Gå til innhold
  • Bli medlem

Velge hunderase


aamodt

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg og min samboer har tenkt lenge på å skaffe oss hund, så blir nok hund i hus til høsten.

Men vi er ikke helt sikre på hvilken rase, har hatt besøk av en jack russell endel ganger. Dette er en rase jeg liker godt, men syntes den er litt for liten. Så det er vel en medium størrelse jeg er på jakt etter, 14-20kilos klassen. Har kikket endel på Norsk buhund i det siste, å syntes di er veldig flotte å se på. Men vet ikke hvordan de oppfører seg, er det noen her som har erfaring med buhund? Eller har en annen rase og anbefale oss? Det kan ikke være en som må gå flere timer om dagen (Syntes huskyene er utrolig flotte, men det har jeg ikke samvittighet til å kjøpe ettersom jeg ikke kan gå tur mange timer om dagen.), det har vi rett og slett ikke anledning til. På dagen blir den enten hjemme i hundegård eller med meg på jobb (jobber som snekker). Satser på gode forslag :) 

Takk :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle hunder trenger noen timers aktivisering til dagen. Aktivisering MÅ ikke bare være tur, selv om de bør jo få noe mer enn tisseturer.  En polarhund er vel ett av de enkleste hundeholdet man kan ha, om man er klar over og tar hensyn til begrensingene:) For en polarhund trenger ikke så mye mer en mat og tur... Men om du ikke ser på hundeholdet, som en ressurs i friluftslivet el., vil jeg uansett ikke anbefale en polarhund. 

Andre raser trenger ofte mer og annerledes stimulering, hvor folk prioriterer litt forskjellig. Noen engasjerer seg i lydighet, noen i agility ol og andre bruker tid på "sirkus-triks". Noen går bare mange hverdagsturer.  Det er selvfølgelig mange andre ting man kan engasjerer hunden sin med. 

Man bør ha en plan for hundeholdet sitt, vite på forhånd hva man vil bruke den til, for på den måten sile vekk hunderaser. Man finner den rasen, som har de riktige instinktene og aktivitetsbehovet du er klar for å prioritere til hund. Og så lar man utseende være siste kriteriet i prosessen:) Det å anskaffe seg hund påvirker livsituasjonen til folk såpass mye, at det å ha valgt riktig rase er alfa og omega. Hvis ikke kan hundeholdet ofte bli utrivelig, da en kanskje hadde andre utsikter til hundeholdet, enn rasen en valgte er kapabel til å gi. 

Spørsmål som kan være lurt å stille seg er:

Hvor mange timer kan-og-har jeg lyst til å bruke på hund, daglig og ukentlig? Altså i hverdagen. 

Hva slag "hunde-aktivitet" synes jeg selv virker gøyest? Eller ønsker man en sofahund, som ikke trenger noe ekstra akitivtet utover hverdagslivet?  

Hvor erfaren er jeg? (Det finnes noen raser, som kun er for viderkommende:))

Er bjeffing sjenerende for deg eller naboen? 

Skal den kunne gå løs? 

Vil jeg ha en hund som er sosial og omgjengelig med andre dyr og hunder? (En typisk parkhund..) 

 

Etterhvert kommer du ned i ett minde antall aktuelle raser og må da begynne å gjøre kompromisser og valg, før du sitter igjen med drømmerasen:) 

Lykke til! Hund er gøy:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisshunder er sære, terrier er strie, gjetere hyperaktive, fuglehunder vimsete og retrievere happygolucky. Så da er det å velge noe som passer deres lynne (satt på spissen). 

Det kan være en fordel å vite om dere vil ha en førerorientert hund, eller en selvstendig hund. Om dere vil ha en hund som kan gå løs eller må gå i bånd. Og hvor mye stell dere vil gi. 

Om dere ikke er redde for pels og vil ha en super familiehund, som er myk, så er finsk og svensk lapphund herlige hunder. 

Er dere ikke redde for litt særheter så er lundehund en flott og spennende rase. 

Om dere har erfaring med jack og synes dens temperament er ok så sjekk ut Dansk Svensk gårdshund. Den er mykere enn en jack. Ikke la dere lure av små størrelser. De klarer fint å holde følge med dere uansett om dere går på beina, ski eller sykkel. De liker også å bruke hue og er lette å trene. 

Man skal heller ikke undervurdere puddel. Den er førerorientert og robust. Kan fint bære stor kløv også.

