Gå til innhold
  • Bli medlem

Saft på tur


borgern

Anbefalte innlegg

Har testet noe høykonsentrert saft jeg fant på butikken her om dagen. En slik skal gi 6 liter ferdig saft. I størrelse er de små, ca 7cm høye og veier 65gr.
Lokket på de sitter godt og det skal ikke bli noe søl så lenge den ikke kommer veldig i klem i sekken.
Fant noe tilsvarende fra annen fabrikat i fjor men det var ikke så veldig godt.  Disse synes jeg smaker bra med en liten fordel til Appelsin/Mango.
Så disse blir klart i finne i tursekkene utover sommeren.

20160523_141810.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte de på Meny. De de hadde i fjor, hvor flaskene var svarte, har gått ut av sortiment. Synes disse er bedre på smak.

Ja en kan jo kombinere litt, det kommer også jeg til å gjøre. Ha med noe med sukker, f.eks litt pulver med sportdrikk hvis jeg skal langt og det er varmt. Så bruke denne safta ellers når jeg er i camp etc.

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er nok ikke samme safta selv om smakene kan være like de på vanlig flaske. Vanlig Funlight har et blandingsforhold på 1 til 9. Disse små har et forhold på 1 til 100 i følge produsent. Hvis jeg regner på det så er det da 48 ml som skal gi 6000ml ferdig drikk. Det blir 1 til 125. Altså er denne saften på de små mye mer konsentrert enn de vanlige flaskene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, borgern skrev:

Nei det er nok ikke samme safta selv om smakene kan være like de på vanlig flaske. Vanlig Funlight har et blandingsforhold på 1 til 9. Disse små har et forhold på 1 til 100 i følge produsent. Hvis jeg regner på det så er det da 48 ml som skal gi 6000ml ferdig drikk. Det blir 1 til 125. Altså er denne saften på de små mye mer konsentrert enn de vanlige flaskene.

Vi hadde med en slik flaske i helgen. Den er egentlig ganske OK på smak, men skulle gjerne hatt noe lignende som inneholdt sukker og ikke bare kunstig søtning. På den typen tur der man ikke kan hente friskt vann hele tiden er de supre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en versjon med sukker hadde nok vært greit. Er jo mulig å kjøpe slike geltuber til trening å blande ut i 1 liter vann f.eks. Dog er vel pulver lettere å ta med. Jeg har som regel med nok mat og gjerne en stor sjokoladeplate på tur så jeg tåler litt sukkerfri saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at slike produkter i det hele tatt kan eksistere er fordi kunstig søtning er veldig mange ganger søtere enn sukker. Å lage et tilsvarende produkt med sukker vil være vanskelig da det ikke er tilstrekkelig søtt. En løsning kan være å bære med seg sukker i tillegg hvis man absolutt vil ha noe søtt.

Pulversaft med sukker veier jo også ganske lite og er nok et bra alternativ. Har ikke sett det på mange år, men husker vi hadde slike poser i feltrasjonene i Forsvaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, speedbird skrev:

Pulversaft med sukker veier jo også ganske lite og er nok et bra alternativ. Har ikke sett det på mange år, men husker vi hadde slike poser i feltrasjonene i Forsvaret.

Jeg kjøpte noen pulversaftposer fra Ja-Da for noen år siden til ungene på nettet, men det slo ikke helt an, selv på ukestur har de valgt vann fremfor disse posene, så jeg har fremdeles noen og tjue igjen :) Men de er ganske gode faktisk, frisk og fin smak og veier lite.

Men jeg ser nå at det er faktisk søtstoff i de jeg kjøpte også, ikke sukker, inneholder aspartam ser jeg.

Bilde 24.05.2016, 11.14.32.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Larix skrev:

Blir rett og slett volumet for stort, til at det er hensiktsmessig på tur, hvis det skal søtes tilstrekkelig med sukker?

Problemet med sukker er vel at det er så inn i hampen søtt. Sammen med kunstig søtning tror jeg det blir litt for mye av det gode. Et ikke-søtt alternativ til sukker er maltodekstrin, som er et lettopptakelig polysakkarid. Da kan en like greit ta med sportsdrikke i pulverform. Det inneholder i tillegg elektrolytter. Strengt tatt er det ikke behov for slik ernæring med mindre man går ekstremt hardt og langt, men det er jo litt godt i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke på i tillegg til kunstig søtning, men som grunnen til at de fleste konsentrerte safttyper, det være seg flytende, eller i pulverform, ser ut til å være kunstig søtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
Den 23. mai 2016 at 14.36, Gittiamo skrev:

Men disse er uten sukker. Jeg vil faktisk ha sukker jeg :P 

Men smart sak uten tvil. Innimellom trenger man noe med smak. I "gamle dager" hadde vi alltid med poser med XL-1 på tur. 

Selger ikke det, vet du, I dagens hysteriske klima. Kan jo risikere at en halvtimes beinhard spasértur går i null med den kaloribomba der....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
3 timer siden, speedbird skrev:

Problemet med sukker er vel at det er så inn i hampen søtt. Sammen med kunstig søtning tror jeg det blir litt for mye av det gode. Et ikke-søtt alternativ til sukker er maltodekstrin, som er et lettopptakelig polysakkarid. Da kan en like greit ta med sportsdrikke i pulverform. Det inneholder i tillegg elektrolytter. Strengt tatt er det ikke behov for slik ernæring med mindre man går ekstremt hardt og langt, men det er jo litt godt i blant.

Sukker er søtere jo mer sukker det er i høve til det som iblandes. Og så er det relativt hvordan smaksløkene oppfatter det. Dersom du vokser opp med lavt inntak av sukker i daglig næringsinntak vil selv et godt modent eple kjennes søtt. Næringsmiddelindustrien har jevnt over sukret opp maten opp gjennom åra, og for at folk skal gidde å handle f.eks youghurt, så bruker de kunstig søtning når folk vil ha ned energinivået. Men blandingsforholdet er likevel såpass at brukerne ikke skal tape søtsmaken. Gjør et forsøk hjemme og se hvor mye sukker du må ha i en yoghurt naturell for at den skal bli lke søt som en kjøpeyoughurt med "bare naturlig fruktsukker", det er ganske mye. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Landsem skrev:

Selger ikke det, vet du, I dagens hysteriske klima. Kan jo risikere at en halvtimes beinhard spasértur går i null med den kaloribomba der....:-)

Hysteri ja :P jeg har et ganske kontrollert inntak av kalorier i forhold til aktivitet, samt høy forbrenningen. Så er jeg på tur trenger jeg ekte sukker :) (elsker gode unnskyldninger gjør jeg også) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Jeg mente at debattklimaet rundt sukkerinntak er litt lettere hysterisk da, ikke du:) Om man holder seg noenlunde i ånde så tåler man litt sukker. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Landsem skrev:

Jeg mente at debattklimaet rundt sukkerinntak er litt lettere hysterisk da, ikke du:) Om man holder seg noenlunde i ånde så tåler man litt sukker. 

Jeg er sjeldent hysterisk. Og de fleste skjønner kalorier inn kontra kalorier ut. Er et enkelt regnestykke det der.

Jeg er imot å merke matvarere med antall km man må gå. Men samtidig er det alt for mye sukker i vår mat. Og akkurat det bør folk få vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.