Gå til innhold
Fjellfilmeren

Sykling i norske nasjonalparker 2017

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, The Lone Wolf skrev:

Det er jeg ikke helt enig i, det genereres mer slitasje fra syklister enn gående normalt sett. Det kreves langt flere gående til for å generere tilsvarende slitasje på stier og myrer som syklister. Dermed gode grunner for fortsatt restriksjoner mot syklisme i verneområder. 

Sånn rent bortsett fra at man ikke sykler i myrer....kan du dokumentere dette?  Mener å ha sett at det er motsatt.

Klippet fra terrengsykkel.no:

  • Thurston & Reader 2001: Studie finner ingen forskjell i slitasje på vegetasjon mellom gående og syklende, ei heler noen utvidelse av sti p.g.a. syklende.
  • Wilson and Seney (1994): Sammenligning av slitasje fra gående, syklende, ridende og motorsyklende. Med unntak av ridende som ga betraktelig mer slitasje var belastningen av de øvrige m.h.p. erosjon lik.
  • Marion (2006): Studie av 125 km i Big South Fork National River and Recreation Area i Tennessee og Kentucky. Stiene brukes av gående, syklende, ridende og ATV. Stier brukt i hovedsak av syklende viste minst erosjon.
  • White et.al (2006): Sammenligning av stier bruk i hovedsak av terrengsyklisster med stier som i liten grad brukes av disse. Ingen signifikant forskjell i erosjon ble målt.
  • Marion, J. L. (2006). Assessing and Understanding Trail Degradation: Results from Big South Fork National River and Recreational Area. USDI, National Park Service.
  • Thurston, E. and R. J. Reader (2001). Impacts of experimentally applied mountain biking and hiking on vegetation and soil of a deciduous forest. Environmental Management 27(3): 397-409.
  • Wilson, J. P. and J. P. Seney (1994). Erosional impact of hikers, horses, motorcycles, and off-road bicycles on mountain trails in Montana. Mountain Research and Development 14(1): 77-88.
  • White, D. D., M. T. Waskey, et al. (2006). A comparative study of impacts to mountain bike trails in five common ecological regions of the Southwestern U.S. Journal of Park and Recreation Administration 24(2): 20.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Per Fredrik skrev:

Klart det blir mer slitasje, studier fra interesseorganisasjoner uansett er ofte rene bestillingsverk, derfor har disse skjeden noen verdi.. Åpnes det opp for sykling i nasjonalparker kommer el sykler. El sykler med ekstra batteri og solcelle paneler blir det nest. El sykler er pr. definisjon kun sykkel og ikke i strid med motorisert ferdsel i utmark. 

Hvilke av organisasjonene over mener du er interesseorganisasjoner for terrengsykling?  For meg er det ikke klart.  Å rulle noe sliter generelt lite.  Kan være med på at sykkelspor er mer synlig - på samme mate som en ripe over en film er mer synlig enn mange støvkorn, selv om støvkornene dekker mer av filmen,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
40 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Du har ikke fulgt helt med  7homas. Fylkesmannens miljøvernavdeling foreslo for noen år siden at fire områder i Oslomarka blir vernet etter Markaloven på grunn av den spesielle naturopplevelsen de kan gi. Fylkesmannen foreslo derfor et forbud mot sykling på blå merkede stier i de fire verneområdene. Om forbudet har komme kjenner jeg ikke til, men jeg huske turfolkets protester etter terrengsykkelløp i Oslo marka.

En annen ting er stykklistenes hensynsløse framferd. Dette har resultert i en rekke aksjoner fra  turfolket, noen av disse var lite gjennomtenkte og til og med farlige, men folk ble forbannet over stykklistenes framferd. Så at du hevder at det ikke blir slitasje på naturen etter terrengsykler er direkte feil.

Jeg håper selvfølgelig at Departementet kommer med et generelt forbud mot sykling i Nasjonalparkene, både med og uten el motor, men jeg er redd jeg taler for en tapt sak. Jeg ser jo hvordan utviklingen går. Nå sist med "frislepp" av kjøring med snøscooter. Krav om motorisert transport av ryggsekker mellom hyttene har også kommet. Trist

Klart det er slitasje etter terrengsykling - den er bare mindre enn ved å gå...  Det var vel en liten artikkel i aftenposten etter et terrengløp i Oslo også...?   (Jeg synes forøvrig også at det var dumt at Terrengsykkelrittet ble gjennomført når skogbunnen var så våt...)

Skjult lenke - logg inn for å se den 

Det er også klart at noen sykkelister er hensynsløse - ikke ulikt omtrent alle andre grupper.  Skal langrenn forbys i marka fordi det er hensynsløse skiløpere som går ned søte barn?  Eller hunder forbys fordi noen ikke har band/for lange bånd...?

