Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag med R-verdi minimum 4 og lågt pakkvolum


Anbefalte innlegg

Hei

Er på jakt etter nytt liggeunderlag med lågt volum og låg vekt.

Har frå før varme full-storleik vinterunderlag, men synes desse vert for store og tek for mykje plass i sekken på typisk meir alpine turar der ein så langt som råd er vil prøve å greie seg med "liten" storsekk. Har på slike turar til no brukt Exped Downmat 5 Lite, men desse er jo også ganske tunge i forhold til R-verdien.

R-verdi må være minimum 4. Erfaringsmessig held dette for meg ned til 10-12 minus dersom eg kombinerar det med eit halvt skumplastunderlag under overkropp.

Eg har tidlegare tenkt at løysinga er å kjøpe eit XS underlag, type 120 cm, då det er under overkroppen eg treng det, og så ha fullengde skumplast. 

Eg ser dog at det kjem fleire og fleire produkt på marknaden, mykjer har skjedd sidan eg kjøpte dei første expedane her i huset. Eg tenkjer at kanskje utviklinga har gått så langt at eg kan få eit fullengde til omtrent same pakkvolum, eller lågare, som til dømes Exped Downmat UL 7 XS. 

Nokon som har tips?

PS: Fiksar ikkje "gnikselydar" nattestid, og det må ha ein viss komfort, då det også kal tene som mitt hovudliggeunderlag når heile familien på 6 er på tur. Me mista eit i fjor, og det er knytt til erstatting av dette at eg vil ha eit som høver meir til denne bruken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig fornøyd med mitt Thermarest Xtherm. Veier 430 g og har R-verdi på 5,7 mener jeg. Lite pakkevolum. Det lager "knirkelyder" de første to-tre nettene, men så blir folien myk og da er det slutt på ulydene:-) Brukt dette mye i vinter og det oppleves som et varmt og behagelig underlag også på vinterturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xtherm uten tvil! Har aldri registret noe gnisselyd. Turkompisen min har heller ikke registrert noe lyd fra meg og mitt liggeunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tessatroll skrev:

Men fy f----- for en pris! Det r lenge sidan eg handla liggeunderlag i Norge ser eg!

Kronekursen hjelper heller ikke. Mye utstyr som har blitt mye dyrere på kort tid.

Jepp. Men fann det no på Backpacking united, i storleik 120 cm og 310 gr. 1100 kr minus moms, pluss frakt, toll og norsk moms osv vert no ein pen slump pengar, men likevel betre enn å kjøpe her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bjørja said:

Kronekursen hjelper heller ikke. Mye utstyr som har blitt mye dyrere på kort tid.

Jepp. Men fann det no på Backpacking united, i storleik 120 cm og 310 gr. 1100 kr minus moms, pluss frakt, toll og norsk moms osv vert no ein pen slump pengar, men likevel betre enn å kjøpe her.

Har aldri handlet derfra, men er skeptisk til sånne sider som "representerer" alle land og valutaer. AT prisen deres virker å være like bra eller bedre enn hos produsenten Cascade Design er også et varsko for meg.

 

Det er 40% på Therm-a-Rest NeoAir Xtherm Regular hos Fjellsport - koster 1799,- nå og gratis frakt: https://www.fjellsport.no/therm-a-rest-neoair-xtherm-regular.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tessatroll skrev:

Men fy f----- for en pris! Det r lenge sidan eg handla liggeunderlag i Norge ser eg!

Vet.. Helt villt!! Skjedde visst noe med prisene rundt nyttår.. Jeg ga 1200 for mitt, for 2 år sida. Om det er verdt full pris på 3699 (str L)? Nei, det mener jeg ikke. Men1799; Ja, det betaler jeg, når det jeg har nå er utslitt:)

Men sett bort ifra pris, så er det ett meget bra underlag. Tåler tilsynelatende veldig mye. Har nok flere enn 100 netter på det og hver eneste av de nettene har det vært 1 eller 2 hunder med, i 2manns teltet mitt.. Jeg prøver å unngå at de trykker på det, men det skjer allikevel ganske ofte og det er like helt og fint. 

Trekket fungerer som pumpepose. Det fungerer greit hvis det blåser litt, mens det funker dårlig i lite vind. 

