengte nye 3sesongsposar :) 

Har du fått testet 600 posen ute i kaldt vær (0 grader / -3 grader)?

Jeg har til gode å oppleve kaldere enn -1 om natten på Hardangervidda sommerstid (juli/august). Er det mange som har kommet utfor -5 eller kaldere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, RSH said:

Har du fått testet 600 posen ute i kaldt vær (0 grader / -3 grader)?

Jeg har til gode å oppleve kaldere enn -1 om natten på Hardangervidda sommerstid (juli/august). Er det mange som har kommet utfor -5 eller kaldere?

Min fjellpose har t-lim på -2 grader, har en silkeliner i den i tillegg for og spare den litt. Valgte å ikke ha noe varmere pose fordi jeg ser på den som varm nok, har sovet i den ned i en 3 minus og det funka fint. I forhold til fjellet sommerstid så har jeg aldri vært nede i mer enn rett under frysepunktet på vidda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to dun poser Mountain Hardware Raito 32 som er sommerposen min og Ratio 15. Ratio 15 er en 3 sesongs pose. Fjellsport har denne nå på tilbud til 1.819.-

Fyllmateriale: Dun - Q.Shield™ Down 650-fill

Fyllvekt: 600 gram

Yttermateriale: 33D Dobby - 100% nylon

Komforttemperatur: -4°C

Ekstremtemperatur: -11°C

Skulderbredde: 157 cm

Hoftebredde: 147 cm

Fotbredde: 97 cm

Maks personlengde: 198 cm

Vekt: 1200 gram

Jeg er veldig fornøyd med begge to. Jeg har satset på dun på grunn av vekt og lavt pakkevolum

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2016 at 0:22 PM, RSH said:

 

 

Dere to er spot on i forhold det det jeg nå sliter med å konkludere på.

Jeg har selv kjøpt Viking W 600 til meg selv og er veldig fornøyd. Jeg skal også kjøpe en ny 3-sesongs sovepose til samboeren og vurderer da også en 600 (bare i short) til henne. Hun fryser imidlertid lett og når de lengste turene på sommerstid vil gå i fjellet og ikke i skogen er jeg redd for at 600 kan bli knapt (det kan fort bli flere kuldegrader om natten).

Jeg ser at 900 i short veier omtrent det samme som 600 i long (som jeg har selv). Jeg synes også 600 long komprimeres tilfredsstillende; 900 i short vil vel kunne komprimeres omtrent likt - kanskje noen liter større.

Alternativene jeg står mellom til henne er (i) 600 + en liner til å ha inni som sikkerhetsbuffer eller (ii) 900. Jeg heller litt mot 900 da det vil være "på den sikre siden", samt at man slipper å ha med seg en ekstra liner (som er nok en enhet og tar litt plass). På den andre siden er det heller ikke nødvendig å ha en større pose enn det man faktisk trenger. Å kunne utvide bruken / temperaturen med en liner vil jo også gjøre posen mer optimal under ulike værforhold.

600 har en oppgitt comf. temp på - 3 for kvinner. 900 har - 7.

Hva tenker dere - holder det med en 600 + liner for sommerturer i fjellet i Norge for en halvfrossen kvinne?

Jeg tar veldig gjerne i mot synspunkter på dette som kan gjøre det lettere å konkludere.

Hvis hun fryser lett ville jeg definitivt gått for 900. Den vil isolere bedre når det er kaldt og når det er litt varmere er det bare å dra ned glidelåsen eller bruke den som dyne. Min erfaring når jeg blir kald, er at ekstra klær/innerposer/boblejakke over posen osv, ikke fungerer så bra. Derimot er det uproblematisk å lufte når det blir for varmt. Min turglede har økt flere hakk etter at jeg kjøpte min kanonvarme pose, det er verdt de ekstra grammene (som egentlig ikke er så mye, siden den veier like mye som sommerposen min).  

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Hvis hun fryser lett ville jeg definitivt gått for 900. Den vil isolere bedre når det er kaldt og når det er litt varmere er det bare å dra ned glidelåsen eller bruke den som dyne. Min erfaring når jeg blir kald, er at ekstra klær/innerposer/boblejakke over posen osv, ikke fungerer så bra. Derimot er det uproblematisk å lufte når det blir for varmt. Min turglede har økt flere hakk etter at jeg kjøpte min kanonvarme pose, det er verdt de ekstra grammene (som egentlig ikke er så mye, siden den veier like mye som sommerposen min).  

