Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvotur i Trøndelag


Mizzy

Anbefalte innlegg

Ut på tur igjen:-D
Vi har som tradisjon å dra på tur på fjellet 17. mai, og har derfor bestemt oss for en tur i Trøndelag, men greia er at vi tenker å være noen dager denne gangen og sove i lavvo.

Temperaturen her og i helga er på rundt 8 grader på dag, om natta mye kaldere.

Hvordan overlever vi denne turen ute? Er det for kaldt å sove ute nå?

Sist gang vi prøvde oss med bål i den nyinnkjøpte lavvoen ble den så røykfylt at tom hunden valgte å rømme teltet:shock: Så hvordan unngår vi dette?

Til sutt ønsker jeg tips til måltider/sted og huskeliste over hva vi MÅ ha med.

Turen er tenkt med 3 netter ute.

Vi er to voksne og et barn og en liten tass av en hund:D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det krever litt erfaring å ha det komfortabelt på tur i lavere temperaturer. Det bør imidlertid ikke være noe problem nå, men det krever at grunnutstyret er OK for temperaturer ned mot 0.

Det viktigste å ha kontroll på er gode soveposer og kanskje enda viktigere, gode liggeunderlag. Mange tenker ikke så mye på liggeunderlag men det har ofte mer å si enn soveposen. 

Hva slags utstyr har dere?

Bål i lavvo er vanskelig å få til etter min erfaring. Om vinden er med dere og lufting optimal kan det fungere. Sett opp lavvoen på en liten høyde, unngå å sette den "lunt" nede i et søkk, da får du aldri god trekk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sesong soveposer bare, tror det kun er en som tåler ned til -10 og resten er på 0, tipper jeg.

Har oppblåsbare liggunderlag og reinskinn, ellers gode klær og sko.

Men ser jeg skulle investert i noen bedre underlag og soveposer. Bare synd det  koster litt.

Har primus vi tenker å bruke i tillegg til bål.


Nå ønsker jeg med KANO :-D og en bil å ha den på8) Tviler på at vi får den på toppen av vår..hehe

Endret av Mizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Ja, det ble tur. Men på grunn av for dårlige værutsikter i Trøndelag frem til 17. mai, kkjørte vi etter solen. Vi havnet ved Næra i Oppland fylke. Næra er en innsjø i Ringerike kommune. Det var 20 varmegrader der første dagen, så våknet vi til minusgrader natt til 17. Det ble i kaldeste laget og veldig ubehagelig. Selv om soveposene hadde en extreme temp på -10 grader, gjorde det vondt. Det fikk meg til å tenke på @whistler sin kommentar om at utstyr har mye å si. Så aldri på tur igjen før vi har nytt utstyr og gode liggeunderlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mizzy skrev:

Hei:)

Ja, det ble tur. Men på grunn av for dårlige værutsikter i Trøndelag frem til 17. mai, kkjørte vi etter solen. Vi havnet ved Næra i Oppland fylke. Næra er en innsjø i Ringerike kommune. Det var 20 varmegrader der første dagen, så våknet vi til minusgrader natt til 17. Det ble i kaldeste laget og veldig ubehagelig. Selv om soveposene hadde en extreme temp på -10 grader, gjorde det vondt. Det fikk meg til å tenke på @whistler sin kommentar om at utstyr har mye å si. Så aldri på tur igjen før vi har nytt utstyr og gode liggeunderlag.

Så bra at dere kom dere ut på tur! Det er dessverre sånn at i de fleste tilfeller må man erfare selv for å opparbeide erfaring og lære. Sånn er det bare ;-) Nå vet dere bedre hva som funker og ikke funker og så kan utstyret justeres etter det.

Om soveposene er greie kan dere jo begynne med å oppgradere til skikkelige oppblåsbare underlag. Det har myyye å si for både komfort og isolasjon. Anbefaler Exped sine underlag som jeg mener er de mest komfortable på grunn av langsgående kanaler. Andre underlag med tverrgående kanaler syntes jeg er mindre komfortable fordi det er lettere å "skli av". Exped sine store, langsgående kanaler gjør at det skal mye mer til å rulle av :-)
Hvilken modell dere velger blir smak og behag. Om dere stort sett ikke bærer langt, gå for standardutgavene og ikke ultralight. Da holder de lenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mizzy skrev:

Hei:)

Ja, det ble tur. Men på grunn av for dårlige værutsikter i Trøndelag frem til 17. mai, kkjørte vi etter solen. Vi havnet ved Næra i Oppland fylke. Næra er en innsjø i Ringerike kommune. Det var 20 varmegrader der første dagen, så våknet vi til minusgrader natt til 17. Det ble i kaldeste laget og veldig ubehagelig. Selv om soveposene hadde en extreme temp på -10 grader, gjorde det vondt. Det fikk meg til å tenke på @whistler sin kommentar om at utstyr har mye å si. Så aldri på tur igjen før vi har nytt utstyr og gode liggeunderlag.

