Gå til innhold
  • Bli medlem

PaulusT

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har bestilt meg et Holmeslet Explorer S som jeg skal bruke til basecamp, carpacking og camping. Det jeg lurer på er om det funker å fyre i teltet med en biolite camp stove på pellets, eller vil det være som ekstremsport å regne? Er jo 190cm under taket, og det blir svært lite sot og røyk når man fyrer med pellets. Noen som har erfaringer eller synspunkt på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten pipe eller svært god ventilasjon ville jeg ikke tenkt på det en gang. Sot og røyk er bare halve problemet. Dersom du ikke har 100% forbrenning vil det oppstå CO-gass. CO-forgiftning er ikke noe å leke med. I tette telt kan også primusbrenning være farlig dersom man ikke sørger for optimal forbrenning. 

http://www.nrk.no/trondelag/_-kun-flaks-at-vi-overlevde-denne-turen-1.12172486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg vet ikke hvordan ventilasjonen er i teltet siden jeg ikke har fått det enda, men ser problemet med karbonmonoksid. Det er jo også et problem uansett hva slags kokeapparat som brukes. Jeg vet jo ikke hvor god forbrenningen er, men det skrytes av at man kan oppnå en utnyttelsesgrad på 95% med biolite. Når det gjelder ventilasjon så sier Holmeslet selv at ventilasjonen skal være super, og alle typer kokeapparat kan brukes i teltet, men reklameteksten er vel skrevet før biolite og andre woodgasapparat ble kommersielt tilgjengelig. Det er ikke opplegg for pipegjennomføring. I forhold til den artikkelen så tenker jeg at mengden CO må bli mindre med biolite enn når man bruker rundbrenner med kull. Kull er vel verstingen når det kommer til CO. men da er vel kanskje alternativet å bruke en Heat Pal eller tilsvarende. Er det flere som har erfaringer eller synspunkt så er det bare å rope ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lompa skrev:

Fyring gjennom natta mens man sover er uansett risikosport.

Ja, la meg presisere at det ikke er snakk om å fyre når jeg sover, hvis det må gjøres så blir det med fyringsvakt, men det tror jeg ikke blir en aktuell problemstilling. Fyringen skjer primært til matlaging, snøsmelting, varme og tørking av klær mens man fortsatt er våken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
PaulusT skrev (På 2.5.2016 den 14.00):

Hei. 

Jeg har bestilt meg et Holmeslet Explorer S som jeg skal bruke til basecamp, carpacking og camping. Det jeg lurer på er om det funker å fyre i teltet med en biolite camp stove på pellets, eller vil det være som ekstremsport å regne? Er jo 190cm under taket, og det blir svært lite sot og røyk når man fyrer med pellets. Noen som har erfaringer eller synspunkt på dette? 

Hei.

Jeg har samme telt. Har fyrt myr med parafinbrenner i det. Rundfyrer selvfølgelig ikke. Har nå fått tak i en biolite kvist/pellets brenner. Kunne tenke meg å bruke denne kombinasjon på kano turer. 
Hva er din erfaring med teltet og biolite?
Mvh

Frode
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenbruk av gammel tråd ser jeg.

Nå finnes det etterhvert ganske mange som tilbyr sammenleggbare telt-ovner (vedfyring) i titanum (og stål), og da konkurreres det nok også på pris -  den som leter vil  se.
Her er et enkelt søk som gir flere treff: www.google.com/search?&q=folding+titanium+tent+stove

Men siden Biolite var tema, her er en som har brukt en Biolite med passende pipe:

Hot Tent Shelters and BioLite CookStove - Overnight:  www.youtube.com/watch?v=Xf-m40lANB0

Hot Tent Luxe MiniPeak Pyramid and BioLite CookStove - Part 1: www.youtube.com/watch?v=KEhNnA8Tx20

Hot Tent Luxe MiniPeak Pyramid and BioLite CookStove - Part 2: www.youtube.com/watch?v=k_khOpo5jRY

