Gå til innhold
  • Bli medlem

3-14grams stang, eller 7-21grams for fjellfiske


Fjongfasong

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe meg en teleskopstang som primært skal brukes når det skal pakkes kompakt og lett, og skal fortrinnsvis brukes når jeg fisker på fjellet.
Har kikket på følgende stang; SHIMANO Exage BX STC Minitele, som ligger på 1000-1300kroner. Finnes det noe bedre alternativer, også er jeg litt usikker på om jeg skal gå for 3-14 g eller 7-21 g. 
Det er vel lurest å gå for en 3-14 grams stang for generell fiske på fjell etter ørret?

Tillegsspørsmål, hva slags lengde bør jeg gå for, jo lengre jo bedre kastelengde?

Endret av Fjongfasong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Landsem

Jeg ville kjøpt en 4-delt istedet for teleskop. Lettest mulig. Kastelengde kan økes ved å variere på andre parametre, som sene og snelle. Det er også mulig å kaste en 20 grams sluk med ei lett stang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker båe 4 delt og teleskop. Begge deler er praktisk men det er litt forskjell på de. En 4 delt i samme klasse kaster normslt litt bedre og er littt lettere pga mer overlapp mellom stangledd på teleskop. Men det kommer også an på tube. Der er som regel tube til teleskop en del lettere. Hatt  en exage selv. Jeg fiske mye med bomber og det fine med den stanga var at jeg kunne pakke den ferdig rigget i tuben pga snelleplass. 

Går jeg tur i marka med liten sekk har jeg som regel med teleskop i tilfelle jeg vil fiske litt. Skal jeg på fisketur tar jeg den 4 delte da den kaster bedre. Men på noen turer blir begge med. Når det gjelder valg av vekt så bruker jeg som regel 5-15 og 7-20. Pleier fiske med 12-15gr sluker og 15-20gr bomber.

et annet alternativ er en Dam teleskop med lawson tube. Pleier koste 800-900. Jeg har den stanga for tiden og synes den fungerer bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Før var det ihvertfall mye tull med dem og en fikk en mye bedre og lettere stang ved å gå for vanlig to-delt eller fler-delt. Mulig det er kommet bedre saker i nyere tid. Dette får du sikkert en hel forelesning om hvis du går til en bra butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den teleskopen i 3-14g og 7". Den fungerer helt greit, men kastelengden er en god del kortere enn det jeg oppnår med sjøørretstangen på 9,6" og 5-25g. For fjellbruk synes jeg den er fin. Relativt lett og pakker lite. Den er veldig grei i kanoen da den ikke er så lang. 

Det er særlig i større vann, eller der det er langgrunt at det kan være surt med en kortere kastelengde. Jeg har hatt opplevelser der jeg ikke når ut til der fisken står, og der jeg vet at jeg ville nådd ut med 9,6" foteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den stanga du nevner og bruker den i hovedsak til å fiske fra min packraft, hvor kastelengde ikke er så kritisk, og der fungerer den bra fordi man kan pakke den kompakt.  Men jeg har også en minitele 270 som kaster adskillig bedre.  Poenget mitt er at jeg kan pakke begge disse stengene inn i samme transporttube.  Det er faktisk også plass til to små haspelsneller og i denne tuben.  Jeg liker disse stengene, jeg synes de er utmerket å kaste med, men jeg har hatt problemer med at leddene har låst seg i utstrukket tilstand, og da faller jo mye av poenget med teleskop bort, for å så det mildt:-(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helt klart anbefale en 5 delt stang fremfor en teleskop. Dette fordi utviklingen på noe som ikke selger så bra har stått stille og de problemene man hadde før er der i dag også på teleskop stenger. Shimano foreksempel som jeg bruker har utrolig sterke reise stenger som de kalles som i dag er like kraftige som en vanlig 2 delt. 3-14 gram er å anbefale til et lettere fiske og ved mindre du bruker mye tyngre sluker i store vann så er 14gr nok, det kan du kaste noe tyngre også med uten problemer. 180-210 er fine stenger til ørret og funger fint på større fisk. Skitt fiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I pinsen fikk jeg endelig tatt i bruk min Shimano BX STC TE 270 ML med 0,218mm NanoFil-sene "rimelig" fra januarsalget, plassert på en Okuma C-25 jeg fikk til jul :) Tenkte den som en allround ta-med-stang, både til fjell og lett kystfiske.

