Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer rundt Hilleberg Unna/Soulo


Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å kjøpe meg nytt telt for solo-eventyrene. Har kikket på diverse, men tror det står mellom Hilleberg Unna og Hilleberg Soulo. Vil gjerne ha ett frittstående telt som er enkelt å sette opp der det måtte passe best, også må det tåle en god del vind. Skal kunne brukes på høyfjellet i sommerhalvåret. Det må ha plass til meg og bikkja, og dersom det er plass til litt bagasje er jo heller ikke det en ulempe.. Tenker at Unna har god plass til både meg og hund inne i teltet, men jeg er skeptisk til fraværet av yttertelt med tanke på bagasje/matlaging ol. Soulo ser ut til å være ett fantastisk telt, men er det plass til både meg og bikkja?.. Jeg er 186 cm høy. Hva slags erfaringer har dere med disse teltene? Tenker på alt fra oppsett, praktisk bruk, plass innvendig, slitestyrke, mulighet for matlaging inne i teltet (dersom det skulle bli nødvendig..) osv osv.  Om noen har forslag til andre telt de mener er bedre alternativer så er jeg åpen for dette også :-)

Håper noen har gode erfaringer de vil dele ;-)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tarptent Scarp 1 kan være verdt å sjekke ut. Veier 0,8-1kg mindre enn nevnte telt(med de ekstra stengene som gjør det frittstående), koster litt over halvparten, har 2 fortelt som du kan justere størrelsen på alt ettersom det passer deg.

Vil du ha enda større plass kan du gå opp til Scarp 2 som er som et palass, veier noenlunde det samme som Hillebergteltene du snakker om, men er mye større.

Tarptent sier selv at med de ekstra stengene som gjør det selvstående så er det et 4-sesongstelt. Jeg ville ikke nølt med å ta det med på høyfjellet sommerstid, men i ekstreme vintersituasjoner ville jeg nok ikke reist med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en lignende situasjon som deg, og valgte Unna, mest fordi jeg ikke kan fordra den klaustrofobiske følelsen jeg ofte får i typiske enmannstelt. Unna er svært romslig innvendig (i forhold til vekta), og er kjapt og enkelt å sette opp. Det er helt frittstående, kan stå uten plugger i godvær. Derfor er det ofte brukt av kajakkpadlere som kan slå opp teltet på berg. Ulempen er som du sier mangelen på fortelt, det gjorde at jeg spekulerte en god stund før jeg kjøpte det. Mange hekter av innerteltet på noen punkter på den ene siden, da får man litt større tumleplass til forsiktig matlaging. Når du skal inn eller ut av teltet i kraftig regn kan du også risikere at det kommer noen dråper på innerteltet, men jeg har ikke brukt det i regn selv så jeg vet ikke hvor stort problemet er. Unna virker robust, og kuppelkonstruksjonen gjør at det bør tåle bra med vind.
Alle telt er kompromisser, man må finne et som tilfredsstiller de viktigste kravene man har, og leve med det som måtte være av ulemper. For meg var den romslige følelsen innvendig viktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Skal sjekke ut disse Tarptent teltene du snakket om.. vet du hvor disse er å få kjøpt Nimrad? 

Alle telt har vel både fordeler og ulemper som du nevner Bjørn. Gjelder bare å finne det teltet med flest fordeler, og færrest ulemper ;-) Det viktigste er at det er plass til meg og bikkja, står godt i dårlig vær, og veier mindre/mindre pakkvolum enn 2-manns teltet mitt jeg bruker året rundt. I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg Soulo, men innser at det fort blir for dårlig plass til både bikkja og meg.. Da blir det nesten uaktuelt. Hunden min er forresten er gordonsetter. I Unna ser jeg for meg at det er plass til både meg om bikkja inne i teltet, men som sagt.. litt skeptisk til mangelen på yttertelt, men det er vel kanskje bare en vanesak(?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Vetle Herbjørnrød said:

Takk for svar!

Skal sjekke ut disse Tarptent teltene du snakket om.. vet du hvor disse er å få kjøpt Nimrad?

Ja, de selges vel bare fra Tarptent.com, altså USA. Husk derfor å legge på 25% moms når du ser på prisene. Flere her inne har Tarptent(ta gjerne et søk og les deg litt opp). Jeg har et Moment DW (som ikke har blitt prøvd enda, men som blir med meg ei uke på vidda i sommer), @tronn og @Tor Magnus her inne har Scarp 2:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vetle Herbjørnrød skrev:

Takk for svar!

Skal sjekke ut disse Tarptent teltene du snakket om.. vet du hvor disse er å få kjøpt Nimrad? 

