Gå til innhold
  • Bli medlem

Flue og dupp


MatsB

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har alltid synes fisking var traust og kjedelig fordi jeg aldri satt meg inn det, men i fjor begynte jeg å lese meg opp på fisking og det hadde jaggu gevinst. Det har blitt mye fisking med sluk og litt med andersdupp og mark, men nå har jeg lyst til å prøve flue og dupp. Problemet er at dette er helt fremmed for meg, våtflue, tørrflue, nymfe, ørretbombe osv...

Det jeg ønsker er å "lage" ett snap on system. Det vil si at når tålmodigheten tar slutt og kaffetørsten kommer snikene så ser jeg for meg å bytte ut sluken med en dupp, for deretter å ha ett knippe fluer som allerede henger i ca 1meter sene som jeg fester til duppen men snaphvirvel. Så kan jeg kaste shaiten på vannet og lene meg tilbake mens jeg nyter en kopp kaffe. Er dette mulig og kan noen være så vennlige å peke meg i riktig retning til hva jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter @Espen Ørud i det, fluefiske er nok ikke alltid det mest effektive, men det finnes unntak, i store vulgataklekkinger etc er det lite annet som biter på. I slike tilfeller kan det kanskje gjøres å teste ut noe sånt  

Min erfaring er likevel at mark er vinneren i de fleste situasjoner :) Minnes en gang da jeg lå akkurat slik du skriver, med kaffekjele og nøt livet, mens jeg hørte noen fluefiskere diskutere fluevalg og bytte fluer titt og ofte på andre siden av vannet. De reiste ikke tomhendt derfra, for jeg ga dem ørreten jeg fikk på mark før jeg tuslet hjem :D 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

De som fisker med flue og dupp har som regel et oppsett som minner om en oter, duppen ytterst og et par oppheng med våtfluer som de harver over lokaliteten med. Ikke spesielt sjarmerende i mange kretser, men det er i det minste et stykke fra garn og oter og denslags vederstyggelighet. Stilleliggende tørrflue og dupp funker dårlig da du ikke får gjort tilslag i tide og flua etterhvert vil synke av mangel på "lufting". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fiske med dupp egner våtfluer seg utmerket. Jeg bruker veldig ofte de klassiske våtfluene som March Brown, Zulu Silver, Olsen, osv. Jeg bruker duppen i enden av snøret. Ca en meter over binder jeg inn en senstump på ca 20 cm. 30-40 cm over det, binder jeg inn en senstump til. Utav dette blir det to senstumper av hver knute. Den som peker oppover klipper jeg av, og beholder den som peker mot duppen. Knuten jeg bruker heter kirurgknuten. Den kan du se her: http://www.animatedknots.com/surgeonsjoin/index.php?Categ=fishing&LogoImage=LogoGrog.png&Website=www.animatedknots.com#ScrollPoint  Så er det bare å fiske, og sveive rolig inn :-) Husk bare å ha knuten fuktig i munnen når du strammer til, ellers riskikerer en betydelig svekkelse av knuten pga varmgang i sena.

På oteren bruker jeg bare vanlige slukknuter. På garn er det kun tau og kjerringknuter :-) To fantastiske fiskeredskap :-)

 

 

 

Endret av Tor Magne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske med dupp er sikkert det vanligste fluefiske blant unger og mindre avanserte fiskere. Jeg fikk fiskestang nesten før jeg kunne gå og duppen var selvskrevet fiskeredskap. Med bare dupp lærte jeg å kaste med haspelstang hjemme i hagen, og hvis det ikke var mark så var det flue og i noen tilfeller ble duppen brukt for å kaste små spinnere med for stiv stang.