Jeg skal ikke påberope meg å være en veldig erfaren stangfisker, men synes settet ble lett og kompakt, og jeg får helt grei lengde på kastene (i hovedsak brukt 12g sluk). Definitivt bedre enn dusinvare-settene som ligger i hytta og båten. Kunne sikkert fått enda lengre kast med tynnere line, men har forstått at jeg da definitivt bør bruke fortom med tanke på seneslitasje nærmest sluken, og valgte å prøve uten det i starten. (En torsk greide å dra snøret langs et skjær, men det røk ikke før jeg vippet den inn mot land - berget både fisk og sluk, gitt.) Har merket litt tendenser til at stangskjøtene låser seg, men jeg prøver å bruke lite kraft når jeg drar ut stangen, og finne en fungerende teknikk for å skyve den sammen igjen uten for store bevegelser med mye kraft - det har så langt funket fint. Litt mikkmakk med å få stang inn og ut av transportuben med sluk påsatt (stangen må jo deles i tre), men med litt trening går det kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har variert litt mellom 3-14g og 7-21g stenger de siste sesongene på Hardangervidda, riktignok ikke teleskopstenger, men 3-delte og 5-delte stenger. Jeg har nå endt opp med at 3-14g holder for meg. Med denne kan jeg kaste med sluker opp til 16-18g, og de gir en helt annen følelse å kjøre fisk på. Stor fisk vil heller ikke være noe problem på ei slik stang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting å huske på er at hvis du velger veldig lette stenger så er de mere sårbare for brudd/knekk i toppen, de letteste stengene blir svært tynne og må behandles deretter. Spesielt gjelder dette teleskop som ofte er enda litt skjørere etter min erfaring. Har selv en Exage 240L 3-14gr 8" med en 1000 shimano snelle - denne kaster jeg utrolig langt med og fungerer glimrende, heldigvis kommer disse stengene i en genialt forsterket futeral slik at så lenge du oppbevarer den der når du ikke bruker den så trenger du ikke å bekymre deg for knekt tupp. Hvor lang stang du velger blir litt smak og behag men vil anbefalle 3-14gr til fiske på skogsvann og fjellvann sånn generelt. Bare husk at disse stengene ikke tåler allverdens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en 7 år gammel test! Det har skjedd ganske mye med fiskestenger på 7 år. 

 

Selv har jeg en Shimano Speedmaster BX L 3-14g. Er veldig veldig fornøyd med denne og har ingen problem med å anbefale den! Ikke er den så dyr heller nå og kan kjøpes for rundt 1500 kr. CX av akkurat samme stang har noe oppgradert materiale og et bedre snellefestet, men er 2-delt kontra BX'n sine 3 deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri gått under 10 fot til fjellfiske, og 7-21 er fin vekt, men den kan godt være 12 fot og 8-28. Feks. 

Skogsfiske derimot funker 7-8 fot fint. Men dette blir litt egenpreferanser ifht hva man liker og har erfaring med. 

Har hatt minitele fra Shimano, venegeance tror jeg det var. Tuppen knakk for ingenting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Hardy said:

Teleskopstenger er fy fy. 3-14 gr er for lett. 

Meget konstruktivt inlegg....

Endel veldig bastante påstander her men ikke unormalt for fiskediskusjoner :) Jeg tror det kommer litt ann på hvor gira du er som fisker, for enkelt fiske klarer de fleste seg men en stang på 7-8 fot både til fjells og til skogs. 3-14 eller 7-21 blir ikke så kritisk spør du meg, fisker du med wobblere eller annet lett utstyr bør du benytte 3-14. Jeg er en ivrig fisker men gidder ikke å ha ørten stenger med marginale forskjeller. Exage teleskopene syntes jeg er veldig fleksible på tur, de pakker raskt og smått og kommer i et flott futeral som beskytter stang og snelle og du får plass til fiskeutstyret i samme futeral - veldig hendig! Kan være kjekt å ha med to spoler, en litt fancy med tynt multifilament til de lange kastene med lett utstyr og en spole med litt tykkere monofilament som backup og til litt røffere bruk. De tynne fancy multifilament snørene er etter min erfaring litt kronglete, de er dyre og skades lett og skaper ofte backlash så det kan være befriende å ha en spole med billig enkel mono også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Meget konstruktivt inlegg....

Endel veldig bastante påstander her men ikke unormalt for fiskediskusjoner :) Jeg tror det kommer litt ann på hvor gira du er som fisker, for enkelt fiske klarer de fleste seg men en stang på 7-8 fot både til fjells og til skogs. 3-14 eller 7-21 blir ikke så kritisk spør du meg, fisker du med wobblere eller annet lett utstyr bør du benytte 3-14. Jeg er en ivrig fisker men gidder ikke å ha ørten stenger med marginale forskjeller. 

