Gå til innhold
  • Bli medlem

Barmarkskjøring med snøskuter


esw

Anbefalte innlegg

Reindriftssamene mener tydeligvis at det er helt innafor å kjøre på barmark med snøskuter:

http://www.nrk.no/sapmi/xl/reindrifta-er-et-av-de-farligste-yrkene-man-kan-ha-1.12955452

"Med jevne mellomrom forsvinner snøen og flekker med grus, jord og rester av fjorårets buskas kommer til syne. Plastikken på skiene foran på snøskuteren er slitesterk, men holder umulig lenger enn en ukes tid på dette føret.– De må byttes ut ofte, de tåler jo ikke at vi kjører på stein og barmark. Det blir dyrt."

Har ofte irritert meg over omfattende skader på naturen nordpå etter slik kjøring. Lover og forskrifter er vel nokså klare på at dette ikke er tillatt, men det ser ikke ut at noen bryr seg noe særlig om dette.

Endret av esw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke arrester meg om jeg tar feil, jeg er ikke jurist og bor laaangt fra Finnmark men er jo borti dette saksfeltet innimellom likevel så belær meg gjerne om jeg resonnerer feil: 

Motorferdsel i utmark reguleres av motorferdselloven (lov-1977-06-10-82) med tilhørende forskrift (FOR-1988-05-15-356)
Lovens virkeområde: § 2.(virkeområde): Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy.

§ 3.(forbud mot motorferdsel i utmark og vassdrag).
I utmark og vassdrag er motorferdsel ikke tillatt med mindre annet følger av denne lov eller vedtak med hjemmel i loven.

§ 4. (tillatelser med hjemmel direkte i loven).
Uten hinder av § 3 er motorferdsel tillatt i forbindelse med: 
c). nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes ikke som næring i denne forbindelse, 

Så over til forskriften: 

§ 2.Motorkjøretøy kan på bar mark utenfor veg nyttes til:
a)formål som nevnt i motorferdselslovens § 4 første ledd

Sånn jeg tolker dette er avgjørelsen om man skal bruke ATV eller Snøscooter avhengig av kjøreforholdene, men tillatelse til å kjøre har de etter motorferdselloven .. Forutsetter jo selvfølgelig at det er i næringssammenheng og at ferdselen på barmark begrenses mest mulig. Da tar jeg utgangspunkt i linken til NRK som jo er en sak om selve reindrifta (næring) Linkene over har vel ikke noen sammenheng med næring, det er i alle fall ikke spesifisert nærmere i artiklene såvidt jeg kan se. 

Så er det jo også slik at reindrifta har en egen lov, også denne har et punkt om motorferdsel: (LOV-2013-06-21-100 )
§ 23.Motorferdsel

Den som utøver reindrift, har adgang til bruk av nødvendige fremkomst- og transportmidler i samsvar med distriktsplan, jf. § 62.

Bruk av terrenggående kjøretøy på bar mark skal begrenses mest mulig og skal så langt mulig foregå i faste løyper. Motorisert ferdsel eller flyging inn i område vernet i medhold av naturmangfoldloven kapittel V eller eldre vernevedtak som nevnt i naturmangfoldloven § 77, skal foregå i samsvar med fastsatte forskrifter om vern. Nærmere regler om slik ferdsel i fredet område kan fastsettes ved forskrift av vedkommende forvaltningsmyndighet i samråd med distriktsstyret.

Jeg irriterer meg også over kjøreskader, men har forståelse for at man må bruke motorisert kjøretøy under reindrifta. Er jo synd at det sammenfaller akkurat med en av de periodene hvor det lettest oppstår kjøreskader. Hjelper vel ikke å heie frem global oppvarming heller da .. for da blir det vel bare enda våtere.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så du klager over at de kjører mellom snøflekkene på våren med snøskuter fordi de kjører med snøskuter og ikke atv? fordi du vet vel at de har lov å kjøre både med atv, skuter, ol. hele året ikke sant? Eksemplen du tok opp er ikke bare urelevante men også ganske uopplyste, bare fordi noen har fått forelegg for å kjøre på barmark med skuter, så er det fordi de kjørte ulovelig, ikke fordi de kjørte på barmark. Og disse skadene som du irriterer deg over? Jeg kan garantere deg at en DNT sti sliter like mye som halvparten av reindrifta bare i finnmark gjør på et år. Og, du må nok siter disse loven og forskriftene som "forbyr dette" hvis du skal ha noe som helst slags poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Landsem skrev:

Hva med kjøring på elv eller kjøring etter inntak av sentralstimulerende midler?