Hot Tent Shelters and BioLite CookStove - Viewer Ideas - Part 3: www.youtube.com/watch?v=ke9DOZovx18

Hot Tent Shelters and BioLite CookStove - More Ideas - Part 4: www.youtube.com/watch?v=TSIGGMBT8Nk

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (53 minutter siden):

Nå finnes det etterhvert ganske mange som tilbyr sammenleggbare telt-ovner (vedfyring) i titanum (og stål), og da konkurreres det nok også på pris -  den som leter vil  se.
Her er et enkelt søk som gir flere treff: www.google.com/search?&q=folding+titanium+tent+stove

Nortent AS selger telt/lavvo-ovn både i stål og titan. Pipen til titan modellen får man også kjøpt for seg. De oppgir ikke dimensjonen, så det bør man sjekke med dem, men ser for meg ut som det er samme størrelse som bl.a. Winnerwell sin, altså 3 tommer, som er størrelsen Wawhiker i videoen over fant passet til sin Biolite.
Se: www.nortent.no/nettbutikk/8-teltovn/     (obs. prisene nos Nortent er oppgitt eks. m.v.a.!).

Googlet nå pipemansjett til telt (på norsk) og fikk bl.a. denne opp i reklamen.
no.grandado.com/products/teltovn-jack-glassfiber-svaert-flammehemmende-telt-tilbehor-telt-rund-komfyr-glassfiber-effektiv-baerbar-utendors
Kjenner ikke butikken, heller ikke produktet, men ser jo ut som mange andre  slike:

Flere treff (engelsk): www.google.com/search?q=tent+stove+jack

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyring i telt er høyrisikosport… Foruten morgenkaffe og matlaging har jeg faktisk aldri sett selv Lars Monsen gjøre det. Nå vet jeg at det rent COmessig er verre å fyre med kjele/ stekepanne i telt enn kun flammen, men dersom man steker eller smelter vann er det jo en svært tidsbegrenset aktivitet. Er da snakk om 5-15 minutter fyring, ikke timevis. Har heller ikke sett andre kjendis-friluftsentusiaster fyre i telt for varmens del. 
CO er skumle greier… man blir kognitivt svekket, trøtt, svimmel og kvalm. Når nivåene er såpass høye kan man faktisk miste livet selvom man kommer seg ut i friluft relativt raskt. Man kveles jo som kjent innenfra. Karbonmonoksid fester seg til de røde blodlegeme som dermed hindres i å oppta og frakte oksygen til kroppens celler. 
Prosessen kan være vanskelig å reversere dersom man har høye nivåer i blodet. Dette var årsaken til at flere av deltakerne på «grottefesten» under pandemien ble liggende i dagevis på sykehus. 
 

irrasjonale som følger av forgiftningen kan også bidra til at man reagerer annerledes enn man planlegger for i forkant. Det er ikke uten grunn at man fra tid til annen hører historier om hele familier som blir funnet døde i bobiler osv. Skumle greier! 
 

Tror faktisk ikke man finner særlig mange på Mount Everest som fyrer i teltet. Da får det heller være med kulda… Den eneste grunnen i hele verden til å fyre opp primus eller multifuel i telt må dersom man står på terskelen til å fryse ihjel. Da har man jo ikke noe valg, men ellers…? 
 

(Disclaimer: Er rookie så det holder, men drister meg likevel til å dele mine synspunkter i tråden da «alle» fraråder mot teltfyring)

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2016 at 3:04 PM, Eksilbergenseren said:

CO er forresten også tyngre enn luft, så god takhøyde hjelper ikke så mye.

Ser flere har forklart dette i flere tråder, og er feil. CO er lettere enn luft! CO2 er litt tyngre. 

Forøvrig er forskjellene så små, at i ett telt eller andre områder hvor det er bevegelse i lufta vil det være liten forskjell i konsentrasjonene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.