Å henge flua et par meter bak duppen var den vanligste måten å fiske på, men det ble bedre fangst av å henge flua i en opphenger 1 -2 m foran duppen. Stort sett så brukes det bare våtfluer eller små streamere sammen med dupp. Uansett hva du fisker med av flueredskap så må du være nøye med tilslaget. Hvis ikke så spytter fisken flua ut igjen. Våtfluer synker og fisker ikke hvis de ligger stille i vannet. En våtflue skal som oftest ligne på en liten fisk eller et svømmende insekt og kan med fordel beveges litt ujevnt gjennom vannet.'

Det eneste fisket hvor du kan lene deg tilbake og nyte kaffen mens du venter på fisken er nok dupp med mark og garnfiske.

Skitt fiske!

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med flue må man gjøre tilslag, så om man skal ha noe hengende ute mens man drikker kaffe, så vil ørreten spytte ut flua de aller fleste gangene. Jeg er enig med de over her som sier at mark er bedre til sånt fiske.

Men dupp og flue kan være veldig effektivt i strømmende vann, helst da med dupp/bomber på enden og et par opphengere en meter eller to opp.

Du kan ha "snap on" med dupp og meitekrok også, bare ikke med marken på.. ;)

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savnet fluestanga i Rogen i Sverige i fjor sommer, da jeg var sikker på at jeg hadde dratt flere pene ørreter bare jeg hadde hatt den med. Heldigvis hadde jeg i fiskevesten med en fluedupp og noen våtfluer og nymfer. Jeg startet først med fluene foran duppen (det er slik jeg lærte meg dette fisket som guttunge her jeg bor), men ørreten ville ikke ha det slik, selvom jeg fikk en pen abbor på Montananymfa nærmest duppen. Det var ikke før jeg satte en tynn halvannen meter lang fortom (sene) etter duppen at ørreten ville ha flua, nemlig en Zulu (selvbundet for mange år siden). Det er virkelig moro å ta litt pen ørret på slikt utstyr også. På bildet ses både flua og duppen jeg brukte. Kan anbefales! :)

DSC_9999.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få takke alle for en vanvittig respons, og ja dere har ett godt poeng med at jeg like gjerne kan bruke mark. Men jaggu ble det ett lite fluesett på meg i dag bare for å prøve. Og når jeg ser posten til Bjarne så må jeg si at jeg har litt trua. Var å fisket i ett vann i går hvor det var konstant vaking, men uansett hvem sluk jeg brukte så ble ett ikke annet enn 1 napp. Har pakket bilen med litt utstyr for en dagstur i morgen rett etter jobb, så jeg får prøvd meg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv et enkelt fluesett av ok kvalitet for 3 år siden. Nå har jeg ny fluestang og snelle til flere tusenlapper. Jeg skulle aldri binde fluer selv for de kunne jeg kjøpe selv, men så kjøpte jeg et start sett til binding og da var det gjort. En sesong senere kom det ny bindestikke i hus og utstyrsbunken til binding bare vokser. Jo mer en fluefisker jo mer ødelagt blir en. (på en god måte vil jeg si da.

Fluefiske er gøy

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

Har fisket mye med flue og dupp og nesten alltid hatt duppen ytterst med fluene innenfor. Opplevde kanonfiske på Hardangervidda for mange år siden. Fisket med 3 fluer og det satt fisk på alle 3 opptil flere ganger. Bør være litt "oterbris" for at det skal fungere godt.

 

jenspetter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎09‎.‎05‎.‎2016 at 20.11, Bjarne H.S. skrev:

Jeg savnet fluestanga i Rogen i Sverige i fjor sommer, da jeg var sikker på at jeg hadde dratt flere pene ørreter bare jeg hadde hatt den med. Heldigvis hadde jeg i fiskevesten med en fluedupp og noen våtfluer og nymfer. Jeg startet først med fluene foran duppen (det er slik jeg lærte meg dette fisket som guttunge her jeg bor), men ørreten ville ikke ha det slik, selvom jeg fikk en pen abbor på Montananymfa nærmest duppen. Det var ikke før jeg satte en tynn halvannen meter lang fortom (sene) etter duppen at ørreten ville ha flua, nemlig en Zulu (selvbundet for mange år siden). Det er virkelig moro å ta litt pen ørret på slikt utstyr også. På bildet ses både flua og duppen jeg brukte. Kan anbefales! :)

