Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til varmblodig mann


Anbefalte innlegg

Hei alle! 

 

Har et spørsmål til alle dere varmblodige mennesker der ute: hva er behagelig temperatur på en tresesongers sovepose når man er en sånn som sjelden fryser?  

Jeg skal kjøpe sovepose til en veldig varmblodig mann og lurer litt på hvilken temp jeg skal gå for på en tresesongers pose? Kommer til å bli brukt i fjellet helt til snøen kommer. Fyren går i t skjorte året rundt og bruker en allværsjakke over en syntetisk ullgenser som "varm" jakke i januar, så jeg innser at jeg må gå langt vekk fra min egen opplevelse siden min tresesongers er en pose som går ned til -28 :D. Han har en downmat som liggeunderlag.  

Kjempeglad for alle innspill! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutes ago, Lompa said:

Kjøp en med glidelås som kan kobles sammen med din, så får du også nytte og glede av det hete blodet.. ;)

Jeg ville nok ha hatt ca minus fem som grense.

Haha, kongeplan! Apropos, hvordan vet man hvilke glidelåser som kan samarbeide? 

Regner med å kunne slippe å fyre i teltet med denne med, han produserer like mye varme som en pelletsovn på steroider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Problemet her er vel at en 3 sesongs pose fort blir for varm om sommeren. Jeg har en 300 grams dunpose som tåler -2(EN). Den er for varm på de varme sommerdagene. -5 høres bra ut.

Kona sier at hun merker stor forskjell når jeg ikke sover i senga. Er vel ganske varmblodig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for noe med t-limit på 0 til -5.

Alle Western Mountaineering sine poser passer sammen, gitt at det er høyre og venstre glidelås på posene.

Men det er mer for kosens skyld. Du vil nok tape mer varme siden man ikke får tettet skikkelig rundt hode når man kobler sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Haha, kongeplan! Apropos, hvordan vet man hvilke glidelåser som kan samarbeide? 

Regner med å kunne slippe å fyre i teltet med denne med, han produserer like mye varme som en pelletsovn på steroider. 

Har du pose frå før? Dersom ikkje er det å finne soveposar frå same serie men med ulik temperaturlimits, som kan koplast ein høgre og ein venstre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Haha, kongeplan! Apropos, hvordan vet man hvilke glidelåser som kan samarbeide? 

Hei

Ta din egen sovepose med i butikken for kompatibilitets prøve av glidelåser!

Jeg endte med 2 høyreposer av samme typen, fordi venstre ikke fantes i Europa (kjente importøren). Men ved å vende vrangen ut på den ene posen blir den "speilvendt" så de kan settes sammen. Ulempe: den ene får så mumiehetten over nasen.

Ganske koselig, men brukes sjeldent pgr. av fare for nedsmelting.

Hilsen Elgen

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Tessatroll said:

Har du pose frå før? Dersom ikkje er det å finne soveposar frå same serie men med ulik temperaturlimits, som kan koplast ein høgre og ein venstre.

Kjøpte posen min fra mont bell, USA, er ikke så aktuelt å kjøpe samme merke siden det blir både dyrt og upraktisk, men om det finnes en giveaway på om glidelåser er kompitable hadde det vært helt topp å vite :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sovjetunionen skrev:

Kjøpte posen min fra mont bell, USA, er ikke så aktuelt å kjøpe samme merke siden det blir både dyrt og upraktisk, men om det finnes en giveaway på om glidelåser er kompitable hadde det vært helt topp å vite :D 

Ok, dette har eg lite peiling på, men det går vel an å sjekke med leverandørane av dei aktuell posane om kva glidelås som står i og kva som er kompatibelt.

Med fare for å repetere meg sjølv er eg imponert over Warmpeace sine posar, og vil tru at Viking 300 kunne være aktuelt for en varmblodig sak?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Tessatroll said:

Ok, dette har eg lite peiling på, men det går vel an å sjekke med leverandørane av dei aktuell posane om kva glidelås som står i og kva som er kompatibelt.