Dette er noen forslag bare. Dette er i hvert fall de rasene jeg vurderer (samt border collie siden jeg liker å trene hund og har hatt hyperspinnvill hund før). Personlig heller jeg mest på DSG. Virkelig fått sansen for de. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Ser du har fått en del råd, uten at jeg synes noen av dem er så gode. Samt at det er mye rare formeninger "ute på går" her, noe som kan tyde på manglende erfaring, med dresserte hunder. Jeg vil ikke komme med spesifikke råd, utover at dere må finne ut hvorfor dere ønsker hund, hva den skal brukes til og om dere har vilje og evne til å tilby hundetypen/rasen dere velger, et bra liv.

Anbefaler heller å gå inn på NKKs hjemmeside, der finner du en god veileder for å velge "rett " hund, for dere. Og velg ikke hund etter utseende, men hva som kan passe dere. Lykke til. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tiur3 skrev:

TS. Ser du har fått en del råd, uten at jeg synes noen av dem er så gode. Samt at det er mye rare formeninger "ute på går" her, noe som kan tyde på manglende erfaring, med dresserte hunder. Jeg vil ikke komme med spesifikke råd, utover at dere må finne ut hvorfor dere ønsker hund, hva den skal brukes til og om dere har vilje og evne til å tilby hundetypen/rasen dere velger, et bra liv.

Anbefaler heller å gå inn på NKKs hjemmeside, der finner du en god veileder for å velge "rett " hund, for dere. Og velg ikke hund etter utseende, men hva som kan passe dere. Lykke til. :)

Kan du spesifisere hva du synes var så galt? Du sier jo stort sett det samme som oss andre. Om det er pga min kategorisering av typer, så var det som du så satt på spissen ;) Men jeg mener man bør prøve å finne ut av hva slags egenskaper man ønsker i en hund og at der er store forskjeller på raser, selv om alle kan trenes opp etter "eget ønske". 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Tiur3 skrev:

TS. Ser du har fått en del råd, uten at jeg synes noen av dem er så gode. Samt at det er mye rare formeninger "ute på går" her, noe som kan tyde på manglende erfaring, med dresserte hunder. Jeg vil ikke komme med spesifikke råd, utover at dere må finne ut hvorfor dere ønsker hund, hva den skal brukes til og om dere har vilje og evne til å tilby hundetypen/rasen dere velger, et bra liv.

Anbefaler heller å gå inn på NKKs hjemmeside, der finner du en god veileder for å velge "rett " hund, for dere. Og velg ikke hund etter utseende, men hva som kan passe dere. Lykke til. :)

Ble også litt nysgjerrig nå:D 

Litt merkelig å si at en gir dårlig råd og så gjenta (så og si) akkurat det samme ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt polarhund selv, siberian husky. For meg var det en fin hund og den passet fint i norsk klima. Greier seg ute uten noe dekken selv om det er kaldt.  Kunne plages litt på sommeren når det krøp over 25 grader,  mem det er jo få slike dager jer i landet desverre. De trenger en del trim så klart men ellers enkle å ha. Snille som familiehund.ikke mye pelsstell heller annet i røyting på våren. Hu jeg hadde var venn med katta til naboen og et par rådyr som frekventerte hagen. Men de har et storr jaktinnstikt så det varierer litt mellom individer. Min var bare på jakt etter gnagere og passe store fugl. Jeg løper mye i marka og går mye på ski så for meg passet hun fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Hege P har buhund, og jeg vet i alle fall elgen hadde en tidligere. Garantert mange flere som har erfaringer med den rasen her. Jeg har tispe, og tror hun er ganske enkel å ha med å gjøre i forhold til de hann-buhundene jeg kjenner til. Veldig knyttet til meg som eier, men det fungerer i grunnen veldig fint å sette henne bort til familie/venner noen dager - de som inkluderer henne i det de foretar seg. Ren kost og losji og ellers lite oppmerksomhet er ikke tingen. Hun takler det bra å passe leiligheten (uten å lage leven) mens jeg er på jobb, så lenge jeg aktiviserer og sosialiserer henne en del ellers. Jo mer jo bedre, men ikke så alt for krevende mengder. Men blir det for lite så merker jeg det på oppførselen hennes (utagering i forhold til andre hunder når vi går tur spesielt, ikke noe destruktiv oppførsel inne for min del).