Alle telt har vel både fordeler og ulemper som du nevner Bjørn. Gjelder bare å finne det teltet med flest fordeler, og færrest ulemper ;-) Det viktigste er at det er plass til meg og bikkja, står godt i dårlig vær, og veier mindre/mindre pakkvolum enn 2-manns teltet mitt jeg bruker året rundt. I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg Soulo, men innser at det fort blir for dårlig plass til både bikkja og meg.. Da blir det nesten uaktuelt. Hunden min er forresten er gordonsetter. I Unna ser jeg for meg at det er plass til både meg om bikkja inne i teltet, men som sagt.. litt skeptisk til mangelen på yttertelt, men det er vel kanskje bare en vanesak(?) 

Jag har ett Unna och skulle inte använda det med gordonsetter inne i tältet. Det blir på tok för lite plats. Tänk på att du skall ha alla dina saker inne i tältet också, och hunden kanske är blöt efter dagens regnande.

Jag skulle ha gått för Nallo 2 GT om man nu skall hålla sig till Hillebergs sortiment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Soulo. Under rypejakta vil engelsksetteren bli plassert i et annet telt. Har ikke plass..

Så med dine 186 er du allerede i yttergrensen på lengden.  Setteren vil  få MINIMALT med plass. Så min anbefaling er å hoppe over Soulo i vurderingen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nimrad skrev:

Ja, de selges vel bare fra Tarptent.com, altså USA. Husk derfor å legge på 25% moms når du ser på prisene. Flere her inne har Tarptent(ta gjerne et søk og les deg litt opp). Jeg har et Moment DW (som ikke har blitt prøvd enda, men som blir med meg ei uke på vidda i sommer)

Jeg har et Tarptent Moment DW. Prøvde det første gang i natt. Det er nok litt for lite om en har med seg hund, men det er perfekt for soloturer uten. Jeg hadde plass til å lage mat i ett av forteltene, men det var altfor varmt til å ha dørene igjen i dag.

Selv valgte jeg "solid inner" som innertelt og er glad for det. Åpnet luftelukene ved beina i går kveld, men måtte lukke dem i løpet av natten når det begynte å blåse litt. Teltet virker som det tåler god vindbelastning uten ekstra-stangen, og med er det meget solid. Ytterduken går dog ikke helt ned til bakken og jeg tror det blir for lite for snø-eventyr.

Om Andre produsenter enn Hilleberg er aktuelle så ville jeg vurdert tarptent. Scarp 1 er nok perfekt for ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Blaser skrev:

Har selv Soulo. Under rypejakta vil engelsksetteren bli plassert i et annet telt. Har ikke plass..

Så med dine 186 er du allerede i yttergrensen på lengden.  Setteren vil  få MINIMALT med plass. Så min anbefaling er å hoppe over Soulo i vurderingen.

 

 

 

 

Ok. Da blir det nok ikke Soulo.. takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Prebb skrev:

Jeg har et Tarptent Moment DW. Prøvde det første gang i natt. Det er nok litt for lite om en har med seg hund, men det er perfekt for soloturer uten. Jeg hadde plass til å lage mat i ett av forteltene, men det var altfor varmt til å ha dørene igjen i dag.

Selv valgte jeg "solid inner" som innertelt og er glad for det. Åpnet luftelukene ved beina i går kveld, men måtte lukke dem i løpet av natten når det begynte å blåse litt. Teltet virker som det tåler god vindbelastning uten ekstra-stangen, og med er det meget solid. Ytterduken går dog ikke helt ned til bakken og jeg tror det blir for lite for snø-eventyr.

Om Andre produsenter enn Hilleberg er aktuelle så ville jeg vurdert tarptent. Scarp 1 er nok perfekt for ditt bruk.

Skal virkelig undersøke disse Tarptent teltene dere snakker om. Aldri hørt om før, men høres jo ut til å være bra greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Nimrad skrev:

Ja, de selges vel bare fra Tarptent.com, altså USA. Husk derfor å legge på 25% moms når du ser på prisene. Flere her inne har Tarptent(ta gjerne et søk og les deg litt opp). Jeg har et Moment DW (som ikke har blitt prøvd enda, men som blir med meg ei uke på vidda i sommer), @tronn og @Tor Magnus her inne har Scarp 2:

Kan også kjøpes http://www.backpackinglight.dk/index.php?cPath=87_99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også vurdere Helsport Reinsfjell SL. Selvstående med 2 innganger og 2 fortelt. Er jo et superlight telt så det tåler nok ikke like mye vær og vind som hilleberg teltene du har nevnt. Men til bruk i sommerhalvåret holder det nok bra. Et lett telt og god plass til deg og bikkja. Jeg har selv et telt med lignende konstruksjon fra amerikansk produsent som jeg har brukt mye med bikkja jeg hadde. Liker spesielt det med 2 fortelt så jeg kan bruke et som lager og et som inn og utgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og settern min har grei plass i begge. Men jeg er en colaflaske lavere enn deg men sikkert en del breiere. Souloen er overlegen i vind og snø men man kan få litt klaus i innerteltet. Det meste av mikkmakket og matlaging får man plass til i det lille man har av fortelt. Unna er gedigent inni og innerteltet er raskt og fjerne om man trenger kjøkkenplass i dårlig vær. Ikke like kult å ligge i når det blåser som Souloen men det gjør nytta det og. Mye vanskeligere å sette opp i vind, Souloen en drøm. Vil helst bruke Unna på tur men tar like ofte med Soulo..   

