Gå til innhold
  • Bli medlem

Aktivisere eldre Engelsk Setter


Ranglefant

Anbefalte innlegg

Har overtatt en engelsk setter-gutt på 7 år. Etter å hatt den nå en ukes tid, ønsker vi å prøve å aktivisere den med noe.

Forrige eier har hatt den som familiehund, men etter at deres familiesituasjon ble endret  for et par år siden har aktiviteten dens stort sett bestått av turer med diverse hundepassere.

Vi er godt i gang med å lære den å gå skikkelig i bånd, og føler vi har kontroll på sosialisering og tilpasning i "flokken".

Så lurer på om noen har tips til hva vi kan aktivisere den med. Vi er ikke jaktfolk, så akkurat det er ikke aktuelt per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lær den å gå spor! En super-duper aktivitet for alle aldre og kondisjoner på hunder. Noe som virkelig får trimmet hjernecella :-) Spor kan jo varieres i det uendelige. Gjøres så vanskelig, langt, nøye som en bare gidder selv.  Skal en bare ha det som aktivisering (ikke konkurranse) kan jo det bli en morsom ting som inkluderer hele familien etter hvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nissemor skrev:

Lær den å gå spor! En super-duper aktivitet for alle aldre og kondisjoner på hunder. Noe som virkelig får trimmet hjernecella :-) Spor kan jo varieres i det uendelige. Gjøres så vanskelig, langt, nøye som en bare gidder selv.  Skal en bare ha det som aktivisering (ikke konkurranse) kan jo det bli en morsom ting som inkluderer hele familien etter hvert.

Da skal sporing med pølsebiter testes ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15. mai 2016 at 15.50, Nissemor skrev:

Edit: Alle hunder kan jo gå spor - vi må bare lære dem å gå sånn spor som vi vil.

Alle hunder kan gå spor! Tja... en Engelsk Setter er vel noe den vanskaligste rasen, å lære "å gå spor". Dette er en stående fuglehund, som søker kun på "overvær".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15. mai 2016 at 18.50, Ranglefant skrev:

Da skal sporing med pølsebiter testes ut :)

Tror du bør finne på en, eller flere andre aktiviteter. Mulig du lykkes til å få setteren til å gå med lav nese, men jeg tviler sterkt.. Jeg vet at enklete stående fuglehunder kan følge spor på "overvær også, men det er sjelden.

Kontakt andre setter eiere, eller "Tuppen og Lillemor" på FB. Der er det mange aktive settereiere, samt andre fuglehund folk.

Ellers kan du jo trene hunden fysisk, helst med syklig (og snørkjøring, på vinteren), svømming, apport. Og selv om du ikke er jeger, kan du også trene hunden for jaktprøver. Der skytes det kun med startpistol. Ser nå bort fra "høystatus" prøver, men der er det egne skyttere. Da hadde hunden fått prøvd seg på det den er avlet for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fuglehund tar godbitsøk glatt, holder fint til å få brukt hodet litt, lete etter maten sin på plenen og slikt. Det er ikke han som får være med å gå blodspor :)

Ellers kan jeg fortelle (av egen erfaring) at å begynne fuglehundtrening med en eldre hund, det er ikke bare bare, i alle fall ikke om hverken eier eller hund har noen erfaring fra før. (Min er brukt til jakt før jeg fikk han 4 år gammel, kan ikke si at de rapphønstreningene vi har vært med på har vært noen stor suksess ..)  

Kan være greit å få brukt hode på bikkja litt også, ikke bare fysisk trening, tren lydighet og lær han apport, det får du god nytte av om du vil være med på fuglehundtrening også.Er ikke så mange minuttene konsentrasjon som skal til før de blir slitne :)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig hund som har kommet til deg, som tenker på hundens behov for aktivisering :-)

Du kan jo prøve spor og se hvordan det går. Som aktivisering er det en fin aktivitet, men som Tiur3 skriver: dette er en hund som helst går på overvær. Etter min erfaring liker hunder best aktiviteter de mestrer godt og er avlet for. Derfor vil jeg anbefale søksoppgaver der setteren kan bruke sin fantastiske evne til å søke på overvær. Feltsøk som aktivisering kan være at du slenger ut godbiter eller leker i et område som hunder kan søke opp (på overvær) og finne. Godbitene den finner kan spises, lekene kan apporteres. "Rundering" som aktivisering er også artig for en overværshund. Familiemedlemmer kan gjemme seg i skogen og hunden kan søke og finne dem. Ellers finnes det jo en rekke aktiviteter som passer for en sprek setter, som fjellturer, kløvturer, sykling osv. Turer i krevende terreng er også super hodetrening for hunder, og det krever ofte samarbeid med eier.

