Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til å finne et 2/3-mannstelt med skikkelig liggelengde


kaaz

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket og kikket men har problemer med å finne et telt som passer meg. Et krav er at det er kuppeltelt og at det har to innganger, et annet at det er langt og bredt nok. Jeg er 191 cm høy og vil ikke ha soveposen min pressende mot innerteltet så den blir våt. Jeg har testet ut Helsport Reinsfjell Superlight 2 hjemme i stua, men synes 120 cm bredde blir for lite. Det blir ikke plass til to brede underlag. Lengden på innerteltet var imidlertid perfekt på 230 cm. Irriterende at det var så smalt, hadde det vært 140-150 cm bredt hadde det vært perfekt for mitt bruk.

Det neste teltet jeg testet var et mye billigere North Face Talus 3. Det hadde akseptabel vekt på 2,7 kg og hadde grisebra bredde på 160 cm og oppgitt lengde på 226 cm. Det stemte imidlertid ikke i virkeligheten. Reell lengde var ca. 210-215 cm og gjør meg bekymret at soveposen vil presse innerteltet opp i ytterteltet og at det blir vått. Spesielt siden North Face-teltet virker å være vesentlig dårligere kvalitet enn Helsport-teltet. Mulig teltet ville blitt litt lengre hvis jeg hadde spent opp bardunene, men det jeg så gjorde meg i sterk tvil.

Etter litt research har jeg funnet noen alternativer som jeg er usikker på. Kan jeg stole på de oppgitte lengdemålene? Er de bra nok? Noen som kjenner til dem?

Jeg trenger kun et tresesongers telt, og planlegger ikke å være mye ute i dårlig vær. Bruken vil være vandring sommer og høst med veksling mellom overnatting i telt og på hytter i fjell- skogs og vestlandsterreng. Har dere noen erfaringer med nedenstående telt, eller kan dere tipse om noen andre? Vil selvfølgelig ha så lav vekt som mulig, men tenker at jeg er villig til å strekke meg til 3,5 kg hvis det gir tilstrekkelig gevinst i form av kvalitet og komfort. Er villig til å betale litt for det rette teltet, men kan også klare meg med et av litt dårligere kvalitet hvis det er billig (da kjøper jeg kanskje ett til senere).

Marmot - Vapor 3P: oppgitte mål for innertelt er H 229 cm, B 137 cm. Vekt er 2,7 kg. Koster 2800-3300,-. Tvilen min går på om de oppgitte 229 cm i lengde er reelle og om det har grei nok kvalitet.

Fjällräven Abisko Dome 3: oppgitte mål er 225 lengde og 180 cm bredde. Av en eller annen grunn stoler jeg mer på oppgitte mål fra denne produsenten. Dessuten er det så bredt at det går an å ligge litt på tvers. Det er imidlertid litt tungt med 3,68 kg. Og litt dyrt med 9000,-.

Fjällräven Abisko View 2: ser grisefett ut og er i motsetning til Abisko Dome et lettere tresesongerstelt på 2,7 kg. Oppgitt lengde er 220 cm, men er det så langt i virkeligheten? Det er litt bredere enn Reinsfjell med 130 cm. Det betyr akkurat plass til to brede underlag. Mulig jeg kan klare meg med dette hvis lengden er reell. Også litt dyrt med 7000,-.

Mountain Hardwear Drifter 3: Dette teltet finner jeg ikke til salgs i Norge, men det ser helt perfekt ut på papiret. 239 cm lengde, 168 cm bredde, to innganger, 2,7 kg. Noen som kjenner til det? Er det mulig å få bestilt noe sånt til Norge uten masse tollkaos, gebyrer og drit?

Mountain Hardwear Skyledge 3 DP: 224 cm lengde og 147 cm bredde på innertelt. Veier 2,2 kg. Er igjen litt skeptisk til om denne 224 cm lengden er reell (jf. North Face Talus 3). Ca. 5000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp bestilt meg et fjellreven akka dome 3, til litt over 4000kr på gsport. Skal i hovedsak brukes av 2 stk, men ville ha godt med plass. Det har bra lengde, samt 2 utganger. Veier nok litt, men bærer gjerne litt ekstra vekt for komforten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv den gamle versjonen av Abisko View 2 (Akka View 2), og jeg tror liggelengden er ganske korrekt. Ulempen er at sideveggene skrår relativt mye, så der mister man en god del plass. Takhøyden på 110cm er derimot ganske bra. 

Men hva med Hilleberg Allak: http://no.hilleberg.com/EN/tents/red-label-tents/allak/ ?

En kamerat på rundt 195cm har dette, og der får vi begge god plass (jeg er rundt 190cm). Han bruker attpåtil Downmat, type stor og tykk, og kommer ikke bort i duken. I tillegg er det jo "Hilleberg- kvalitet", noe som bør være beroligende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du spør om det umulige. Spesielt når du skal kombinere det flatearealet med den formen, vekten og prisen. Det er nesten så jeg vil anbefale en presenning. Det er vel det eneste som møter alle kravene, bortsett fra "telt". 

