Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny terrengsykkel, max 8000,- (?)


ViktorS

Anbefalte innlegg

Hei

Er på jakt etter ny terrengsykkel(med frint-demper). Er faktisk 20 år siden jeg har eid en sykkel nå.. Skal brukes til litt trimturer på både asfalt og grus/lett fjell, samt sykle til jobb og trening. Blir nok ikke brukt vannvittig mye, men man vet jo aldri.

har forsøkt å lete litt i denne jungelen av sykkler, men blir forvirret av utstyrsnivå, merker, osvosv..

 

noen som vet litt mere enn meg, som kan hjelpe meg igjennom denne jungelen?

 

på forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir like forvirret som deg, men jeg kan iallefall si at jeg er veldig fornøyd med en White terrengsykkel jeg kjøpte for 4 år siden nå (XXL sitt eget merke).

Ting jeg vil si er smart å ta med er:

  • Hydrauliske skivebremser - bra bremser som ikke så lett svekkes i sand og gjørme
  • Låsbar demper - masse energi som blir borte i demperen, så på asfalt er det fint å kunne låse vekk dempingen
  • Mulighet til å montere på skjermer og bagasjebærer - behov kan endre seg over tid
  • "klikk pedaler" og skikkelige sykkelsko om du skal trene. Man får kombipedaler med "klikk" på den ene siden og gammeldags flat pedal på andre. Praktisk når du bare skal en tur ned i byen og ikke vil gå med sykkelsko.

Bare å dra til sykkelbutikken og se deg ut noe du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sykler har girsystemer og bremser fra Shimano. Disse kommer i flere klasser. For terrengsykler (og hybrid) heter disse klassene acera, alivio, deore, SLX, XT, ZEE, Saint og XTR, rangert fra enklest/billigst til dyrest. Girsystemene blir mer nøyaktige dess høyere man kommer. Går man over XT så er det helst lettere greier for konkurransesyklister, og da er det gjerne mindre holdbart igjen pga vekta.. Kommer man opp på Deore-nivå, så har man gode ting som tåler mye bruk. Jeg har selv hatt Deore skiftere (på styret) med XT vekslere og tannhjul på de siste syklene mine. Dette er ting som holder veldig godt (med skikkelig vedlikehold).

Hydrauliske skivebremser er vedlikeholdsfrie og virker på allslags føre. Låsbar dempergaffel må man ha (evt ikke demper). Be om dekk som passer for det bruket du skal ha. Er det mest asfalt så vil dekk med mye mønster bare bremse. Sykler med 29' hjul ruller bedre enn 26'.

Er man oppe i et sånt utstyrsnivå så fins det gode sykler fra mange produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Norge befinner du deg hen? Evt. hvilke butikker har du i nærheten.

For de som måtte befinne seg rundt Oslo, kan jeg trygt anbefalt Letth (selger bla. Cube, LaPierre, Santa Cruz)

Endret av Julie_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, 7homas skrev:

Skulle være sykkel til under 8000 spenn da ;)

Ja, det finnes sykler til under 8000 på letth, hvis det var det du siktet til. Ellers er det jo greit å vite hvor en befinner seg for å finne ut hva som er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Julie_G said:

Ja, det finnes sykler til under 8000 på letth, hvis det var det du siktet til. Ellers er det jo greit å vite hvor en befinner seg for å finne ut hva som er tilgjengelig.

Så bare kjapt på Santa Cruz som kostet fra 10 000 - 90 000 :o:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en såkalt hybridsykkel er et riktigere valg for deg enn en ren terrengsykkel. Jeg har hatt begge deler, men bruker nå hybridsykkelen også til lett terrengsykling på gode stier og skogsveier. En hybridsykkel har gjerne litt større hjul, det gjør den mye bedre å bruke på gode veier, den er raskere og lettere å sykle på. Skal sykkelen brukes mye til røff sykling i ulendt terreng er nok en ren terrengsykkel best egnet. En terrengsykkel har grove knastedekk, det er ganske håpløst å bruke på asfalt. Jeg har dekk som har en slett rullebane midt på, og knaster på sidene. De er helt greie til lett terrengbruk, men i gjørme eller på glatte stier er selvsagt terrengdekk bedre - de spøler ikke så lett.
Det er svært viktig at sykkelen er lett, det er stor forskjell å sykle på en 11 kilos sykkel kontra en på 14 kilo. Jeg har frontdemper på min sykkel, men skulle jeg kjøpt en ny ville jeg valgt stiv gaffel. Demper øker vekta, og selv om den er kjekk å ha i ulendt terreng, er den bare til bry på slette veier. Den tar opp energien når du tråkker, du får altså ikke utnyttet all energien du gir ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.