Gå til innhold
  • Bli medlem

Alt må kjøpes på nytt....


Trude Larsen

Anbefalte innlegg

Var uheldig at huset brant ned.. Så nå må man kjøpe alt av tur utstyr på nytt..

Vi er en fam på 2 voksne 2 barn (5 og 7 år) og to små hunder(10 kg klassen).

Mann i huset er dårlig til beins og barna enda litt ung at det har ikke vært de lengste turene de siste årene og som regel bare meg å barna.

 vi har hatt et helsport fjellheimen 3 som har funka veldig bra for vår del. Men nå begynner barna å bli litt større og kan gå litt lengere og mann i huset har fått innvilget heftig terreng som kommer seg fram. Så nå blir d lengere turer.  

Siden har terreng som kan frakte litt utstyr er vi ute etter lavvo. Xxl skal åpne i byen og kjører åpningstilbud på helsport Varanger 8-10 lavvo til 2999. Mn det er uten bunnduk og innertelt etter hva jeg klarte å se.. Koster det mye å kjøpe ekstra? Og er det en grei lavvo. Og kan den brukes om vinteren? 

er også ute etter telt til bare meg og hundene. Og plass til en unge noen ganger. Jeg er 1.53 høy og 52 kg. Så trenger ik være så stort, mn vekt og at det ikke tar så stor plass i sekk er et høyt ønske. Har sett litt på tarp også, mn ser for mg at d kan være en kald opplevelse?

tips til underlag mottas også. Mann i huset har selvfølgelig dårlig rygg også. Også underlag som kan brukes på vinter.

og tips om sekk helst 70 liter.. Har problemer å finne noe som er smått nok for min rygg. Hadde Glittertind 55l før, og den var OK.

mye info her ser jeg... Mn takker for alt av tips og svar 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjipt at huset brant ned, godt dere er hele i hvertfall. Utstyr kan lett kjøpes.

3000 for Varanger 8-10 er bra. Vi har en sånn. Ville kjøpt bunnduk, kanskje den koster 1000 kr på tilbud? Innterteltet har jeg ikke brukt så veldig mye...

Med terreng antar jeg at du mener terrenggående rullestol eller lignende. Varanger er stor fysisk også, i tillegg til ganske tung. Så bør være litt lasteplass. Ellers ville jeg satset på noen gode liggeunderlag først som sist. Vi har både Exped Downmat 9 og Thermarest Neoair Xtherm hjemme. Begge er gode å ligge på, men jeg liker Xtherm best. Vesentlig lettere, mindre og kan blåses med munnen. Virker nesten varmere også, selv om exped sin skal være varmere. Exped sin er nok hakket bedre å ligge på.Kjøper du Xtherm regular så får du vinterliggeunderlag til 350 gram. Ungene mine ligger stort sett på bamse skum underlag. De ruller av de tykke underlagene i løpet av natta...

Det finnes mange fine små telt til 2 personer. Ett eksempel er feks Hilleberg Nallo 2, Nigor Wickiup 3 osv. Helt avhengig av bruk. Kjøp noe lett, så får du det med deg.

 

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tridt å høre om huset, som renzir sier så er det bra dere er hele og fine. 

Sekk til deg så ville jeg sjekket ut denne fra Osprey, denne i small kan kanskje funke. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/ryggsekker-bager/osprey-aura-ag-65-rainforest-green.html
Jeg har herreversjonen og er ekstremt fornøyd. Lett sekk, fantastisk bæresystem, regntrekk og generelt greit med plass :) 

Jeg regner med at dette ikke blir helt passende mtp vekt og størrelse men et unuderlag som har vært fantastisk for min del (Også med vond rygg) er Exped Downmat 9LW, dette er et vinterunderlag men funker like bra på sommeren. Det har høyeste isolasjonsverdi og er virkelig som å ligge på en svanemadrass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mtp telt ville eg sett på Hilleberg Nallo serien. 

Mtp rygg og underlag til vond rygg; eit eller anna oppblåsbart med ein therm-a-rest ridgerest oppå. Det siste har "riller". Desse rillene går motsatt veg av kanalane på mange oppblåsbare, og i kombinasjon får du då fin vektfordeling, og kan tillate deg å ikkje sprengfylle det oppblåsbare, og slik regulere kor mjukt/hardt det skal være. Får nesten opplevinga av rammemdrass med overmadrass ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.