Amerikanske Big Agnes har kanskje noe. Se på denne f.eks: https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/blacktail3

Jeg kan ingenting om importpriser. 

Hvis du går litt ned på størrelseskravene har du jo tarptent, eks Scarp 2. Brukeren @tronn har dette, og han er en rimelig røslig kar. Mulig han kan hjelpe deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som nevnt over et Tarptent Scarp 2. Dette er et ganske lett telt, og koster ikke all verden. 

Mål på innertelt er vel 132cm bredde, 214cm lengde og 114cm høyde. Det går akkurat med to brede underlag, og med forholdsvis høye rette endevegger vil du ikke få nevneverdige problemer med fukt på soveposen. Jeg er 187, og vil da måtte bruke en like lang sovepose som deg. Takhøyden er verdt å merke seg. Her kan to voksne karer sitte oppreist ved siden av hverandre uten problem.

Ellers ville jeg sett på Hilleberg Kaitum 3. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du vurdere et telt fra Big Agnes så se på Copper Spur UL3. Er 178 bredt, 229 langt og 112 høyt. Veier ca 2 kilo.Jeg har 2 manns versjon av det og det har samme lengde. Mener det stemmer uten at jeg har målt det. Jeg er 187cm og sover på 7cm underlag. Sover ofte på magen og det er da plass til at jeg ligger med en arm i front av hodet uten at jeg treffer andre enden med beina. Teltet har veldig bratte endevegger så det er god romfølelse i telt og man kan sitte oppreist i mye av det. Det teltet jeg bruker klart mest. En del her hjemme som ikke liker telt man setter opp innertelt først, vet ikke om de hsr prøvd det noen gang eller bare har en mening. Har hatt mitt 4 sesonger nå og ikke noe problem for meg. Jeg har dog ekstra bunnduk til det som gjør at jeg kan sette opp yttertelt først. Gir og spart slitasje og mulighet for 3 oppsett. Bare innertelt, bare yttertelt eller begge deler. Bare innertelt er fint hvis det er godvær og en trenger myggtelt under tarp. Bare yttertelt er fint i sesong uten innsekter for å spare vekt. Se evt på kjøp fra campsaver.com, der er det gratis frakt til Norge når man kjøper for 400usd. Bor du i Oslo kan du få se på mitt 2 manns evt. Er en del netting i innertelt så det lufter godt og blir ikke så varmt i morgensola. Får litt mer gjennomlufting i vind men en ligger ikke i trekk da det er duk et godt stykke opp på innertelt. Det gir også minimalt med kondens. Sett folk i Usa bruke det på vinteren pga god lufting, jeg har ikke testet det. Er et telt som passer best i hyggelig vær men det er dønn vanntett så det tåler norsk vær fint.

msr har også slike telt. Bl.a modellen Hubba Hubba NX.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser akka dome 3 nevnes, vi hadde det teltet og det var iallfall veldig langt og hadde bratte vegger, så det kan være verdt en kikk. Ser ut som abisko dome er mer eller mindre likt dette teltet også, men akka dome er nok en utgående modell, det veier bare 300g mer og kostet 3799 på Gmax storo i hele 2015 (ligger til en annen pris på nettet, men koster det i butikken av en eller annen grunn).  

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tronn skrev:

Jeg har som nevnt over et Tarptent Scarp 2. Dette er et ganske lett telt, og koster ikke all verden. 

Mål på innertelt er vel 132cm bredde, 214cm lengde og 114cm høyde. Det går akkurat med to brede underlag, og med forholdsvis høye rette endevegger vil du ikke få nevneverdige problemer med fukt på soveposen. Jeg er 187, og vil da måtte bruke en like lang sovepose som deg. Takhøyden er verdt å merke seg. Her kan to voksne karer sitte oppreist ved siden av hverandre uten problem.

Ellers ville jeg sett på Hilleberg Kaitum 3. 

Har siklet på tarptent scarp en stund nå, tenkte først å kjøpe meg 1ern, men 2ern er mer aktuell da jeg får mere plass, og kan også ta med sønnen min i dette :)

det jeg lurer på er egentlig hvordan det funker å fyre med slangebrenner (gass) i forteltene på dette? Er "avhengig" av å kunne lage mat innendørs hvis været er ufint.

ser at nyeste modellen har tykkere stang enn før, samt at man kan justere innerteltet noe i bredden, og dette virker spennende, og gjør det kanskje mere gunstig å fyre opp brennern innendørs.

