Jump to content
IGNORED

Lavvotur i Trøndelag

Mizzy
 Share

Recommended Posts

Hei!

Det krever litt erfaring å ha det komfortabelt på tur i lavere temperaturer. Det bør imidlertid ikke være noe problem nå, men det krever at grunnutstyret er OK for temperaturer ned mot 0.

Det viktigste å ha kontroll på er gode soveposer og kanskje enda viktigere, gode liggeunderlag. Mange tenker ikke så mye på liggeunderlag men det har ofte mer å si enn soveposen. 

Hva slags utstyr har dere?

Bål i lavvo er vanskelig å få til etter min erfaring. Om vinden er med dere og lufting optimal kan det fungere. Sett opp lavvoen på en liten høyde, unngå å sette den "lunt" nede i et søkk, da får du aldri god trekk.

Annonse
4 minutter siden, Mizzy skrev:

Hei:)

Ja, det ble tur. Men på grunn av for dårlige værutsikter i Trøndelag frem til 17. mai, kkjørte vi etter solen. Vi havnet ved Næra i Oppland fylke. Næra er en innsjø i Ringerike kommune. Det var 20 varmegrader der første dagen, så våknet vi til minusgrader natt til 17. Det ble i kaldeste laget og veldig ubehagelig. Selv om soveposene hadde en extreme temp på -10 grader, gjorde det vondt. Det fikk meg til å tenke på @whistler sin kommentar om at utstyr har mye å si. Så aldri på tur igjen før vi har nytt utstyr og gode liggeunderlag.

Så bra at dere kom dere ut på tur! Det er dessverre sånn at i de fleste tilfeller må man erfare selv for å opparbeide erfaring og lære. Sånn er det bare ;-) Nå vet dere bedre hva som funker og ikke funker og så kan utstyret justeres etter det.

Om soveposene er greie kan dere jo begynne med å oppgradere til skikkelige oppblåsbare underlag. Det har myyye å si for både komfort og isolasjon. Anbefaler Exped sine underlag som jeg mener er de mest komfortable på grunn av langsgående kanaler. Andre underlag med tverrgående kanaler syntes jeg er mindre komfortable fordi det er lettere å "skli av". Exped sine store, langsgående kanaler gjør at det skal mye mer til å rulle av :-)
Hvilken modell dere velger blir smak og behag. Om dere stort sett ikke bærer langt, gå for standardutgavene og ikke ultralight. Da holder de lenger.