Gå til innhold
  • Bli medlem

Stang til småvannsfiske, 4gr - 6gr spinnere, ørret.


oDDi

Anbefalte innlegg

Tjenare! Er på utkikk etter en ny stang til ørreten, går mest i spinnere / sluker på 4gr. Fisken har enda ikke passert kilosgrensa, men lever i håpet :)

Noen som har tips til stang og snelle? Størst fokus på god kastelengde, kvalitet og pris. 

Alt av tips mottas med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fenwick er veldig bra. Jeg har en gammel Fenwick stang som jeg har tatt mye fin ørret med, den er rundt 6 fot og har en veldig fin aksjon.

Hvilken lengde på stanga tenker du på? Ultralight på 5,6 fot eller light 7,6? Begge burde fint kunne brukes med 1000 snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lenger stang jo lengre kast? Hovedfokuset mitt er å kunne kaste langt med de mindre slukene/spinnerene. Bærer gladlig litt ekstra for en gleden av og kunne kaste litt lenger :)

Tips til god snelle? Bruker primert tynn multi sene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, oDDi said:

Jo lenger stang jo lengre kast?

Ikke nødvendigvis. Jeg har ei 6 fot Shimano Perfection, 2-12 g, med den den kaster jeg langt nok og vel så det. Viktigere enn lengde er stangas aksjon, og ikke minst kasteteknikken! Jeg har sett alt for mange som ikke klarer å utnytte stangas aksjon og generelle fysiske lover (oppsamling og utlading av energi) når de kaster.
På den lille stanga bruker jeg ei nusselig bittelita Shimanosnelle av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det fisket du beskriver ville jeg ikke brukt større snelle enn 500, og med et multi filament snøre. Hvilket merke stang du velger er ikke så viktig, men jeg har dårlig erfaring med Kinetic. Jeg har / hadde en Kinetic stang for lett spinnerfiske. Først knakk tuppen to anger og ble reparert to ganger, men tredje gang gikk den øverste delen i tre biter. Da ble det ny stang. Nå har jeg to stk. Chimano beastmaster med  Mitchell Avocet II og III størrelse 500. 

Angående lengde på stangen så kommer det an på hvor du skal fiske. Fra land i åpent landskap kan du bruke en lang stang, men hvis det er mye vegetasjon så kan det være bedre med en litt kortere stang. Skal du fiske fra båt så bør ikke stangen være lenger enn at du klarer å ta inn fisken uten at stanga må løftes høyere enn ca. 45 grader. Hvis stangen holdes høyere vil faren for brudd øke i takt med hvor bratt stangvinkelen blir.

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre stang kan nok gi lengre kast, men til småvannsfikse så burde det holde fint med 6-7 fot. Så lenge det er god aksjon i stanga kaster du langt nok, dessuten synes jeg kort stang gir bedre presisjon. Dersom det er vann med mye vegetasjon rundt synes jeg også det blir mye kåling dersom jeg har en lang stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ei Fenwick HMG Silver Wings UL 5'6'' 0-7g for noen år siden, har ei Abu Garcia Sorøn STX 10 med multifilament på den. Med mindre jeg kaster spinnere, synes jeg at jeg får plassert sluken langt nok bort til at jeg får fisket effektivt. Hvis jeg skal kaste langt ut i et vann, føler jeg at jeg må ha bra mye "snert" i kastet. Forskjellen i lengde og presisjon på kastet fra diverse ørretsett er meget merkbart.

Er gøy å få fisk under halvkiloet på den, OK for fisk oppmot kiloet. Er fisken over kiloet kjennes det ut som at du kun fisker med snella da stanga er bøyd fullt ut.

Er nå på utkikk etter ny stang, og er så godt fornøyd med oppsettet jeg har, at jeg da skal gå får noe med slukvekt 10-20g. Hvis jeg skulle ha valgt 4-6g slukstang på nytt, ville jeg nok valgt samme merke som jeg har, men i den størrelsen du linket til. Da i håp opp at lengde og presisjon er det samme, men med mulighet for litt større slukvekt og at den skal være litt bedre å kjøre kilos fisk med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 01/06/2016 at 11:41 PM, REs said:

Til det fisket du beskriver ville jeg ikke brukt større snelle enn 500, og med et multi filament snøre. Hvilket merke stang du velger er ikke så viktig, men jeg har dårlig erfaring med Kinetic. Jeg har / hadde en Kinetic stang for lett spinnerfiske. Først knakk tuppen to anger og ble reparert to ganger, men tredje gang gikk den øverste delen i tre biter. Da ble det ny stang. Nå har jeg to stk. Chimano beastmaster med  Mitchell Avocet II og III størrelse 500. 

Angående lengde på stangen så kommer det an på hvor du skal fiske. Fra land i åpent landskap kan du bruke en lang stang, men hvis det er mye vegetasjon så kan det være bedre med en litt kortere stang. Skal du fiske fra båt så bør ikke stangen være lenger enn at du klarer å ta inn fisken uten at stanga må løftes høyere enn ca. 45 grader. Hvis stangen holdes høyere vil faren for brudd øke i takt med hvor bratt stangvinkelen blir.

 

Disse har frontmontert brems, hva er fordelen ulempen / forskjellen på det og bakmontert brems? Har så langt kun hatt bakmontert, så alt nytt er skummelt, hehe. Nå er jo ikke bremsen så mye i bruk læll, det var en fin pris på dem iallefall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med lengre stang er at man kan bruke hele stangas "rygg" til å kjøre fisk med. Det er lettere å holde snøret konstant stramt når man kan aktivisere den lange stanga. Det setter mindre krav til snella, og tillater tynnere snøre, som er det viktigste for lange kast. Dess kortere stang, dess bedre snelle må man ha..

