Gå til innhold
  • Bli medlem

Når må man tørke dunposen i tørketrommelen?


Anbefalte innlegg

Hei erfarne fjellfolk! 

Jeg lurer litt på hvor mye fuktighet en dunpose tåler før man må sende den en tur i tørketrommelen?

Har nylig kjøpt denne posen http://www.montbell.us/products/disp.php?cat_id=3212&p_id=2321159 og testet den på en i overkant regnfull tur i helgen. Her ble den utsatt for litt drypping, delvis fra et utett tak og delvis fra kondens, usikkert hvor mye siden jeg sov da det skjedde. Det virket ikke som posen tok noe skade, soveposen var fuktig (men ikke våt) utenpå da jeg våknet, og stedene der det hadde dryppet var litt mer fuktige, men det virket ikke som noe hadde kollapset. Posen tørket fint i løpet av et par timer og virker fluffy og fin selv om den tok litt mindre plass i kompressjonstrekket da jeg stappet den inn igjen for å komme meg hjem. 

Posen kostet like mye som en fullt brukbar Toyota og jeg vil derfor passe godt på den. Er det noen som har erfaring med hvor mye fuktighet en sovepose skal kunne tåle før man løper til naboen for å låne tørketrommel?  

Tusen takk for all hjelp!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Skjønner godt din bekymring, noe jeg kjenner meg godt igjen i.

Jeg har opplevd gjennomvåt dunsovepose etter 1 natt under åpen himmel på Bletoppen. Det ikke varslede regnet kom midt på natten. Den var søkkvåt bokstavelig talt. Været hjemme var bra så ett par dager ute på tørkesnora i vind gjorde susen. Jeg måtte jobbe litt med den underveis, men den ble bra.

La den henge/ligge utrullet, ev. ute dersom det er mulig (pass på at måkene ikke gjør fra seg på den). Kombinbasjonen av vind og litt varme er god. Tørketrommel og tennisballer funker på dunjakker, men på svak varme. Vet ikke hvordan soveposen din klarer det siden den er rimelig spenstig. Den fyller sikkert hele tørketrommelen og litt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis den er så våt at den er klumpete er det vel tid for tur i tørketrommel av industri størrelse på svak varme og med tennisballer eller annet som kan massere den. Er den bare fuktig - småvåt går det greit med tørking i sol og blest eller godt tørt -varmt inne. Gjerne med mye risting underveis. 

Har hatt både søkkvåt dunjakke og våt dunpose. I felten må du jo tørke det uten tørketrommel og det går ganske bra. En gang kan man så ta en skikkelig vask med dun vaskemiddel og tørketrommel, men etter min erfaring så sjeldent som mulig.

hilsen elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Sovjetunionen said:

Takk for kjempebra svar  @elgen og @JanRH det var veldig hjelpsomt! Jeg satser på å tørke den godt og la den ligge og hygge utstrekt i den kommende uka, så satser vi på at det går bra :D 

Tro meg, du vil merke hvis dunet klapper skikkelig sammen. Det høres mer ut som om du har vært litt i overkant negativ til hva dun tåler. Det er klart at man skal passe på for mye fukt i en dunpose, men av erfaring tåler det kanskje mer enn man først tror. Det verste er egentlig om man over lang tid utsetter den for fukt uten at den får tørket skikkelig mellom. Har våknet opp ei uke der jeg måtte "skrape soveposen" akkurat som man skraper bilen. Ble ingen problemer.

Hvis problemene kommer utenfra kan du vurdere noe mer vanntett trekk over. Det er f.eks. vanlig med ekstra vanntett boks nederst på posen da fotenden oftere kommer borti teltduken.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

USSR: bra hvis du rister den jevnlig underveis!

Jeg har en steingammel Ajungilak dun pose (rygg med fiberfyll - ganske smart kombo). Den har vært våt på kajakk-ture, i regnfulle Kebnekaise-Lappland og fått en del kondens fra et litt for tett sovepose trekk = ponsjo. Og en nød overnatting i flatmarks grop. Men den er blitt tørret pent og ristet mellom strabasene. Den er vel blitt vasket og tørketromlet 2 ganger i sin levetid (årg. ca 1977). Den er stadig full anvendelig som reservepose.

Elginnen har tatt livet av en dunpose av knap så høy alder i våte basecamper på mange klatreture inkl. Nepal. Den lot sig ikke regenerere tross vask og mange timers tørketromling med tennis baller og 1 joggesko i stor industri tørker hos kineser vaskeriet ved St. Hanshaugen. Den føltes og luktet stadig som en hønsefarm fra Hallingdal.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.