Hva med det? Her er det ingen forskjell på næringsutøvelse og annen kjøring (hvis du tenker på kjøring på elv som i videoen over ikke kryssing av vann slik som på video i reindriftssaken) 

Sentralstimulerende midler: Reguleres av veitrafikkloven (LOV-1965-06-18-4) hvor det slås fast at § 22. Ruspåvirkning av motorvognfører: Ingen må føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel. Hvor lovens virkeområde er: "All trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn". (f.eks du har ikke lov til å kjøre hest eller sykle på vei i fylla, eller snoscooter i fylla på vidda, men du kan kjøre rein :P ) og "med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor"  - Dette er ikke noe jeg kan noe om, så det er bare raskt slått opp i loven, her er det ratt noen fallgruber i forskrifter og rundskriv. 

Når det gjelder kjøring på elv er dette en dispensasjonssak etter §6 i motorferdselloven

§ 6. (tillatelser etter søknad).

Når særlige grunner foreligger, kan kommunen gi tillatelse til bruk av motorfartøy eller luftfartøy som ellers ikke kan finne sted etter denne lov eller med hjemmel i loven.
Tillatelse etter første ledd kan gis for bestemte høve eller for bestemte tidsrom. Kommunen kan sette vilkår for tillatelsen. Kommunens vedtak kan påklages til fylkesmannen.
Jeg vil typisk tenke meg at dette verdensrekordforsøket er innvilget etter denne, men jeg vet ikke. 

Det skal gjøres ganske strenge vurderinger for å gi tillatelse etter denne paragrafen men for motorsport (regner kanskje med at slikt går under motorsport?) Kan det gis tillatelse etter § 6 til trenings- og konkurransekjøring dersom det dreier seg om begrensede arrangementer eller kjøring på terrengbane som er godkjent i reguleringsplan.
Hvis du tenker kjøring på elv på vinterstid, bilkjøring på isen og slikt ... det samme her, hvis det skal foregå som enkeltarrangement kan det gis disp. etter § 6 og skal det foregå mer organisert må det en reguleringsplan til, og det kan bare foregå kjøring i organiserte former (motorsport) Dette er fra rundskrivet til loven.      

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skuterkjøringa vist på den filmen er ikke noe problem i det hele tatt og det må man regne med i overgangsdelen av året....

ATV-kjøringa står for MYE større skader enn skuterkjøring mellombarflekkene, som er neglisjerbar i forhold til ATV-kjøringa.

20445637780_d2a501684f_o.jpg

20446942879_847f0bde38_o.jpg

20635934196_40241c76ac_o.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, esw skrev:

Reindriftssamene mener tydeligvis at det er helt innafor å kjøre på barmark med snøskuter:

 

Jeg tenker det er greit - selv om jeg har sett ekstreme eksempler på barmarkskjøring med snøscooter i myrene her.

Det er mer skremmende å tenke på hva alternativet vil bli i fremtiden- nemlig gjeting med ATV og MC - tidlig på vårparten. Det ligger vel i kortene at det kan bli en utvikling med mer barmark og kjøring.

En ting som "irriterer" meg litt er at enkelte samer - eller såkalte talsmenn for urfolkenes rettigheter - er så fryktelig hårsåre når det gjelder kritikk eller betimelig spørsmålstillinger mhp hvordan samene behandler naturen. Her på forumet er det ikke noe problem, men i mange fora - spesielt i Naturvernforbundet - er det nesten umulig å stille spørsmålstegn med noe av den tilretteleggingen som blir gjort - spesielt motorferdsel i utmark er et ømt punkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I forbannelse søke æ på "barkmarskjøring med sykkel" og finn denne.. Bumpe nok en eldre tråd...

Men f... heller. Loven har som formål å beskytte natur. Dessverre så ble det aldri tenkt på da loven ble laget at vi skulle finne på å herpe naturen uten motor. Trengs vist kraftig endring av lov verket.

Nå, her i Alta, så nesten hvor man går i "urørt" natur så finner man en masse gjørmete sykkel spor.

Spiller vel liten årsak til hvordan man herper til naturen.. Men sykkling er jo sunt..

Sjekk denne.. Nydelig natur vi har

https://www.facebook.com/trond.a.andersen.7/videos/10153646409451360/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.5.2016 at 20.04, Kjell Iver skrev:

Jeg tenker det er greit - selv om jeg har sett ekstreme eksempler på barmarkskjøring med snøscooter i myrene her.

