Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandresekk for små damer


ostr

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en frue som sliter med å finne små nok sekker. Hun har opp gjennom tidene testet diverse sekker i small fra blant annet Arc'teryx og Osprey, både unisex og damesekker. Endte opp med en barnesekk fra Osprey med litt størrelse, men har nok ikke det beste bæresystemet for litt ordentlige bører. Ser blant annet at Gregory har noen sekker i størrelse XS, som Deva, kan det bli smått nok? Hun er 159 og litt kort i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, selvfølgelig. Den hun har er 55 liter om jeg ikke husker feil. Rundt 60-70 liter burde nok holde. Har selv 115 liter. Store, gamle flaggskipet til Gregory som ble for dyrt å produsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kimmern skrev:

Jeg vet ikke om dere har sjekket den, men Osprey Xena burde være mulig å justere ganske mye? 

Den hadde nok vært gull, men dessverre ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål rygglengden hennes! Fra hoftekammen til C7. Da finner du fort ut hvilke sekker du kan se på, i hvert fall amerikanske da de er flinke til å oppgi mål ut fra dette.

Denne instruksjonen fra Gregory er grei.

Edit: Osprey har til og med en egen app for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ostr said:

Hei!

Har en frue som sliter med å finne små nok sekker. Hun har opp gjennom tidene testet diverse sekker i small fra blant annet Arc'teryx og Osprey, både unisex og damesekker. Endte opp med en barnesekk fra Osprey med litt størrelse, men har nok ikke det beste bæresystemet for litt ordentlige bører. Ser blant annet at Gregory har noen sekker i størrelse XS, som Deva, kan det bli smått nok? Hun er 159 og litt kort i ryggen.

Har ei venninne som er på den størrelsen og hun passet fint i xs på Gregory deva 80l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Har ei venninne som er på den størrelsen og hun passet fint i xs på Gregory deva 80l. 

Samd. Den modellen er verdt å prøve. Eg har den til testing no, eg er 167 cm og har den i small, og på "ytterste"/lengste stille. Så vil tru at XS skal kunne justerast fint inn til henne, dersom den elles passar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode og ikke minst raske svar! Vi får vel se om vi finner en Gregory Deva til henne ;) Når jeg først er i gang; er det noen av dere jenter som har prøvd disse Expedmattene? Hvis ja, mener dere det er tilstrekkelig med en M-matte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, ostr said:

Takker for gode og ikke minst raske svar! Vi får vel se om vi finner en Gregory Deva til henne ;) Når jeg først er i gang; er det noen av dere jenter som har prøvd disse Expedmattene? Hvis ja, mener dere det er tilstrekkelig med en M-matte?

Kommer ann på hvordan hun liker å sove, jeg elsker min 7lw, mens venninna mi som ligger litt mer rolig klarer seg pent med sin m. Jeg kjøpte mw først, men det ble fort til at bakpotene stakk utenfor matta (er 170) så jeg fikk meg en som var litt lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi,

Jada, omtrent like høy og både Devaen og Downmat'en er perfekt. Tror jeg for min høyde (160) er ganske normal i rygglengden, men siden man ikke akkurat ruver i terrenget så er det vel begrenset hvor mye rygglengden kan variere. Hehe.. 

Ang, Downmat,  som det ble skrevet her så ligger jeg nokså stille, så har ikke noe problemer med størrelsen på underlaget. Hvis man er av den typen som bruker hele dobbeltsenga i løpet av natten ville jeg muligens vurdert å gå opp en størrelse :P 

-A- 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

gregory deva - hvordan er 80l sekken? har ikke plan om å bære mer enn 10-15-20kg. plan er å bruke til teltturer både sommer og vinter. blir det overkill? hvordan er det å gå med denne halvfull? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, grl skrev:

gregory deva - hvordan er 80l sekken? har ikke plan om å bære mer enn 10-15-20kg. plan er å bruke til teltturer både sommer og vinter. blir det overkill? hvordan er det å gå med denne halvfull? 

 

Eg skal poste ein testartikkel om denne sekken om ikkje så lenge. Som halvfull sekk er den ikkje nødvendigvis så god å få komprimert. På det punkt kjem Osprey Xena betre ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg skal poste ein testartikkel om denne sekken om ikkje så lenge. Som halvfull sekk er den ikkje nødvendigvis så god å få komprimert. På det punkt kjem Osprey Xena betre ut. 

det står mellom fjellreven kajka 65-75 / Gregory Deva 80 / Ospery Xena 

jeg syns jo fjellreven virker veldig solid og bra til tross for ekstra kg i egenvekt. noen som har erfaringer med denne contra mer lettvekst sekker?

men de to sistnevnte får jeg ev. kjøpt i dag og det er jo et pluss siden jeg skal på tur i helgen ;)

Osprey har jeg ikke prøvd enda. jeg liker ikke at den er så smal og lang. men det har kanskje sine fordeler det og.. veldig godt mulig at jeg skal gå på ski med sekken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, grl skrev:

gregory deva - hvordan er 80l sekken? har ikke plan om å bære mer enn 10-15-20kg. plan er å bruke til teltturer både sommer og vinter. blir det overkill? hvordan er det å gå med denne halvfull? 

 

Jeg har, som nevnt over, 70 liters sekken, og den har vært med på en tur. Hadde 13 kg vekt, inkludert sekken, og det var masse plass igjen. Synes sekken satt godt og ble ikke ustabil. Jeg har dog ikke erfaringer med andre sekker, men er veldig fornøyd med min. Det ga mersmak og jeg gleder med til tursesongen begynner til våren:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Deva 80l sekken i small (då er den vel ca.75l om eg ikkje hugser feil?). Har nytta den på 1 vekes teltturar i fjellet sommarstid, veit ikkje vekta på ferdig pakka sekk med alt, men kanskje litt i underkant av 20kg? Dei første turane sleit eg veldig med vonde punkt i korsryggen. Så fann eg ut at det er mogleg å justere vinkelen på hoftebeltet, og etter det har eg vore veldig nøgd. (Gregory har forøvrig ein veldig god tabell og beskriving av korleis ein skal måle rygglengde for å velge rett).

Sekken veg jo litt i seg sjølv, så dersom tanken er å gå med halvtom sekk ville eg sett etter noko anna med mindre eigenvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, marihøna skrev:

Eg har Deva 80l sekken i small (då er den vel ca.75l om eg ikkje hugser feil?). Har nytta den på 1 vekes teltturar i fjellet sommarstid, veit ikkje vekta på ferdig pakka sekk med alt, men kanskje litt i underkant av 20kg? Dei første turane sleit eg veldig med vonde punkt i korsryggen. Så fann eg ut at det er mogleg å justere vinkelen på hoftebeltet, og etter det har eg vore veldig nøgd. (Gregory har forøvrig ein veldig god tabell og beskriving av korleis ein skal måle rygglengde for å velge rett).

 

egenvekten på både Gregory og Ospery Xena er ok. Ligger på omkring 2,3kg. det er helt innafor. 

men eg har egentlig mest lyst på Fjellreven Kajka 75l - men den veier 3,3kg. liker den godt pga design, men også fordi den har god polstring. jeg kjenner hoftebelter godt på bein-kammen. men jeg forsøker å ikke kjøpe for overkill utstyr .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.