Frontbrems og bakbrems er en vanesak. Det blir ofte litt justering av bremsen mens man kjører fisk på tynt snøre, og da synes jeg det er lettere med brems foran..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, oDDi skrev:

Disse har frontmontert brems, hva er fordelen ulempen / forskjellen på det og bakmontert brems? Har så langt kun hatt bakmontert, så alt nytt er skummelt, hehe. Nå er jo ikke bremsen så mye i bruk læll, det var en fin pris på dem iallefall! 

Sneller med "frontbrems", altså brems som justeres på toppen av spolen blir ofte mindre og lettere enn de med bakbrems. 

Her er to sneller størrelse 2500 og med forskjellig brems. Spolen og huset er som regel likt, men du slipper den store "klonsen" under snella. På en stor snelle så betyr det kanskje ikke noe, men på en liten snelle, f.eks. størrelse 500 eller 1000, så blir forskjellen ganske merkbar.

 

Bakbrems.jpgfz_39_41611.jpg

Samme snelle med forskjellig brems.

1_2.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, zupertramp said:

Hei 

Dere betegner størrelsen på snellene med 500, 1000 osv. Er det da snakk om diameteren på spolen ?

Hvordan påvirker størrelsen på snella kastelengde m.m. ?

 

Slik jeg har skjønt det (mulig jeg tar feil) så er det litt hipp som happ om du har 1000 eller 2000 mtp kastelengden, ei mindre spole vil vel gli bittelitt lettere, men du får desto flere turn med sene som også bremser. Så den største faktoreren på hvor langt du kaster er riktig vekt på agnet i forhold til fiskestangen, teknikk, og ikke minst tykkelsen du har på sena.  Strl på snella bør da være i samsvar med fiskestanga. 

Merk, dette er synsing i fra mi side, hehe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, oDDi skrev:

Slik jeg har skjønt det (mulig jeg tar feil) så er det litt hipp som happ om du har 1000 eller 2000 mtp kastelengden, ei mindre spole vil vel gli bittelitt lettere, men du får desto flere turn med sene som også bremser. Så den største faktoreren på hvor langt du kaster er riktig vekt på agnet i forhold til fiskestangen, teknikk, og ikke minst tykkelsen du har på sena.  Strl på snella bør da være i samsvar med fiskestanga. 

Merk, dette er synsing i fra mi side, hehe. 

Riktig. Det enkleste er å sette snella på stanga og kjenne på balansen. Det er vekta av snella som avgjør dette. Hvis snella er for stor så vil tuppen på stanga kjennes veldig lett, men hvis snella er passe så vil stanga kjennes ut som at den er i balanse når du holder der du normalt holder når du kaster. Du kan jekke ved å legge stanga på en finger og se hvor balansepunktet er. Det bør være i nærheten av snellefestet der du normalt holder stanga når du fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for kastelengden er at du har riktig mengde snøre på snella. Har du for lite, blir det mye friksjon når snøret skal rase av spolen.

Snella må ha gode kulelagre for å gå jevnt og glatt under innsveiving, og bremsen må være jevn. Det er først når man kommer til de vanskelige situasjonene hvor utstyret blir satt på prøve, at man merker forskjellen på bra og dårlig utstyr.

Men det viktigste for at utstyret skal vare lenge, er godt vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annent moment med kvalitet på spole og kulelager er kast i spolen. De billigste snellene med et enkelt dårlig kulelager er veldig utsatt for å bli skeive. Dvs at selve stangen som spolen står på kan bøye seg. Over tid må man regne med at ei snelle kan få seg noen turer i bakken eller havne i klem i sekk eller andre ting, har selv opplevd hvor kjipt det er med kast i spolen :) Kjøper du sneller med god kvalitet og minst to kulelagre så vil den vare mye lengre.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Mitchell merket overhodet når det gjelder sneller å kan derfor ikke si hvorvidt det er generelt gode sneller eller ei. Stort sett har jeg alltid brukt Shimano eller Abu sneller. Den snella her fra Shimano er vel et ganske trygt valg og en realtivt populær sak, har selv hatt denne noen år og er svært fornøyd!

http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/haspelsneller/shimano-frontbrems/exage/shimano-exage-1000-fd-148603-p0000132658

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fisketur i helga klarte jeg med kanskje litt hjelp fra ungene, uten å legge skyld på noen (...) å MISTE min kjære Beastmaster 165UL over bord og den sank jaggu fort til bunns også. For å komme over tapet bestilles det selvsagt umiddelbart en ny, helt lik stang. 

Men så var det snelle da. Klarer ikke huske hva jeg hadde på den lille søte stanga. 

Denne tråden passer perfekt, den stanga er jo 1-11g, så jeg får vel gå gjennom alle forslag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franske Mitchell lagde visstnok den første moderne haspelsnellen i 1948 (jfr wikipedia), så de har i hvertfall noe å leve opp til. Aner ikke hvordan ryet er nå, men stort sett når det selges i norske butikker, så gjør norsk kjøpslov det vanskelig for en seriøs selger å prakke ræl på folk. Kombinerer man historisk arv med norsk kjøpslov og en lav pris hos en seriøs selger, vil mitt tips være at det er et kurant kjøp. :) 

Edit: Ser forresten at den Mitchell-snella veier 220g, det kan kanskje være litt tungt for en så kort og lett stang? Okuma C-10 er 50g lettere, men en hundrelapp dyrere - kankje verdt å tenke over?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.