Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på jakt etter nytt telt og har egentlig bestemt meg for Hilleberg Kaitum 3 GT, men kunne tenkt meg et telt med bedre takhøyde. Liker skikkelig godt at det er såpass stort fortelt og et mindre fortelt i andre enden, men sliter litt med takhøyden. Har sett litt rundt men finner ikke noe "erstatning" som jeg liker. Vurderte først Nallo 3 GT men falt på Kaitumen pga. Fortelt i begge endene.  Noen som har noen forslag?

Kriterier:

- Må tåle å brukes hele året

- Lettest mulig

- Takhøyde

- Fortelt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Exped Orion III Extreme har svært god takhøyde (130cm), og har to innganger og to fortelt. Det er også særdeles vindstabilt og robust, med mange smarte løsninger. Jeg har tomannsutgaven (Orion II Extreme), og er superfornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gjennom samme prosess for et par år siden. Teltet skulle ha to utganger og rette endevegger. Valget stod til slutt mellom Svea Camp, og Katium 3GT. Valget falt på Katium pga. vekta og utvendige stangkanaler, selv om Svea har 5 cm større takhøyde. Er kjempefornøyd med selve teltet. Men har i en annen tråd 'jamret meg' for servicen til Hilleberg

Svea er på salg hos Helsport for tiden for kr. 5995,- Så kanskje det er greit å bære et ekstra kilo for 5000 kr. :-) Lykke til

Endret av Tor Magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjørn J skrev:

Exped Orion III Extreme har svært god takhøyde (130cm), og har to innganger og to fortelt. Det er også særdeles vindstabilt og robust, med mange smarte løsninger. Jeg har tomannsutgaven (Orion II Extreme), og er superfornøyd.

Jeg synes dette teltet ser veldig bra og spennende ut. Må du sette opp innerteltet først, for så å trekke over ytterteltet på denne modellen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor stor takhøyde du er ute etter og hva som er akseptabelt av vekt. Kaitum 3 har 105cm så vidt jeg husker. Sommerteltet mitt er 107cm og det er nok plass til meg som er 187cm. Da er det en del cm klaring i mye av teltet(kuppeltelt). Så 105cm ville funket for meg. Kaitum 3(uten gt) er et telt jeg hsr tenkt på selv lott frem i tid. 

du har f.eks Exped Orion 3. Det er 130cm høyt. Det er kuppeltelt m 2 fortelt. Veier litt mindre men vil også gi litt mindre plass inne og i fortelt. Skal du ha enda mer høyde så har de Exped Venus 3. Det er vel 150cm høyt då vidt jeg husker. Samme bredde i innertelt men litt større fortelt enn orion 3. Vekt er vel ganske  lik kaitum 3 gt så vidt jeg husker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaitum 3 er 105. Selv er jeg 186.

syns det er "luksus" å kan sitte oppreist på kne i teltet. Servicen til Hilleberg TROR jeg ikke blir noe stort problem da de jeg kjøper telt til er svært serviceinnstilte, så er  det noe så ordner de opp :D Er vell kansje en balanse mtp. Hvor mye takhøyde man kan ha før det blir tungt og uegnet til vinterbruk ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuppeltelt har nok bedre maks-takhøyde enn tunneltelt, men kuppeltelt vil normalt ha ganske mye mindre fortelt. Unntaket er vel "hybriden" fra Hilleberg, Saitaris, men dette er igjen veldig tungt.

Jeg ville for øvrig gjerne satt meg ned og vurdert teltinnkjøpet i forhold til bruksområde. Innenfor turustyr finnes det aldri noe perfekt som kan brukes til alt, så du vil være veldig tjent med å planlegge litt fremover. For å sette det i perspektiv. Vinterteltet mitt veier mer enn hele sekken min veier på 1-2 overnattinger sommerstid, men da har jeg samtidig veldig god plass og føler meg veldig trygg i all slags vær vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommerstid foretrekker jeg å ha med tarp/ jervenduk eller begge :) men kidz'n er bynt å bli store nok til å bli med så da må jeg nesten bruke telt, ellers er det jo ikke telttur :P har egentlig ikke forventet å finne noe telt med bedre takhøyde enn Kaitum 3 GT som jeg liker like godt, da må det nesten ha vært samme teltet med mer takhøyde :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, borgern skrev:

Spørs hvor stor takhøyde du er ute etter og hva som er akseptabelt av vekt. Kaitum 3 har 105cm så vidt jeg husker. Sommerteltet mitt er 107cm og det er nok plass til meg som er 187cm. Da er det en del cm klaring i mye av teltet(kuppeltelt). Så 105cm ville funket for meg. Kaitum 3(uten gt) er et telt jeg hsr tenkt på selv lott frem i tid. 

du har f.eks Exped Orion 3. Det er 130cm høyt. Det er kuppeltelt m 2 fortelt. Veier litt mindre men vil også gi litt mindre plass inne og i fortelt. Skal du ha enda mer høyde så har de Exped Venus 3. Det er vel 150cm høyt då vidt jeg husker. Samme bredde i innertelt men litt større fortelt enn orion 3. Vekt er vel ganske  lik kaitum 3 gt så vidt jeg husker. 