Vurder en omplasseringshund via buhund.no om dere ikke absolutt må ha en ikke-husrein buhund-valp å starte med da - ikke alle passer med buhund og det er derfor en del 1,5-2-åringer som omplasseres uten at jeg tror det er noe problem med hundene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dansk svensk gårdshund kjøpt som turkamerat. Er stort sett veldig fornøyd, men er noen få ting jeg vil sette fingeren på. De tåler dårlig kulde og fukt, og må kles på for som fy når man stopper opp. Er kjedelig når man skal overnatte ute om vinteren og må la hunden være hjemme. Har hatt han med i et par minus med variert vær, og det gikk helt fint. Han kryper lett ned i min pose om han ikke synes sin egen er varm nok. Jeg har alltid med dekken, (back on track) selv om sommeren! Setter man seg ned, så går det i ett om han ikke har klær på seg. Jeg antar det er for å holde temperaturen oppe. Med en gang han får klær på, så setter han seg ned for å slappe av. Rasen sliter mye med fryktagressjon, slik at de ofte kjefter på folk og dyr som virker "skumle". Med en gang de har hils så går det stort sett over. Ellers er det en del seperasjonsangst på rasen, noe vi har fått erfare. Det er gørre kjedelig! Eller er jeg veldig fornøyd. Han holder tempoet oppe ved løping, sykling og tur i hardt terreng. Har enda ikke sett et terreng som har satt stopper for han, og har heller aldri sett han så sliten at han har fått nok! Ellers går han løs stort sett over alt og er veldig førerorientert. Han har jaktinnstinkt, men har ikke større radius enn at jeg alltid er et hode foran han. Bærer kløv som en helt også 8) Pelsen er veldig lett å rengjøre. Drar med seg lite skit inn forhold til andre pelstyper. Personlig så kunne jeg tenkt meg en dansk svensk som er litt mindre sosial mot fremmede og med polarpels. Tror jeg aldri blir å finne en sånn hund...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du spør, og orienterer deg litt før dere anskaffer dere hund :) Alt for mange kjøper en hund uten helt å vite hva de går til. Det kan oppleves svært vanskelig for både hund og eier etterhvert.. Jeg har kun personlig erfaring med shetland sheepdog, en rase jeg er blitt utrolig glad i. De trenger en mild oppdragelse; er du for hard med de, kan de bli nervøse. de er utrolig smarte, kan være med på en stor variasjon av aktiviteter.  det som kan være negativt er at de kan bjeffe (jeg har ikke det problemet på min) og de trenger litt pelsstell.

de rasene dere allerede har sett på, har jeg møtt på både på agility og lydighetstreninger. De er også ganske alround og utrolig fine, men kanskje ikke like lettlærte. Sikkert individuelt :) Ser noen her anbefalte deg å ta en titt på puddel, og det syns jeg var et godt tips. De er ekstremt smarte, og kan brukes til utrolig mye.
ellers er jeg forøvrig enig med mye av det som nevnes over her, tenk på hva dere ønsker dere! Sett opp noen punkt, så blir det enklere å komme med tips :)

Endret av gull
edit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en lånehund! Da får du så mye mer anelse av hva det vil innebære å ha hund selv, og hva du kunne tenke deg og ikke tenke deg av egenskaper og aktiviteter.

Jeg har en flatcoated retriever jeg får gå tur med så mye jeg vil, og ta med hjem av og til. Han er utrolig livlig og glad. Det hjelper nok at jeg har med ribbebiter til ham... De første turene dro han som bare det i båndet, til vi fikk dreis på treningen. Nå er det kjempegøy, han går pent i bånd, og er lett å få til å gå pent når han må (feks ned en bratt skrent slik at han ikke river meg ned). Klikkertrening er hemmeligheten. 

Han er vant til å gå mye på tur, og er utrolig sprek. Min erfaring er at hund = dobbel turglede = mye lettere dørstokkmil. Og tur blir trening med hund, du blir mye mer svett!

