Gå til innhold
  • Bli medlem

Barmarkskjøring med snøskuter


esw

Anbefalte innlegg

Reindriftssamene mener tydeligvis at det er helt innafor å kjøre på barmark med snøskuter:

http://www.nrk.no/sapmi/xl/reindrifta-er-et-av-de-farligste-yrkene-man-kan-ha-1.12955452

"Med jevne mellomrom forsvinner snøen og flekker med grus, jord og rester av fjorårets buskas kommer til syne. Plastikken på skiene foran på snøskuteren er slitesterk, men holder umulig lenger enn en ukes tid på dette føret.– De må byttes ut ofte, de tåler jo ikke at vi kjører på stein og barmark. Det blir dyrt."

Har ofte irritert meg over omfattende skader på naturen nordpå etter slik kjøring. Lover og forskrifter er vel nokså klare på at dette ikke er tillatt, men det ser ikke ut at noen bryr seg noe særlig om dette.

Endret av esw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke arrester meg om jeg tar feil, jeg er ikke jurist og bor laaangt fra Finnmark men er jo borti dette saksfeltet innimellom likevel så belær meg gjerne om jeg resonnerer feil: 

Motorferdsel i utmark reguleres av motorferdselloven (lov-1977-06-10-82) med tilhørende forskrift (FOR-1988-05-15-356)
Lovens virkeområde: § 2.(virkeområde): Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy.

§ 3.(forbud mot motorferdsel i utmark og vassdrag).
I utmark og vassdrag er motorferdsel ikke tillatt med mindre annet følger av denne lov eller vedtak med hjemmel i loven.

§ 4. (tillatelser med hjemmel direkte i loven).
Uten hinder av § 3 er motorferdsel tillatt i forbindelse med: 
c). nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes ikke som næring i denne forbindelse, 

Så over til forskriften: 

§ 2.Motorkjøretøy kan på bar mark utenfor veg nyttes til: