Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste og tips til Hardangervidda på langs. Finse -Haukeliseter


Kenzo

Anbefalte innlegg

Hei. 

Planlegger da en tur fra Finse til Haukeliseter i Februar 2017. 

Ønsker da noen input på erfaringer på utstyr som kreves og kjekt å ha.  Skal ha med 2 bikkjer (Alaskan Malamute og Alaskan Husky) som trekker meg med pulk bak.  Grov pakk liste er som følger: 

Ski : Åsnes Amundsen, 3 pins Voile, kortfeller og langfeller, regulerbare staver med demping.                                                                                                                                                  

Føtter :  Crispi Svartisen 75mm , gaiters.                                                                                                                                                                                                                                      

Pulk : Paris Eksped brett med Fjellpulken drag , Fjellpulken exped sele , Pitteraq pulk bag , Piteraq Arctic Bedding                                                                                                                

Klær:   Netting undertøy, ullfrotte, fleece og skall ytterst, liner på fot, dampsperre , ull på fot, balaclava , hals , lue , hansker (for finger arbeid i camp) , votter.                                                        

Primus: Omnifuel på bensin , 5 l miljøbens, kokekar , kjele                                                                                                                                                                                                          

Mat/Drikke: Nalgene (isolert) , Drytech/Selvtørka mat, kjappe karbohydrater.                                                                                                                                                                            

Sove/Telt: Tenkte å prøve Isbjørn Jan Mayen , laken pose, exped 9lw , bamse extreme i Piteraq Arctic bedding, Hilleberg telt eller Helsport tunell/dome.

Bikkjer:  Lage til en snørekjørings strikk fra pulkselen frem til strikk og så frem til y kobling ut til 2 bikkjer. Nome seler , sokker. For til bikkjene kan værer frysetørka vom og tørrfor. 

Navigasjon:  Papirkart , kompass, GPS Garmin GPSMap 64s der jeg har en rute fra UT.no som så ganske ok ut. 

 

Endret av Kenzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du straka vegen eller planlegg du å bruke tid på turen? Kor lenge skal du være vekke med andre ord. 

Elles kan det jo være greit å dele inn pakkelistene i ulike kategoriar; medic, orientering, bo og sove, kjøkken, rep, framdrift, komfort og trivsel, storm, hygiene osv.

Skal du være lenge på tur og bruke dampsperre kan det jo mellom anna være greit å ta med noko talkum til fotstell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg å bruke 5 døgn i planen. Det kan svinge fort mtp uvær osv.  Men ca 5 døgn. Nå har jeg og bikkjene som øker tempo en del.  Det med talkum var ikke dumt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kenzo skrev:

Ser for meg å bruke 5 døgn i planen. Det kan svinge fort mtp uvær osv.  Men ca 5 døgn. Nå har jeg og bikkjene som øker tempo en del.  Det med talkum var ikke dumt. :)

Ok. Dersom du har bikkjer med, kan du kjapt auke litt på "komfortsakene". Eit par fotposar til dobesøk, nattfotografering og andre ærend utanom teltet er kjekt når ein først har fått av skisko og klamme dampsperre og fått på tørre sokkar. Ikkje noko eg prioriterar på tur med sekk og høgdemeter, men definitvt noko eg prioriterar ved bruk av pulk.  

Er usikker på kor detaljert du vil ha innspel, sidan pakklistene dine er grove. Om du tenkjer det er ei sjølvfølge med goggles, solbriller, solkrem, vindbeskyttelse osv. Er du åleine eller med fleire? Kva med ekstra av det som er kritisk; typisk vindvottar til dømes. Eller i alle fall ha ekstra plastposar som kan brukast til vindbeskyttelse på ulike delar av kroppen (til dømes hendene).

Elles er søkestang og spade ei sjølvfølge i vinterfjellet for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var instruktør på et kurs i "Friluftsliv med hund" i vinter. Her er pakkelisten jeg laget til deltagerne i forbindelse med kurset. Den dekker det mest grunnleggende for en trygg og komfortabel tur i vinterfjellet. Legger den inn komplett fremfor å kommentere/sammenligne med det du har lagt ut. Du sammenligner dem best selv og vurderer hva som passer for deg. Det finnes ingen fasit.

Hundeutstyr
Seletøy, Liner/drag, Snøanker (særlig ved flere hunder), Slede/pulk, Kjørebelte, Kjøretau/strikk, Hundemat, Skål, Forankringsutstyr til hund

Leirutstyr
Telt, Snøplugger, Snøspade, Primus + brennstoff, Underlag til primus, fyrstikker vanntett pakket, Grytesett, Bestikk, tallerken, kopp, Sovepose, Liggeunderlag, Førstehjelpsutstyr, Sportstape, Sysaker med kraftig nål og tråd, mat til de dagene du skal være ute pluss litt til.

Personlig utstyr
Klær:
Anorakk, vindbukse, ullundertøy bukse + trøye, ullgenser tynn + tykk, ullstrømper 2 par, lue +  evt ekstra, votter + evt ekstra, ekstra ullundertøy.

Diverse:
Ski og staver, skistøvler, gamasjer, vindvotter, toalettsaker (tannbørste, tannkrem, såpe/våtservietter), solkrem, solbriller, kniv, fotposer, hodelykt + ekstra batterier, kartmappe, kart, kompass, thermos, drikkeflaske, toalettpapir i pose.

Endret av Gisle Uren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista er ett grovt utdrag fra hva jeg har i hodet nå. Her er det rom for å øke på komfort iom vi har mye kraft med 2 sterke bikkjer.  Jeg tenker litt den veien som å ha dobbelt av det kritiske, som vind og sikkerhet. Vindsekk, vindvotter, spade , søkestang. 

Av komfort blir det bivy tøffler , kamera stativ for natt fotografering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som også er verdt å kommentere med det samme, er kjørestilen du legger opp til. Å være innspent mellom hundene og pulken er en svært keitete måte å kjøre hund på.

Du vil få en langt mer komfortabel tur om du lar hundene trekke pulken og at du går bak den. Dette er den opprinnelige kjørestilen for hundekjøring her i Skandinavia og den kalles da også nordisk stil. Med to hunder er det en stor fordel å ha en bremse på pulken. Selv på Hardangervidda.

Fordelene med å være bak pulken er mange. Du har langt bedre kontroll over ekvipasjen både oppover, på flaten og nedover, du kan ankre opp hundene og gå frem for å speide løype, fotografere hundene og pulken på alle mulige fine plasser, du kan koble deg selv ut om det ser at det går til helvete i en utforkjøring.

Den eneste fordelen med å være spent inn mellom hundene og pulken er for å bidra med din trekkraft når det trengs. Det er likevel ikke nødvendig å gå slik hele turen, du kan fortsatt spenne deg selv inn foran, bak eller ved siden av hundene om de på dårlig føre eller i en bratt bakke ikke klarer å trekke pulken aleine.

På lengre turer er det vanlig å regne at en hund trekker sin egen kroppsvekt relativt greit. Med to hunder har du da fort 40 kg eller mer i trekk-kapasitet. Hva er da vitsen med å selv være konstant innspent i draget i tillegg? Er det lett føre trekker hundene kanskje både lasset og deg, selv om du henger bakerst. Eller kanskje særlig når du henger bakerst. Du går litt for å hjelpe, men vekten av pulken er konstant og hundene blir vant til den. Om du kommer i mellom vil du kanskje ende opp med å venne hundene til at du er den som "løsner" det hele, altså drar i gang og at det er du som ender opp med å ta de tyngste takene i oppoverbakkene.

En pulk med bremse eller kanskje enda bedre en nordiskslede med bremse, er kjempefint å kjøre med. I utforkjøringer er det ganske krevende å skulle ploge nok til å ha kontroll på to hunder som trekker og 40 kg bagasje som sklir nedover av egen vekt. Får du bratte utforkjøringer og skareføre er det fort gjort å gå så pass kraftig på trynet at du skader deg i en slik øvelse. Har du bremse så slipper du dette. Med bremse er også din naturlige plass bakerst.
 

Legger ved et par stemningsbilder av hundekjøring i nordisk stil.

020.JPG

Bilde fra Reva på vei mellom Revsjøen og Revbua i Femundsmarka

 

029.JPG

På vei ut på Grislehåen langs Røavassdraget i Femundsmarka. Hundene trekker om lag sin egen vekt i tillegg til at de gir god hjelp hundekjørerne bak.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forklare det ganske enkelt med at 1. Inkjøp av Nordisk (Polaris for ex) er temmeligt uaktuelt. 2. Er sånn vi har trent og trener med bildekk ( ja, du vil få en annen fysikk med pulk så glir kontra dekk så bremser). 3. Bikkjene har jeg såpass kontroll på at dem går uspora og går etter gitt tempo.  4. Ett pariser brett blir jævlig keitete med trekkraft framme og meg bak. Dette er utprøvd. Drag og kontrollerte bikkjer funket faktisk temmeligt bra i kupert terreng..☺  

Endret av Kenzo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker på nå er vilke telt som egner seg best? Helsport, Hilleberg eller Fjellreven?   Hva erfaringer har folk med telt på en sånn krysning?   Jeg ser da etter go plass, min 3 pers. Takhøyde (kan sitte i exped stoltrekk komfortabelt),  yttertelt en kan koke i etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk samme turen februar i år.

