Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sovepose


Anbefalte innlegg

Vurderer etterhvert nye soveposer, vi blir snart 4 stk å da blir det en del utstyr som skal med. Jeg har fra før en mammut  compact 3( den ekstra romslige modellen) på ca 2 kg, å fruen skal også ha ny pose etterhvert. Komfor temp bør ligge på ca 5-. Noen med forslag til en god dunpose? Blåser alle dunposer seg opp når man tar dem ut av trekket? Ser at en pose på rundt 7-1000g pakker veldig lite i volum. Fruen vil ha damepose, å jeg er ute etter en romslig pose.

Endret av Daniel1987
La til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en natt i Warmpeace 600 så langt men førsteinntrykket er:

- Den opplevdes langt varmere enn oppgitt. Hadde heldigvis et middelmådig isolerende underlag (Exped Synmat 7 UL) som tilbydde litt avkjøling men måtte fortsatt lufte selv om temperaturen lå ned mot nedre temperaturgrense for soveposen. T-comfort oppgis til -3 grader men jeg tror nok det reelt ligger nærmere -10 grader. I alle fall for en ny pose. Forhåpentligvis og antageligvis vil duna bli mindre spenstige etterhvert så den isolerer litt mindre. Mitt tiltenkte bruksområde for posen er nemlig 0 grader og oppover. Jeg ser for meg at den kommer til å brukes mye som dyne i sommer.
- Romslighet vil jeg påstå er nær identisk med de 3-sesongposene fra helsport jeg er vant med fra de siste årene. Ønsker du mer romslighet finnes det også et expander-panel som øker romsligheten en hel del. Også det i er fyllt med dun og isolerer tilsvarende 600-modellen.
- Kvalitet er det tidlig å si noe om da det ikke er rare slitasjen den er utsatt for enda men førsteinntrykket har ikke gitt meg noe negativt inntrykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste meg litt opp på Warmpeace for å sjekke hvorfor de er så billige.

For det første blir jeg skeptisk når jeg ikke finner noe info i det hele tatt om hvordan de plukker dunet. Det er et stort problem at dun plukkes fra levende dyr og da vil jeg ha en eller annen slags lovnad på at det ikke gjøres. Spesielt er jeg redd for dette ved "små" selskaper sånn som dette. Hjelper vel heller ikke på at de holder til i øst-Europa.

For det andre så er ikke dette gåsedun, men den "dårligere" eller billigere andedun-varianten. Den har 600 cuin og 90/10-fill power som er det laveste jeg ville i det hele tatt vurdert innen dun. Forskjellen er at denne ikke kan komprimeres like mye som poser med høyere dunkvalitet og den vil også være tyngre enn tilsvarende poser med høyere dunspenst. "Fordelen" med lavere dunkvalitet er at det ikke vil klappe sammen like mye når det blir vått, men problemet når du er på 600 cuin er at du da nærmer deg de beste syntetiske posene. Jeg tenker selv at skal man først ha en dunpose så vil man jo ha dun pga det gode vekt-til-varme-forholdet.

Fant heller ikke noe info om hvem som produserer/lager materialet til disse posene. Roberts bruker f.eks. stoff fra Pertex som brukes av mange andre store, kjente merker som produserer dun-produkter(blant annet Bergans).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke så mye om modellene annet enn den jeg har. du bør uten tvil gå for lang variant. jeg er 183 og gikk for lang, fikk vite at alle over 180 burde gå for den lange varianten. og i bruk så er jeg veldig glad for at jeg gjorde det, ser at standard lengde hadde blitt litt kort. posen min er (ME helium 400)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.