Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL - Beste rute Stavanger-Bergen?


Skierri

Anbefalte innlegg

Hei! I midten av juni sykler jeg fra Lindesnes til Nordkapp. Er i planleggingsfasen nå. Ser tidligere som har syklet denne ruten har som oftest tatt fergen over til Skudeneshavn. Denne fergen er jo ikke lenger i drift og da sliter jeg med å finne en et annet alternativ. Mye tuneller i området som er stengt for syklister.

Hva mener dere er beste/fineste rute mellom Stavanger og Bergen?

Håper noen her kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Dette er ett alternativ og det jeg ville valgt. Jeg ville syklet ytreveien, her er det minimalt med tunneller etter at du har kommet deg over Boknafjorden. Du MÅ ta buss fra Stavanger til Vikevåg på Rennesøy. Jeg bor i stavanger og landet på denne ruta når jeg selv syklet den veien. Etter dette er det en liten vei som går parallelt med E39 som du kan ta fem seks km, så er det e39 til Mortavika og ferjekaien. Båt over så er det ta til venstre etter at du går i land, så hoder du deg unna e39 en liten stund til. Når du kommer ut på E39 så er det bare og stoppe når trafikken blir for stor etter at ferja kommer, så har du 20 minutter med fred og ro etterpå. Følg Nordsjørute 1 til Haugesund og videre til Buavåg. Ferje til Langavåg. Videre til Stord, hold deg på utsiden av Stord på rv 545 og du er godt på vei til Bergen. Så får du sjekke her for den siste etappen. : https://www.skyss.no/globalassets/bat-og-ferje/17.august-2015/ferjehefte_2015_web.pdf hvor du synes det er best å ta turen videre. God tur:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når du kommer sørfra mot Stavanger så ville jeg tatt veien fra Eigersund over Jæren (Nordsjøveien) og holdt deg så langt vest som mulig. Når du kommer til Hafrsfjord og Madla og passerer "Sverd i stein" og KNM Harald Hårfagre (Marines militærleir) så følger du gang og sykkelvei langs store Stokkavann. Da kommer du ut på E39 på Tasta like nord for all anleggsvirksomheten. Her kan du ta buss som bringer deg gjennom Rennfast til Rennesøy, eller du kan ta bussen like til Bergen. Eller du kan kontakte meg og så kan jeg kanskje hjelpe deg videre til Rennesøy hvor fergen går fra Mortavika til Arsvågen.  

Det er det som er så fint med alle de nye tunnelene som blir bygget her, (Stavangerområdet ser ut som et evig anleggsområde), det blir ikke lenger mulig å bruke sykkel. Før, når det gikk båt til øyene i Ryfylke så var det ingen problem, men nå må du finne en buss som passer, hvis det i det hele tatt går buss, og håpe på at den kan ta med sykkelen.

Det er i grunnen ganske smart. :devil:  Først setter de opp bommer som skal redusere biltrafikken, eller generere mer penger inn i statskassen. Så lager de veier og tunneler hvor du ikke kommer frem med sykkel og blir nødt til å bruke bil.  Er det ikke da bedre at de er ærlige og sier det som det er.

Hvor mye har du tjent i år?  

Hvor mye har du betalt i skatt?

Hvor mye har du igjen?

Når kan vi komme og hente det?

De som kommer sørfra og skal inn til Stavanger eller videre nordover på E39 må være forberedt på både køer og nytt kjøremønster nesten annen hver dag.

_DSC2267.jpg

Sånn ser det ut på motorveien inn mot Stavanger, ved turområdet Våland, men etter mye krangling og diskusjon om løsninger og penger så skal det visst bli fint til slutt.

Ryfast_13t.jpe

Men hvordan det blir å være syklist er jeg veldig spent på.

De som er interessert kan ta en titt på denne siden. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=131819985 

Jeg bor på Tasta, men heldig vis så langt fra hovedveien at jeg verken merker støy fra trafikk eller anleggsvirksomhet. 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.