Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferdig med lettpakking!


LightDan

Anbefalte innlegg

Annonse

Gikk på tur med 10kg vekter i sekken igår fordi dama mente jeg hadde det så lett fordi jeg er... lett. Vel, hun har helt rett. 10kg på ryggen forandret faktisk turopplevelsen veldig mye. Det går helt sikkert an å vende seg til å ha endel ekstra i sekken, men det må da være bedre å pakke litt lett. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns ju massor av olika definitioner på vad som är lättvikt och olika sorters ultralättvikt, men det finns inga officiella eller universella regler för detta.

Jag har inget problem med att någon kallar sig lättpackare, så länge man gjort en ansträngning och faktiskt bär mindre vikt än tidigare, så välkommen i gänget @Per Fredrik. (Egentligen finns det nog inget "gäng", men ändå..)

9 kg för 2-3 övernattningar syns jag är bra. Det viktiga är dock inte vad jag (eller någon annan) tycker här på FF, men hur det känns med säcken på ryggen i skog och på fjäll, samt såklart också när man slagit läger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt i samme situasjon. Leter ikke etter lettere utstyr lenger, vedlikehold eller erstatning av utslitte ting ser ut til å være mest aktuelt. I alle fall inntil noen lager en sovepose god for -5'C på 100 gram :) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært veldig interessant å se en liste over hva du har med deg tur. Vil plassere meg selv i lettvekts-klassen selv og føler meg 90% ferdig.

Ble en Enlightened Equipment Revelation quilt på meg etter tips fra deg og den er helt fantastisk! Så takker så mye for tipset:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lettpakking ja:) hadde øl på tablett form fantes hadde jeg å vært lettpakker, 

jeg pakker lite unødventig utsyr, og fokserer på vekt, sovepose, telt osv.  men måtte i høst, gi meg over og kjøpe meg norrøna recon, 

kun av den enkle grunn at jeg vil bære 48 halvlitere, entrecot og bacon&egg komfortabelt.

90% av vekta i sekken blir uansett mat og drikke. pluss 200 haglepatroner i rypejakta 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, fravaranger said:

lettpakking ja:) hadde øl på tablett form fantes hadde jeg å vært lettpakker, 

jeg pakker lite unødventig utsyr, og fokserer på vekt, sovepose, telt osv.  men måtte i høst, gi meg over og kjøpe meg norrøna recon, 

kun av den enkle grunn at jeg vil bære 48 halvlitere, entrecot og bacon&egg komfortabelt.

90% av vekta i sekken blir uansett mat og drikke. pluss 200 haglepatroner i rypejakta 

En ekte lettpakker tar vel med seg alkohol som både kan drikkes og koke kaffe på :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, fravaranger skrev:

lettpakking ja:) hadde øl på tablett form fantes hadde jeg å vært lettpakker, 

jeg pakker lite unødventig utsyr, og fokserer på vekt, sovepose, telt osv.  men måtte i høst, gi meg over og kjøpe meg norrøna recon, 

kun av den enkle grunn at jeg vil bære 48 halvlitere, entrecot og bacon&egg komfortabelt.

90% av vekta i sekken blir uansett mat og drikke. pluss 200 haglepatroner i rypejakta 

 

Hva vil du anslå at totalvekten i sekken blir sånn ca med mat, utstyr, hagle, 200 haglepatroner og 48 halvlitere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til øl i pulverform. Det er vel noe som man er på trappene til å selge i Usa så vidt jeg leste. Og det er med alkohol.  Slik vin har funnets en stund med det smakte vist mer sprittusj enn vin etter hva jeg leste. 48 halvlitere var jo en del. Skulle gi en vekt på 25-26 kilo eller så bare det. 

Har en del ganske lette ting selv. Telt på 1,7 kilo, pose på 680gr, underlag på 550gr. Men totalvekt blir høy alikevel. Foretrekker komfort, fiskeutstyr og litt god mat i tilleg til frysetørret. og det finnes som regel litt cognac og litt øl eller vin i sekken. Recon ender som regel på 18-25 kilo startvekt avhengig av lengde og type tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/17/2016 at 11.56, can skrev:

Går da an å få sjå den ferdige pakklista di, for å henta litt inspirasjon? 

 

Den 5/19/2016 at 21.03, admonish skrev:

Hadde vært veldig interessant å se en liste over hva du har med deg tur. Vil plassere meg selv i lettvekts-klassen selv og føler meg 90% ferdig.

