Gå til innhold
  • Bli medlem

På telemarkski for første gang...


Rita

Anbefalte innlegg

Under ettermiddagskosen på verandaen i går ble planen lagt. To av gubbene våre skulle ta seg av ungepass, så skulle tre "Frustrerte fruer" få seg en voksentur på fjellet. Som sagt så gjort. Klokka ble mye før vi kom oss i gang, men vi hadde det jo ikke travelt.

Jeg møtte opp med mine gamle fjellski med Rottefella binding - uten skifeller. Har jeg gått på dem i femten år, så klarer jeg vel en tur til tenkte jeg. Men der tok jeg feil! Her skulle det ikke gås på vanlige ski med vanlige skisko, nei...

Vel framme på Kattfjordeidet var det av med skoene og fram med plaststøvler som minnet mistenkelig om slalåmstøvler. Var det meningen jeg skulle GÅ med disse? :roll: Det var det visst. Min skepsis økte en smule. Og så kom skiene fram - tunge som f... og med feller under! Vel - har man sagt A så får man si B. I forhold til mine egne gamle ski var dette mye tyngre, og bakkene oppover så laaange ut.

Jeg er ikke akkurat topptrent, så det ble litt pusting og pesing oppover bakkene. :lol: Men det gikk bedre enn jeg hadde forventet å gå rett opp. (Er vant til mer sikksakk-kryssing) Heldigvis stoppet de andre for å prate såpass ofte at jeg fikk pusten igjen!

"Nå er vi snart oppe!", sa en av mine turfølger oppmuntrende - selv om jeg så at toppen var minst ei miiil unna. :( Og så var vi plutselig der! Det kom ganske brått, men så sto vi altså oppe på Tverrfjellet. Kanskje ikke den mest imponerende toppturen, men for meg var det flott å stå der oppe og nyte sola og utsikten. Verre var tanken på å komme seg velberget ned... Minnet om skjelvende lårmuskler etter nedfarten fra Rødtind på vanlige ski kom over meg et øyeblikk.

Men det gikk over all forventning. Jeg tryna skikkelig et par ganger, første gang havna jeg på rygg i med hodet i nedoverbakke. Det tok noen svinger før jeg skjønte at jeg ikke trengte å svinge så mye som på mine egne ski! På knallføre svingte vi oss nedover, og jeg må innrømme at det var kjempegøy å kjøre med telemaskski! (Kanskje ikke den mest elegante kjørestilen - men pytt, pytt!)

Mine to turvenner var veldig fornøyde med å ha vervet et nytt medlem i telemarkentusiastenes klubb, selv om utstyret nok må vente til skattepengene kommer...

I morgen blir det basecamp i nærheten av Tverrfjellet med unger og alt. Bål, spade, akebrett og hele pakken. Så går vi på skift på "voksenturer". Håper å få lånt utstyr da også... :!:

post-748-133474415269_thumb.jpg

post-748-133474415282_thumb.jpg

post-748-133474415292_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.