Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken farge på Hilleberg telt?


Røsberg

Anbefalte innlegg

7 timer siden, sturela skrev:

Har selv vurdert rødt telt, men jeg er litt redd for at det kan virke litt stressende,urolig, eller masete når du er inne i telte. Et telt som er grønt eller sand farget har mer rolige farger. Har nok problemer med sterke farger i innertelt også. Er det noen som har noen erfaring med at rødt telt kan virke intenst  når du er inne i telte.

Berre motsatt. Finn best roa i raude telt. Opplever det også som hakket varmare, men har ikkje noko for å støtte opp under det, anna en grunnleggande lære om refleksjon av kvitt lys/fargelære.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutes ago, Tessatroll said:

Opplever det også som hakket varmare, men har ikkje noko for å støtte opp under det, anna en grunnleggande lære om refleksjon av kvitt lys/fargelære.

Grunnleggende lære om refleksjon skal jo egentlig tilsi at jo mørkere farge, jo varmere inni, altså det motsatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både røde og grønne Hilleberg telt, de er omtrent like lyse inni, jeg kan ikke si at jeg merker noen forskjell på lysmengden, men jeg har selvsagt ikke satte opp teltene ved siden av hverandre og sammenlignet.

De grønne teltene gir en mer naturlig farge på lyset inne i teltet, enn det de røde gjør, de kan nok ha litt betydning for noen når de skal lese i teltet, ellers synes ikke jeg at det spiller så stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sturela skrev:

Har selv vurdert rødt telt, men jeg er litt redd for at det kan virke litt stressende,urolig, eller masete når du er inne i telte. Et telt som er grønt eller sand farget har mer rolige farger. Har nok problemer med sterke farger i innertelt også. Er det noen som har noen erfaring med at rødt telt kan virke intenst  når du er inne i telte.

Når det gjelder fargen på lyset som slippes inn er rød egentlig en fordel for nattesøvn. Blått lys blokkerer utskillelse av Melatonin som skilles ut om natten. 

Nå er sterkt lys uansett aktiverende, så en bør kanskje bruke øyemaske om sommeren. Spesielt i nord. 

Jeg har selv ikke hatt problemer med hverken røde eller grønne telt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

Grunnleggende lære om refleksjon skal jo egentlig tilsi at jo mørkere farge, jo varmere inni, altså det motsatte?

Ikkje heilt. Svart vil absorbere, kvitt vil reflektere. Elles avheng oppførselen til lyset også av materialet lyset treff. Og det er vel der teltduk kjem inn i biletet.

Svart telt ville nok uansett vore varmast, men noko trist telt :P Grøne telt er ikkje nødvendigvis per def "mørke" og slik absorberar meir, men er faktisk grøne, og oppførsel til lys vil verte ut frå det. 

Eg ser at dette vart eit tåkete svar, det er fordi eg ikkje har det 100% under huda. Eg leitar desperat etter det stoffet eg ein gong las om akkurat dette! 🙈

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være fordi at raudt (og forsovidt blått) absorberar meir UV stråling enn andre fargar? Stråling med mykje energi? (hvilket også burde seie noko om at blå og raude telt brytst fortare ned som resultat av UV slitasje). 

Men beveger meg på gyngande grunn her. Eg er liksom god på flyktningar og samfunnsfag, ikkje dette. 

Sambo påstår at farge ikkje har noko å seie fordi dei fleste telt har så mykje plast i seg, dødt materiale som ikkje absorberar noko som helst. Så må me krige om her heime kven som har rett 🙈

Edit: konklusjon er at om ein vil ha varmar telt bør ein kjøpe svart bomullstelt. Nokon som ser seg eit marked? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kan det være fordi at raudt (og forsovidt blått) absorberar meir UV stråling enn andre fargar? Stråling med mykje energi? (hvilket også burde seie noko om at blå og raude telt brytst fortare ned som resultat av UV slitasje). 

Men beveger meg på gyngande grunn her. Eg er liksom god på flyktningar og samfunnsfag, ikkje dette. 

Sambo påstår at farge ikkje har noko å seie fordi dei fleste telt har så mykje plast i seg, dødt materiale som ikkje absorberar noko som helst. Så må me krige om her heime kven som har rett 🙈

Edit: konklusjon er at om ein vil ha varmar telt bør ein kjøpe svart bomullstelt. Nokon som ser seg eit marked? 

At noe absorberer uv vil man ikke se, og det det er mer varme i infrarødt som vi heller ikke ser. 

Forøvrig er denne videoen oppklarende vedrørende hvilket lys det er mest av, og hvilket som har mest energi (fra solen) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Tessatroll said:

Sambo påstår at farge ikkje har noko å seie fordi dei fleste telt har så mykje plast i seg, dødt materiale som ikkje absorberar noko som helst.

