Gå til innhold
  • Bli medlem

Når vil nok være nok?


REs

Anbefalte innlegg

Når Stoltenberg ble statsminister sa han så kjekt at tiden for de store vannkraftutbyggingene nå er over, men verken han eller partiet hans sitter med makten i dag og hva skjer? De nye makthaverne kaster seg over våre elver og fosser og ser ikke ut til å bry seg om at flere av dem ble vernet for mange år siden. Det er visst mye lettere å oppheve et vernetiltak enn å innføre et. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/vern_vassdrag_-artikkel_i_dagbladet/id264586/

Jeg hørte nylig på tv at kraftutbyggerne på ny har kastet sine øyne på noen av de vassdragene som tidligere var blitt vernet.  Jeg mener at blant annet Rauma ble nevnt. Lærte vi ingen ting av utbyggingen i Alta. En totalt unødvendig utbygging som ble gjennomført ikke på grunn av at vi måtte ha mer kraft i nord, men fordi landets styrende organer nektet å snu, noe som kanskje kunne bli oppfattet som et svakhetstegn. Det ble et prinsipp at vedtaket skulle gjennomføres. Etter Alta utbyggingen har vi solgt like mye strøm til utlandet som det Altakraftverket har produsert. Altså var det strengt tatt ikke behov for denne strømmen bortsett fra at de som produserer strøm ønsket å tjene mer penger. Vi eksporterer i dag mer strøm enn vi importerer, like vel ser det ut til at det stadig må bygges ut mer.

Fra Fluefiske.net 13. februar 2014: 

Gro Harlem Brundtland ble spurt om hun angret på noe i sitt politiske liv? Svaret kom kontant: Alta-utbyggingen... (Ja hvorfor sprenger vi ikke bare bort hele demningen da?)

 

31. mai skal Olje- og energidepartementet på befaring i Skurvedalen nord for Lysefjorden og alle naturinteresserte her vest er veldig spente på hva som blir resultatet. Det som bekymrer meg mest er at jeg er overbevist om at flere av disse "dressene" som skal på befaring ikke er i stand til å forstå hva det er de ser når de er på denne befaringen. Og hva hjelper det da at de reiser på fjelltur med full betaling. https://www.stf.no/nyheter/5009-blir-skurvedalen-reddet/ 

Folk kan si hva de vil om grønne partier, grønne politikere og unge naturvernere, men de som styrer dette landet i dag er en høyst reell natur- og miljøtrussel. Et av bevisene fikk vi nylig i et debattprogram på NRK hvor oppdrettsnæringen ble debattert. Den største trusselen som fremkom i dette programmet var uten tvil fiskeriminister Per Sandberg (FRP)

Hva er det som er så farlig med lyden av rennende vann? Hva skal vi som "har sett skriften på veggen" i lange tider gjøre? Lever vi ikke i et demokrati eller er det noe jeg har missforstått.

Endret av REs
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg savner et parti som går inn for å reversere mange av de inngrepene som allerede er foretatt. Uten dette vil jo naturen bli bygget ned litt etter litt.  Selv om vi får miljøvennlige regjeringer, vil det jo fra tid til annen dukke opp mindre naturvennlige regjeringer. Når disse får herje i 4 år, uten at noen i ettertid reverserer dette, vil jo all natur forsvinne på sikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.