Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukes tur i Forollhogna -trenger tips!


KristinS

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboer skal gå på tvers av Forollhogna i sommer. Planen er å bruke en ukes tid, og ikke stresse:)

Vi har vært mye på tur, men ikke sovet en uke på fjellet, så vi trenger litt hjelp. 

For det første; jeg er skikkelig frysepinn og vil ikke fryse om natta:) Hvor kaldt kan det bli i juli i Hogna? Hva slags pose burde jeg investere i? (Har bare sommerpose) 

 

Lurer også på hva slags terreng som venter oss? Mye vått, myr og småvann, eller relativt tørt? Mye stier?

Vi tenkte forresten å gå fra Røros til Berkåk, via toppen(Forollhogna) og Kongsvarden.

 

Setter stor pris på tips fra dere fjellvante:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. 

Når det gjelder temperatur kan du forvente alt fra 25 grader på dagstid til et par minusgrader om natta. Jeg trives godt i en dunpose med komforttemp -7. En litt tynnere pose går også an. Bruk langt ullundertøy, lue og sokker når det er kaldt.

Jeg har bare vært i utkanten av Forolhogna, ved Dalsbygda. Men har kjøpt kartet. Hukommelsen min sier at det stod en god del myrområder på kartet. Jeg går mye på tur ca 40 km unna og der lønner det seg også å ha sko som tåler vann. Ta en titt på et elektronisk turkart, f. eks. ut.no for å se på stier. Jeg har bare sett etter mulige sykkelruter, så jeg husker ikke godt gangstier.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Da blir det nok ut og kjøpe varm sovepose;-)

Når det gjelder kokemuligheter, hva ville dere andre brukt på en sånn tur? Har stormkjøkken på rødsprit nå; er primus på gass det beste på en ukes sommertur..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se litt på kartet når jeg kommer hjem på pc til helga, men vil bare svare kjapt at når jeg starta fra Røros og inn så tok jeg taxi til Sundet. En halv mil på asfalt langs flyplassen fristet ikke. Hvis det er tog dere skal ta, så kan man jo vurdere  å gå av på Glåmos og gå rett ut derfra, eventuelt toge til Os i Østerdalen og ta taxi et stykke opp i Dalsbygda, innerst i Vengedalen er et fint utgangspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! :-) Kjøpte turistforeningen sitt kart, og det ser ut som man nesten kan gå rett vest fra Røros evt. 

Er det forresten mye fisk å få der oppe i vannene? Eller bør man belage seg på å ha med all mat man trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har testet formen og utstyret på Vikerfjell i helga, og studert kartet litt nærmere. Er det kanskje Vangrøftdalen du mente..? Tenker at du har et godt poeng med å starte lenger oppe i dalen, og ikke så dumt om turen blir litt kortere heller :-)

Er det noen som har gått fra Forollsjøen/Forollhogna (toppen og vestover mot Sandfjellet, og som har en smart rute der? Er liksom den delen av ruta jeg er mest usikker på nå...

 

Den 30.5.2016 at 12.40, graham skrev:

Jeg skal se litt på kartet når jeg kommer hjem på pc til helga, men vil bare svare kjapt at når jeg starta fra Røros og inn så tok jeg taxi til Sundet. En halv mil på asfalt langs flyplassen fristet ikke. Hvis det er tog dere skal ta, så kan man jo vurdere  å gå av på Glåmos og gå rett ut derfra, eventuelt toge til Os i Østerdalen og ta taxi et stykke opp i Dalsbygda, innerst i Vengedalen er et fint utgangspunkt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, KristinS skrev:

Har testet formen og utstyret på Vikerfjell i helga, og studert kartet litt nærmere. Er det kanskje Vangrøftdalen du mente..? Tenker at du har et godt poeng med å starte lenger oppe i dalen, og ikke så dumt om turen blir litt kortere heller :-)

Er det noen som har gått fra Forollsjøen/Forollhogna (toppen og vestover mot Sandfjellet, og som har en smart rute der? Er liksom den delen av ruta jeg er mest usikker på nå...

Vangrøftdalen ja, Vengedalen/Venjedalen er et helt annet sted, sånn blir det når man skriver uten å se på kartet. Blir fort to dager kortere tur hvis du starter derfra ja.

Det blir jo mye kryssing av bratte daler hvis du tenker mest mulig rett vestover fra Forollhogna til Kongsvarden. Jeg ville gått fra Forollhogna ned mellom Slettfjellet og Storfjellet og retning Budalstjønnene. Jeg hadde ei rute via Budalstjønnene - Sørytjønna (greit å vade i utoset på Sørytjønna, litt balete å finne et sted lenger ned) - rundt sørenden av Stor-Ytangen - Enmolægret - Nordvest til Nordytjønna (den ved Grytbekktjønna, ikke Nordre Ytjønna) - Litjhiåsjøen - Sandfjelltjønna og videre vestover mot Oppdal, men det ser greit ut å gå nordover derfra.

Der har du sånn høvelig et alternativ, hvis dere ikke vil gå litt lenger nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storya som går fra Sørytjønna er ganske bred og flat i starten og så smaler den inn og får mer fart lenger ned. Det går fint å vasse over helt oppe i utoset ved Sørytjønna evt nord for tjønna. I utoset mener jeg det er lagt ut vadestener også, det så slik ut sist jeg var der, men det var tidlig i sesongen og høy vannstand og litt vanskelig å se. Jeg krysset en gang 1.5-2 km lenger sør like før elva smalner inn og tar fart, ovenfor der blir det vel omtrent svømming om man skal over. Ellers tror jeg ikke det er noen vassdrag som bør nevnes, bare små og store bekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/29/2016 at 21.30, KristinS skrev:

Tusen takk for svar!

Da blir det nok ut og kjøpe varm sovepose;-)

Når det gjelder kokemuligheter, hva ville dere andre brukt på en sånn tur? Har stormkjøkken på rødsprit nå; er primus på gass det beste på en ukes sommertur..?

Mulig du har kjøpt noe gøy, men denne passer rett oppi der rødspritkoppen sitter hvis det er stormkjøkken fra Trangia du har -

https://www.xxl.no/trangia-gb-74-gassbrenner/p/1009407_1_style

Kjekt å bruke og supplere til det man allerede har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Trangia ja, så har sett på den der faktisk :-) Kommer definitivt til å bytte til gass før langturen ja. Blir altfor mye vekt å bære med rødsprit for en uke matlaging. Og etter helgetur i øsregn forrige helg var det ingen tvil om at vi vil ha en løsning vi kan bruke inne i forteltet :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.