Gå til innhold
  • Bli medlem

Lei av og fryse! Hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en sovepose/fjellduk som kan holde meg god og varm året rundt. Jeg orker ikke dette "gram" maset da jeg kjøpte en sovepose nærmere sagt Haglöfs l.i.m serie 500gram som ikke holdt mål. Jeg trenger noe som gir meg allround varmen da jeg driver aktivt med fluefiske til isen kommer  og fuglejakt på høsten. og først nå sover aktivt ute. men jeg ser meg blindt på soveposer. sovekomfort er viktig for meg, og bærer heller litt ekstra pga det .  Hva er erfaringene deres med jerven dukene komfort messig sommer og vinter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha sovepose, kjøp sovepose ... skal du ha noe å sitte i, kjøp jervenduk ... veldig glad i jervenduken min, men ikke som sovepose.
Jeg fikk en aha opplevelse når jeg begynte å se på soveposer andre steder enn xxl sånn i forhold til temperatur/vekt/pris .. sjekk ut fjellsport eller hekta på tur :) 
Og ikke minst, kjøp et bra liggeunderlag med god r-verdi ....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe konkret tips, jeg har akkurat kjøpt ny og har ikke sovet ute i den enda :P Det er en mountain hardwear lamina som skal tåle endel minusgrader, bør holde som 3 sesongspose for en frossenpinn som meg ... og mulig du kan løse skliproblemet slik: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt underlag er viktig. Thermarest neo air, exped synmat eller downmat.

jeg foretrekker selv at en 3 sesongs pose her til lands har en komforttemp for herre på en del minus. 7-8 minis er fint. Western mountainering har bra poser men de koster en del. Modell avhenger så klart hvor høy og bred du er. De har en normal og en vid pose som går til ca -8. Den vide heter Alpinlite så vidt jeg husker, den andre husker jeg ikke navnet på. mange bestiller poser fra roberts.pl . Der kan du velge høyde, bredde og dunfyll etter ønske.  Sammenlignet med merkeposer kommer de som regel brs ut prismessig. Selv har jeg en litt annerledes pose som går til -8. Skal skrive en erfaring på den når jeg hsr testet den noe mer, men veldig lovende så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med Tyin Winter. Kjøpte den brukt, men den er jo ikke veldig dyr ny heller. 

Ellers kan du sjekke isbjorn.no, de posene er varme og gode, men ikke lette ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Heriks skrev:

Har ikke noe konkret tips, jeg har akkurat kjøpt ny og har ikke sovet ute i den enda :P Det er en mountain hardwear lamina som skal tåle endel minusgrader, bør holde som 3 sesongspose for en frossenpinn som meg ... og mulig du kan løse skliproblemet slik: 

 

Takk for tipset, har ringestind superlight og ender alltid opp i veggen, haha. Er selv en frossenpinn, så skal titte mere på mountain sine poser takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare posen det kommer an på. men hvordan du selv oppfører deg. Hvis du gjør som mange av deltagerne på 71 grader nord, og kryper i posen med klærne på så går det ikke lenge før du begynner å mase om ny sovepose igjen. Du trenger ikke så mye mer enn et sett ullundertøy i posen, og hvis det blir litt lite så tar du på en genser eller et fleece plagg i løpet av natten. Og så  må du ha et godt underlag, mye varmetap skjer mot underlaget hvis det er kaldt. Men med en Jerven duk utenpå posen så burde de fleste 3 - 4 sesongers poser fungere bra. 

