Gå til innhold
  • Bli medlem

Nettbutikker som skrur opp prisen før de setter ned igjen


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg så at Outnorth kom med et tilbud (rabattkode) på alt av kokeutstyr. En Optimus Vega koster nå 1199 minus 20% = 959,-

Problemet er at frem til 31/3 kostet samme dings 759,- i samme butikken (sett fra prisjakt). Fra 1/4 satte XXL opp prisen bare 140,- , mens altså Outnorth kjørte på med 440,- i prisstigning. 

Kanskje det finnes andre eksempler på dette også som kan postes her. Er det gjengangere/nettbutikker som synder mer enn andre?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bør ta et bilde av det og samle det i denne tråden. Om det er noen gjengangere burde en slenge en epost til forbrukerrådet eller tv2 hjelper deg. Såvidt jeg klarer å huske er det ikke lov å reklamere for tilbud hvis det faktisk ikke er tilbud. Om praksisen ved å skru opp prisen for så å gi rabatt er et smutthull vet jeg ikke, men det er i hvertfall noe alle bør kjenne til.

Et godt tips er å aldri handle på impuls uten at en har fulgt med prisutviklingen over tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var akkurat inne å tittet på Optimus Vega brenneren. Men hvis dette er tilfelle med Outnorth så kjøper jeg den brenneren fra en annen butikk. Driver de å skrur prisene opp før de kjører tilbud så er det jo lureri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mitt Helsport Nordmarka 3 for 1699,- for 1 år siden hos XXL. Det var ikke engangstilbud, men stående pris over lengre periode fram til høst/vinter da de tok det ut av sortimentet.

Nå ligger samme teltet, i samme butikken ute til 2499,-

 

DET kaller jeg prisøkning!

(Kommer sikkert på "kjempetilbud" om noen måneder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 22.5.2016 at 17.13, Vestlendingen skrev:

Jeg kjøpte mitt Helsport Nordmarka 3 for 1699,- for 1 år siden hos XXL. Det var ikke engangstilbud, men stående pris over lengre periode fram til høst/vinter da de tok det ut av sortimentet.

Nå ligger samme teltet, i samme butikken ute til 2499,-

 

DET kaller jeg prisøkning!

(Kommer sikkert på "kjempetilbud" om noen måneder)

Men har du sett! Da var Helsport Nordmarka 3 på kjempetilbud til 1699,- 

https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-3-camp-tremannstelt-forpris-xxl-no-2499/p/1100090_1_style

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Vestlendingen skrev:

Men har du sett! Da var Helsport Nordmarka 3 på kjempetilbud til 1699,- 

https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-3-camp-tremannstelt-forpris-xxl-no-2499/p/1100090_1_style

I følge prisjakt.no har XXL aldri solgt dette teltet for mer enn 1999,- Det har kostet 1499,- de gangene det har vært i sortimentet, helt siden mai i fjor. Det var sist gang det kostet 1999,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.5.2016 at 14.20, Prebb skrev:

Om praksisen ved å skru opp prisen for så å gi rabatt er et smutthull vet jeg ikke, men det er i hvertfall noe alle bør kjenne til.

Varen skal ha blitt solgt til førpris en viss periode eller det skal ha vært solgt et visst antall varer til den prisen (hvis det er en dyr ting man ikke selger mange av) før man har lov til å sette den ned og kalle det salg. Jeg finner ikke igjen hvor det står her nå i farten, men det er altså ikke lov å skru opp pris en kort periode, så dumpe den ned igjen og late som det er et tilbud. Det skal vel også opplyses om førpriser der det faktisk er satt ned, jeg synes mange lurer en til å tro at det er salg ved å presentere en vare som "kampanje" el.l, mens det aldri har vært noen prisendringer på varen - det er bare en vare de ønsker å få satt fokus på der og da, og som har kostet det samme hele veien. Akkurat det er vel ikke å bryte loven så lenge man ikke spesifiserer at det er salg eller tilbud, men er fort gjort at man blir lurt om man ikke passer godt nok på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, tjernivar skrev:

I følge prisjakt.no har XXL aldri solgt dette teltet for mer enn 1999,- Det har kostet 1499,- de gangene det har vært i sortimentet, helt siden mai i fjor. Det var sist gang det kostet 1999,-

Merkelig. Teltet har jo lagt ute til 2499,- siden rett etter påske.. Fram til da Søndag som var, da det ble satt ned med 800kr som du ser i kundeavisen (noe de presiserer tydelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.