Med fare for å repetere meg sjølv er eg imponert over Warmpeace sine posar, og vil tru at Viking 300 kunne være aktuelt for en varmblodig sak?

Serderja, var på tilbud til og med :D. Vurderte alternativt denne saken http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/lite-line-300?gid=61&vid=6 litt bedre dunkvalitet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tessatroll said:

Ja den har høgare spenst ser eg, med dei føremunar og ulemper det medfører :)

Hvilke ulemper tenker du da? Kjøpte en pose med lavere dunspenst først (til meg selv), men opplevde at kvaliteten og varmen var ganske dårlig så jeg vipper jo mot å kjøpe den med høyere cuin-tall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet og varme heng saman med fleire faktorar enn dunspset. Det er totalbiletet av materialar, dunspenst og utforming som avgjer dette.

Personleg likar eg litt lågare dunspenst, fordi en då ofte har litt meir dun, noko som gjer at eg mellom anna opplever færre kuldepunkt ned mot underlaget. 

Meir fluffy dun for same temperatur, vil seie mindre dun. Posen vert lettare, men også meir sårbar for fukt slik eg opplever det, og ein får enklare kuldepunkt.

Dette er mi oppleving, utan at eg på nokon måte kan bygg under med djuptgåande forskning :P

Den finaste duna synes eg også klumpar seg på ein annan måte ved fukt en dun av litt "lågare kvalitet". Eg tenkjer at det er ein grunn til at ein ofte finn denne duna i dei lettaste produkta berekna for høgdemeter og krevjande bagasjetilhøve.

Til allroundbruk har eg ein teori om at føremunane ved slike produkt ikkje veg opp for ulempene. Dei er ofte kombinerte med veldig lette stoff også, som igjen har føremunar og ulemper.

Men eg har, så det er sagt, ikkje inngåande kjennskap til denne modellen som du linkar til. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2.5.2016 at 3:41 PM, Tessatroll said:

Kvalitet og varme heng saman med fleire faktorar enn dunspset. Det er totalbiletet av materialar, dunspenst og utforming som avgjer dette.

Personleg likar eg litt lågare dunspenst, fordi en då ofte har litt meir dun, noko som gjer at eg mellom anna opplever færre kuldepunkt ned mot underlaget. 

Meir fluffy dun for same temperatur, vil seie mindre dun. Posen vert lettare, men også meir sårbar for fukt slik eg opplever det, og ein får enklare kuldepunkt.

Dette er mi oppleving, utan at eg på nokon måte kan bygg under med djuptgåande forskning :P

Den finaste duna synes eg også klumpar seg på ein annan måte ved fukt en dun av litt "lågare kvalitet". Eg tenkjer at det er ein grunn til at ein ofte finn denne duna i dei lettaste produkta berekna for høgdemeter og krevjande bagasjetilhøve.

Til allroundbruk har eg ein teori om at føremunane ved slike produkt ikkje veg opp for ulempene. Dei er ofte kombinerte med veldig lette stoff også, som igjen har føremunar og ulemper.

Men eg har, så det er sagt, ikkje inngåande kjennskap til denne modellen som du linkar til. 

 

 

Takk for veldig bra innspill i soveposedebatten, det gir jo god mening det du sier med at det jo blir lite dun og naturlig nok større sjanse for kalde flekker her og der. Har alltid tenkt at høy cuin er bra, men det du sier er selvføgelig sant og må spille en stor rolle særlig på lette og "kalde" soveposer. Siden ingen av oss er lettpakkere, snarere tvert imot (jeg har med puta mi hjemmefra når jeg er på tur, myyye bedre:), så da går nok valget i retning av en sovepose med noe mer dun og litt lavere kvalitet på dunet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en god del vurdering har jeg kommet frem til to alternativ:

http://www.hektapatur.no/merker/warmpeace/soveposer/warmpeace-viking-300

eller

http://www.montbell.us/products/disp.php?cat_id=3213&p_id=2321171

Siste der kan kobles med min egen og er samme typen som jeg har, bare litt annen kvalitet på dunet (etter ovenstående innspill). Var utrolig fornøyd med min egen down hugger, så jeg er veldig keen på å kjøpe en til fra den produsenten da det virker som det er utrolig komfortable poser med god kvalitet. På en annen side var det et skamrosende review @Tessatrollskrev om Warmpeacen, så det virker jo veldig bra. Dessuten får man en hengekøye med på kjøpet....