Ble en Enlightened Equipment Revelation quilt på meg etter tips fra deg og den er helt fantastisk! Så takker så mye for tipset:)

Ursäkta sent svar, men här kommer ett par listor, första för lite längre fjällturer:

Detta var för en specifik tur, med långa dagsetapper, normalt kan matvikten per dag ligga på 7-800 g och beroende på turen tar jag inte med all elektronik alla turer.

 

Här är lättviktslistan för snabba och långa dagsetapper, med få dagars mat i säcken, fungerar bra för skogsturer över en helg eller långa turer med regelmässig tillgång att fylla på mat:

Det kan bli någon ändring på denna listan i löpet av sommaren, men ingenting dramatiskt.

 

Endret av LightDan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart konsept dette å si at man er ferdig med lettpakking. Betyr det at du er ferdig med å definere hva slags turer du skal gå på? At du ikke skal begynne med noen nye former for friluftsliv som krever annet utstyr?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lompa skrev:

Rart konsept dette å si at man er ferdig med lettpakking. Betyr det at du er ferdig med å definere hva slags turer du skal gå på? At du ikke skal begynne med noen nye former for friluftsliv som krever annet utstyr?

 

Se gärna trådstarten igen.. detta är en snarast en deklaration att nu är gramjakten eller hetsen eller vad för olika ord jag hört om detta över för min del. Det som jag själv skulle kalla en förnyelse av utrustningen med fokus på vikt. Rubriken på tråden har syftet (som många rubriker har) att skapa nysgjerrighet och intresse och ge en indikation snarare än en absolut begränsning för innehållet.

Jag kommer fortsatt att ha lätt packning, och jag kommer fortsatt definiera mina turer likadant som jag alltid gjort, skogstur, fjälltur, helgtur, dagstur, fisketur, cykeltur, klättertur eller vad det är som är aktuellt.

Jag har bara varit på lättviktstur (där målet varit vikten på packningen) en gång, nämligen Fjellforums lättviktstur förra sommaren.

Jag har ganska mycket utstyr, men det är möjligt att en packraft och paddel kommer till så småningom.. men min grundpackning kommer stort sett vara densamma, möjligen får jag ta min "storsäck", 58L Osprey Exos i så fall.

Endret av LightDan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontrollveid ullundertøyet fra Janus? Det hørtes veldig lett ut. 

Hvor får du tak i silkeundertøyet? Har kjøpt noe fra ebay selv, men var ikke 100% fornøyd med passformen. Var nok også litt tyngre enn ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/30/2016 at 11.36, Oddbjørn skrev:

Har du kontrollveid ullundertøyet fra Janus? Det hørtes veldig lett ut. 

Hvor får du tak i silkeundertøyet? Har kjøpt noe fra ebay selv, men var ikke 100% fornøyd med passformen. Var nok også litt tyngre enn ditt.

Allt är vägt på min köksvikt, det mesta är lite tyngre än tillverkarna anger när den uppgiften finns, så det är nog inga stora avvik från verkligheten.

 

Silkeundertöyet är köpt på AliExpress, men länken jag sparat visar numera 'page not found', så säljaren har lagt ner den annonsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er det vel jakten på grammene @LightDan er ferdig med, ikke lettpakking. Flisespikkeri :)

Ganske ålreit følelse, siden tråden minner meg på at det er faktisk jeg også. Systemet funker og det er rett og slett ikke noen vits i å spare ett gram her og der når ting er testet og funnet lett og bra nok.

Dessuten er det vel et platå for hvor langt teknologien har kommet. Jeg tviler ikke på at vi kommer til å se lettere og bedre materialer i fremtiden, men akkurat nå er vi i et hvileskjær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt der jeg også. Sekken er lett nok og selv om det er mulig å kjøpe utstyr som gjør den enda lettere blir det da for store kompromisser og spesialisert utstyr som kun egner seg til enkelte typer turer, det har jeg ikke råd til.

Men enkelte ting av nytt utstyr er det jo uansett interessant å følge me på. Kanskje like mye for å finne bedre komfort og mer lettvinte løsninger enn å spare noen gram eller to. Når jeg får råd blir det nok også et lettvektstelt til vinterbruk eller ihvertfall skuldersesong.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg på som noenlunde ferdigetablert lettpakker, altså, innkjøpsstopp... Eller heller -- jeg kan åpne ebay/aliexpress/etc. og faktisk ikke trenge noe, akkurat nå.

Men hvem vet hva fremtiden bringer -- kanskje klarer noen lage en primus utelukkende i karbon. Jeg sitter uansett klar med kredittkortet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.