Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt, helsport vs. Bergans


4x4

Anbefalte innlegg

Heisann

Har et vintertelt, for 2-3pers. men har lyst å kjøpe meg et lett 1 manns telt.

Har forsåvidt komt ned til desse 2 telta, Bergans cho oyo 1duks dermizax, og helsport ringstind 1.

Men slite å velge videre :arrow: Er det noen som har testet den nye til bergans, står frykteligt lite om den på nettet. Men den ser utruligt bra ut.

Ellers tips mottas med takk

4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har ikke testet det Bergans teltet men har et lignende. Problemene med slike telt er at det regner (eller snør) inn når man åpner døra. Det er jo ikke noe fortelt som tar av nedbøren. På mitt telt av den typen (Marmot Asylum) har jeg et løst fortelt som hjelper. At siden teltet lekker som en sil gjør at det ikke blir brukt på sommeren eller når man kan vente seg regn. Altså kun et vintertelt.

Men teltet står jo veldig støtt. Er lett å slå opp men det er jo ikke akkurat lett da.

Da er jo et Helsport Riingstind lettere. Og da er innerteltet beskyttet av nedbør. Og man kan sitte inne å lage mat i forteltet. Et annet alternativ er Hilleberg Akto som har litt romsligere fortelt enn Riingstind. Og vekten er jo ikke helt feil.

Vel, lykke til

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Ringstind1 i en sesong, 6-8 turer, og det har vært bra. Veier 1700g uten repkit, såvidt jeg husker fra kjøkkenvekten. Og det er ganske bra iom at det er har både yttertelt og innertelt. Synes både lengden og sittehøyden er tilstrekkelig, er selv 187cm. Er litt usikker på hvor mye vind det tåler med bare en stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om at: "At siden teltet lekker som en sil gjør at det ikke blir brukt på sommeren eller når man kan vente seg regn."

Bergans sitt telt ska tåle 20000mm regn, mens extrem teltet mitt nå, av merke helsport isfjell 3, tåler 5000mm.

Eneste problemet eg har sett er at døra går opp og inn mot "nesten" midten av teltet, når du opner.

Eg er ikkje den så er den mest ivrige til å fyre inne i teltet heller, men siden 1manns teltet eg har tenkt på komme mest til å bli brukt på dei varme årstidene, og når eg er aleina.

Er kjempefornøyd med helsport, men bergans er jo et nytt friskt pust med sitt cho oyo.

spennende med nye produkter

"fant visst mange tråder på dette forumet ang. demizax teltene. Men ingen sa noe om om det va bra telt, men dei var mer skeptiske til å kjøpe 1duks."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet jeg har er ikke i Dermizax uten laget av Marmot sitt eget stoff MemBrain og det har ikke vært vanntett. Puster bra på vintern og det er minimalt med kondens. Har ikke prøvd Dermizax i telt men i klær så jeg vet ikke hvordan det virker som teltduk.

Bergans teltet er sikkert greit det men jeg vil tippe det er laget primært som vinter/høydetelt. Det finnes jo andre telt med samme fasong fra Bibler, Integral Designs osv med enduk. Og disse er nok mer utprøvet en Bergans sitt, da de funnits på markedet i mange år.

Du får sikkert et vanntett telt med det fra Bergans men som sagt det vil regne inn hver gang du åpner døra. Og det er jo kjekt å ha et fortelt der du kan legge sekken og sette skoa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, falle stadigt tilbake på ringstind 1 nå, etter mye grubling.

Msr har og et bra telt, men den må du slå opp innertelt først. Sikkert ikkje særligt kjekt i regn.

Takker for alt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.