Gå til innhold
  • Bli medlem

Sølvkroken Norse kombo


MatsB

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å kjøpe ny stang og snelle for bruk innenlands og på fjellet.

Jeg har fra før av en liten teleskopstang jeg bruker til å fiske med mark. Men nå vil jeg oppgradere stangen jeg bruker til sluk og spinnere. Ett viktig kriterie er at den må kunne pakkes så den blir kompakt, Helst 4 delt.

Har funnet en jeg kunne tenkt meg, men jeg har ikke så stor kompetanse når det kommer til stang og snelle. Håper da noen her inne kan komme med noen forslag.

Her er linken til stangen jeg har sett meg ut (9,6 fot med 3000 snelle) http://www.solvkroken.no/produkter/fiskekatalogen_0/_soelvkroken_0/fiskesett-kombo/norse_haspelkombo_0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs litt hvilket utstyr du vil fiske med. Den du har linket til vil jeg i utgangspunktet si er noe "grov" - det er helt sikkert en grei allround stang som tåler en trøkk og kan brukes til mye men er ikke best på lettere fiske. Typisk bruker man gjerne en 3-14 grams stang eller 7-21 gram da henholdsvis med enten en 1000 eller 2000 snelle. Selv bruker jeg mye sluker og spinnere sånn rundt 7 grams klassen, da trenger du en lang og lett stang/snelle kombo for å få kastet litt ut. Til kombinert skog/fjellfiske ville jeg kanskje valgt en 7-21 grams med en 2000 snelle. Lengde bør nok være minst 8 fot, jo lengre den er jo bedre blir den til å kaste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første reaksjon var prisen. Mye penger for en fiskestang med snelle til bruk på fjellturer. Det finnes mye bra utstyr som passer til det du beskriver og her er et forslag ut fra egen erfaring.  Jeg har to stk Shimano Beastmaster stenger som jeg bruker Mitchell Avoset II og III sneller til. Jeg synes størrelse 500 er stort nok, men jeg ser at noen anbefaler størrelse 1000. På en av snellene har jeg multi filament snøre (Fireline) noe som øker kastelengden noe og øker følelsen med sluk og fisk. Jeg bruker ikke Shimano sneller av den enkle grunn at jeg synes de er litt dyre i forhold til tilsvarende andre sneller. 

Her er et forslag til ca.  kr. 2000,-: 

Shimano Beastmaster 240 - 270, 3 -14 gr. pris ca. 1500,-  https://www.xxl.no/shimano-beastmaster-cx-stc-240-270-l-fiskestang/p/1092156_1_style?gclid=CI2l7oGV_MwCFYcocgodC38GZQ 

Mitchell Avocet Gold IV, 500 eller 1000. Ca. 500,- http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Mitchell/Avocet-Gold/Mitchell-Avocet-Gold-IV-500-FD-2014-modell148910-p0000131882

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, MatsB said:

men blir ikke 3-14g litt lite? kostedobbene mine veier jo 16g og da er jeg alltid avhengig av å ha med 2 stenger.

prisen regner jeg med er veiledende.

Om du skal kaste store andersdupper eller lignende så er nok ikke disse UL stengene egnet nei, for markfiske så er det nok best med en egen billigstang. Det som går fint er å bruke et pæresøkke og krok - det er ikke altfor tungt og er effektivt som bare det. Ha ca en meter mellom søkke og markkroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.