 

 

 

Alle: Takk for alle tips.

Sovjetunionen: Hvilken pose bruker du nå, som du selv er veldig fornøyd med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2016 at 0:22 PM, RSH said:

 

 

Dere to er spot on i forhold det det jeg nå sliter med å konkludere på.

Jeg har selv kjøpt Viking W 600 til meg selv og er veldig fornøyd. Jeg skal også kjøpe en ny 3-sesongs sovepose til samboeren og vurderer da også en 600 (bare i short) til henne. Hun fryser imidlertid lett og når de lengste turene på sommerstid vil gå i fjellet og ikke i skogen er jeg redd for at 600 kan bli knapt (det kan fort bli flere kuldegrader om natten).

Jeg ser at 900 i short veier omtrent det samme som 600 i long (som jeg har selv). Jeg synes også 600 long komprimeres tilfredsstillende; 900 i short vil vel kunne komprimeres omtrent likt - kanskje noen liter større.

Alternativene jeg står mellom til henne er (i) 600 + en liner til å ha inni som sikkerhetsbuffer eller (ii) 900. Jeg heller litt mot 900 da det vil være "på den sikre siden", samt at man slipper å ha med seg en ekstra liner (som er nok en enhet og tar litt plass). På den andre siden er det heller ikke nødvendig å ha en større pose enn det man faktisk trenger. Å kunne utvide bruken / temperaturen med en liner vil jo også gjøre posen mer optimal under ulike værforhold.

600 har en oppgitt comf. temp på - 3 for kvinner. 900 har - 7.

Hva tenker dere - holder det med en 600 + liner for sommerturer i fjellet i Norge for en halvfrossen kvinne?

Jeg tar veldig gjerne i mot synspunkter på dette som kan gjøre det lettere å konkludere.

Hvis hun fryser lett ville jeg definitivt gått for 900. Den vil isolere bedre når det er kaldt og når det er litt varmere er det bare å dra ned glidelåsen eller bruke den som dyne. Min erfaring når jeg blir kald, er at ekstra klær/innerposer/boblejakke over posen osv, ikke fungerer så bra. Derimot er det uproblematisk å lufte når det blir for varmt. Min turglede har økt flere hakk etter at jeg kjøpte min kanonvarme pose, det er verdt de ekstra grammene (som egentlig ikke er så mye, siden den veier like mye som sommerposen min).  

 

Just now, RSH said:

Alle: Takk for alle tips.

Sovjetunionen: Hvilken pose bruker du nå, som du selv er veldig fornøyd med?

Bruker Mont Bell down hugger 800 exp. Det er en helt super pose, har brukt den opp til 10 + uten at det ble for varmt. Regulerer varme veldig godt, blåser seg opp som en deilig sky og er generelt digg å ligge i. 

http://www.montbell.us/products/disp.php?cat_id=3212&p_id=2321159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ho er frysepinn; 900.

Eg frys ikkje, og har brukt 600-posen ned på 7-8 minus og hatt det fint, dog med ullundertøy :) eg vel som regel lettare pose for så og supplere med varmeflaske, ull, knevarmerar og varmeskjørt, då desse også har funksjon på dagtid, men det er jo smak og behag. Med alle tiltak sett i verk held 600 til i alle fall 10 minus for meg.  

Dette føresett sjølvsagt godt liggeunderlag. Med dårleg underlag er det ikkje ein dunpose i heile vide verda som funkar for meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, RSH skrev:

Har du fått testet 600 posen ute i kaldt vær (0 grader / -3 grader)?

Jeg har til gode å oppleve kaldere enn -1 om natten på Hardangervidda sommerstid (juli/august). Er det mange som har kommet utfor -5 eller kaldere?

Ja, jeg har flere ganger opplevd flere grader frost på fjellet i juli og august. Gjerne også et par grader på dagstid.

Min siste sommertur på Dovrefjell i en ekstralett poser som skulle gi varme til 0 grader ble også et feilgrep. Det var hardt vind og noen minus. Jeg sov med alle mine klær på, inkludert goretexjakka og frøs fortsatt. Skal aldri mer spare vekt på soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk for alle tips. Jeg går for å legge meg på den litt varmere siden.

Viking Warmpeace 900 er utsolgt i kort utgave og jeg har trålet nettet for alternativer med god ytelse på varme og vekt.