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert innom Reinsfjell Sl til Helsport, men synes kanskje det blir litt stort og ikke så "hendig" som de litt mindre modellene. Da kan jeg like gjerne bruke 2-mannsteltet jeg har.. I tillegg er jeg kanskje litt skeptisk til at de presser vekta på teltet såpass mye ned.. kan dette gå ut over kvalitet og slitestyrke(?) Synd ikke Souloen har litt større plass innvendig. Virker til å være en super konstruksjon med mange gode detaljer på det teltet. Men mulig Unna gjør jobben også.  Virker som også Atcticpeak er fornøy med Unna og at det holder været ute. Er jo sjeldent det blåser full storm, men når det er sakt så er det jo også da man trenger teltet som mest.

Men til dere som har brukt Unna litt og brukt det i forskjellig vær.. er det noen tankekors rundt det å ta med teltet på fjellturer ala Hardangervidda, Jotunheimen og generelt andre fjellområder i sommerhalvåret? Dersom det tåler dette så er det i utgangspunktet godt nok for meg ;-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vetle Herbjørnrød skrev:

Men til dere som har brukt Unna litt og brukt det i forskjellig vær.. er det noen tankekors rundt det å ta med teltet på fjellturer ala Hardangervidda, Jotunheimen og generelt andre fjellområder i sommerhalvåret? Dersom det tåler dette så er det i utgangspunktet godt nok for meg ;-)  

Nå har jeg ikke hatt (eller prøvd) Unna (eller soulo), men både Unna og Soulo var egentlig førstevalgene ved forrige teltkjøp til meg og bikkja. Jeg endte derimot opp med Nallo2 mtp plass. Jeg hadde derimot ingen betenkeligheter med å evt kjøpe et av de to du nevner med tanke på vær.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med noen av disse Hilleberg-modellene, men hva med det nye Niak?

http://www.hektapatur.no/telt/3-sesongs-telt/hilleberg-niak-gronn-2934?gclid=CJS8qbm9gs0CFWTjcgodOGoEXw

Ellers kan jeg gå god for Reinsfjell SL. Syntes dette er supert til meg og bikkja (masse plass) eller meg og en av barna. Har brukt det variert i et drøyt år nå, også på Hardangervidda i skikkelig møkkavær med mye nedbør og vind. Dette har alltid holdt meg tørr og god. Det tåler mye vind. 
Ingen grunn til bekymring på grunn av tynn duk. Den er sterk nok i massevis til tresesongsbruk, men jeg tipper at den ikke kommer til å holde i like mange år som en litt tykkere duk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Vetle Herbjørnrød said:

Men til dere som har brukt Unna litt og brukt det i forskjellig vær.. er det noen tankekors rundt det å ta med teltet på fjellturer ala Hardangervidda, Jotunheimen og generelt andre fjellområder i sommerhalvåret? Dersom det tåler dette så er det i utgangspunktet godt nok for meg ;-)  

Jeg ville ikke nølt et sekund med å ta med Unna på høyfjellet, det er et telt som "står han av".  Derimot ville jeg nok vært mer skeptisk til disse superlette teltene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått testet Unna i ordentlig møkkavær enda, men det er derfor jeg har kjøpt det. Soulo er fint, men det ble altfor trangt for meg. Jeg har som flere andre festet en bardun på "maljen" nederst på duken for å kunne lage et lite fortelt. På den måten har jeg plass til sekk, sko og kokeutstyr.

Men, det kan jo selvsagt ikke sammenlignes med Reinsfjell eller andre tomannstelt plassmessig.

Endret av Kimmern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Vetle Herbjørnrød said:

Ja det er mange flotte telt å velge mellom.. ikke tvil om det. Er i utgangspunktet litt skeptisk til disse superlette telta, men de er kanskje verdt å sjekke ut. 

Tarptent er laget av "High Tenacity 30D rip-stop nylon" som veier ca 50gram/m2. Ganske nøyaktig det samme som Hilleberg sin Red Label-serie(Unna og Soulo blant annet) med andre ord.

Reinsfjell SL blir noe helt annet med sitt 15D-materiale på ytterteltet, så der ville jeg også tenkt meg om 2 ganger før du tar det med på høyfjellet; hvertfall i veldig dårlig vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.