Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett barnesykkel - vanskelig å finne?


ksverd

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en 16" sykkel til størstefrøkna i huset, men ser at de aller fleste syklene ligger på rundt 10kg. Jeg ønsker at sykkelen er lettest mulig, men sliter litt med å finne de? Jeg vet jeg leste en artikkel om lette barnesykler for et par år siden, men husker ikke hvor jeg fant den. Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://bikeshop.no/sykkel/komplette-sykler/barnesykkel/frog-bikes

Kjøye sykkel herfra til jentungen for noen år siden. En større modell riktignok. meget godt fornøyd. Men sjekk at de har på lager. Det hadde de ikke da vi kjøpte og leveringstiden ble meget lang da produsenten ikke klarte å lage nok..

 

 

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av små barnesykler er det liten forskjell fra butikk til butikk. Jeg har to barn og har kjøpt alle mine barnesykler hos Bike Brothers (BROSS) Hvor lette / tunge de var vet jeg ikke, men på grunn av prisen så blir nok de fleste barnesykler laget med stålramme. Dette er med på å dra opp vekta på små sykler. På en stor sykkel utgjør rammen nok en større del av totalvekten enn på en barnesykkel. Alt det som kommer i tillegg til rammen er ofte standard deler hvor det er vanskelig å spare vekt. Skal du spare vekt på en barnesykkel så må nok dette tas på rammen, men dette blir ofte dyrt og i forhold til prisen så er ikke vektgevinsten særlig stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne testen du tenker på? http://www.utemagasinet.no/Utstyr/testet-lette-barnesykler

Vi kjøpte en 20" Islabike for noen år siden, og var veldig fornøyd med den. På det tidspunktet gikk det for å være det letteste/beste tilbudet for barn, men ser at det har blitt mer fokus på det her i landet også siden den gang. Islabike sender vel heller ikke ut av landet lenger, men Frog (nevnt over) skal være omtrent like gode, billigere og mer tilgjengelige. Da snuppa trengte/ønsket seg 24" sykkel i fjor, gjorde jeg en del research og opplevde at i den størrelsen var det ikke så store forskjeller i vekt på de beste syklene tilgjengelig i standard sportsbutikker, så da tok jeg en enklere variant. :) Husker ikke modell akkurat nå, men hun er veldig fornøyd med den også.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Jeg fant sykkel til slutt. http://www.xeedbikes.no/barn/xc5-jr-lite-16-pike/ Veier kun 7,5kg og jeg tror frøkna kommer til å bli ganske fornøyd. Jeg fant en test fra 2015 på denne sykkelen, men jeg syns ikke testen var særlig god, så jeg velger å tro at "tung å tråkke med" ikke er tilfellet. Den er i alle fall lett. Om ikke noen av dere her erfaringer med sykkelen så klart?

FullSizeRender.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gamel\høyt er barne? Vi gikk fra balanse sykkel til 14 tommer (islabike )når han var 4 år,så brukte han den til han var 6 år da fikk han superfly 20. Det er en sykkel som passer til små barn,syns 16 virker som litt tulle støtende. Han fyller i starten av april så den 14 tommeren ble brukt til han var 5 og et halvt,på slutten var det ikke opptimalt men fungerte. Har dere 12 tommer nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.5.2016 at 13.35, ksverd skrev:

Den er i alle fall lett. Om ikke noen av dere her erfaringer med sykkelen så klart?

Vi kjøpte en slik sykkel i fjor høst. Ikke fått testet den så mye enda selvsagt, men jeg syns den er helt OK for frøkna så langt. Vi ser at bremsene er veldig lette å bruke for henne og girene er veldig bra. Vekten er også suveren - derfor vi kjøpte den.

Men av en eller annen grunn syns jeg mange av syklene i dag er av ymse kvalitet. Før gikk syklene i arv.  Det var DBS eller Svithun eller Diamant som var valget, men nå forventer man ikke at syklene holder lenge. Annenhåndsverdien er lav - og det tror jeg nok også er tilfellet med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.5.2016 at 21.58, Kjell Iver skrev:

Vi kjøpte en slik sykkel i fjor høst. Ikke fått testet den så mye enda selvsagt, men jeg syns den er helt OK for frøkna så langt. Vi ser at bremsene er veldig lette å bruke for henne og girene er veldig bra. Vekten er også suveren - derfor vi kjøpte den.

Men av en eller annen grunn syns jeg mange av syklene i dag er av ymse kvalitet. Før gikk syklene i arv.  Det var DBS eller Svithun eller Diamant som var valget, men nå forventer man ikke at syklene holder lenge. Annenhåndsverdien er lav - og det tror jeg nok også er tilfellet med denne.

Mine barns første sykkel fikk jeg av naboen. Han skulle kaste den, men etter en tur på Biltema og en runde med verktøy i garasjen så var sykkelen helt super til å lære på. Etter dette har jeg kjøpt nye eller nesten nye sykler til både barna og de voksne i familien. Det har vert DBS, BROSS eller Scott. En av syklene fra Scott som ble kjøpt på XXL til min sønn på 11 år virket bra, men en morgen da jeg skulle sykle til jobb hadde min sykkel "driftsstans" og jeg tok min sønns sykkel. Opp med sete og så bar det i vei. Det var en selsom opplevelse, men så var ikke dette noen dyr sykkel. 

Levetiden på dagens sykler er nok langt mindre enn den gang en DBS kunne gå i arv. Jeg vokste opp like ved sykkelfabrikken til Øglænd og hos oss var et bare et merke som ble akseptert. Vi lot syklene stå ute mesteparten av året og tålte dette bra. I dag opplever man et en regnbyge er er nok til at skruene blir brune over natten. Noen litt dyrere sykler leveres nå med rustfrie skruer (A4). Dette hjelper litt, men like vel så må de fleste sykler i dag rengjøres og vedlikeholdes jevnlig for ikke å være oppbrukt i løpet av noen få sesonger. En titt på finn.no viser at annenhåndsverdien på en sykkel i dag ikke er særlig høy. Kjøpte nettopp ny / brukt sykkel til minstemann. Han har vokst meg over hodet og trengte en større sykkel. En to år gammel Scott med diverse tilbehør, på finn.no, i nabolaget, hadde kostet mellom 8- og 9000 ny, men gikk for 4000. Sykkelen var som ny og bare computeren på styret var verd ca. 1000 kroner. Under halv pris etter to år til og fra jobb er ikke mye. (Et verditap tilsvarende 4 - 5 tanker bensin på to år er kanskje ikke så ille like vel.)

At jeg enda, etter mer enn 15 år, har min BROSS Sonic hybrid, i god stand, sier vel kanskje mer om meg enn om sykkelen.

Scott small.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.