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Landsem skrev:

NOTS jobber for å fremme stisykling. De er også bevisste på konfliktpotensialet og jobber ut fra det. De fleste som sykler sti har stor forståelse for at slitasje bør begrenses og at trening og konkurranser bør holdes på avklarte områder og i terreng som kan tåle slitasje. De jobber også for tilrettelegging av stier så sår i løyper minimeres.

Undersøkelsene var vel ikke bestilt av NOTS? (De ble sikkert referert av NOTS) Helt enig i at slitasje bør begrenses.  I verneområder ville f.eks. et forbud mot organisert aktivitet kunne dekke dette behovet.  Klopping er forøvrig en vanlig måte å forhindre slitasje også fra gående.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, JanRH skrev:

Jeg er der at mange dessverre tar seg til rette, dvs. type tankegang om at regler er til for å brytes. Problemet er at det finns for mange av dem med slike holdninger. Noen steder er også stiene ikke framkommelig for syklister, noe som vil føre til at syklistene må lage sine egne stier.

Resultat = spor på kryss og tvers utenfor stier og sleper.

Igjen, intensjonene er sikkert gode, men det er forskjell mellom liv og lære.

Er det ikke slik for gående også?  Hvis det er en stor pytt, så går man rundt?  Litt av problemet med sykling, og som gjør sporene tydelige, er jo at man faktisk kan sykle gjennom våte partier - partier der man heller burde ha forsøkt å gå steiner osv.  Akkurat det er vanskelig på sykkel - og noe som kan føre til mer slitasje (tror jeg). 

Tenker man kunne åpne for sykling på markerte stier: det ville gi bedre opplevelse for syklistene og begrense slitasje ved at f.eks. våte partier kunne kloppes - ikke ulikt det som gjøres på dnt-stiene i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe tvil om at det er mye slitasje fra syklister på de vanligste sykkelstiene rundt Oslo - tror ingen er uenige i det.  Ville det ikke også vært skade dersom like mange terrengløpere løp på de same stiene?  Jeg tror det.  Slitasjen ville ha sett annerledes ut, men den ville ha vært der.  Nå er det vel heller ingen som tror at det kommer like mange syklister som på stiene rundt Oslo på en sti i f.eks. Jotunheimen?

Jeg har forøvrig bare syklet sti en gang I år - så et forbud har ikke stor betydning for meg...men jeg synes det blir dumt.  Ikke like dumt som å forby bølgesurfere der det er tillat med båt, men nesten.  (Jeg driver heller ikke med bølgesurfing). 

Hele debatten minner meg om en opplevelse jeg hadde på en topp I Trollheimen rundt 2002.  Min mor (da rundt 60) hadde gått opp med rando-ski.  Da var det en kar som klarte å presse ut en masse hetsing av henne fordi hun ikke hadde fjellski.  Så han henne som en trussel mot sitt friluftliv? "Med slikt utstyr kan enhver kjøre ned bakken"?  Var grunnen til hans sinne   at hun devaluerte den innsatsen han hadde lagt i kunne kjøre med telemark teknikk på fjellski - at han nå ville bli frakjørt av ei gammal dame nedover?   

Man kan forøvrig også argumentere for at man skal forby all gange utenfor dnt-stier, og all overnatting utenom på dnt-hytter.  Sikkert noen som mener at det er riktig også.... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, PTG skrev:

Støttes!  Naturvern slik det fremstår i dag vil være en vits dersom trenden med større og mer permanente inngrep fortsetter, men det betyr ikke at vi som "consumenter" går fri, da vi bli flere i Norge og vi bør alle ha ett forhold til hvordan vi innvirker på omgivelsene og agere etter det. Sporløs ferdsel.

Som kiter bør jeg forholde meg til f.eks rein, om det så innebærer at noen områder vil være stengt (tema på Hardangervidda).

Som klatrer, er det egentlig helt greit at jeg bolter denne linja (stor debatt i Romsdal i fjor og på mange felt, ofte etter at noen har boltet ukritisk)

Som syklist, hvilke stier påvirker andre minst og mtp slitasje...  (i mange bymarker er dette nå tema)

osv

Problemet er at det er mye vikarierende argumenter.  Synes f.eks. at det blir dumt når det er forbudt med kiting mellom e6 og toglinja pga villreinen, og jaktlag driver jakthundtrening mye lenger innover.  (Synes at hensyn til villrein, hekkende fugl osv skal ivaretas - men da bør fokus være på hvordan dette skal oppnås, og ikke på hva som er tradinasjonelt/utradisjonelt).