Hadde det vært så vel! Har da våknet ganske svett og god noen fine sommermorgener :D Har jo også nesten brent meg på svarte plastrør mener jeg å huske 🤔

Ellers er egentlig min menig at farge helst er en smakssak og ikke sikkerhet/varme-sak. Den ekstra sikkerheten og ekstra varmen tenker jeg er ganske marginal ;) Innvendig lys derimot. Det kan være merkbart forskjellig. Kanskje jeg må prøve gult telt neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Sommertid ville jeg definitivt hatt lyst telt da mørke telt blir varmere. Har ligget i et Bergans Compact 3 som ble kokvarmt - rene trykkokeren. Gikk ikke an å ligge i det.

Rødt, grønt eller FN-blått? Tja....for meg er god gjennomlufting det viktigste, derfor to åpninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den der mørk grønne fargen til Hilleberg er regelrett stygg. Depressiv, fæl. Aldri i livet. Den røde synes jeg er kul på bilder, men det var jammen rar farge på ting inni teltet. Jeg trodde tørket-mangoen min var blitt alt for gammel, den hadde jo helt rar farge. Men den så helt normal ut i dagslyset etterpå, så det gikk opp for meg at det måtte være teltet som hadde lurt meg... Kult utenpå, sært inni. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg synes den der mørk grønne fargen til Hilleberg er regelrett stygg. Depressiv, fæl. Aldri i livet. Den røde synes jeg er kul på bilder, men det var jammen rar farge på ting inni teltet. Jeg trodde tørket-mangoen min var blitt alt for gammel, den hadde jo helt rar farge. Men den så helt normal ut i dagslyset etterpå, så det gikk opp for meg at det måtte være teltet som hadde lurt meg... Kult utenpå, sært inni. :) 

Jeg synes begge fargene er fine, og at den røde er topp på bilder. Jeg synes lyset inne i teltet blir litt rart, men sikkert bare en tilvenning. Hadde jeg valgt Hilleberg, hadde det blitt rødt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to telt fra Hilleberg. Jannu, som er vinterteltet mitt, valgte jeg i rødt da jeg kjøpte det for ti år siden. Dette grunnet sikkerhetshensyn da jeg dro på vinterturer alene. Da jeg i fjor kjøpte Niak hadde jeg egentlig tenkt å kjøpe det i grønt men grunnet at jeg fikk et godt tilbud på et rødt lot jeg lommeboken velge. Dermed endte jeg opp med to røde Hilleberg. 
Jeg er enig i det som skrives ovenfor vedr. blikkfang på bilder, i så måte gjør fargen seg godt. I likhet med @Miamaria har jeg måtte lære meg at man blir "fargeblind" inne i teltene, er ikke alt som blir like lekkert.

Personlig synes jeg at rødfargen på Expedteltene er finere men Hillebergteltene mine er uovertrufne med tanke på bruksvennlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Prebb skrev:

At noe absorberer uv vil man ikke se, og det det er mer varme i infrarødt som vi heller ikke ser. 

Forøvrig er denne videoen oppklarende vedrørende hvilket lys det er mest av, og hvilket som har mest energi (fra solen) 

 

Alt eg har å lære! Kult :)

Edit; fotosyntese kan eg altså litt om, men kopla ikkje dette opp mot teoriane mine om teltfarge :P Haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 2017-06-13 den 10.08, Tessatroll skrev:

Kan det være fordi at raudt (og forsovidt blått) absorberar meir UV stråling enn andre fargar? Stråling med mykje energi? (hvilket også burde seie noko om at blå og raude telt brytst fortare ned som resultat av UV slitasje). 

Men beveger meg på gyngande grunn her. Eg er liksom god på flyktningar og samfunnsfag, ikkje dette. 

Sambo påstår at farge ikkje har noko å seie fordi dei fleste telt har så mykje plast i seg, dødt materiale som ikkje absorberar noko som helst. Så må me krige om her heime kven som har rett 🙈

Edit: konklusjon er at om ein vil ha varmar telt bør ein kjøpe svart bomullstelt. Nokon som ser seg eit marked? 

Få din sambo till å lage seg telt av en død svart søppelsekk og en hvit plastpose å kjenn hvilket som er varmest... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mørke telt blir varmere 😎 hadde en kort tid et fjellrevenblått,som kjentes litt svalere i solen. Inbillning? Hvem vet. Intressant også at Hilleberg skriver at fargene har ikke noe å si på varmen. Har vært veldig gøy å ta noen seriøse målinger å se om det stemmer.  