Jeg hadde iallefall tatt med meg to termoser. Det går med en, hvis du hiver glovarmt vann i en nalgeneflaske i tillegg før avreise, for så å drikke denne først. Men min erfaring fra min tur var at det å få i seg nok væske er utrolig viktig.

To primuser er ett must. Jeg fikk problemer med den ene min, og sjeleglad for at jeg hadde reserve med. Og husk underlag til primus.

Ta med vaseling eller zinksalve. Gnagesår mellom skinkene er ikke helt uvanlig :)

Mat bør være lettspist. Selv sliter jeg med å få i meg nok næring. Potetgull og sjokolade er gull før leggetid. Ellers er ølpølse genialt under marsj.

Fotposer med ullsokker/kardanger er genialt når kalde bein skal varmes opp rundt leirplassen.

Solkrem!!! og Lipsyl

ull liners. Gikk med disse bare inne i vindvottene under marsj. Votter ble for varmt.

liten spade til snøsmeliting.

Snøplugger. Selv hadde jeg 4stk 60cm lange plugger laget av brøytestikker (i tillegg til vanlige snøplugget) liggende lett tilgjengelig. Dette gjør teltoppsettet kjapt og enkelt.

Tynt tau til småreprasjoner og til tørking av tøy.

Tensoplast til forebyggende hvis du har planlagt en lang dagsmarsj.

Googles. Ta gjerne med ei slik brillefille til å ha i lomma hvis det begynner å dugge.

Iste er enkelt og greit, og gir ekstra energi under marsj. Selv blander jeg inn tørrfryst kaffe innimellom :)

 

Det jeg kom på i farta. Er en fantastisk fin tur. Ellers er ruta fra Sandhaug via Lakadalen og Hansbu ei alternativ rute som er fantastisk :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/2/2016 at 4.54, Kenzo skrev:

Det jeg tenker på nå er vilke telt som egner seg best? Helsport, Hilleberg eller Fjellreven?   Hva erfaringer har folk med telt på en sånn krysning?   Jeg ser da etter go plass, min 3 pers. Takhøyde (kan sitte i exped stoltrekk komfortabelt),  yttertelt en kan koke i etc. 

Teltet er vel siste plassen jeg hadde spart på vekt iallefall. Ta det som tåler mest vind! Selv brukte jeg ett helsport patagonia. Og glad for det da jeg måtte sette opp telt oppe på en høyde på 1380m under en whiteout,  og ingenting som stoppet vinden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.5.2016 at 22.10, Gisle Uren skrev:

En ting som også er verdt å kommentere med det samme, er kjørestilen du legger opp til. Å være innspent mellom hundene og pulken er en svært keitete måte å kjøre hund på.

Du vil få en langt mer komfortabel tur om du lar hundene trekke pulken og at du går bak den. Dette er den opprinnelige kjørestilen for hundekjøring her i Skandinavia og den kalles da også nordisk stil. Med to hunder er det en stor fordel å ha en bremse på pulken. Selv på Hardangervidda.

Fordelene med å være bak pulken er mange. Du har langt bedre kontroll over ekvipasjen både oppover, på flaten og nedover, du kan ankre opp hundene og gå frem for å speide løype, fotografere hundene og pulken på alle mulige fine plasser, du kan koble deg selv ut om det ser at det går til helvete i en utforkjøring.

Den eneste fordelen med å være spent inn mellom hundene og pulken er for å bidra med din trekkraft når det trengs. Det er likevel ikke nødvendig å gå slik hele turen, du kan fortsatt spenne deg selv inn foran, bak eller ved siden av hundene om de på dårlig føre eller i en bratt bakke ikke klarer å trekke pulken aleine.

På lengre turer er det vanlig å regne at en hund trekker sin egen kroppsvekt relativt greit. Med to hunder har du da fort 40 kg eller mer i trekk-kapasitet. Hva er da vitsen med å selv være konstant innspent i draget i tillegg? Er det lett føre trekker hundene kanskje både lasset og deg, selv om du henger bakerst. Eller kanskje særlig når du henger bakerst. Du går litt for å hjelpe, men vekten av pulken er konstant og hundene blir vant til den. Om du kommer i mellom vil du kanskje ende opp med å venne hundene til at du er den som "løsner" det hele, altså drar i gang og at det er du som ender opp med å ta de tyngste takene i oppoverbakkene.

En pulk med bremse eller kanskje enda bedre en nordiskslede med bremse, er kjempefint å kjøre med. I utforkjøringer er det ganske krevende å skulle ploge nok til å ha kontroll på to hunder som trekker og 40 kg bagasje som sklir nedover av egen vekt. Får du bratte utforkjøringer og skareføre er det fort gjort å gå så pass kraftig på trynet at du skader deg i en slik øvelse. Har du bremse så slipper du dette. Med bremse er også din naturlige plass bakerst.
 