Pst.. Næra ligger i Ringsaker i Hedmark. :) Dere campet rett i nabolaget mitt dere da. Synd været og søppelet la en demper på opplevelsen. Jeg henger meg på Whistlers anbefaling om gode liggeunderlag forøvrig. Og kanskje innersoveposer i silke el.l? Det skal jo også øke komfortemp litt, i tillegg til at det sparer selve posen litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Så bra at dere kom dere ut på tur! Det er dessverre sånn at i de fleste tilfeller må man erfare selv for å opparbeide erfaring og lære. Sånn er det bare ;-) Nå vet dere bedre hva som funker og ikke funker og så kan utstyret justeres etter det.

Om soveposene er greie kan dere jo begynne med å oppgradere til skikkelige oppblåsbare underlag. Det har myyye å si for både komfort og isolasjon. Anbefaler Exped sine underlag som jeg mener er de mest komfortable på grunn av langsgående kanaler. Andre underlag med tverrgående kanaler syntes jeg er mindre komfortable fordi det er lettere å "skli av". Exped sine store, langsgående kanaler gjør at det skal mye mer til å rulle av :-)
Hvilken modell dere velger blir smak og behag. Om dere stort sett ikke bærer langt, gå for standardutgavene og ikke ultralight. Da holder de lenger.

 

Takk for tips. Jeg satt faktisk og så på slike underlag nå, bærer endel til tider, så må vel kjøpe ultralight, likså greit først som sist. Men tusen takk for anbefaling:) Har en tendens til å ha med altfor mye på tur, men som du sier så lærer man underveis. Klarte å slite en ny Bergans Birkebeiner sekk i skulderstroppen, herrestørrelse, FØR vi dro da den tydeligvis ble for tung:no:

Merka at jeg sklei av liggunderlaget, og med frost på bakken ble jeg en frossenpinne som ikke fikk sove i det hele tatt:turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Pst.. Næra ligger i Ringsaker i Hedmark. :) Dere campet rett i nabolaget mitt dere da. Synd været og søppelet la en demper på opplevelsen. Jeg henger meg på Whistlers anbefaling om gode liggeunderlag forøvrig. Og kanskje innersoveposer i silke el.l? Det skal jo også øke komfortemp litt, i tillegg til at det sparer selve posen litt. :)

Hehe, takk for oppklaring. Mente selvfølgelig Hedmark, jeg.

Så artig at du bor i området. Har aldri vært særlig mye i de traktene, men synes vi kunne prøve noe nytt, og naturen i seg selv var ikke så aller verst. Kanskje få bedre tips til sted en annen gang? :)

Været var knall, men natta var kald desverre. Kjenner du forresten til at Næra og området rundt er slik? Veldig synd at det preger norsk natur generelt:hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det ble  tur :-) Nå får vi håpe kulden er over for denne sommeren, så da har dere litt mer slingringsmonn på utstyret fremover. Jeg vil anbefale deg å få tak i noen "Bamse" liggeunderlag. De tåler en støyt eller tre, og kan brukes langt utover høsten. Du får dem til i overkant av 250 kr på tilbud. Så kan det investeres i oppblåsbare litt etter hvert. Om dere kjører frem til der dere setter opp lavvoen, kan det jo taes med en dyne eller to, som legges over soveposene om det blir kjølig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mizzy skrev:

Hehe, takk for oppklaring. Mente selvfølgelig Hedmark, jeg.

Så artig at du bor i området. Har aldri vært særlig mye i de traktene, men synes vi kunne prøve noe nytt, og naturen i seg selv var ikke så aller verst. Kanskje få bedre tips til sted en annen gang? :)

Været var knall, men natta var kald desverre. Kjenner du forresten til at Næra og området rundt er slik? Veldig synd at det preger norsk natur generelt:hmm:

Jeg bor litt lenger oppe i høyden, mellom Næra og Sjusjøen. Om vinteren er det i hvert fall omtrent konsekvent 10 grader kaldere nede ved Næra enn oppe hos meg. Utpå sommeren jevner det seg litt ut da, men kan hende det fortsatt er litt kjøligere der nå pga vannet. Ellers er det jo bare 1,5 uke siden vi hadde snødekte veier - 1 uke siden jeg skiftet fra piggdekk til sommerdekk, og 2 dager siden jeg fikk bilder av min mor som gikk på skitur 15 minutter unna, så sommeren er jo ikke helt på plass enda hos oss. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.