Jeg har kommet over Marmot Teton W's (som har kommet i ny utgave i år). Denne har en "bag temperature" (en måling Marmot gjør selv) på -8,3 / -9 for kvinner og - 15,6 for menn. Den er også EN-testet med komforttemperatur på - 11,2 for kvinner. Dunkvalitet er 650+, fyllvekt er 900 gram og dun/fjær ratio er 85/15. Totalvekt er 1340 gram. Merk at data er for årets modell (som kun kommer i lilla farge) og størrelsen 168 cm.

Warmpeace 900 har oppgitt å ha Fill Power på 600, 900 gram dun og vekt på 1395 gram. Disse tallene er imidlertid for regular modellen på 180 cm. Warmpeace 900 har comf. for kvinner på - 7. Forskjellene mellom disse posene er med andre ord ikke store og Marmoten koster bare NOK 200 mer.

Man får noe mer dun i Marmoten, som har 900 gram i sine 168 cm; spensten er videre 50 høyere (650 mot 600). Det er vel dette som gjør at komforttemperaturen er et par grader høyere også.

Det finnes svært få reviews av den nye utgaven av Marmot Teton (antar at dette skyldes at det er en nokså ny modell). Av den utgående modellen (som ble solgt i fargen rød) er det imidlertid en rekke positive kommentarer og rapporter å oppdrive.

http://www.outnorth.no/marmot/wm-s-teton-sovepose#VIBRANTFUCHSIAMAGENTAPINK

Jeg har også sett litt på Marmot Xenon. Denne har tilsvarende temperatur, men er nokså mye dyrere. Dette skyldes nok bedre spenst på dunet som igjen gir mulighet for å bruke en litt mindre mengde dun. Dette senker vekten 150 gram. (Nøkkeltall på denne er for øvrig Fill Power 850 og fyllvekt 730 gram.)

Sovjetunionen: Dette er ikke fullt så varmt som din Down Hugger 800 EXP på 1550 gram (1080 gram fill med 800 spenst), men jeg tror dette skal holde meget godt likevel...

Takk for alle innspill. 

Endret av RSH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Den 5.8.2016 at 8.52, stigd skrev:

600 posen kor kalt er den testa ned trenger ein høstpåse til jakta kan fort bikke - på seinhøsten på fjelle. 

 

Hva er det du spør om her? Skjønner dialekt (trodde jeg), men denne setningen er for meg uleselig i sitt budskap. Noen som kan oversette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, rbhelle said:

Hva er det du spør om her? Skjønner dialekt (trodde jeg), men denne setningen er for meg uleselig i sitt budskap. Noen som kan oversette?

600 posen, kor kalt er den testa ned til? - trenger ein høstpåse til jakta. Temperaturen kan fort bikke - på seinhøsten, på fjelle. 

Endret av 7homas
Glemte spørsmålstegnet :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, rbhelle skrev:

Hva er det du spør om her? Skjønner dialekt (trodde jeg), men denne setningen er for meg uleselig i sitt budskap. Noen som kan oversette?

Bokmålifisert så blir dette relativt korrekt;

600 posen kor kalt er den testa ned trenger ein høstpåse til jakta kan fort bikke - på seinhøsten på fjelle. 

Hva er temperatur grensene for Viking Warmpeace 600 modellen?
Jeg trenger en høstpose for å bruke i jaktsesongen. På fjellet kan det nemlig fort bli minusgrader på senhøsten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Walle skrev:

Bokmålifisert så blir dette relativt korrekt;

600 posen kor kalt er den testa ned trenger ein høstpåse til jakta kan fort bikke - på seinhøsten på fjelle. 

Hva er temperatur grensene for Viking Warmpeace 600 modellen?
Jeg trenger en høstpose for å bruke i jaktsesongen. På fjellet kan det nemlig fort bli minusgrader på senhøsten.

 

Jeg har denne Warmpeace Viking 600 og må si jeg er meget fornøyd med varmeevnen. Temperaturgrense, eller T-limit er -9, noe som jeg opplever er korrekt. Denne posen er for meg nesten for varm så lenge temperaturen er rundt 0 grader. På høyfjellet i 2 pluss med vind opp til 10m/s var denne perfekt, nesten på grensen til å være for varm for meg.

Denne posen er absolutt min favoritt på de sene høstturene hvor temperaturen fort kan komme ned mot 4-5 minusgrader om natten. Skulle det bli kaldere vil denne være bra nok med sine 600 gram dun.