Legger ved et par stemningsbilder av hundekjøring i nordisk stil.

020.JPG

Bilde fra Reva på vei mellom Revsjøen og Revbua i Femundsmarka

 

029.JPG

På vei ut på Grislehåen langs Røavassdraget i Femundsmarka. Hundene trekker om lag sin egen vekt i tillegg til at de gir god hjelp hundekjørerne bak.

@Gisle Uren     Har nå tenkt litt over det du skriver og jeg må innrømme jeg var litt brå med den tanken å spenne seg i mellom pulk og bikkjer med drag.   Jeg har en plan med å dokumentere turen og lage litt video , samt fotografere en hel del.   Og når en tenker på og måtte koble seg fra bikkjer og pulk , samt få kontroll på bikkjer før en kan gå over til å dra fram kamera blir alt for tungvindt.  Heller er det det bedre og sette anker i isen og koble seg fra lina og gjøre det en skal.  Så takker for input om Nordisk. Har nå funnet en på Finn. Vist den ikke er solgt skal jeg prøve dette ut når føste snøen kommer i fjellet :D 

Endret av Kenzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fiskekongen   Har sett litt på Patagonia teltet. Genial patent på storm mattene med intregrert plugg hull , med plass til skiene.  ER jo en design av Ousland , så burde være tilstrekkelig nok. :)  Har og sett på Hilleberg Keron 3 GT , Svalbard High 3 Camp og Fjelheimen Extreme 3.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ingen av de teltene er feil akkuratt. Det er ikke allverdens fortelt i Patagonia teltet, men stort nok. Også er det enkelt å sette opp med stramminger som er tilpasset votter. Fordelen er at det følger med dobbelt med teltstenger, slik at teltet er bombesikkert i vind, samt at det følger med pulttrekk til teltet. Men det veier også endel.... Innerteltet er stort og romslig, og man kan fint sitte oppreist inne.

Med noen lange teltplugger av brøytestikker og ett par ski og staver så er teltet satt opp på ett par minutter, også kan man sette de pluggene man ønsker i etterkant. Noe av det jeg likte best med teltet er hvor lett det er å sette opp, selv i sterk vind.

Andre vet dette sikkert bedre enn meg, men kan se for meg at det er litt mer knotete å sette opp Svalbard teltet med kryssende stenger hvis man er alene i sterk vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1 May 2016 at 7:56 PM, Kenzo said:

 Sove/Telt: Tenkte å prøve Isbjørn Jan Mayen , laken pose, exped 9lw , bamse extreme i Piteraq Arctic bedding, Hilleberg telt eller Helsport tunell/dome.

 

Hvilket Exped-liggeunderlag? DownMat?

Ellers kan jeg varmt anbefale Hilleberg Keron 3GT. Jeg syns det er bedre å sette opp tunneltelt i kraftig vind/storm da man kan sette i stengene før man "reiser" det:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sove i alle telta du har som alternativ. Felles for dei alle er at dei er gode telt. Dersom de stort sett er to på tur, og gjer ulike type turar, ville eg vurdert å gå for eit telt med berre ein inngang og fortelt, for å spare vekt. Dersom du likar veldig godt Keron 3GT er det då naturleg å kike på Nammatj 3GT, som er samme telt men der ein har kutta minste fortelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta blir egentlig ikkje ein utfordring iom eg har 2 sterke bikkjer til å dra.  Kjøper ett telt nå mtp vinter ekspedisjoner siden eg har mindre lettere telt te sommer turer og lignende. Har dem kutta ned fotenden på Nammatj? Ser ut så Nammatj ikke er så bratt i enden som Keron er .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tessatroll said:

Dersom du likar veldig godt Keron 3GT er det då naturleg å kike på Nammatj 3GT, som er samme telt men der ein har kutta minste fortelt. 

Jeg ville også nevnt at i tillegg til å kutte det minste forteltet er den ene veggen skrå. Viktig poeng for lange folk på tykke liggeunderlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kenzo skrev:

Vekta blir egentlig ikkje ein utfordring iom eg har 2 sterke bikkjer til å dra.  Kjøper ett telt nå mtp vinter ekspedisjoner siden eg har mindre lettere telt te sommer turer og lignende. Har dem kutta ned fotenden på Nammatj? Ser ut så Nammatj ikke er så bratt i enden som Keron er .. 

Alle bogane er like høge på Nammatj også, men det har ein boge mindre i og med att det ikkje har utgang, så går fotenden direkte frå bakerste bogen. 

Dersom du har andre telt til høgdemeterturar vinter og sommarturar er jo Kerong 3GT genialt. Sjølv har eg eit Keron 4GT som eg er veldig gla i, og som er heile familiens favoritt. Dog er det for voldsomt for mor og far åleine og på høgdemeterturar, så det er eit nytt i emning her og :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.