Gå til innhold
  • Bli medlem

Endå ein telt tråd. Cho Oyo fra bergans.


mr.elendig

Anbefalte innlegg

Er det nokon som har erfaring/tanker rundt dette teltet? (mod.6024 Cho Oyo)

Ser jo ikkje så gale ut, og prisen var jo hyggelig.

Eg vurderer å skaffe meg eit slik til soloturer, først og fremst som 3 sesongstelt, men kanskje det vert ein vintertur og. Er også åpen for andre allternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK..Prisen du betaler for det teltet er det samme som jeg betalte for mitt Helsport Ringstind 2. Det veier vel litt mindre, er to lags, men er også veldig lite.

Likte planløsningen på det Bergansteltet der. Er forøvrig veldig fornøyd med Bergans sine andre produkter

Om du ikke alt har gjort det, så ta en titt på

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=764&highlight=dermizax

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2050&highlight=dermizax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

I helgen som var brukte jeg teltet i fint vestlandsvær. Dvs. 15 grader om dagen og ca -2 om natten, dørgende vindstille og relativ høy lutfuktighet. Luftingene stod begge fullt åpen. Allikevel opplevde både jeg og de som lånte teltet neste natt å alvorlige puste problemer! Det la seg kondens på innsiden av duken og rim på utsiden. Noen som har opplevd lignende med dette teltet (eller andre telt for den saks skyld)? De som sov i billigteltet fra Europris rett ved siden av hadde ingen problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte teltet i fjor sommer. Har brukt det 15netter. Fra plaskende sommerregn til sommersol og i guffent vintervær.

Er veldig fornøyd så langt. Fyret primus i teltet uten problemer(bortsett fra at det ble fryktelig varmt i et såpass lite telt). Overraskende lite kondens også. Teltet virker solid og slitesterkt.

Det at det er et telt uten fortelt fører til at vær og vind blåser rett inn i "stua," og at ekstra lufting er litt vanskelig. Det går ann å lukke opp glidelåsen litt på ei side sånn at overlappinga til glidelåsen dekker for vær og vind. Teltet mitt veier 2,5kg når jeg har med snøplugger(har ikke veid uten dem).

Til mitt bruk har teltet vært perfekt. Et lite krypinn til å spise og sove i når jeg er alene på treningsturer med bikkjene. Til koseturer på denne tiden av året er jeg på utkikk etter noe med god plass og komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og var fornøyd, helt frem til helgen altså. De som sov i teltet andre natten visste ikke om problemene jeg hadde natten før. Da de opplevde akkurat det samme så er det ihvertfall en bekreftlese på at det ikke bare var noe jeg "innbilte" meg! Så under gitte forhold så er luftingen tydligvis for dårlig, men har ikke gitt det opp enda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Cho Oyo. Jeg opplever Cho Oyo hovedsaklig som et vinter og topptur-telt. Jeg er ekstremt fornøyd! Det overgår alt annet av hva jeg har prøvd av telt. Jeg har brukt det i alt fra +20 til -25 og jeg har aldri opplevd plagsom kondens. Det er kondens som fester seg i duken, men den forsvinner med en gang man fyrer opp - og ja jeg fyrer opp inne i teltet. Myggnetting har jeg ikke savnet, men så har jeg ikke vært i mygg-områder heller. Det er myggnetting i ventilene - men døren må være igjenn.

Vedr. kondens: Jeg lå i teltet med en kamerat på vintertur. Han mente at det var best å lufte litt ekstra, så han åpnet døren. Da ble det kondens...så det virker som duken fungerer best med litt mindre lufting.....

+ lite og greit

+ ekstremt vindstabilt

+ veldig lett å sette opp selv for en person i sterk vind.

+ høyt under taket

+ veldig komfortabelt for 1

+ lite kondens (dvs man våkner ikke med masse rim i fjeset, eller av dråper som drypper ned)

+ lite vindstøy (ingen duk som slår)

- litt lite for 2

- mangler myggnetting (men jeg tror det burde være lett å feste på de eksisternede borelåsene rundt døren)

- ikke fortelt (synes ikke det er noe problem når man er en...)

- det er ikke teltet jeg ville ha valgt til å ligge rolig ved et vann å fiske med....

Pusteproblemene som ble nevnt over overrasker meg - jeg ville ha kontaktet Bergans og hørt hva det kan skyldes: kanskje det er noe feil med behandlingen av ditt telt.

Som du skjønner er jeg litt frelst mht dette teltet. Jeg har sett litt etter et 3-4 mannstelt - pga av ChoOyo erfaringen så tror jeg fort at det blir et Fjellbu telt....

Det er en kar som har brukt dette teltet på en Norge På Langs tur - du kunne kanskje høre med han. Jarle Trå brukte det vel også på sitt forsøk på å komme opp på Everest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her må vel Hilleberg Unna være et bedre valg? To duker, litt lettere, mer anvendelig?

Hva med kroppslengde? Er 189 cm..,

Men hvorfor er to duker en fordel? Jeg ser på det som en ulempe..... (Mer å tørke, tettere ytterduk, laver under taket, mer støy...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt en mail til Bergans vedrørende pusteproblemene. Venter på svar.

Hørte og faktisk med Jale Trå om dette teltet før jeg bestemte meg for det. Teltet har jo fungert fint på tidligere turer, så problemene overrasket meg og. Antar det kan ha vært forholdene som dette teltet ikke takler!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra Bergans:

"Kondens på innsiden av teltduken er et forholdsvis vanlig fenomen. Det kommer tydelig frem på endukstelt, mens på todukstelt legger kondensen seg mellom innertelt og ytterduk. Er det høy luftfuktighet vil dette svekke pusteegenskapen.

Et telt uten teipede sømmer og med en duk som ikke er vanntett vil vanligvis få mindre kondens på innsiden.

Fyrer man opp en primus, vil kondensen forsvinne forholdsvis fort, da Cho Oyo er et lite telt.

Med vennlig hilsen

BERGANS FRITID AS"

Tjaaaa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.