Det er mer skremmende å tenke på hva alternativet vil bli i fremtiden- nemlig gjeting med ATV og MC - tidlig på vårparten. Det ligger vel i kortene at det kan bli en utvikling med mer barmark og kjøring.

En ting som "irriterer" meg litt er at enkelte samer - eller såkalte talsmenn for urfolkenes rettigheter - er så fryktelig hårsåre når det gjelder kritikk eller betimelig spørsmålstillinger mhp hvordan samene behandler naturen. Her på forumet er det ikke noe problem, men i mange fora - spesielt i Naturvernforbundet - er det nesten umulig å stille spørsmålstegn med noe av den tilretteleggingen som blir gjort - spesielt motorferdsel i utmark er et ømt punkt. 

Det kaver seg opp for den minste kommentaren. Bare tenk på erstatningskravene for rein de sier rovdyra har tatt. Det er ikke rovdyr nok i Europa til å ta så mye rein. To av dem ble jo også tatt for at de drepte rein sjøl for å får erstatning. De hadde lage et redskap som lage spor på dyra som så ut som rovdyrangrep. Det er jo også et spørsmål om de egentlig kan defineres som urfolk. Det ble jo et skikkelig bråk da universitetet i Oslo hadde knokkelrester de ville ta DNA prøver fra og forske på. Til og med jakt på kongeørn har disse fått igjennom. Hvordan det var politisk mulig er for meg et mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samene klarte seg jo godt før snøscooteren kom og jeg husker fra et tv program den gang scooteren hadde begynt å gjøre sitt inntog i reindrifta at en del samer syntes at driftsutgiftene ble alt for høye hvis de skulle gå over fra kjørerein til snøscooter. Da måtte de ha langt flere rein for at de skulle kunne leve av reindrifta, og det er vel akkurat det de har i dag.

Men å kutte ut scooteren og ATVen i reindrifta er vel som å gjeninnføre hesten i landbruket her sør, kun ren nostalgi. Motorisert ferdsel i nordområdenes utmark er nok kommet for å bli, og kjenner jeg samene rett så liker de å oppføre seg som om de eier både land, fisk, vilt og multer i områdene de driver i. 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var ute og gikk en tur idag etter en av barmarks/dispensasjons -løypene i kommunen(bor i Finnmark/Karasjok). Denne løypa er flittig brukt av flyttsamer og elgjegere.

Fy fan som det så ut. Det var store plastsekker og plastnett strødd rundt om på myrer og i skog. Dette er sekker som brukes til å frakte gress til reinen som supplement til mosen, da naturen er nedspist her. Disse sekkene kjører de ut på vinteren, plasserer de på diverse steder, skjærer dem opp slik at gresset blir tilgjengelig, og levner det så i naturen. Det var store mengder plastavfall.

Det gikk reingjerder på kryss og tvers festet i trær og busker. Noe av det lå på bakken i hauger. Flerrede presenninger er strødd rundt gjerdene, eller kjørt ned i myra av kjøretøy.

Dype stygge hjulspor på bløte partier. Og der er også løypa kjørt bredere og bredere etterhvert som den blir verre å kjøre på. Og det var tjukkt med hjulspor i alle kanter der reingjerdene møtes.

Og dette var resten av søppla vi fant langs løypa:

-Massevis av knust glass(lignet på vindusglass)

-Ødelagte plastdeler fra ATV og snøscooter dukket opp med jevne mellomrom.

-Tomme oljekanner, rester av variatorreim

-Avsag av kjemiske impregnerte materialer brukt til gjerdebygging lå dumpet i hauger i skogen.

-Bildekk slengt i skogkanten

-Rustne kjettinger i myra

-Tauverk av mange slag i trær og myr. Plastsekk-remser brukt for å skremme reinen hengte overalt i trærne i nærhet av reingjerdene, og lå også løst rundt i marka, tatt av vinden sikkert.

-Ølflasker og brusflasker litt her og der. Tombokser og vodkaflaske.. :)

-Avskrudd motordel til ATV m verktøy! slengt fra seg langs stien. Cause why the hell not..?!

-Diverse gamle polvotter, arbeidshansker, scooterhansker, drikkeflasker, you name it.

-Og sist men ikke minst, en knust TV av gamle sorten dumpet i naturen langs løypa.. 

 

For en fantastisk natur opplevelse! 

Nei, det var rett og slett skremmende. Ødeleggelsene/forsøplingen var kvalmende.. Hvordan skal dette se ut i framtiden..

 

 

På tide med innstramminger her oppe snart?! Fytti rakkern. At Statskog gav fra seg myndighet til FeFo var en sann ulykke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.