Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som skal ha nytt telt med følgende kriterier: 

  • Kuppeltelt
  • 2 manns
  • Fortelt med plass til utstyr
  • Vekt rundt 2 - 2,5 kilo 
  • Solid nok til fjellbruk
  • Maks 5000 kroner. 

Vet dette er ganske vanskelige kriterier, men er det noen som har gode bud? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sett dette teltet? https://www.oslosportslager.no/produkt/carina-ii-tomannstelt-36439.aspx

Expeed Carina er bredt nok til 2 LW Expeed liggunderlag (130 cm) og har to innganger, veier ca 2,5 kilo og koster under 5000. Om du er medlem i Oslo Skiforening, og DNT? får du ytterliggere 20% (kr 4000)

Har dett teltet selv og liker det godt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Isak Knutsen said:

Har du sett dette teltet? https://www.oslosportslager.no/produkt/carina-ii-tomannstelt-36439.aspx

Expeed Carina er bredt nok til 2 LW Expeed liggunderlag (130 cm) og har to innganger, veier ca 2,5 kilo og koster under 5000. Om du er medlem i Oslo Skiforening, og DNT? får du ytterliggere 20% (kr 4000)

Har dett teltet selv og liker det godt!

Veldig godt bud, takk for det! 

Er litt usikker på om dette teltet tåler litt skikkelig fjellvær, noen som har meninger om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Sovjetunionen said:

Veldig godt bud, takk for det! 

Er litt usikker på om dette teltet tåler litt skikkelig fjellvær, noen som har meninger om det? 


Det er jeg ganske sikker på det gjør, det har i stor grad samme materialer (duk) som Orion Extreme. Men Carina er ikke et "ekstremtelt" beregnet for vinterstormer. De kriteriene du lister opp (vekt og pris) gjør at du må inngå en del kompromisser, og selv om jeg ikke har prøvd Carina, vet jeg at Exped lager svært gode og robuste telt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bjørn. Har vurdert mange telt og for vår-høst selv.. tror dette duger også i fjellet. Plenty  barduner og høy kvalitet på stenger og duk.. Men ikke for vinter.. Bredere enn Helsport sitt Reinsfjell 2 og.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, RoyN said:

Testvinneren for lette tomannstelt i Fjell og Vidde får man til 5999 på XXL nå:

https://www.dnt.no/test-tomannstelt/

Heller ikke noe ekstremtelt, men solid nok til fjellbruk. 

Vet, men det blir for dyrt for venninna mi :shock: hvis noen vet hvordan man kan få en 25% rabatt på det, så er det jo drømmeteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Vet, men det blir for dyrt for venninna mi :shock: hvis noen vet hvordan man kan få en 25% rabatt på det, så er det jo drømmeteltet. 

Du får det litt billigere som DNT-medlem mener jeg :) 

EDIT: Ups. NEI, der har de satt opp prisen ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinsfjell SL passer jo utmerket til kravene, bortsett fra prisen. Med litt innsats bør det være mulig å få Reinsfjell SL ned mot 5000,- Jeg ga 5300,- på XXL for et år siden. Da var det rabattert, men veiledende pris har økt en del siden den tid.

Usikker på hvorfor ikke Fjellsport har Reinsfjell. Det går jo an å sende dem en mail og spørre. Med forumrabatten burde prisen kommet ned mot 5000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Halvork said:

Enig med Bjørn. Har vurdert mange telt og for vår-høst selv.. tror dette duger også i fjellet. Plenty  barduner og høy kvalitet på stenger og duk.. Men ikke for vinter.. Bredere enn Helsport sitt Reinsfjell 2 og.. 

Ja, det er bredere enn Reinsfjell SL, og ikke minst er det 10cm høyere - det merkes godt. Jeg hater lave telt! :)
Carina er 10cm kortere enn Reinsfjell (220 mot 230), men det har nokså rette vegger. Mitt Orion er 215cm, og jeg som er temmelig lang plages ikke med at føttene stanger i innerteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om Carina i motsetning til Orion ikke kan settes opp med inner og yttertelt samtidig, noe som kan være et drawback i regnvær. Dog med gode luftemuligheter i godvær :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det ikke være venners venner-kampanje hos xxl snart?