Om noen har gode innspill, så køl endelig på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Warmpeacen har EU skala. Det vil seie at dei skal ligge på omlag same kvalitet, kanskje litt høgare kvalitet på Warmpeacen pga konvertering, i tillegg til minimumskvalitet. Til gjengjeld har den andre litt meir dun. Eg trur du vert nøgde med båe. Eg personleg ville nok valt den som kunne glidast saman med min eigen.

Ein skal jo heller ikkje undergrave det faktum at det kan gi gåva ein ekstra dimensjon. Foreslår sjølvteikna kort med to samanglida soveposar og eit bål ;) (Med mindre du er like elendig på tekning som meg. Då er eg usikker på gjennkjenningsverdien).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Tessatroll said:

Ok. Warmpeacen har EU skala. Det vil seie at dei skal ligge på omlag same kvalitet, kanskje litt høgare kvalitet på Warmpeacen pga konvertering, i tillegg til minimumskvalitet. Til gjengjeld har den andre litt meir dun. Eg trur du vert nøgde med båe. Eg personleg ville nok valt den som kunne glidast saman med min eigen.

Ein skal jo heller ikkje undergrave det faktum at det kan gi gåva ein ekstra dimensjon. Foreslår sjølvteikna kort med to samanglida soveposar og eit bål ;) (Med mindre du er like elendig på tekning som meg. Då er eg usikker på gjennkjenningsverdien).

AHhahaaa :D Ja, men det morsomme med å være elendig til å tegne er at du kan bruke verkene dine som projektive tester, utrolig hva moro man kan få ut av det! Anbefales ikke på første date da, kan skremme vekk potensielle kjøpere..

Takk for gode tips og innspill, tror det blir MB posen siden jeg er så happy med min egen og fordi de kan kobles sammen. Har imidlertid den snikende fornemmelsen av at dette mest er en gave til meg selv da, litt i kategori med da fattern kjøpte bakemaskin til muttern (kan melde om dårlig stemning på julaften det året.. :-D), men jeg får veie opp med noen feiende flotte turer denne sommeren så blir det nok bra :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sovjetunionen skrev:

AHhahaaa :D Ja, men det morsomme med å være elendig til å tegne er at du kan bruke verkene dine som projektive tester, utrolig hva moro man kan få ut av det! Anbefales ikke på første date da, kan skremme vekk potensielle kjøpere..

Takk for gode tips og innspill, tror det blir MB posen siden jeg er så happy med min egen og fordi de kan kobles sammen. Har imidlertid den snikende fornemmelsen av at dette mest er en gave til meg selv da, litt i kategori med da fattern kjøpte bakemaskin til muttern (kan melde om dårlig stemning på julaften det året.. :-D), men jeg får veie opp med noen feiende flotte turer denne sommeren så blir det nok bra :)

 

Du, samme tanken slo meg her for noko sidan, samboeren fylte 40... Han fekk ny sovepose og nettingtrøye hjå meg, ny matthermos frå ungane og isøks frå mine besteforeldre...Når han då skal gjette kjem det tørt "e det noko som skal i ein tursekk mon tru?" :P  Hehe. Heldigvis vart han glad for alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Tessatroll said:

Du, samme tanken slo meg her for noko sidan, samboeren fylte 40... Han fekk ny sovepose og nettingtrøye hjå meg, ny matthermos frå ungane og isøks frå mine besteforeldre...Når han då skal gjette kjem det tørt "e det noko som skal i ein tursekk mon tru?" :P  Hehe. Heldigvis vart han glad for alt :)

Hahahhaaa :D Jaja, bra han likte det da, det hørtes ut som helt fantastiske gaver i mine ører :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.