 

er du ellers fornøyd med dette teltet? Har du de ekstra kryss-stengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale MH trango 2.. Stort 2-3 man telt med skuddsikker kvalitet.. veier litt, men her er de mye telt for grammene. Mener huske det er ca 160*230 inv..eneste -  er kanskje forteltene, som er litt små...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse bra innspill!

Da har jeg en del å velge mellom i tillegg til de fem jeg hadde tenkt på fra før. Var sikker på at jeg ikke ville ha tunneltelt, men da jeg så nærmere på Hilleberg Kaitum med mulighet for skikkelig åpning i begge ender så ser jeg at det også er et alternativ. Til og med Kaitum 2 kunne gått med sine 140 i bredde. Bare litt synd at det for tiden er dyrere enn både Kaitum 3 og 3 GT. Ville føles litt feil å betale 9750,- for GT2 når GT3 koster nesten 1000 kroner mindre... :-)

Jeg siler ut alt under 140 i bredde og skal sjekke ut alle modellene. Tusen takk for hjelpen.

Er det forresten noen som har noe kjennskap til teltene fra Marmot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Exped Orion? Dette finnes både som 2- og 3-manns, men er nok i øvre vektsjikt. Samtidig har jeg inntrykk av at det er svært romslig. Jeg har lenge sett etter et telt med mange av de egenskapene du beskriver over, og endte opp med å bestille dette.  Har ikke fått det enda, så kan ikke bidra med noen egne erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kaaz skrev:

Takk for masse bra innspill!

Da har jeg en del å velge mellom i tillegg til de fem jeg hadde tenkt på fra før. Var sikker på at jeg ikke ville ha tunneltelt, men da jeg så nærmere på Hilleberg Kaitum med mulighet for skikkelig åpning i begge ender så ser jeg at det også er et alternativ. Til og med Kaitum 2 kunne gått med sine 140 i bredde. Bare litt synd at det for tiden er dyrere enn både Kaitum 3 og 3 GT. Ville føles litt feil å betale 9750,- for GT2 når GT3 koster nesten 1000 kroner mindre... :-)

Jeg siler ut alt under 140 i bredde og skal sjekke ut alle modellene. Tusen takk for hjelpen.

Er det forresten noen som har noe kjennskap til teltene fra Marmot?

Du kommer ut med 8316,- for Kaitum 2GT på fjellsport med FF rabatt, da er du en liten 100'lapp under i forhold til 3GT i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endte opp med følgende telt: Mountain Hardware Optic Vue 3.5. Det har en lengde på suverene 234 cm og en høyde på 122 cm. I tillegg har det fortelt som ligger mot et hjørne slik at man får en flott panoramautsikt finvær hvis begge utgangene er åpne. Det er litt tungt med sine 3 kg, og har nok ikke like bra lufting i fuktig vær som en del andre, men jeg synes det ser ut som fantastisk mye telt for pengene. 2.5-versjonen veier bare 180 gr mindre så her syntes jeg det er mye ekstra komfort for en bitteliten vektøkning. Når det bare koster 2200,- med rabatt på Fjellsport så synes jeg det er svært mye telt for pengene. Teltet har gjort det svært bra i mange tester. Det negative som nevnes er vekten og tegn til dugg i fuktig vær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kaazSpennende valg!  Kan du kommet med en testrapport når du har prøv teltet ? Er det så bra som specsa tilsier ? Må vel være et kupp til 2200,- ?

Edit: Flere spm: 1. Hva er korrekt vekt på 3.5 ? 
2. Hvilken rabattkode brukte du på FS for å komme ned i 2200,-

På forhånd takk.

 

Endret av Nicon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Kaitum 3, uten GT og den fungerer veldig bra med rette vegger i innerteltet. Siste helg lå vi igjen i det gamle teltet (Nallo), men min mann på 1,93m endte opp fyktig sovepose i fotenden. Da skjønte jeg igjen hvorfor vi har Kaitum. Kaitum er også fint og høy å sitte i, overalt i teltet.

Jeg tipper at en Kaitum 2 også fungerer, men den er litt lavere under taket. Kaitum 3 er et palass innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 5/29/2016 at 20.04, Nicon skrev:

@kaazSpennende valg!  Kan du kommet med en testrapport når du har prøv teltet ? Er det så bra som specsa tilsier ? Må vel være et kupp til 2200,- ?

Edit: Flere spm: 1. Hva er korrekt vekt på 3.5 ? 
2. Hvilken rabattkode brukte du på FS for å komme ned i 2200,-

På forhånd takk.

 

Har bare prøvd det en natt i Vestmarka. Likte det veldig godt så langt. Kan skrive litt mer etter fjellferie i juli/august.

Tror det var 20% på alle varer da jeg bestilte så jeg brukte ikke noen kode. Pleier ellers å bruke XXX.

Teltet veier 3 kg. 

Endret av graham
Sensurerte rabattkode, se egen tråd for info om den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.