Hvis man virkelig skal se på slitasje i marka, så bør man ta en titt på hvordan skiløypene ser ut om sommeren - men langrenn unnslipper på en eller annen merkelig måt radaren.

Bolting: kanskje mindre inngrep å boltre en rute, enn å rydde ett helt fjell for løs stein?  Mistenker at det er mer elitisme enn naturvern som ofte ligger bak. 

I alpene forbyr de "villtelting" av hensyn til miljøet - kanskje det er noe for oss? (Jeg bor selv stort sett i telt) 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Landsem skrev:

Så ditt argument er at man bør være glad det ikke er værre? Da tror jeg at det er på tide å stifte en organisasjon som jobber for å sosialisere folk vekk fra ferdsel i naturen og tilbake til sofaen.  

Tror ikke man skal undervurdere hvor viktig denne stien er for naturvern i USA.  På hjemmelige forhold er det mane som tenker på seg selv som glade i fjellet fordi de har gått Besseggen i kø - og dermed kanskje ønsker mindre utbygging av fjellet.  I Norge er det nok et mye større problem at alle skal ha en avsidesliggende hytte, og ikke bo i konsentrerte fjelllandsbyer.  (Gikk forresten Besseggen da det var besøksrekord for et par år siden.  Jeg var halvvegs over før jeg så noen andre....  Etter å ha lest div. tråder her, fryktet jeg kø fra start til slutt - men slik det ble var det egentlig bare hyggelig.  Det eneste jeg gjorde vår å gå "feil" veg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Martin Gjellestad skrev:

Vi er ikke der enda, synes jeg.

Villtelting er forbudt i Spania også. Veldig merkelig politikk synes nordmannen i meg :-)

Kunne ikke vært mer enig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett hollendere på topptur med truger der de fleste med rando ville ha slitt - så tror kanskje at det mer en mentalitetsendring mer enn en utstyrsendring.  Forøvrig lett å kjenne igjenn utleninger på rando: stort sett mye flinkere på alpint enn den gjevne nordmann...som veldig fort tyr til å henge bakpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Som Landsem skrev, du lirer av deg mye rart, sitat «Jeg ser for meg å suse bortover tørre, fine, gruslagte stier som dette» Det er jo noe av dette vi ikke vil ha. Terrengsyklister i kondomdress som kommer susende.  ....snip...

Nå vil nok de fleste fjellsyklister ikke ha på seg kondomdress - så du slipper nok å se det...  Jeg er ikke helt sikker på hvorfor klesdrakten er relevant (ei heller for langrennsløpere), men det kan da umulig være noe særlig værre enn om de kom i kropsluktende jaktklær? 

Denne videoen er sakset fra en annen tråd her:

 

Den er riktig nok ikke i nasjonalparken, men klarer ikke helt å se at det er så veldig mye utenfor stein som det frister å sykle.  Også stien har blitt omtalt som litt for krevende å sykle....og er nok derfor ikke akkurat overrent.av folk på to hjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
50 minutter siden, Gittiamo skrev:

Kanskje de krasjet i bordet i håp om å få litt servering :shock: jeg er naiv. 

Ja det går unna på de veiene. Jeg har hatt noen kjipe opplevelse rundt Ankerveien og på stiene rundt der og opp mot Ullevålseter.  Men som regel får jeg gå i fred. Har mine stier og tråkk ikke alle vet om eller som er særlig å sykle.

Men folk kjører bil som noen idioter der også. 

Egentlig er hele Maridalen ganske kaotisk til tider. 

Har også hatt dårlig opplevelse med syklister - og gående.  Jeg bremser alltid ned til gangfart, eller stopper når jeg møter folk på sti.  Skulle tro det ble applaudert, men det virker mer som om det er en invitasjon til å bli skjelt ut....

At grusveien fra Ullevålseter til Sognsvann brukes til sykkeltrening er forunderlig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, Lompa skrev:

Har vi nasjonalparker for å lage rekreasjonsområder for folk, eller har vi dem for å verne om naturen? Jeg kan ikke se at begrepet "positiv slitasje" hører hjemme i noen nasjonalpark.

Ser du kiter.  Foregår det kun utenfor nasjonalparker?  Sykkel og kiteforbud går gjerne hånd-i-hånd..... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ingen er imot å ivareta naturen her. Til fots og i kano så er det veldig let å forflytte seg utenfor sti - og dermed mye lettere å forstyrre fugl, salamander osv.  På sykkel vil man holde seg der det er forholdsvis let å sykle - dvs forholdsvis flatt og gode trilleforhold.  Å sykle til f.eks. Galdhøpiggen ville vært uaktuelt for meg...bortsett fra muligens på skare.  Å gå dit har jeg gjort mange ganger. 

