Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødvendig bekledning i fjellet i sommer


Hege Szyrxzc

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på hva jeg egentlig trenger av klær i fjellet i sommer. Jeg er litt usikker på hvor det blir, men skal først til Lofoten, og planlegger å dra på tur i hvert fall to nasjonalparker på vei hjem igjen. Dette er i juli. Hvis det ligger masse snø, og er minusgrader i områdene, så kommer jeg ikke til å gå på tur. Skal ha med hund. Har et Terra Nova Laser Competition telt, et underlag som er isolert og en sovepose som går til 0-ish.

Med utgangspunkt i denne lista:

Pakkpose 3 Klær:
- Undertøy (Herre / Dame)
- Sokker (ull er best) 2 par (Herre / Dame)
- Longs i ull (Herre / Dame)
- Ull trøye (Herre / Dame)
- Fleece jakke (Herre / Dame)
- Dunjakke (Herre / Dame)
- Hansker (Herre / Dame)
- Lue/caps/buff e.l. (Herre / Dame)
- Lett regnbukse

- Skalljakke (Herre / Dame)
- Gode fjellstøvler/sko (Link)
- Turbukse (husk å impregnere den før du drar.) (Herre / Dame)

Trenger jeg følgende?

- Ulltrøye (tar med ullundertøy og fleecejakke)

- Dunjakke (tar med jakke med primaloft)

- Hansker?

- Fjellstøvler? Har et par Hagløfs LIm, samt et par terrengløpesko som jeg har brukt med sekk i Østmarka..

- Impregnert turbukse? Er en varm type og liker shorts/thights

- Skalljakke? Igjen, varm og svett. Har en Norrøna Trollveggen som funker best som regnjakke

Kan jeg i stedet for de ovenstående punktene, ta med en jervenduk? Kan jo være anvendelig om soveposen blir for kald?  Eller plutselig uvær?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du sier så kan det fort bli rundt 0 grader på fjellet, et godt isolert underlag er viktig om du har en pose som er ratet på rundt 0 grader. Har du vindtette plagg på under dagen så trenger du ikke å gå med ull under, jeg ville heller da hatt et godt og tørt ullsett som du skifter til på kvelden, gjerne sammen med noen tykke og gode ullsokker, gjerne også en litt god og tykk lue. Kan være lurt å også ha en flaske som du fyller varmt vann på og legger ned i posen når du skal sove.

Når det gjelder sko så velg heller noen lette gode sko som du vet er komfortable. Jo tyngre og større skoene er desto større sjanse for gnagsår, jeg ville ungått store tykke lærstøvler. Luft føtter så ofte du kan i øpet av dagen og plei dem godt om kvelden, kan være lurt å ha to par gå sokker som du skifter på i løpet av dagen. Husk også å ta med compeed gnagsårplaster! Litt fuktighetskrem til føtten kan også være smart. Er det noe som virkelig kan ødelegge slike turer så er det vonde føtter med store gnagsår.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Lagt Compeed til lista, og et ekstra par (sove) sokker. Tror nok jeg går for lette sko ja, pleier ikke få gnagsår, men om jeg blir for varm på beina er det noe annet. Vurderer også å ta med et ekstra par sko, type sandaler/crocs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havna nylig i diskusjons  med en "guide" om  dette, han mente at det var nødvendig med både dunjakke, softshelljakke, primaloftjakke, skalljakke, langerma trøye, og korterma kompresjonskjorte på sommern fordi "det fort kan blåse opp til storm og da trenger du mange lag for å holde varm", var ikke før jeg både påpekte at han bare hadde med seg en vanlig turbukse (ingen ting annet til beina!) og at så lenge ytterste plagget er vindtett så vil ikke  vinden ha noe å si, at han  skjønte at han bar med seg altfor mye. Mitt råd: merino-ull topp og bukse til natta( og hvis det blir veldig kalt), någenlunde vanntett og helt vindtett bukse(ser du har regnbukse, da kommer du deg helt sikkert unna med shorts), langerma løs skjorte til å ha på når du går, fleece jakke/genser alt. tynn primaloft jakke eller ullgenser (som isolasjon under pauser på dagen og på kvelden før du legger deg) og en vann/vind tett jakke. Også selvfølgelig tinge som ullsokker, lue, buff etc. "Guiden"  i dette tilfelle var en som ikke hadde noe særlig erfaring i fjellet verken sommer eller vinter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra sko kan være nødvendig om du bruker tunge lærstøvler hvis du må vasse over bekkeløp e.l - Bruker du lette tøysko så kan du vasse/bli våt så går du de tørre igjen på kort tid. Da kan det være lurt å ha noen plastoposer som du trer på bena mens du går skoene tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, det kan fort bli "voldsomt" når en skal i fjellet..og hvordan skal en klare å få med seg alt det der :-)

 

Revidert bekledningsliste:

-Marmot supertynn jakke (mot vind)

-Rab Xenon X hoodie (vind, kulde)

