Jump to content
IGNORED

Lavvotur i Trøndelag

Mizzy
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Mizzy skrev:

Hei:)

Ja, det ble tur. Men på grunn av for dårlige værutsikter i Trøndelag frem til 17. mai, kkjørte vi etter solen. Vi havnet ved Næra i Oppland fylke. Næra er en innsjø i Ringerike kommune. Det var 20 varmegrader der første dagen, så våknet vi til minusgrader natt til 17. Det ble i kaldeste laget og veldig ubehagelig. Selv om soveposene hadde en extreme temp på -10 grader, gjorde det vondt. Det fikk meg til å tenke på @whistler sin kommentar om at utstyr har mye å si. Så aldri på tur igjen før vi har nytt utstyr og gode liggeunderlag.

Pst.. Næra ligger i Ringsaker i Hedmark. :) Dere campet rett i nabolaget mitt dere da. Synd været og søppelet la en demper på opplevelsen. Jeg henger meg på Whistlers anbefaling om gode liggeunderlag forøvrig. Og kanskje innersoveposer i silke el.l? Det skal jo også øke komfortemp litt, i tillegg til at det sparer selve posen litt. :)

Annonse
7 minutter siden, Mizzy skrev:

Hehe, takk for oppklaring. Mente selvfølgelig Hedmark, jeg.

Så artig at du bor i området. Har aldri vært særlig mye i de traktene, men synes vi kunne prøve noe nytt, og naturen i seg selv var ikke så aller verst. Kanskje få bedre tips til sted en annen gang? :)

Været var knall, men natta var kald desverre. Kjenner du forresten til at Næra og området rundt er slik? Veldig synd at det preger norsk natur generelt:hmm:

Jeg bor litt lenger oppe i høyden, mellom Næra og Sjusjøen. Om vinteren er det i hvert fall omtrent konsekvent 10 grader kaldere nede ved Næra enn oppe hos meg. Utpå sommeren jevner det seg litt ut da, men kan hende det fortsatt er litt kjøligere der nå pga vannet. Ellers er det jo bare 1,5 uke siden vi hadde snødekte veier - 1 uke siden jeg skiftet fra piggdekk til sommerdekk, og 2 dager siden jeg fikk bilder av min mor som gikk på skitur 15 minutter unna, så sommeren er jo ikke helt på plass enda hos oss. :P

• Like 1