Jeg ser at spesifikasjonene krever at det skal tåle fjell. Snakker vi da vinterfjell med stor snøbelastning? I såfall er SL-variantene til helsport kanskje litt lettvektere? Om det ikke er nødvendig å tåle stor snøbelastning og ha stormmatter så kan jo amerikanske telt som tarptent scarp2 være et alternativ dersom en velger "solid inner" fremfor "mesh inner". Disse teltene kan med 2 ekstra stenger gjøres selvstående, de veier relativt lite og de koster under grensen. Selv med toll og frakt. http://www.tarptent.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, RoyN said:

Ser ut som om Carina i motsetning til Orion ikke kan settes opp med inner og yttertelt samtidig, noe som kan være et drawback i regnvær. Dog med gode luftemuligheter i godvær :-)

Det har du rett i, det så jeg ikke. I så fall vil jeg ikke anbefale Carina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Sovjetunionen said:

Vet, men det blir for dyrt for venninna mi :shock: hvis noen vet hvordan man kan få en 25% rabatt på det, så er det jo drømmeteltet. 

XXL pleier å ha vennefest med 25% rabatt i andre halvdel av juni ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På utkikk etter 2manntelt jeg også, som skal brukes av kun meg selv :P har sett på fjellheimen superlight (ikke camp). Dette veier 1,4 pluss helsport sine feilmarginer... Men synes dette er litt dyrt:/ ett tilsvarende telt i normal fjellheimen-kvalitet, hadde kanskje havnet på 2 kg, og ett par tusenlapper mindre. Hadde vært perfekt for meg :)

så hvis noen vet av ett telt med 100-120cm bredde, og grei lengde, 2-stanga tunneltelt, max 2 kg, med skrått fortelt,til en rimelig penge, rop ut! 

(Har sett på nordmarka, men klarte ikke å like dette...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjørja skrev:

Kast et blikk på bruktmarkedet. Dette ligger blant annet ute. Ingen kjennskap til selger etc etc... 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76472864&fks=76472864

 

2,8kg... "Altfor" tungt.

Abisko Lite 2 frister litt. Men 90cm høyde i innertelt, og ca 6000,- i pris avskrekker meg... Da kan jeg like godt kjøpe fjellheimen superlight:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 22. mai 2016 at 19.28, Sovjetunionen skrev:

Har ei venninne som skal ha nytt telt med følgende kriterier: 

  • Kuppeltelt
  • 2 manns
  • Fortelt med plass til utstyr
  • Vekt rundt 2 - 2,5 kilo 
  • Solid nok til fjellbruk
  • Maks 5000 kroner. 

Vet dette er ganske vanskelige kriterier, men er det noen som har gode bud? 

Jeg ville foreslått MSR elixir 2. Det veier ca 2600 g, og på outnorth.no og bikester.no får man det for ca 2500-2800. Kjøpte mitt fra bikester.no for et par måneder siden.

Litt begrenset med testing så langt, men inntrykket så langt er bare positivt:

+ 2 fortelt av rimelig bra størrelse og 2 innganger. Er man forsiktig kan man nok fyre litt primus i forteltet.
+ God plass til 2 i innerteltet og kanskje en liten tredjemann dersom det er helt krise. Dersom man er av de som liker å fyre primus i innerteltet er det iallefall god nok takhøyde til det. Sittehøyde for to personer og godt med plass mellom.
+ For turer hvor man kun trenger ly for regn og vind kan man enkelt la innerteltet ligge igjen hjemme, og bare sette opp teltet med ytterduk og bunnduk. Da har man et stor telt man kan bruke for å rømme unna regn og vind, og som man kan fyre i for å få tørket litt klær etc.
+ 2016 versjonen av teltet har fått flere bardunfester, lengre barduner og flere plugger. Bikester.no spesifiserer på sine sider at de selger 2016 varianten, men for alt jeg vet er kanskje alle de grønne variantene som er i salg av denne typen.
+ På varme dager ytterduken rulles opp, og på skikkelig varme dager kan ytterduken tas helt av.

- Stengene er ikke av DAC så jeg er litt usikker på kvaliteten.
- Det følger ikke med reperasjonskit til stenger etc.
- Pluggene er av den varianten som følger med alle amerikanske budsjettelt, og man kan kanskje spare noen gram på å bytte disse ut med plugger fra DAC.
-Man kan ikke åpne ventilene i yttertelt fra innsiden.
- Det er nok litt raskere å sette opp telt hvor inner- og yttertelt settes opp samtidig.

Jeg har ikke fått testet teltet noe i noe særlig vind. Når det er satt opp virker det imidlertid svært stødig og jeg vil tro at det tåler godt med vind, særlig mot sidene med fortelt. Jeg har sett en vide hvor teltet ble testet i opp mot 80 km/t før det kollapset, og det var mot den siden som nok tåler vind dårligst (kortsiden). Jeg ville ikke hatt noen motforestillinger mot å ta teltet med på høyfjellet, men ettersom jeg ikke har fått testet det personlig får det nesten bli med et lite forbehold. :)

Alt i alt tror jeg dette er et bra valg dersom man ønsker seg et kuppeltelt med 2 fortelt som verken veier eller koster all verdens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.