-Norrøna Trollveggen jakke (vind,regn, uvær)

-Tynn regnbukse (vind og regn)

-Hagløfs Lim sko (ev. pluss sandaler)

-Løpebukse (kan dras opp over knærne) ev. shorts

-Ullundertøy (kulde, natt)

-Nylon skjorte

-2 par truser

-2 par sokker pluss 1 par sovesokker i ull

-Lue og buff

- Compeed til føtter

- Vanntett pakkepose til tøy

- Vindtett dekken til hund

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hørtes ut som en veldig god liste hvor du får dekket alt du kan trenge i fjellet på sommern. 

edit: kan forsåvidt også si at du kan bli overasket over hvor fort man kan gå joggesko tørre, her om dagen var jeg  ute på en lite jogge tur hvor jeg på rundt 2 timer rakk å gå skoa tørre hele 3 ganger.

Endret av vikern
nytt innlegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på kopp: 

-sokker som fungerer godt med skoene

-netting over og underdel (ett must) fortrenger fuktighet og holder deg varm

-gore-tex skall jakke og bukse med god ventilasjon

denne comboen funker fra +20 ned til -10 grader når du er i bevegelse(for min del)

 

i sekk:

-ullfrote over og underdel 

-ullgenser\jakke, eventuelt dun, fleece

-ullsokker

 

denne pakkllisten har fungert for mange tusen Norske soldater i mange år.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den erfaring at en trenger minimalt under skalltøy i bevegelse. Dog prøver jeg helst unngå skalltøy da det fort blir klamt. Må jo bruke det hvis det regner eller blåser mye.

pakkliste er litt etter hva en gjør i camp. Selv foretrekker jeg ha med litt ekstra klær som f.eks dunjakke da jeg liker være ute så lenge jeg ikke sover. Har derfor også med noen tynne vind og vanntette hansker, lue etc. Kan jeg rusle rundt å fiske litt selv om det er surt vær. Er man komfortabel med å trekke inn i teltet å ligge der når det er surt vært vil en greie seg med lit mindre tøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynje sitt syntetsike nettingundertøy er svært fleksibelt og kan anbefalles, det kan brukes i både varmt og kaldt vær, transporterer svette/fukt veldig effektivt og tørker raskt. Det tåler også mange års bruk og skikkelig vask uten og bli slitt/ødelagt. Har du dette under på dagtid så vil du klare deg med ganske tynt lag utenpå når du er i bevegelse, så gir det varme når du tar pauser. Virker som mange tror det MÅ være ull på det innerste laget og at syntetisk er ubrukelig, dette mener jeg ikke er tilfelle for det orginale Brynje. Har aldri brukt ull netting fra brynje eller andre, alltid det orginale syntetiske og syntes det er overlegent på alle måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for oss jenter, ull-bh og ull-boxer. Vi fryser lettere enn gutta og boxeren er god når det er småkaldt, men ikke er kaldt nok for stilongs. Ull bh-en grei som bikinitopp også på de varmest dagene.

Kortermet trøye i ull er sval i varmen og varmer sammen med langermet trøye i ull. Dette gir god fleksibilitet ved varierende temperaturer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullundertøy blir nok kjøpt inn om jeg finner det til en ok pris, det er ubehagelig å være kald og svett på de kroppsdelene. Takk for tipset om at toppen kan brukes i varmt vær!

Brynje sin netting står også på listen om det blir overflod i lommeboken.

 

Når det gjelder skalltøy som goretex, så kan jeg se funksjonaliteten med netting og lufting, men tror at for meg som svetter så mye i utgangspunktet, vil det fort bli for klamt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke helt hvor det er du skal være, men bare vær obs på at på godværsdager et stykke nord i nordnorge og på kysten så kan det bli skikkelig kaldt på kveldene. Er det litt trekk er det på enkelte steder fryktelig kaldt. Gjerne effektivt noen minus selv om gradstokken sier noe annet. Jeg er ikke så ofte på telttur, men er mye i fjellet på sommeren, og jeg sitter ikke i ro veldig lenge før jeg fryser, selv med en middels tynn isolasjonsjakke. Jeg vet ikke hvor frossen du er, eller om du har vært mye i nordnorge før, men har inntrykk av at mange som er tilreisende i nord har undervurdert hvor kaldt det kan bli her på sommeren. Det er mange som ler når de ser butikkene selge dunjakker midt på sommeren, men de forandrer fort mening når de er ute på tur. Dette var ikke ment som noe for å skremme deg, og få deg til å pakke for mye klær, men bare sånn at du er obs på det, og at du må ha med deg nok klær i forhold til hvor lett du har for å fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet det kan være skikkelig kaldt nordpå, har vært der en del tidligere. Det jeg har på listen, tror jeg skal holde i noen minus for meg. Men har tenkt på om jeg skal ha med noe ekstra i bilen som jeg ev. kan ta med i sekken om ligger an til å bli skikkelig surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.