Gå til innhold
  • Bli medlem

Lyn og torden


Rbk

Anbefalte innlegg

Hej med jer,

Jeg er ny på dette forum, og ikke nok med det, så er jeg også fra Danmark, så håber i tager godt imod mig ;-P

Jeg tænkte jeg ville spørge jer til råds om lyn og torden i fjeldet. Jeg skal i løbet af de næste år en del til jeres smukke land, og en hel del på fjeldet. Men jeg er ikke så tryg ved tanken om at blive fanget i et uvejr, med lyn og torden. Har i nogle generelle tips til, hvordan man skal forholde sig, hvis et tordenvejr kommer ind over mig, når jeg er på vandretur i fjeldet? og hvilke måneder er de værste?

Jeg ser meget frem til at høre fra jer, jeg er sikker på, at i sidder med en masse god viden.

På forhånd tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tordenvær er veldig sesongbasert i Norge og tordenbygene her er ikke like voldsomme som en ser i for eksempel USA. De generelle rådene ved utendørs ferdsel i tordenbyger er å unngå store åpne flater som strender, sletter, vidder og så videre. Dersom du er i åpen båt eller bader bør du komme deg i land. Fisk ikke med stang og oppsøk ikke enkeltstående høye gjenstander som trær, antenner, gjerder i metall osv. Om du ikke har mulighet til å komme deg i ly i hus, hule, skog eller naturlige fordypninger i terrenget kan du legge deg ned på bakken.

Det er lett å følge tordenbyger på værradarene til yr.no da slike byger ofte har intenst nedbør i seg og blir mørkere på radaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Prebb said:

Tordenvær er veldig sesongbasert i Norge og tordenbygene her er ikke like voldsomme som en ser i for eksempel USA. De generelle rådene ved utendørs ferdsel i tordenbyger er å unngå store åpne flater som strender, sletter, vidder og så videre. Dersom du er i åpen båt eller bader bør du komme deg i land. Fisk ikke med stang og oppsøk ikke enkeltstående høye gjenstander som trær, antenner, gjerder i metall osv. Om du ikke har mulighet til å komme deg i ly i hus, hule, skog eller naturlige fordypninger i terrenget kan du legge deg ned på bakken.

Det er lett å følge tordenbyger på værradarene til yr.no da slike byger ofte har intenst nedbør i seg og blir mørkere på radaren.

Rådet er vel å sette seg ned på huk, ikke å legge seg ned på bakken. Ellers er det fare for å få gjennom seg strøm som går langs bakken fra nedslaf i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meteorologisk institutt har denne wiki-siden: https://metlex.met.no/wiki/Tordenvær

Verdt å merke seg er at det om sommeren er det de områdene der bakken blir kraftigst oppvarmet av solen som er mest utsatt for tordenvær, mens om vinteren er det det varmt hav (ikke bakken) som kan tilføre energi til tordenskyene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk,

Men tit i fjeldet er man jo meget ude i det åbne landskab. For selvom du har fjelde omkring dig, så er man jo meget blottet. Hvad gør man der? Skal man søge hen til foden af fjeldet eller hvad ville i gøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, whistler said:

Ingen grunn til bekymring. Bilturen til og fra er mye farligere. 

Legg ned fiskestanga når det står på så går det veldig fint ;-)

Som whistler sier, dette er egentelig ikke en problemstilling man behøver å tenke veldig mye på. Å være så uheldig og bli direkte truffet av et lyn er omtrent like lett som å vinne i vikinglotto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.5.2016 at 8.26, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ser du stattistisk på dette så tregner du egentelig ikke å gjøre særlig mye :)

Må tilstå at når jeg stod ved toppvarden og det plutselig lynte var jeg ikke akkurat tilbøyelig til å se statistisk på det :P

Når man er i åpent landskap skal man vel sørge for at man ikke selv er høyeste punkt, altså komme seg lavere ned i terrenget eller finne en forsenkning/grop i terrenget. Ikke bade og som nevnt, det er greit å legge fra seg fiskestanga. Men sannsynligheten for å bli truffet av lyn er sikkert forsvinnende liten, jeg føler sjelden for å utfordre skjebnen likevel.. 

Og hvis håret reiser seg, legg deg ned ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i løpet av mine 30 år i heia, har jeg opplevd "skikkelig" tordenvær. Da lå jeg flat i en pytt (fremdeles det høyeste punktet rundt om), men 3. verdenskrig dundret over hodet. Jeg må innrømme at det var, - skal vi si - ytterst ubehagelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt de som ikke liker torden/lyn, man skal ha respekt for det og om man har litt fobiske tendenser så er det selvfølgelig ikke lett å tenke på statistikk når man befinner seg midt oppi det :) Blir jo litt det samme som høydeskrekk, frykt for trange rom osv - alle har vi våre fobiske tendenser ;) Men fakta er uansett at det skal utrolig mye til og bli skadet av lyn, hvis man har så sterke fobier at man rett og slett ikke vil være ute i frykt for torden/lyn så vil jeg si man eventuelt bør oppsøke litt hjelp til å bli kvitt den værste frykten som tross alt ikke er basert på logikk. Lyn vil alltid søke korteste mulig vei til jord så selv om det kan se tilsynelatende flatt ut der du er på fjellet så finnes det nesten alltid et høyere punkt, med mindre du ikke står å veiver med en 5 meter lang fiskestang på toppen av Galdhøpiggen :) Så har man fenomener som kulelyn osv men det er jo enda mere sjeldent... Selv er jeg vel heldig da jeg aldri selv har bekymret meg noe som helst over lyn/torden men har sikkert litt tendenser til fobier på andre områder - vi har alle våre "spøkelser" !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Forstår godt de som ikke liker torden/lyn, man skal ha respekt for det og om man har litt fobiske tendenser så er det selvfølgelig ikke lett å tenke på statistikk når man befinner seg midt oppi det :) Blir jo litt det samme som høydeskrekk, frykt for trange rom osv - alle har vi våre fobiske tendenser ;) Men fakta er uansett at det skal utrolig mye til og bli skadet av lyn, hvis man har så sterke fobier at man rett og slett ikke vil være ute i frykt for torden/lyn så vil jeg si man eventuelt bør oppsøke litt hjelp til å bli kvitt den værste frykten som tross alt ikke er basert på logikk. Lyn vil alltid søke korteste mulig vei til jord så selv om det kan se tilsynelatende flatt ut der du er på fjellet så finnes det nesten alltid et høyere punkt, med mindre du ikke står å veiver med en 5 meter lang fiskestang på toppen av Galdhøpiggen :) Så har man fenomener som kulelyn osv men det er jo enda mere sjeldent... Selv er jeg vel heldig da jeg aldri selv har bekymret meg noe som helst over lyn/torden men har sikkert litt tendenser til fobier på andre områder - vi har alle våre "spøkelser" !

Næ .. så lenge jeg ikke er høyest/har følelsen av å være høyest går det fint, men jeg går ikke under trær i tordenvær heller liksom. Liker tordenvær jeg, sitte ute (fortrinnsvis tørt) og se på lynet og slikt. Er fortsatt på jakt etter det perfekte foto av lynet :) Det er forskjell på å ha en fobi og det å ta noen forholdsregler.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må heller ikke utlede fra statistiske gjennomsnitt til enkelthendelser. Selv om noe har lav sannsynlighet for å skje må man ta hensyn til at dette er statistikk basert på tilfeldig nedslag. Det er selvsagt langt mer sannsynlig med nedslag dersom man legger til rette for det. Det er en grunn til at lynet oftere slår ned i lynavledere fremfor biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Prebb skrev:

Dere må heller ikke utlede fra statistiske gjennomsnitt til enkelthendelser. Selv om noe har lav sannsynlighet for å skje må man ta hensyn til at dette er statistikk basert på tilfeldig nedslag. Det er selvsagt langt mer sannsynlig med nedslag dersom man legger til rette for det. Det er en grunn til at lynet oftere slår ned i lynavledere fremfor biler.

Biler? Jeg har sett bilde av en bil som var truffet av lynet. Den så ut som om det var brukt en svær bokseåpner fra fremskjermen, gjennom begge dørene og til like bak bakhjulet. Ikke la deg lure av myten om gummihjul og gummistøvler som beskyttelse. Gummi isolerer når vi snakker om spenninger på 220 - 230 Volt og 10 - 20 ampere. I et lyn har du et spenningsfelt på fra 200 til 1000 Volt. Dette høres ikke så mye ut, men det er ikke spenningen som er farlig det er strømmen. (I tenningssystemet i bilen din har du ca. 20 000 Volt.) Strømmen måles i Ampere og i et lyn kan du ha en strøm på 10 000 Ampere. Hvis du har lekt elektriker hjemme så har du kanskje fått kjenne hvordan det river med 10 ampere.