Ja, det blir fort bastant i fiskediskusjoner! hehe

3-14 eller 7-21 evt 7-30 (jeg benytter sistnevnte) er ikke akkurat marginale forskjeller når det kommer til egnet bruk for fjellfiske. Selvfølgelig så har det mye å si hvor ivrig man er som fisker, men:

For fjellfiske med sluk så lønner det seg stort sett under "allroundforhold" å benytte betydelig tyngre sluker enn 7-14 gr. Stenger for den kastevekta setter ikke spesielt stor pris på å dryle ut en 18 grams sluk. Jeg har tidligere opplevd å brekke av ei 8 fots stang i den dimensjonen under kast av en 18 grams sildesluk. Litt kraftigere og lengre stenger er også mye bedre egnet til å pælme ut ørretbomber. De funker også fint til å kaste wobblere på 6-7-8 gr.

Knøttsmå sluker/spinnere/wobblere på 3-4 gr brukes bare unntaksvis og under helt spesielle forhold / helt spesielle plasser, men under den typen forhold er ofte fluefiske med nymfe mer effektivt. Da tenker jeg spesielt på situasjoner der man ser stor og veldig sær fisk, som er i dårlig bett helt inntil land og man har behov for å "lirke den på kroken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
30 minutter siden, Hardy skrev:

For fjellfiske med sluk så lønner det seg stort sett under "allroundforhold" å benytte betydelig tyngre sluker enn 7-14 gr. Stenger for den kastevekta setter ikke spesielt stor pris på å dryle ut en 18 grams sluk.

:shock:

Kaster du 18 grams sluk riktig med ul stang og 0.15 så har du mer enn nok rekkevidde. Skal du over 18 gram er du nesten over på havfiske- og svenskpilk-dimensjoner. I tillegg kan du bruke slikt lett utstyr i bekker med små spinnere

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Landsem said:

:shock:

Kaster du 18 grams sluk riktig med ul stang og 0.15 så har du mer enn nok rekkevidde. Skal du over 18 gram er du nesten over på havfiske- og svenskpilk-dimensjoner. I tillegg kan du bruke slikt lett utstyr i bekker med små spinnere

 

Jeg har altså opplevd å brekke av ei UL stang på midten under kast av en 18 gr sluk :drool: 

Om du klarer mer enn nok rekkevidde med ei UL stang og 18 grammer spørs helt på hvor langgrunt vatnet er. Jo lengre kast, jo flere fisker sveiver du potensielt sett forbi. Hvis det er litt dybde på vatnet så kan du med fordel bruke 25 grams sildesluker, da de synker mye bedre enn 18 grammerne. Hvis du bruker ørretbomber så er det en fordel å kunne benytte seg av 25-30 gr for god kastelengde. 

En 18 gr sildesluk er egentlig ikke spesielt stor, og overhodet ikke noe probem å ta i på selv for småfisk. Måler du den feks opp mot de fleste wobblere fra 6 gr og opp så er wobbleren stort sett lengre. Om du bruker 18 eller 25 gr på sluken så har ikke den marginale størrelsesforskjellen stort å si for om fisken er stor nok til å ta i eller ikke, det er vekta som har mest betydning for hvilken dybde du fisker effektivt på. Jeg bruker stort sett 18 gr i grunne vann og 25 i djupe vann. 

Her ser du feks en liten spirevipp som har tatt i på en 25 gr sildesluk. En 25 gr sluk blir liten i kjeften på en storing. Fjellfiske kan med fordel sammenlignes mer med havfiske enn man skulle tro!

 

20630979015_b547c58c84_z.jpg

Endret av Hardy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strengt talt med to stenger, nesten alltid. På mange turer kan det bli tre med fluestang. 

Den ene er en 3-14 og den andre er en 14-40. En for små lette sluker eller meste med kun krok, og en for tunge dupper,  bombarda eller sluker. Det gir meg mulighet til å fiske med mye fiskeutstyr og ikke minst fiske med sluk samtidig som markfiske. 

Tungvint ja, men har enda ikke kommet over en stang med høy slukvekt som samtidig kaster ut 3-4 grams sluker bra. Så da får det bare bli sånn. Fungerer utmerket og jeg er fornøyd. 

Endret av Espp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God diskusjon. Deler tankene til Hardy. Før om åra sverget jeg til teleskop, men i de senere åra har jeg sett nytten av å ha noe lengre stenger. Jeg vil anbefale denne: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Milo/Green-Spirit/Milo-Green-Spirit-11-5-22g-153372-p0000138261

Svært godt tilbud. Jeg har den på 12" og den takler det meste. Den på 11" dekker lett spinnerfiske, men er også en ok langkaststang med sildesluk. Det er enkelt og greit en fantastisk kvalitetsstang til en svært god pris.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Var en test av stenger for en del år tilbake og da ble teleskop også tatt med - med overraskende god omtale. Har tydeligvis skjedd viktige forbedringer, men så ikke akkurat for meg teleskop i Femunden, nei;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.