Trådskaparen har fått sitt telt leste jeg, men i går fikk iallfall jeg hjem mitt brune HB Kaitum. Har ikke fått testet det ute enda, men blir vel litt vintercamp med barnene ila helgen. Var litt skeptisk till sandfargen da den var veldig "neonbrun" på bilden. Vel hjemme la jeg det på kjøkkenbordet  til min uinformerte fru å spurte hvilken farge det var. Grønn svarte hun direkte. Å ja, den minner veldig om en eller annan helsportgrønn... Vel, jeg liker sandfargen som førsteintrykk, og skal bli veldig spennende å se i sommer hvordan det tar seg ut i terrenget. Jeg hører også til den kategorien som vet av mitt telt, og ingen andre ser det 😎 litt sånn Harry Potter style... Mtp synlighet å innvendig størrelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Flott farge. Den grønne etter min og mange andres mening alt for mørk og hvis man ikke vil ha rødt er sand det beste valget -  synes jeg.  Sand bikker nesten litt mot svak grønn under noen lysforhold. Behagelig lys inne i teltet også. (Staika på bildene)  Har forresten et Keron i sand på vei nå btw. Legger ved et bilde fra Hillebergforum som viser grønnfargen» Hilleberg har nå selv om det ikke var tema her. 

D0B90C26-ED4C-4FA4-852E-266584506FFF.jpeg

528D767D-68C2-47D2-B066-0F71626EFFC4.jpeg
 

E819373F-B74E-45D1-9165-956D7870350B.png

Endret av SnorreL
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt en melding til Hilleberg; hvorfor ikke tilby ytterduken som standard "ekstrautstyr"  - slik at man kan kjøpe med en ekstra når man bestiller teltet og sliter med å bestemme seg for (vinter-)rødt eller (sommer-)grønt/sandfarget?  Får se hva de svarer. Er sikkert mulig å få kjøpt en ny ytterduk ved behov, men tenker at det kan bli billigere og enklere om slikt ikke må spesialbestilles. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Allak 2 i sand og liker fargen veldig godt, behagelig farge som passer fint både sommer og vinter.  Har dessverre ingen bilder av telte.

Keron 4 GT har jeg i rødt. Er ikke helt overbevist om den fargen. Føler det blir litt mye, iallfall på et så stort telt.  Går kanskje litt mot strømmen der men det vises iallfall godt. Vet ikke hvordan den fargen tar seg ut om sommeren, da jeg bare har brukt det på vinter.

Ingen erfaring med grønt Hilleberg

 

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 timer siden):

Har sendt en melding til Hilleberg; hvorfor ikke tilby ytterduken som standard "ekstrautstyr"  - slik at man kan kjøpe med en ekstra når man bestiller teltet og sliter med å bestemme seg for (vinter-)rødt eller (sommer-)grønt/sandfarget?  Får se hva de svarer. Er sikkert mulig å få kjøpt en ny ytterduk ved behov, men tenker at det kan bli billigere og enklere om slikt ikke må spesialbestilles. :)

Har faktisk vurdert å kjøpe ekstra yttertelt til mitt røde Unna, slik at jeg har et i sand også..

Var en på Facebookgruppen "Hilleberg Owners Group" som ville kjøpe ekstra yttertelt til sitt Unna, og fikk da svar både på mail og rettelser av Petra Hilleberg i kommentarfeltet etterpå. Så det skal nok la seg gjøre å bestille ekstra.

"Paul Davidson, March 10 at 10:53 PM
- Hi all I emailed hilleberg asking if they could provide me with an outer unna tent . There reply was we don’t stock the outer and inner separate but could help you out the next time we produce that model . Great I thought what price . Received an email saying £680 for the outer and £47.50for rain vent cover. Now I’m a big fan of hilleberg tents but why not call a spade a spade and say no we can’t help you out buy a new one be cheaper"

"Petra Hilleberg 
- Unfortunately the outer tent is the most expensive part of the tent so that is why it ends up being a bit pricey to get just the outer. We also don’t normally stock them or split tents since it makes it difficult with inventory. I understand that this can seem strange or very expensive but again the fabric is the most expensive part."

"Petra Hilleberg 
Hello again, I checked on that price because it did not seem quite right. They did give you the incorrect price. The Unna outer only (including the vent cover) is 442£."



Med den prisen der(442£), så er det nesten like greit å bare bestille et nytt telt :P 

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "bare" div Hilleberg i rødt farge. Men på et telt som primært ville være tiltenkt barmarkssesongen virker sand/brunt å være en fin farge. (Viktig å drømme litt i disse dager 😄)

Her fra kajaktur i Sverige og Jotunheimen nå i jula:

598494978_Kajakk3.thumb.jpg.84fe73ed00e9c9b37336c17e02b8b07b.jpg

1192159552_Jula2019.jpg.df74adb4a1049fb88a02db329399442f.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.