Gå til innhold
  • Bli medlem

erfaringer ....(med Eagle Products)


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har erfaring med merket Eagle Products? er det et godt merke?

(Jeg kommer fra Nederland så har ikke så mye kjennskap til friluftslivet her i Norge enda ;-) heller ikke produktene til friluftslivet)

Endret av Kjell Iver
Endret tittelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt forskjellig fra Eagle. Kaffekjeler på 0,7 og 1,5 liter. Den største er vel 10 år nå, den andre 5 år ca. Begge holder fint. Tåler mye varme. Kan bli litt ujevne i bunnen hvis de er på veldig varme bål men har ikke gått istykker selv om de er brukt mye. 

Så har jeg et kjelesett i stål med 1,0 og 1,5 liters kjeler, og en bitteliten steikepanne. Den er mest egnet som backup eller stekeing av små ting. Et speilegg f, eks. Blitt litt slitasje på isolasjon på håndtak pga varme med årene med kjelene fungerer fint ellers. Har også 3,2l bålkjele med hank. Super til gryterett etc når en er flere på tur og vekt ikke er så vesentlig. 

Så 2 steikepanner. En stålpanne med teflon på 21cm. Fin panne med langt håndtak med mulighet for å forlenge med pinne. Eneste er at teflon ikke tåler for mye varme så en må passe på at det ikke blir for mye bål. Stål med kobberbunn leder varme veldig bra så det er ikke så mye flammer som trengs for å steke. Fungerer også fint på brenner. Andre panne er stålpanne uten teflon på 24 cm. Denne tåler varme bedre men leder også varme bra så fort å svi maten. Grei nonstick effekt etter å ha brent inn olje i den. Fint å steke med 24cm men den kan bli litt for bred for brenner hvis de ikke har stor flammering. Min optimus vega blir litt for sentrert til den panna. 

kombo jrg bruker mest på tur er 1,5l kjelen fra settet og kaffekjelen på 0,7 liter. Der passer kakkfekjelen oppi den andre. Så har jeg med den lille stekepanna til sette hvis jeg kanskje skal steke på turen, f.eks en fisk jeg får. Den passer under bunn på 1,5l kjele. Hvis jeg skal steke på tur tar jeg en av de andre.

Så har jeg så klart en trekopp på tur.

alt i alt er jwg veldig fornøyd med produktene. Ikke de letteste som noen nevner med ganske billig og solide saker. Jeg foretrekker stålprodukter da de tåler både bål og brenner godt. Ofte har en del av produktene vært billigst på Coop Obs, så lenge det ikke er tilbud hos XXL.

En annen panne jeg kan anbefale er Trangia gourmet. Alupanne med teflon, litt høyere kanter enn andre panner og det følger med lokk. Er en veldig god panne jeg har hatt i over 10 år. Teflon er enda ikke slitt på den. Lett i lage mat som trenger litt tid pga lokk. F, eks omeletr, banocks, tykke kjøttstykker.  med lokk sparer en gass forbruk. Den fungerer også på små bål. Har allerede kjøpt inn ny slik på tilbud så jeg har ny når den gamle en dsg takker for seg.

Endret av borgern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av brennerne og kjelene som selges av Eagle Products er Fire-maple produkter fra Kina. Jeg har flere av produktene, har imidlertid kjøpt de via Aliexpress. Kvaliteten på de har vært god så det er ingen ting å si på det i alle fall. Dette gjelder produkter med betegnelsen FMS og FMC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lavest mulig vekt ikke er helt avgjørende kan jeg varmt anbefale GSI Fry Pan . Jeg har testet mange panner og dette er den som skiller seg ut. Den har et overlegent non-slip belegg og har nok gods til å spre varmen godt i hele panna. Kvaliteten over tid ser også ut til å være bra. Den har hevet seg bitte litt i midten, men ikke mer enn akseptabelt. Vanlige, lette aluminiumspanner blir stort sett bare varme midt i, er min erfaring.

Når det gjelder kjeler er det uendelig mye å velge i. På vinteren bruker jeg en større kjele til snøsmelting og på sommeren greier jeg meg stort sett med en 1 liters Primus Litech Trek Kettle . Denne har jeg nå kjøpt kaffepresse til og det er helt genialt! Knallgod kaffe på enkelt vis. :-)

Ellers syntes jeg ofte settene med kjele og panne som mange selger har for store svakheter på enten panne eller kjele til at det blir noe greie på. Derfor mikser jeg som regel kjele og panne av forskjellige typer etter hva slags tur jeg skal på og hva som står på menyen. Noen ganger holder det med Litech-kjelen, om jeg stort sett skal lage kaffe og frysetørret mat. Skal jeg lage mer mat "fra bunnen" eller steike fisk / kjøtt tar jeg med GSI-panna.

Kan også anbefale Sea To Summit sine X-pot. Har hatt en 2.8 liters et års tid og den ser ut til å holde godt. Brukt både på gassbrennere og bensinbrenner. Har brukt den ganske mye til snøsmelting på en Optimus Nova bensinbrenner og det har fungert bra. Disse har forholdsvis lav vekt og er svært pakkvennlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Den minibrenneren er veldig bra ja, men ikke særlig stabil i vind dessverre. Har hatt en termos fra eagle i 5 år nå som har holdt kjempegodt på varmen ned i 30 minus. Ikke trykktopp heller, så fryser ikke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.