Gå til innhold
  • Bli medlem

Bok om vinteralpinisme


Cooj

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har virkelig fått øynene opp for toppturer på ski i år. Jeg har drevet med dette i noen år, men det er først i år at jeg har oppdaget hvilken fantastiske toppturdestinasjonen Norge faktisk her. Mye vil ha mer, og jeg kjenner at jeg er sulten på å lære mer om fjellet, spesielt bestigning av fjell på vinterstid, klatring om vinteren, faremomenter osv. (Snøskred har jeg god kontroll på). Det beste er selvsagt å lære av noen ute i praksis, og det har jeg planer om da jeg neste år skal flytte til et sted med langt større muligheter for vinterekspedisjoner. Men før jeg flytter har jeg lyst til å lese meg opp på områder, slik at jeg i alle fall har litt innabords. Er det noen som har noen gode anbefalinger på bøker, hva er bibelen på dette området?
Mange anbefaler denne boken men den omhandler kanskje mer tradisjonell klatring?

Tar imot alle tips mot en stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale denne boken: https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/0954151135/ref=mp_s_a_1_1?qid=1464847797&sr=8-1&pi=SY200_QL40&keywords=winter+climbing&dpPl=1&dpID=51YUERHdl9L&ref=plSrch

Den svenske guiden/tindeveglederen Jimmy Oden har skrevet en bok som heter noe sånt som "Free skiing". Dette er en veldig bra og omfattende bok, som retter seg mest mot frikjøring og toppturer på ski.

For øvrig er Freedom of the hills er en god bok, men er kanskje litt mer for generell klatring/tinderangling enn typisk vinteralpinisme.

Lykke til :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.5.2016 at 13.23, chrnybo skrev:

Ikke bok, men kurs:

Voss Utferdslag har et kurs i Alpin Ferdsel i første uka i august (link under).  Selv tenkte jeg å bli med på det for å lære mer og være forberedt på mer rufsete toppturer.

Kurs i "Alpin Ferdsel" 1. august 2016

Det kurset er jo midt i blinken. Dessverre jobber jeg den uken, så får ikke verdt med. Hadde det bare vært uka etter... :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.6.2016 at 8.19, Eiska skrev:

Kan anbefale denne boken: https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/0954151135/ref=mp_s_a_1_1?qid=1464847797&sr=8-1&pi=SY200_QL40&keywords=winter+climbing&dpPl=1&dpID=51YUERHdl9L&ref=plSrch

Den svenske guiden/tindeveglederen Jimmy Oden har skrevet en bok som heter noe sånt som "Free skiing". Dette er en veldig bra og omfattende bok, som retter seg mest mot frikjøring og toppturer på ski.

For øvrig er Freedom of the hills er en god bok, men er kanskje litt mer for generell klatring/tinderangling enn typisk vinteralpinisme.

Lykke til :-D

Takk for svar. Det virker jo som noe for meg, skal sjekke ut boken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.6.2016 at 15.55, hilmersen skrev:

http://www.amazon.com/Manuel-montagne-Club-Alpin-Francais/dp/2020362112

Jeg har den lille versjonen - og synes den er bra.  Mener å ha hørt at den finnes i en amerikansk utgave også - men vet ikke hva den heter.

Jeg har dessverre nokså begrensede franskkunnskaper, men skal se om jeg finner den på amerikansk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.