Inne i en bil med metallkarosseri er du ganske trygg, ikke på grunn av gummihjul. men på grunn av at bilen blir et faradays bur. https://no.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur 

Ved et lynnedslag så kan bakken rundt nedslagspunktet bli så elektrisk at det kan være nesten like farlig å stå like ved som å få et direkte treff. Et direkte treff på et menneske gir svært liten overlevelse. De som overlever et lynnedslag har som regel oppholdt seg like ved treffpunktet, men det kan oppleves som om de blir truffet av lynet. (Fra militæret: Du hører ikke den bomben som treffer deg, men står du i nærheten så får du gjennomgå så du husker det.) Mengden av strøm i et slikt område kan variere mye avhengig av hvor godt bakken leder strømmen. Det kan derfor være lurt å holde beina samlet for å unngå å stå på områder med forskjellig strømstyrke. Hvis du står på områder med forskjellig strømstyrke så blir kroppen en leder og du kan få alvorlige skader. Står du med begge beina på et område så blir det nesten som når fuglene sitter på strømledningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som det fremgår er forholdsreglene i tordenvær stor set de samme som i Danmark! Holde lav profil, sitte på hug i en lavning. Akkurat det får man også lyst til i voldsomt tordenvær på fjellet. Ikke klatre via ferrata i torden! 

Det skjer også ulykker i Danmark i torden. Det var noe med en fotball kamp, hvor både noen tilskuere med paraply og en spiller ble ramt av lynet. 

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Heriks said:

Næ .. så lenge jeg ikke er høyest/har følelsen av å være høyest går det fint, men jeg går ikke under trær i tordenvær heller liksom. Liker tordenvær jeg, sitte ute (fortrinnsvis tørt) og se på lynet og slikt. Er fortsatt på jakt etter det perfekte foto av lynet :) Det er forskjell på å ha en fobi og det å ta noen forholdsregler.  

Mente ikke at du spesielt hadde fobi @Heriks men uttalte meg generelt ;) Forøvrig så er fotografering av lyn noe jeg selv kunne tenkt meg å forsøke mere på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått mang en gang over fjellet i lyn- og tordenbyger. Lynet får du ikke gjort så mye med på snaufjellet og torden er ufarlig. Den største utfordringen min var å hive på seg regnklær fort nok. Når det lyner og tordner på sitt værste, er det gjerne varmt i luften, og å gå med regnklær mellom bygene blir gjerne tett og klamt, uansett "pustbarhet". Men siden det er såpass varmt og fint mellom bygene, går man seg tørr ganske fort, så lenge man ikke stopper opp og blir kald (som for eksempel å sette seg på huk i frykt for å bli truffet av lynet :P ).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren, her hos oss, når det er varmt kan det ofte bygge seg opp noen voldsomme skyer i vest. Disse har en tendens til å komme akkurat når bonden holder på å kjøre inn høyet. Disse bygene kommer ganske fort på og kan ofte også ha med seg et kraftig tordenvær. Disse bygene gir ikke utslag på barometeret siden de ikke er resultat av et lavtrykk. 

I denne forbindelse er det en historie fra Jæren, for ganske lenge siden, da en bonde drev og kjørte inn høy. Han så at det mørknet i vest, men barometeret stod på "Pent" så kan stolte på at barometeret var riktig og fortsatte høykjøringen. Etter en stund kom regnet, og disse tordenbygene som kommer om sommeren er ganske kraftige. Bonden gikk da inn og hentet barometeret, holdt det under "dråpefallet" på huset og ropte: "Kjenne du nå at det rigna".