Hvordan er kvaliteten på teltene fra Exped? Kundeservice? Har absolutt ingen kjennskap til de annet enn liggeunderlagene deres som jeg er veldig fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Jonas1986 said:

På sommerstid foretrekker jeg å ha med tarp/ jervenduk eller begge :) men kidz'n er bynt å bli store nok til å bli med så da må jeg nesten bruke telt, ellers er det jo ikke telttur :P har egentlig ikke forventet å finne noe telt med bedre takhøyde enn Kaitum 3 GT som jeg liker like godt, da må det nesten ha vært samme teltet med mer takhøyde :D 

Kaitum 3 GT er et bra telt det. Selv har jeg Keron 3 GT og er veldig fornøyd med det. Føles stort og godt innvendig. Til sommeren får du prøve å komme deg under 2kg-grensen for 3-manns da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Tor Magne said:

Jeg synes dette teltet ser veldig bra og spennende ut. Må du sette opp innerteltet først, for så å trekke over ytterteltet på denne modellen?

 

Nei, alt slås opp samtidig, så risikoen for vått innertelt er minimal. Personlig er det et absolutt krav jeg stiller til et hvert telt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som valget faller på Exped Venus 3 framfor hilleberg Kaitum 3 GT. 

Fikk pris på 7000,- for det i dag, noe som er 2000,- billigere enn hillebergen.

Men det som jeg syns trekker mest mot Venus'n er uten tvil takhøyden. Var på tur noen netter fram mot 17. Mai og vet ikke hvor mange ganger jeg måtte legge meg på rygg å strekke ut ryggen.

Og med tanke på at jeg har et Helsport Dovrefjell 3 fra før er det kanskje å overdrive med et til telt av samme sort. Får låne det hjem og sette det opp i Hagen i neste uke før jeg bestemmer meg helt, men er ganske sikker.

Hjelper også på at jeg får kjøpt det over disk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, mikalnau skrev:

Exped Orion III får du nå til 5700kr på Outnorth. Riktig nok ikke forventet på lager før i juni da. 

Ja så det var billig, der, men jeg skal ha Venus ||| fordi det har 20 cm mer innvendig takhøyde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Jonas1986 said:

Ja så det var billig, der, men jeg skal ha Venus ||| fordi det har 20 cm mer innvendig takhøyde :)

Ja, jeg ser at Venus III har 150cm takhøyde (men Venus Extreme har 105cm - men den finnes ikke som tremannstelt). Det ser ut for at Extreme-utgavene har samme materialer som de "vanlige" teltene, men Extreme har silikonbelagt ytterduk i motsetning til PU-belagt. Hva som er den praktiske forskjellen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått opp orion III extreme hjemme på plenen da det var blitt en feilbestilling.. Men gir fortsatt en indikasjon om kvaliteten til Exped og innvendig høyde, som er merkbart bedre enn vanlige tunelltelt :) 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.5.2016 at 23.13, Bjørn J skrev:

Exped Orion III Extreme har svært god takhøyde (130cm), og har to innganger og to fortelt. Det er også særdeles vindstabilt og robust, med mange smarte løsninger. Jeg har tomannsutgaven (Orion II Extreme), og er superfornøyd.

Enig i at dette teltet er et godt alternativ! Et annet alternativ kan mulig være Helsport sitt mye solgte Svalbard high 3 camp, her kan du lese min erfaring med teltet  https://isakfriluft.wordpress.com/2016/05/23/helsport-svalbard-high-3-camp-vintertelt-gronn/ dette er et robust vintertelt. Noe som kan være negativt med dette teltet er at vekten er 4,5 kilo. Du kan se hva du syns:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Helsport Dovrefjell 3 så det er helt uaktuelt med et til telt med 110cm takhøyde. Det jeg ser som jeg kansje kommer til å savne er stormklaffer? Og så kunne forteltet vært større i begge endene (0,9m) heldigvis er det inngang i begge endene, noe som jeg mener det bør være :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med lengde 195 eller mer som har prøvd Exped Orion 2?

Innvendig lengde er oppgitt til 215, og høres litt kort ut for mine 196. Men teltet ser ellers veldig aktuelt ut, særlig takhøyden på 130 og relativt romslige fortelt med litt "takutstikk" over inngangen!! Men ser vekta kryper opp mot Reinsfjell Extreme som i tillegg har gode stormmatter, dog litt lavere høyde innvendig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endte opp med Bergans Heilum Dome 3, med fordel for stormklaffer på 50cm..

til rett over 3000,- klarte jeg ikke å slå det fra meg :)

får heller kjøpe et lettere telt i tillegg.. Hvordan telt skal man gå for hvis man skal ha det lettest mulig for 1 person med mulighet for å ha sekk under "tak"? 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jonas1986 skrev:

Endte opp med Bergans Heilum Dome 3, med fordel for stormklaffer på 50cm..

til rett over 3000,- klarte jeg ikke å slå det fra meg :)

får heller kjøpe et lettere telt i tillegg.. Hvordan telt skal man gå for hvis man skal ha det lettest mulig for 1 person med mulighet for å ha sekk under "tak"? 

image.jpeg

Jeg har et tarptent momentum DW. Det veier i underkant av 1kg i standardversjonen, rett over kiloet med vindtett innertelt, og rundt 1300g med ekstra teltstang som gjør det selvstående. Har bare brukt det to ganger til nå, men er foreløpig veldig fornøyd. Prisen er ikke helt avskrekkende heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.