Jeg har skrevet en artikkel om søk som aktivisering, om du vil lese mer. 

http://www.paastreif.no/FMH/FMH_Artikler/Trening_Aktivisering/Soksovelser.html

Eller følg med på facebook siden om friluftsliv med hund, der legger jeg ut tips om tur og trening av hund for oss som driver generelt friluftsliv med hund :-)

https://www.facebook.com/FriluftslivMedHund/

 

Endret av Kaisi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ranglefant skrev:

Er det for seint å lære kløv? Tenker han kan få bære sin egen mat på helgetur f.eks.

Nei den er jo ikke gammal. Bare voksen. Og om hunden er i ok form, så er det ingen problem. Bare begynn lett. Og den vil fint kunne trenes opp i form også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte ikke helt konseptet med sporing av pølsebiter. Etter første pølsebit satte den nesa i været og gikk rett i mål 20 meter borte :shock:

Så det blir vel slik overværsporing neste gang.

 

 

Har vært ute å syklet i dag da. Løypen som vi vanligvis bruker en time på var unnagjort på 10 minutt. Jeg selv slapp unna med å trø litt i oppoverbakkene :-)

20160526_111129.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint bilde. :) Bra du er i gang med noen aktiviteter. Ville gradvis skiftet ut pølsebitene (tilleggsfor) med andre ting, som bl.a. et apportobjekt. Helt unødig å bruke godbiter, annet til innlæring av en kommando.

Ikke overdriv trening med syklingen i begynnelsen, spessielt ikke hvis hunden er ivrig å drar mye. Tror 10 -. 15 min, er ok, 2 -3 ganger i uken, de første 3 - 5 ukene. Tenker på belastningsskader i ledd, m.m. (Her kan trekkhundfolket mye mer enn meg). Så kan du gradvis øke distansen noe, hvis du ønsker. Ellers er det ok trening. For lengere distanser ville sjeg kanske vekslet mellom gallopp og trav. Intervall trening. De fleste i Nordisk hundkjøring/Barmark, bruker å ha hunden koblet forran til styret. Men er det en del folk som ferdes der, anbefaler jeg at du skaffer deg en Springer. Da har du hunden på siden av syklen og mer kontroll på hunden. Men, dette må trenes forsiktig inn. Noen hunder er skeptisk til sykklen og den kan bli overkjørt av forhjulet, hvis hunden kommer for langt frem. Her kan du bruke selen dui har og kun medfølgen taustomp, som medfølger utsyret.

Men med hunden forran, som på bildet, anbefaler også at du skaffer deg annen sele. Kjøp en sele som brukes i Nordisk hundkjøring/Barmarkskjøring. Fare for gnaging av strikk, mot rygg og hofter, med den du har.

Lykke til med kløving og andre aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder nå på å lære han  å spore opp jakka mi :)

Men er usikker på hvilke kommandoer jeg bør bruke. Til nå har jeg bare brukt "søk", men jeg må kanskje skille dette, så han ikke tror han skal finne jakka mi hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.6.2016 at 14.47, Ranglefant skrev:

Holder nå på å lære han  å spore opp jakka mi :)

Men er usikker på hvilke kommandoer jeg bør bruke. Til nå har jeg bare brukt "søk", men jeg må kanskje skille dette, så han ikke tror han skal finne jakka mi hver gang?

"Søk Jakke" "søk bamse" "søk fjernkontrollen" ;) 

Her leker vi gjemsel - først leker vi litt med en leke, så sier jeg "sitt, bli" og gjemmer leka på et lurt, ikke så alt for vanskelig sted. Dukker opp igjen og sier "søk". Da vet de jo på en måte hva de ser etter, så kan putte på "teddy" (om det er teddy som skal finnes) om man vil at den etterhvert skal lære seg navnet på de forskjellige tingene. 

Nå på sommeren så er jo svømming en skikkelig flott aktivisering om du har en hund som liker å bli våt. Da får de bygget muskler på en veldig grei måte. Om han apporterer kan du jo hive uti en ball ellerno (men om han er sånn som min som bare henter når han føler for det kan det være greit å ha bundet ei langline fast i ballen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.