Vi kommer garantert til å skaffe oss hund den dagen jeg ikke går så mye med Herman, men da vil nok valget falle på en malamute - den rasen har jeg falt helt for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du vurderer Buhund og Husky, jeg har hatt Buhunder og en Siberian Husky (Grønsky og en for tida; Sweizerstøver), begge rasene er som spisshunder flest sære, har sterk egenvilje, trenger mye mosjon og du trenger ikke å kjøpe jordfreser ;-) Ikke de enkleste rasene å ha løse, men det varierer og det er ikke det at de nødvendigvis stikker med en gang men de kan ha lav terskel for å ta opp spor og jakt. Buhund er jo ikke den mest utbredte rasen, det er vel mer etterspørsel enn "produksjon" av de også, men kontakt Norsk Buhundklubb så kan du få vite mer om valper og om omplasseringshunder. På min liste over hunder jeg ønsker å ha i livet står Buhund sammen med Siberian Husky, Grønlandshund og Alaskan Malamute. Buhund er den mest fåtallige rasen av disse, den er utrydningstruet - noe som er veldig synd for den er en stolt norsk hunderase som må taes vare på sammen med Svart Elghund og Lundehund. Kontakt gjerne folk eller raseklubber som har de rasene du tenker på og spør og grav :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg syns egentlig heller ikke, at du har fått så dårlige råd, men ganske ærlige svar ut fra den enkeltes erfaring. Det samme her.

Jeg syns det kan være i hvert fall veldig praktisk, å ha en godt pelset hund i Norge, som ikke hele tiden skal kles på og i pose på tur.

Så må du huske, at det som regel er stor forskjell på hunde individer kanskje mer enn på raser, selv om de har sine karakteristiske trekk.

Jeg er vokst opp med terriere og de kan være nok så hyperaktive inne og ute og krevende med aktivering. Fx. Agility. Men de er jo morsomme og som regel smarte hunder. Men jo også for små til seriøs kløv, snørekjøring mm. Men det er tøffe hunder som gjerne blir med på tur, men klarer ikke alt. Særlig tøff er vel Border Terrier - også til hi-jakt. Så den vil ta alle mus og lemmen den får snusen i. Terrierne er litt kortbeint til dyp snø.

Jeg har som nevnt av LarsJ hatt buhund i 17 år. Og var kjempe fornøyd. Stor og tøff nok til å bli med på absolutt alle turer. Jeg finner ikke spisshunder spesielt sære? Eller også er jeg like sær? Buhund er lett-lærte. Buhunden Cesar var lydighets champion i Danmark i mange år. Så har de en sådan størrelse, at du kan ta den med til kaffe hos tante Agathe. Pelset, så den klarer alt værlig i Norge. Ofte er de som andre spisshunder ikke så glade i å bade -men stor individ forskjell! Kosete familile hund, Min leste lekser med ungene i deres seng/sofa. Men skeptisk til fremmede. Vaktsom ,men gjør ikke uhemmet, Er ikke gneldre bikkje som ryktet sir. Det skyldes at Buhund før ofte var (lenket) gårdshund uten særlige stimuli. Så blir hund =gneldre bikkje. Samme med Dansk-Svensk gårdshund, som jo det fremgår av navnet hadde den samme funksjon i DK - og Skåne som buhund her. Buhund tar mus og lemmen, men er ikke storvilt jeger. Kunne gå med buhunden løs og kalde den for rådyr, Den var svært interessert - også i elg, rein og moskus, men rolig. Norsk Elghund, Islands sauehund, lappsk gjeterhund finner jeg mer gjøende - gneldrende for det er jo hund avlet til los-jakt/gjeting.

Hvis jeg ikke klarer å oppfinne en rollator som huskyer kan spennes for blir det formentlig buhund igjen til den tiden. Så er det i øvrig fint, jo flere som har buhund og lundehund + et par andre sær-norske raser, hvor genmaterialet er blitt noe fåtallig pgr. av få individer. Buhund veier ca. 15 kg (hann)

Nå har jeg 2 alaska husky fordi jeg ville ha mer trekk kraft til snørekjøring enn buhund kan levere (lite). Du får mye HUND med spisshund, men på mange måter er huskyer for meg forholdvis lik buhunden. Rolige inne, hvis de får mosjon nok. Snørekjøring, sykkel, slede, men de setter også pris på hviledager i regnvær. Jeg har faktisk aldri hatt så rolige innehunder. De vil jakte det meste for moro skyld, så det er bandhund. Den ene er halv sibir og jeg vet at sibir pappa tar rådyr, hvis han får sjansen. Så ikke for vent noe der. De graver, hvis de tror det er mus, biller eller annet jaktbart, men intet i forhold til naboens italienske trøffelhund! Vi har muse fri hytte tomt og lemmen er kjempemoro! Og det blir spist, hvis du ikke liker dette. De gjør svært lite, er bare noe vaktsomme og positive til fremmedfolk. De er ganske underholdende med deres ultra tydelige kroppsspråk og mye yling, brumming som kommentar til å "gå bak" ("det er dumt, vil ikke"). De er egentlig ganske lett-lærte til husky ting: høyre venstre gå, stå mm. Innkalling er det værre med, særlig hvis de har "låst" sig på et bytte eller snusen av det. Da forsvinner de - langt, rask og lenge! De er veldig koste inne og bra familiehund - også mot det lite barnebarn! Særlig tispen tar litt omsorg for. Ryktet er noe annerledes, men igjen er det stor forskjell på å 8-10 kanskje understimulerte huskyer i hundegård enn 2 sofahuskyer. 