All bruk medfører slitasje.  Jeg tror ikke sykkel vil medføre mer nevneverdig mer slitasje enn gående. 

Det jeg ikke forstår er argumentasjonen som benyttes.  Ut i fra den burde man forby:

- all ferdesel utenfor etablert sti (må begrense slitasje)

- all båtbruk (potensialet for å skremme hekkende fugl er enormt)

- all telting (ikke vanskelig å se en teltplass)

- hunder (skrever jo livskiten ut av den lokale fauna)

- skigåing utenfor løype (skremmer local fauna)

Er det virkelig det man ønsker?    Jeg mistenker at man kun ønsker å tillate akkurat den form for friluftsliv som en selv driver med...og bevisst eller ubevisst finner argumenter som støtter det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, Fenriken skrev:

 Man kan ikke forvente at alle nye aktiviteter som dukker opp, skal være lov (I nasjonalparker) fordi man synes det er gøyere enn å gå? Mener du det? Vi er ALLE sammen gående! Men bare noen få er sti-syklister.. 

Ja, jeg mener det.  Ser ikke noen grunn til å forby noen ting som ikke er et problem.  Fjellløping er det bare noen få som driver med, og det er lite tradisjon for det i Norge.  Det vil helt sikkert ødelegge min ro hvis en fyr kommer farende fordbi meg i fjellet.  Han setter også mer spor enn meg som gående.  Mener du at det skal forbys?

Det jeg derimot mener er at man skal forby det som beviselig gjør skade.  Dvs jeg er for forbud mot f.eks. ferdsel i hekke og kalveområder - dersom det ikke er spesielt tilrettelagt for det (f.eks. gjennom fugletittertårn e.l.).  Om ferdeselen skjer barfot, med sko, på sykkel eller på luftputer ser jeg ikke på som relevant.  Jeg har ikke noe problem med at sykling i vårmarksområder forbys utenom spesielt opparbeidede stier.    Hvis ferdsel er til skade for villreinen, så forby den, eller begrens den til visse stier eller visse tider...det blir helt feil å tillate skadelig ferdsel fra gående bare fordi det er tradisjon.  Det er helt uforståelig for meg.  Mest absurd blir det på kysten når man tillater motorbåter, men forbyr bølgesurfere....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Martin Gjellestad skrev:

Det var jo nylig et helt løpeløp som gikk over Hardangervidda. Salomon Xreid.

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

Jeg forholdt meg ikke til et arrgangement...men enkeltløpere.  Arrangement kan jeg se gode grunner til å forby, fordi konsentrasjonen blir så stor.  Om det er et vandre eller løpearrangement burde ikke spille noen rolle.  Dvs. jeg synes man bør søke om å få avholde arrangement, så får rette myndighet avgjøre om det er innenfor eller utenfor mht slitasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
57 minutter siden, Landsem skrev:

Fjelløperne er vel bokstavelig talt de som flyr lettest og følgelig setter minst avtrykk. De bruker et kun par lette joggesko og er stort sett på mor Norges faste fjell helr andre steder enn Ola Dunk i DNT. Men ofte også på traverser som ellers bemannes av tungt nedlessa klatrefølger på ulike kompetansenivå, som henger igjen rapellfester og diverse bolting, går mes stegjern og de er gjerne på ruter i kø. Her flyr fjelløperne opp uten å avsette slitasje. Om alle brukerne av fjellet hadde vært fjelløpere hadde det ikke eksistert spor. 

:-) Vel, jeg gikk ut ifra at ikke alle var barfotløpere.... Jeg vil ikke fjellløperne til livs - ville bare illustrere at personlig synsing og preferanser ikke hører hjemme i debatten...ei heller oppfatningen av tradisjonelt friluftsliv. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er definert som motorsykkel og ikke el-sykkel, og vil dermed være like forbudt som hvilken som helst annen motorsykkel.   Jeg synes ikke det er fornuftig å åpne for motorisert ferdsel - uavhengig av drivstoff.  En to-hjulsdrevet fat-el-sykkel hadde helt sikkert vært gøy...men nei takk. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår egentlig ikke de som sier at det er vanskelig å finne skogens ro rundt Oslo - ikke vanskelig i det hele tatt! 

- En liten kano-tur, og det plutselig ingen fare for å bli meid ned med sykkel.

- En liten avstikker fra de mest trafikkerte stiene og man helt alene.

Jeg går mye på bær-tur og til fots med familen - det er slik jeg hovedsaklig bruker marka.  Jeg sykler også, men ser ingen grunn til å plukke bær i de vanlige sykkelstiene.  At grusveiene har mange syklister i høy fart er en helt annen diskusjon.  Jeg undress alltid hvorfor folk ønsker å gå der når det er så mange andre fine steder å gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.