Jeg bruker et grevlingtrekk utenpå en vanlig 3 sesongers pose, og på vinteren så tar jeg med en lett og tynn sommerpose med minimalt pakkevolum til bruk inne i den andre posen. Det fungerer veldig bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser veldig lett og endte (etter litt diskusjon på forumet her), med å investere i en veldig varm pose med god dunkvalitet (725 cuin) som jeg bruker høst, vinter og vår. I tillegg har jeg en sommerpose med 650 cuin som skulle holde ned til 0, men som holder til 10 grader for meg (som er "tresesongers" for normale folk). Valget falt på en Montbell Down hugger 800 exp som fungerer veldig bra. Har hatt den i temp rundt 0-5 grader og den holder meg varm hvilket er utrolig herlig når man er en sånn som pleier å våkne hutrende når klokka tipper 0300. Har tynne ullklær i posen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og Hagløfs Lim Down og syns den fungerer bra som en superlett sommerpose ned mot seks sju varmegrader, men ikke under det. Bruker den i en tresesongs Mountain Hardwear Lamina pose som et vinteralternativ og har brukt den ned mot tjue kalde. Varmt nok underlag er veldig viktig som andre understreker. R-verdi gjerne opp over fem på vinter- sen høst. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye bra feedback,jeg  bruker thermarest sitt gule neo underlag, denne fungerer veldig bra, hva er r-verdi? ved siden av lett ull undertøy bruker jeg også silkepose , men jeg er er lei av og våkne 05:00 at jeg fryser, Hehe. er vell det den engelske siden min som er svak her. Jeg skal ta en titt på den montbell posen @Sovjetunionen . Takk for tips der! Ja Haglöfs lim funger greit ned til 7 grader. Men ikke mye komfort i den posen der. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du skal ha en en skikkelig dunpose med komfort ned mot -10. Se på Hagløfs Leo -10. Meget komfortabel pose som bare veier 1KG. På tilbud hos Fjellsport med ujevne mellomrom. RAB har også meget gode poser, men prisene er stive... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da du har en grei, men for kall sommerpose kan det være en ide å finne en bra 3-sesong pose komf temp c- 8 c, romslig nok  (fiber?) med vekt på ca 1,5 kg og så bruke posen du allerede har som innerpose. Det burde holde til langt ut på høste. For meg holder det også på vinters tid. 

Så får du en smidig løsning, som du kan kombinere fritt. Mange vinterposer fyller masse og er TUNGE.

hilsen Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpe meg nettopp en dunpose fra Western Mountenering som veier bare 870 gram. Den oppgir 850 cuin , men  jeg har forstått at amerikanerne er litt mer generøs med cuin enn eurpeiske produsenter er, og at den antagelig vil havne på rundt 750 cuin etter europeisk standard. Siden den er nyinnkjøpt har jeg enda ikke vært inne i den, men den kommer i bruk neste helg. Siden den helgen lover sol og varme i massevis der jeg har tenkt meg, blir det nok ikke den store utfordingen å holde seg varm, men den oppgir en komfort temperatur ned til minus 10. Om den holder det den lover gjenstår å finne ut av...

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EIn god tresesongs med temperaturrating ned på minussida pluss eit oppblåsbart liggeunderlag med ein minimum r-verdi på 4.5. Treng du meir; suppler med den du har frå før.

Om du i tillegg kjøper eit thermarest ridgeres eller z.lite og legg oppå, får du auka både komfort og temperaturspenn. Mykje å dra på seier du? Del ridgeresten/z-liten i to, slik at dui har den ekstra skumplasten frå rompa og opp. Då skal du være godt hjelpt. 

Elles plar ei varmeflaske (drikkeflaskje som er tett og toler varmevatn) i fotenden gjere susen når du nermar deg grensa for posen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å våkne tidlig på morgenen så kan det være flere grunner til det.

For det første så er det gjerne tiden på døgnet der er kaldest ute. Har du da en pose som er litt for tynn vil du merke det lettest da.

for det andre så er det gjerne på den tiden en merker at en må pisse. Da er det like greit å gjøre det med en gang enn å prøv sove videre. Det blir bare urolig søvn og våkner fort igjen og fryser.

for det tredje er det viktig og ikke legge seg med for mye klær i posen. Kanskje fristende å ha det gått og varmt når man legger seg men fort gjort at man svetter en del mens man sover.  Da blir pose og klær rå og det føles kaldt. Jeg legger meg alltid med minst mulig klær, ofte bare boxer. Tar jeg heller på en trøye hvis jeg våkner og synes det er litt kaldt.

og så klart kombinasjoner av det over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.