Gå til innhold
  • Bli medlem

Når skal noen reagere? Statskog salg av skogs- og utmarkseiendommer


Venator

Anbefalte innlegg

Etter en liten pause er Statskog igjen igang med storstilt salg av skogs- og utmarkseiendommer, som foregående Arbeiderpartiregjering initierte.

Dette vil kunne gii svært redusert tilgang til jakt og fiske for mange med full privatisering og økte priser. I mange av område hvor det nå selges eeindommer er dette de eneste område hvor det er tilnærmet åpent salg av kort for småviltjakt og fiske.

Det er ganske utrolig at dette pågår uten at det er større debatt. Ser at store interesseorganisasjoner som NJFF m.fl. ikke viser større interesse for dette, som vil være en varig endring for generasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
26 minutter siden, Venator skrev:

Etter en liten pause er Statskog igjen igang med storstilt salg av skogs- og utmarkseiendommer, som foregående Arbeiderpartiregjering initierte.

Dette vil kunne gii svært redusert tilgang til jakt og fiske for mange med full privatisering og økte priser. I mange av område hvor det nå selges eeindommer er dette de eneste område hvor det er tilnærmet åpent salg av kort for småviltjakt og fiske.

Det er ganske utrolig at dette pågår uten at det er større debatt. Ser at store interesseorganisasjoner som NJFF m.fl. ikke viser større interesse for dette, som vil være en varig endring for generasjoner.

Veldig enig med deg. Og ser man kun kapitalistisk på dette er det ingen økonomiske grunner for at Norge selger skogene til private. Vi trenger ikke pengene.

Og som du også nevner, stadig mer privatisering medfører snart at det blir ulovlig med fiske. Snart må man betale tusenvis av kroner for "Eksklusivt fisk" store deler av landet. Allerede idag er det mange som driver med slik turisme, og de er med på å bryte ned allemannsretten (selv om allemannsretten ikke gir rett til fiske) vil privatiseringen på sikt medføre at folk føler seg uvelkommen på privat grunn. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble debatert litt da Stasskog kjøpte skogseiendommene til Orkla. Det var da noe kritikk av at Statsskog skulle besitte ennå mer mark og skog. Da opplyste Statsskog at de ville tilby lokale skogeiere, å kjøpe noe mer skogområde så de fikke mer drivverdig skogsområde. Dette fordi mange har for liten skog til at den blir drevet på en fornuftig og økonomisk måte.

Så dette har ligget "i kortene" lenge, at Statsskog skulle selge ut noe skog. Tviler på at det er snakk om store områder, men mindre områder de vil selge til lokale bønder og skogseiere. Så, jeg seer ingen dramatikk i dette. Og det er vel en grunn til, at det NÅ ikke er noen viktig tema i media. Dette er kjent stoff, for de som følger litt med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hver og en av oss må gjøre en politisk "verneplikt" Med det mener jeg at vi må finne det parti vi føler oss hjemme i og så jobbe innenfra. Det er ikke vanskelig å få politiske verv på kommunenivå. Meld dere inn, gå på partimøtene, send mail, prat om friluftsliv og naturvern og fortell om egen kompetanse. Da er dere inne. Mange vil bli overraske over hvor stor spredning det er av meninger innen hvert parti, men alle vil jo framstå med en grønn profil, i alle fall de årene det er valg. Jeg har selv gjort dette over en åtte års periode for en tid tilbake, men jeg lurer jammen på om jeg må i gang igjen. Skulle ideen min fange, skaff dere boka tillitsmannen av Einar Gerhardsen, her er metodikken for hvordan få igjennom vedtak. Det må komme et politisk press mot galskapen og det må komme innenfra i alle partier og ikke bare fra mer eller mindre rabiate grupperinger. Dette er vanskelig da vi itillegg har organisasjoner som DNT og andre som styres av tidligere næringslivsledere og  politikere som skal utvikle og legge ting til rette. Vi eier ikke naturen, vi bare passer på den for fremtidige generasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vel satt som en forutsetning når Statskog kjøpte Borregaard at man skulle gjennomgå og effektivisere driften ved å gjennomføre et slikt arronderingssalg. 
Når det gjelder mindre skogeiendommer som selges til aktive skogeiere i området de ulike teigene ligger i, ser ikke noe større problem med dette. Statskog har en klausul om at de skal selges til markedspris og søke å oppnå høyest mulig pris for eiendommene, hvis konsesjonsloven da virker etter intensjonen bør jo da eiendommen gå til nærmeste nabo om denne har lagt inn bud og slik sett bedre arronderingen. 

Derimot er jeg veldig skeptisk til privatisering av Statskog (forslaget er vel blitt lagt vekk for nå, men det kommer fort opp igjen) og salg av større sammenhengende utmarksområder. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Heriks skrev:

Derimot er jeg veldig skeptisk til privatisering av Statskog (forslaget er vel blitt lagt vekk for nå, men det kommer fort opp igjen) og salg av større sammenhengende utmarksområder.

Det er nok flertallet av befolkningen også. Men Høyre vil jo privatisere alt staten eier, ikke bare skogseiendommer. Så forslaget kommer nok tilbake om noen år. Er ikke så bekymret for dette heller, da det er tvilsomt høyre noen får viljen sin her.

Du har nok rett i at det var betingelser, for å få kjøpt Borregård.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Det virker på meg som om Statsskog har fått ansatt endel blåruss. Du kan f.eks nå låne de mest attraktive hyttene dems til flere hundre kroner natta gjennom inatur og de selger unna hyttetomter. En tydelig mer kommersiell drift enn før. Apropos NJFF så var de vel lenge på barikadene, men de har vel mista brodden de og når man ser hva moderpartiet står for. Der er jo både Stordalen og andre i det uoffisielle nære nettverket.  Dialog, kaffe og en "handel" under bordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vel så mye kravet, fra eierne(staten), som økt mengde ansatte blåruss, som legger føringene for hvordan Statskog driver.

Og det stemmer på en prikk at "arronderingssalget" som de driver med nå var en forutsetning for kjøpet av Borregaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.