Alaska Huskyer varierer en del i størrelse. Mine er "knehøye" og veier ca. 25 kg (-30 kg). Både buhund oh husky røyter under ullen 1-2 ganger i året og det er mye ull, Jeg børster dem ute et par ganger i uken, hvilket er veldig god sosial kontakt og kos med de. Da kappes om å hoppe opp på hagebordet, når jeg veiver med kammen.  

Valper selges fra 8 uker. Det er en liten baby-hund du får! Jeg har god erfaring både fra buhunden og den ene husky å la de bli hos hundefamilien gjerne frem til ca. 5 mdr. alder. Hundefamiiene setter veldig "hundekustus" (kan være nok så røff) på de men de har så en meget bra oppførsel overfor andre hunder. Tispen var 2 år fra hundekjører, da jeg fik henne, så det er visse ting hun ikke lærer, fordi jeg har passert tidspunktet for "naturlig" preging av disse ting. Men det er ikke viktige ting. Lydighets championer blir huskyer IKKE. De er egentlig ikke egenrådige, men for konsentrert om andre ting fx. jakt. til at du kan lokke med godbiter. Mye annet er mer spennende enn godbiter motsatt retrievere. 

Som en har skrevet her i forum må du være innstillet på å leve med en 2-3 åring i ca. 14 år, hvis du anskaffer deg hund! Det er en stor glede, mye moro, fine turkammerater men da også et ansvar og tidskrevende. Endelig bør hunde ikke være alt for lenge alene hjemme. En vanlig arbeidsdag inkl. transport kan nemt nærme sig 9-10 timer. Det er veldig lenge for en hund. Særlig huskyer (terrier?) kan ha problem med det og likesom andre hunder bli destruktive og bite ting i stykker som underholdning. Jf. Border collie.

Hilsen elgen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2.5.2016 at 6:12 PM, aamodt said:

Hallo!

Jeg og min samboer har tenkt lenge på å skaffe oss hund, så blir nok hund i hus til høsten.

Men vi er ikke helt sikre på hvilken rase, har hatt besøk av en jack russell endel ganger. Dette er en rase jeg liker godt, men syntes den er litt for liten. Så det er vel en medium størrelse jeg er på jakt etter, 14-20kilos klassen. Har kikket endel på Norsk buhund i det siste, å syntes di er veldig flotte å se på. Men vet ikke hvordan de oppfører seg, er det noen her som har erfaring med buhund? Eller har en annen rase og anbefale oss? Det kan ikke være en som må gå flere timer om dagen (Syntes huskyene er utrolig flotte, men det har jeg ikke samvittighet til å kjøpe ettersom jeg ikke kan gå tur mange timer om dagen.), det har vi rett og slett ikke anledning til. På dagen blir den enten hjemme i hundegård eller med meg på jobb (jobber som snekker). Satser på gode forslag :) 

Takk :-) 

Det meste er sagt. Dere må definere behov og egnskaper og bruke elimineringsmetoden.

Siden dere har kommet så langt at dere antakelig har hund i hus til høsten, har dere sikkert vurdert det dit hen at dere kan gi den et godt hjem og at dere primært skaffer en hund for hundens skyld og ikke deres egen. Det er mye god terapi i en hund, men et godt liv for hunden burde veie høyere. Personlig synes jeg ikke noe om utstillingsraser som bare avles for utseende og ikke har noen applikative egenskaper utover dette. MANGE raser er ødelagt av rasehundforbundene rundt om i verden.

Jeg synes dere bør sjekke omplassing først for om mulig å redde en hund. Kan godt hende dere møter den rasen dere ønsker dere der også fremfor å stå på venteliste hos en oppdretter.

Lykke til

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en svart buhund. Fikk den som omplasseringshund da den var to år gammel. Herlig hund! Passe størrelse, og flink til å bære kløv. Elsker å jakte på mus, firfisler, fugl, hare, rådyr, elg -og, desverre -biler. Min største skrekk er at han en dag skal være løs i nærheten av bilvei.