Jeg er enig i at flua kan flyte bedre og friere bak duppen, men det største problemet er at det veldig lett blir trøbbel under kastinga. At flua henger seg opp i sena ovenfor duppen under kastet eller når det lander på vannet. Når man sveiver rett inn i stilleflytende vann er det en stor fordel å ha flua etter duppen, for ellers må fisken passere duppen for å komme til flua. Det er helst i strømmende vann jeg har fått dupp og flue til å funke. Da kommer hele riggen flytende "sideveis" i strømmen, og man trenger ikke skremme fisken med duppen..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja her renner det inn masse gode tips og erfaringer. Har fått litt erfaringer selv og det er som Loma skriver, flua fester seg i snøret under kastet når jeg har den etter duppen. Skal pøve meg på knutene og oppsettet som ble anbefalt tidligere her i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
3 hours ago, can said:

Har ikkje prøvd dette selv berre prøve å setta meg litt inn i det. Dersom ein ikkje har duppen ytterst men istadenfor har dupp -snøre-flåga så vil eg tru at det lett kan bli vase av det. Kan det da hjelpa å bruka ein magnetdupp sån som dette her http://www.elbe.no/fisk/produkter/fisketilbehor/dupper/711/no ?

Magnetdupper er et flott hjelpemiddel dersom man skal ha flua i enden. Det fordrer at du kaster med litt rolig sving og ikke drar til maks, men fungerer utmerket, Brukte det i "gamledager" før jeg begynte å bruke fluestangen til det meste av slikt fiske...

Dersom man sliter med at fluea ikke løsner fra magneten så er trikset å holde igjen snøret akkurat før duppen skal lande. Det gir en ekstra snert i landingen og er som regel det lille ekstra som skal til for å løsne den...

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mono og fluorcarbon går begge deler. (Og har hver sine egenskaper som du sikkert kjenner til. Om ikke les videre ;-) )'


Mono flyter som regel

Fluorcarbon er som regel litt stivere enn mono, flyter ikke og har lysbrytningsevne som er nærmere vann enn mono slik at den dermed skal være mindre synlig i vann enn mono

FC er som regel mye dyrere enn mono

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok får laga meg til ei hekla bruker opphengsløkke eg da, den er rask og grei å knyta. Tenkte å kjøpa Ein magnetdupp så eg kan ha enten flåga etter duppen eller 2 flåge Før.  0.30 er vel kanskje passe tjukkelse eller blir det for tynt. Tenkte Hardangervidda,  men er vel ett stykke mellom storfisken der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine tips her. Selv har jeg alltid knytt flua etter duppen med ca 1m fortom. Som mange sier så kan det ofte bli litt backlash med denne teknikken da flua lett henger seg opp i duppen. Dette med magnet skal jeg jommen prøve. Min erfaring er at mono snøre er bedre som fortom en multi, multi syntes jeg lettere krøller seg og lager floker, jo stivere fortommen er jo mindre vil den krølle seg og henge seg opp. Det lønner seg også å bruke små svivler i begge endene på duppen. 30-35mm er det jeg ofte bruker på fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.6.2016 at 6:38 AM, can said:

Ok får laga meg til ei hekla bruker opphengsløkke eg da, den er rask og grei å knyta. Tenkte å kjøpa Ein magnetdupp så eg kan ha enten flåga etter duppen eller 2 flåge Før.  0.30 er vel kanskje passe tjukkelse eller blir det for tynt. Tenkte Hardangervidda,  men er vel ett stykke mellom storfisken der og.

0,30 er fint hvis du skal ankre opp en båt.... ;.-)


0,18-20 er normalt det jeg ville brukt til den type fiske...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.