Hvis man er redd for å bli truffet av lynet så kan det kanskje hjelpe hvis man skaffer seg litt kunnskap om hva lyn og torden er. Det ligger i menneskets natur at man er redd for ting man ikke vet hva er, og det er nok denne redselen som har gitt opphav til mange rare ting både innen folketro og religion.

http://forskning.no/klima-meteorologi-vaer-og-vind/2008/02/hva-er-lyn-og-torden

https://no.wikipedia.org/wiki/Tordenvær

https://no.wikipedia.org/wiki/Lyn 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, REs skrev:

Biler? Jeg har sett bilde av en bil som var truffet av lynet. Den så ut som om det var brukt en svær bokseåpner fra fremskjermen, gjennom begge dørene og til like bak bakhjulet. Ikke la deg lure av myten om gummihjul og gummistøvler som beskyttelse. Gummi isolerer når vi snakker om spenninger på 220 - 230 Volt og 10 - 20 ampere. I et lyn har du et spenningsfelt på fra 200 til 1000 Volt. Dette høres ikke så mye ut, men det er ikke spenningen som er farlig det er strømmen. (I tenningssystemet i bilen din har du ca. 20 000 Volt.) Strømmen måles i Ampere og i et lyn kan du ha en strøm på 10 000 Ampere. Hvis du har lekt elektriker hjemme så har du kanskje fått kjenne hvordan det river med 10 ampere.

Inne i en bil med metallkarosseri er du ganske trygg, ikke på grunn av gummihjul. men på grunn av at bilen blir et faradays bur. https://no.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur 

Ved et lynnedslag så kan bakken rundt nedslagspunktet bli så elektrisk at det kan være nesten like farlig å stå like ved som å få et direkte treff. Et direkte treff på et menneske gir svært liten overlevelse. De som overlever et lynnedslag har som regel oppholdt seg like ved treffpunktet, men det kan oppleves som om de blir truffet av lynet. (Fra militæret: Du hører ikke den bomben som treffer deg, men står du i nærheten så får du gjennomgå så du husker det.) Mengden av strøm i et slikt område kan variere mye avhengig av hvor godt bakken leder strømmen. Det kan derfor være lurt å holde beina samlet for å unngå å stå på områder med forskjellig strømstyrke. Hvis du står på områder med forskjellig strømstyrke så blir kroppen en leder og du kan få alvorlige skader. Står du med begge beina på et område så blir det nesten som når fuglene sitter på strømledningene.

Jeg tror du misforstår innlegget mitt. Biler var brukt som eksempel på noe som vil oppleve mindre nedslag enn lynavledere. Jeg kunne like godt skrevet rododendron-busker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sige jer mange gange tak. Jeg har fået meget ud af jeres svar :-)

Har lige to mere: 

1. Kommer tordenvejret mens jeg ligger i teltet, bør jeg så gå ud og væk fra teltet for at undgå metal i stænger osv?

2. Hvis det er mens jeg går med rygsæk, bør jeg så lægge rygsæk og andet med metal fra mig, og gå lidt væk fra det?

På forhånd mange tak ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rbk skrev:

1. Kommer tordenvejret mens jeg ligger i teltet, bør jeg så gå ud og væk fra teltet for at undgå metal i stænger osv?

2. Hvis det er mens jeg går med rygsæk, bør jeg så lægge rygsæk og andet med metal fra mig, og gå lidt væk fra det?

Om du ikke telter på det høyeste punktet i området og du vet at det er fjell i nærheten, skulle jeg personlig ikke gå ut av teltet. Om du er på det høyeste punktet, bør du gå ned til lavere terreng. Våte klær var bra som lynavleder og hjelper mot forbrenning, så det er bare å la seg regne våt.

Når du var pakkerammesekk, har du jo metall som stikker opp. Det kan være lurt og ta det av når torden nærmer seg. Det blir sagt på en av linkene at 6 sekunder mellom torden og lyn = 2 km avstand. Da bør du vurdere å søke ly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Lindap skrev:

Om du ikke telter på det høyeste punktet i området og du vet at det er fjell i nærheten, skulle jeg personlig ikke gå ut av teltet. Om du er på det høyeste punktet, bør du gå ned til lavere terreng. Våte klær var bra som lynavleder og hjelper mot forbrenning, så det er bare å la seg regne våt.

Når du var pakkerammesekk, har du jo metall som stikker opp. Det kan være lurt og ta det av når torden nærmer seg. Det blir sagt på en av linkene at 6 sekunder mellom torden og lyn = 2 km avstand. Da bør du vurdere å søke ly.

