Gå til innhold
  • Bli medlem

Til Holtastølen med utsikt over Lysefjorden


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Med florlett regn, mild vind og alt fra bjørkeskog til høyfjell ble dette en tur for sansene. Den startet ved driftsbygningen på Oaland og endte opp rett forbi Holtastølen ved fjellet Salen. Vel rigget til i lyngen ble lunsjen inntatt med majestetiske Lysefjorden som utsikt - bedre kan ikke jeg få det. 

Beregn 2,5 timer opp og 2 timer ned i normal gange. Hvor lang pause du tar blir opp til deg :-) Merk at du også kan kjøre til Skrøyla/Fossmork og gå opp til endepunktet på denne turen ved fjellet Salen, da får du bare 30 minutters gange opp til det flotte utsiktspunktet mot Lysefjorden.

Link til turen her

IMG_0532.JPG

Husk at du ved start av turen går nordover, det er et kart fra Forsand kommune som viser en turvei mot øst men denne skal altså ikke følges. Om du er usikker ringer du på hos meget hyggelige Svein Oaland som eier gårdsbruket og sjekker dette + om det er greit å parkere der du velger å gjøre det (helst ved "hevda" kummen til høyre for låven.

IMG_0533.JPG

Fantastisk utsikt ned mot Haukalivatnet

IMG_0484.JPG

Rødmerkinga merker tidens tann men det var veldig greit merket på denne turen og ikke vanskelig å finne frem i det hele tatt.

IMG_0542_2.JPG

Det er så grønt nå på denne tiden at det nesten er overveldende. Stoppet og luktet på regnfriske blåbærplanter - det lukter mer enn man skulle tro!

IMG_0534.JPG

Tjørna - her ligger det to hytter som nok begge tilhører de på Haukali, men dette fikk jeg ikke sjekket opp for sikkert.

IMG_0544_2.JPG

Ved Tjørna går turen opp til venstre for hyttene, men jeg snudde meg og kikket tilbake til den ene hytta - hvilken utsikt! 

IMG_0535.JPG

Hagadalen - det begynner å lukte høyfjell her og det er tydelig at snøen forsvant for ikke lenge siden.

IMG_0536.JPG

Lyse sin meget velholdte hytte ved Store Hellesvatnet - lurer på om denne kan leies?

IMG_0537.JPG

IMG_0538.JPG

Den "nye" Holtastølen, den gamle sto til forfalls. Lurer på hvem som eier denne?

IMG_0527.JPG

Utsikten mot Lysefjorden er spektakulær og lunsjen inntas med ro i sjelen.

 

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.