Kosehund, som heller vil være inne sammen med meg når vi er hjemme. Vakthund. Varsler alt som kan varsles på. Til jeg tilbakemelder at jeg har hørt og reagert på varselet. Han trenger nemlig tilbakemelding fra sjefen, når han nå tar seg bryet med å si fra. Skulle da bare mangle også. :)

Og som nevnt trenger man ikke kjøpe jordfreser!

Alt i alt en aktiv, snill og kosete liten skapning som helt klart vil live opp i et hjem. På en eller annen måte. ;)

001b.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det ikke var sort elghund eller buhund i min, i tillegg til border collie med mer. Kjenner igjen beskrivelsen her. Elgjetende jordfreser med en egen evne til å utrydde småbjørk og få folk med trillekoffert til å tisse på seg. Samt å være verdens beste sofapute. 

 

image.jpeg

image.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

blir litt off-topic mimring her, men min ene husky kallr vi for busk-rydderen og det ser ut som det smitter i pauser.

Så aner jeg et par fine hester bak, en palomino? og skimmel?

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, elgen skrev:

Hei

blir litt off-topic mimring her, men min ene husky kallr vi for busk-rydderen og det ser ut som det smitter i pauser.

Så aner jeg et par fine hester bak, en palomino? og skimmel?

Hilsen Elgen

Kanskje buskrydderet deres var i slekt med mitt buskmonster? 

Ja den palominoen var min. Både hest og hund elsket fart og kappløping sammen var det beste de visste. Dessverre døde både hest og hund med kort mellomrom. Tøft... Nå blir jeg sentimental her også... 

Dyr er uten tvil en sann glede, mye jobb, ispedd noe frustrasjon og en tom lommebok. Men gleden det gir å ha dyr i sitt liv veier opp for alt av det mindre glamorøse. Og man skal glede seg over den tid man får ha sammen med dyr. Om det så bare er for en periode av sitt liv.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kommentar tidligere i tråden, gikk i første rekke på å gi råd til en som er tvilsom til, om han/de har tid til hund blir feil. Lite informasjon om seg selv og videre ambisjoner. Virker som det primære er å få et dyr i hus. Jeg har selv vært tømrer, med aktive hunder. Og erfaring med en del andre raser. Samt at venner, bekjente/naboer har hatt (kanskje) 50 - 70 forskjellige raser.

Da Gittiamo ramer opp egenskaper som er tvilsomme, synes jeg det var på sin plass å kommentere. Ja - de kan stemme på enkelt individer i enkelte raser, men gruppene er mye mer allsidig og ganske varrierende.

Eks: Spisshunder er sære! Tja.....hva betyr det? Jeg har har hatt spisshund (i undgommen) og har kjent/kjenner en god del som ikke er spessielt sære. Mer vanlig hund, hvis de er dressert! Ja - de fleste terrier raser er strie, men det er mange andre raser også. Samt at det er stor variasjon, mellom individene. Gjetere er hyperaktive! Tja... mulig du siker til udresserte Border Colli hunder. Men selv de kan være rolige med nok aktivitet og dressur. Ellers er "gjetere" så mye mer. Kjenner til mange ti-talls, andre gjeter typer her i landet. En av dem er den mest poppulære hunden i verden og mest brukt både i politi- og i brukshundmiljø. Politiet bruker også belgiske gjetere. Og er dressert er de bra, i alle fall 3 av dem.. Og "gjetere" er alt fra Buhund, til kolosser på 70 - 90 kg. Og her er varriasjonen stor. Kan ta med fuglehunder også. De er da et vidt spekter av personligheter og egenskaper. Selv innenfor rasene (vorsteh), jeg har hatt i voksen alder.

I tilfeller hvor jeg er usikker på om en spørsmålsstiller har tid, vilje og erfaring, synes jeg det er bedre å anbefale NKK sin hjemmeside. De har en utmerket Veileder, som gjør at mange som ønsker seg hund, enten betenker seg på annskaffelse, eller velger helt andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange måter kan en, uten å bli for konkretistisk, se på raseomtaler som veiledende - det vil alltid være individuelle forskjeller innad i rasene. Videre så oppfatter noen en rase som sær, mens en anna ikke tenker på de trekka som sære. Osv og lignende som Tiur3 nevner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.