Nok en gang, skaff deg kunnskaper om hvordan lynet oppstår. Er du i et område hvor et lyn er i ferd med å bli generert, så gjør det nok liten eller ingen forskjell om du har noe metall på sekken som stikker opp. 

http://www.tu.no/artikler/slik-oppstar-lyn-og-torden/258447 

https://snl.no/lyn 

En gang mens jeg bodde i Bergen stod jeg i vinduet i leiligheten min og så over på på fjellene vest for byen. Det er vel det som heter Løvstakken. Det var et fryktelig regnvær og så begynte "fyrverkeriet". Lyn formelig danset på fjelltoppene og oppvisningen varte i en god halvtime. Det var et fantastisk syn, men jeg tror ikke jeg ville ha vert i dette området akkurat da.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. mai 2016 at 21.05, Rbk skrev:

Mange takk,

Men tit i fjeldet er man jo meget ude i det åbne landskab. For selvom du har fjelde omkring dig, så er man jo meget blottet. Hvad gør man der? Skal man søge hen til foden af fjeldet eller hvad ville i gøre?

Vet ikke hvilke fjell områder du tenker på å gå i. Norske fjellområder er så mangt, men sjelden helt flate. Tror ikke du skal bekymre deg så mye for lyn. Følger du generelle råd, kommer du langt. Se bl.a. linken som a-aa la ut: https://metlex.met.no/wiki/Tordenvær

Jeg har ingen spesiell kompetanse på lyn, elektromagnetisme, o.l.. Men lyn søker til jord, d.v.s. en ting som leder godt til jord, jord, eller god forbindelse til jord. Lyn som går mot jordoverflaten, går alltid korteste vei. Og da lyn oppstår ganske høyt oppe i atmosfæren, skal det ikke store høydeforskjellen ned til jord, før du er rimelig trygg. Selv i relativt åpnet terreng, er du ganske trygg, hvis du har skråninger med jord, gress, eller andre vekster, som er noen få titalls meter høyere enn deg. Men jeg ville likevel ikke gått mitt ute på en åpen slette, selv om det var noen "lave" skråninger/fjelltopper (30 - 50m høye), 1 km fra meg. Da er det bedre å gå inntil skråningene, eller søke lenger ned i terrenget.

Selv om det er flere typer skyer som skaper torden og lyn, vil du nesten uten unntak oppdage dette på forhånd, hvis du regelmessig følger med skyene i horisonten på ”gråværsdager”. Spesielt hvis du er i et åpent område, bør du kunne se uværsskyer 30 – 45 min., før de kommer inn over deg. Kortere tid, hvis det er litt småkupert, eller område med fjellbjørk, som skjuler litt av horisonten. Og hører du torden, kan du også telle sekunder (3 sek. er normalt ca 1 km) for å finne ut hor langt unna skyene er. Jeg har opplevd torden og lyn flere ganger på fjellet og mange ganger mens jeg seilte som sjømann, samt at jeg bor på Østlandet, hvor det tidvis kan lyne og tordne ofte. Men jeg har alltid hatt tid, til å søke lavere i terrenget.

Tror aldri jeg har opplevd tordenskyer, uten at det er det kommer helt mørke grå skyer i horisonten først. Enten som en mørk vegg (koks grå/mørkegrå), eller som mørke ”dotter” blandet lysere grå skyer. Da kommer det uvær!  Men det kan bare være kraftige regnbyger. Er det kombinert med noe varmer luft og kanskje økende vind, er det minimum kraftig regnvær på vei. Trolig også torden og lyn! Da er det på tide å søke ly, vekk fra høye topper/områder og finne et brukbart sted på campe. Når uværet er nære nok, kan du se ofte lyn i det fjerne (hvis ikke andre skyer hindrer sikten) og senere hører du torden. Du har normalt god tid til å komme deg vekk fra farlige områder, hvis du følger litt med og bruker øyne og ører.

Ellers kan jeg bare gjenta det andre har skrevet, du skal være utrolig uheldig, hvis du klarer å bli truffet av lyn på fjellet. Tåke (og kraftig regnvær) kan være et større problem i fjellet, for uerfarne. Den kan bli så tett, at du ikke ser mer enn 4 – 10 meter fra deg og da blir det vanskelig å gå og ennå verre å følge stier. Selv for kjentfolk! Og tåka kan ligge i flere dager. Så sørg for å vite hvor du er til enhver tid. Og hvor du kan gå, for å evakuere området. Ellers kan det bli mange dager værfast i telt. God tur og kos deg i fjellet. J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.