 

Størrelser:
Short: For personer inntil 170cm
Reg: For personer inntil 180cm
Large: For personer inntil 195cm 

Temperatur:
T Limit (Mann): -9°C
T Comfort (Dame): -3°C
T Extreme: -28°C
(Temperaturene er basert på EN-standarden 13537) 

Spesifikasjoner:
Vekt: 965 g (170 cm) 1075g (180 cm) og 1175 g (195 cm)
Fyllvekt: 600g (Reg)
Fillpower: 600
Komprimert størrelse: 7L (20 x 35cm) 
Farge: Blå/Sort
Skulderbredde: 80 cm
Fotbredde:50 cm

Endret av rbhelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg er på jakt etter nøyaktig det samme som trådstarter :)

Synes Warmpeace Viking 600 ser veldig spennende ut. Håper det er greit jeg stiller noen spørsmål om den i denne tråden:

1. Jeg er 181,5 centimer høy. Bør jeg kjøpe large (opp til 195) eller holder regular (opp til 180). Er fint med lettere vekt og lavere pris som den opp til 180 cm har. 

2. Har den holder til pute? (og hva anbefaler/pleier dere å bruke som pute til fjells. Bare en ullgenser?)

 

Tusen takk for hjelp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, loke2k said:

Hei, jeg er på jakt etter nøyaktig det samme som trådstarter :)

Synes Warmpeace Viking 600 ser veldig spennende ut. Håper det er greit jeg stiller noen spørsmål om den i denne tråden:

1. Jeg er 181,5 centimer høy. Bør jeg kjøpe large (opp til 195) eller holder regular (opp til 180). Er fint med lettere vekt og lavere pris som den opp til 180 cm har. 

2. Har den holder til pute? (og hva anbefaler/pleier dere å bruke som pute til fjells. Bare en ullgenser?)

 

Tusen takk for hjelp :) 

Har ikke posen så kan dessverre ikke si så mye på lengden til posen. Som pute pakker jeg en genser eller jakke eller noe av ullundertøyet i en av de vanntette posene som uansett er med. Funker fint som fjell og ingen ekstra vekt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, loke2k skrev:

Hei, jeg er på jakt etter nøyaktig det samme som trådstarter :)

Synes Warmpeace Viking 600 ser veldig spennende ut. Håper det er greit jeg stiller noen spørsmål om den i denne tråden:

1. Jeg er 181,5 centimer høy. Bør jeg kjøpe large (opp til 195) eller holder regular (opp til 180). Er fint med lettere vekt og lavere pris som den opp til 180 cm har. 

2. Har den holder til pute? (og hva anbefaler/pleier dere å bruke som pute til fjells. Bare en ullgenser?)

 

Tusen takk for hjelp :) 

Har Viking 1200. Jeg er like under 180, og jeg har god plass i lengen. Bestill begge og returner den du ikke vil ha. Det er jo (minst) 14 dagers returrett med gratis returfrakt på hektapåtur, er det ikke?

Som pute har jeg en oppblåsbar. Av to grunner. Den veier 50g og er dermed irrelevant vektmessig med mindre du må betale per gram for å frakte den rundt. Vanntette pakkposer blir dessuten klamme mot huden, og ullgenser er ikke spesielt deilig å ligge på. Dessuten er det alltid en risiko for at jeg enten bruker genseren, har brukt og er våt, eller får bruk for den i løpet av natten. Og da blir det kjipere. Jeg er på tur for å kose meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Prebb skrev:

Har Viking 1200. Jeg er like under 180, og jeg har god plass i lengen. Bestill begge og returner den du ikke vil ha. Det er jo (minst) 14 dagers returrett med gratis returfrakt på hektapåtur, er det ikke?

Som pute har jeg en oppblåsbar. Av to grunner. Den veier 50g og er dermed irrelevant vektmessig med mindre du må betale per gram for å frakte den rundt. Vanntette pakkposer blir dessuten klamme mot huden, og ullgenser er ikke spesielt deilig å ligge på. Dessuten er det alltid en risiko for at jeg enten bruker genseren, har brukt og er våt, eller får bruk for den i løpet av natten. Og da blir det kjipere. Jeg er på tur for å kose meg.

Takker for svar. Du har den normale, altså ikke large? God idé - jeg kan jo selvfølgelig returnere. Tror jeg først prøver den minste, så får jeg som jeg synes det holder. Du har ikke lyst å lenke til puten din? Jeg også går på tur for å kose meg :)

 

Endret av loke2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.