Jeg var også skeptisk til gnisselyder, da flere hadde påpekt det med andre thermarest-modeller. Men jeg blåste idet, da vekt vs r-verdi var såpass bra. Og jeg har aldri angret da jeg (og venner) ikke har registrert noe "bråk" idet hele tatt. Og jeg har stort sett aldri fryst, selv om det har hendt. I ikke-grisekalde omgivelser også. Men da er det nok andre ting enn underlaget som er årsaken.  

  

Endret av Fenriken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 7homas skrev:

Har aldri handlet derfra, men er skeptisk til sånne sider som "representerer" alle land og valutaer. AT prisen deres virker å være like bra eller bedre enn hos produsenten Cascade Design er også et varsko for meg.

 

Det er 40% på Therm-a-Rest NeoAir Xtherm Regular hos Fjellsport - koster 1799,- nå og gratis frakt: https://www.fjellsport.no/therm-a-rest-neoair-xtherm-regular.html

Har handla frå derifrå og det var uproblematisk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fenriken skrev:

Vet.. Helt villt!! Skjedde visst noe med prisene rundt nyttår.. Jeg ga 1200 for mitt, for 2 år sida. Om det er verdt full pris på 3699 (str L)? Nei, det mener jeg ikke. Men1799; Ja, det betaler jeg, når det jeg har nå er utslitt:)

Men sett bort ifra pris, så er det ett meget bra underlag. Tåler tilsynelatende veldig mye. Har nok flere enn 100 netter på det og hver eneste av de nettene har det vært 1 eller 2 hunder med, i 2manns teltet mitt.. Jeg prøver å unngå at de trykker på det, men det skjer allikevel ganske ofte og det er like helt og fint. 

Trekket fungerer som pumpepose. Det fungerer greit hvis det blåser litt, mens det funker dårlig i lite vind. 

Jeg var også skeptisk til gnisselyder, da flere hadde påpekt det med andre thermarest-modeller. Men jeg blåste idet, da vekt vs r-verdi var såpass bra. Og jeg har aldri angret da jeg (og venner) ikke har registrert noe "bråk" idet hele tatt. Og jeg har stort sett aldri fryst, selv om det har hendt. I ikke-grisekalde omgivelser også. Men da er det nok andre ting enn underlaget som er årsaken.  

  

Fann det til 1499 på Xxl i dag. Då er det spiselig. Str vanleg dog. Ønsker meg eigentleg 120 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo "spart" så mye at du like gjerne kan legge til en Mini Pump, i hvertfall om du er like ubehjelpelig gadgetfreak som meg :oops:

Xthermen min er jeg glad jeg kjøpte, selv om jeg syntes den var dyr - jeg vurdere den som en av mine viktigste komfortgivere på tur :)  Men pumpesekken som fulgte med var tilnærmet ubrukelig i mine hender. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pumpa ser ikkje dum ut, om enn den ikkje kjem gjennom "må kunne brukast til fleire ting" nåleauget mitt. Kan ein vispe suppe med den? :P 

Dette underlaget er for meg berekna til utstyrstunge turar der eg prøvar kutte volum først og fremst, for å kunne nytte sekk med anstendig eigenvekt (sekkar med stort volum har ofte høg vekt). Vekta på sekken vert nokså drøy same kor eg vrir å vrengjer på det, med mykje hardvare. Når sikkerhetsutstyret då går gjennom både ei, to og tre runder for å få "haik" er det vanskeleg å forsvare "dippeduttar" som skal lette kvardagen på "berre" ein måte. Men for alle andre turar, og dersom dette underlaget er "hovudunderlaget" ditt, må jo denne pumpa være gull!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Tessatroll said:

Fann det til 1499 på Xxl i dag. Då er det spiselig. Str vanleg dog. Ønsker meg eigentleg 120 cm

Finner ikke billigere enn 1899,- på xxl.no. Var det lokalt tilbud i den fysiske butikken du kom over?

Som nevnt funker Exped Schozzel bag like bra på Therm-a-rest underlag. Man må file bittelitt på ventilen på bag'n for at den skal passe ventilen til Therm-a-rest, men ikke rare jobben. Bag'n brukes som en hvilken som helst annen roll top pakkpose når den ikke blåser opp underlag. Veier 16g (produsent oppgir 25g) og koster rett over 100-lappen etter Fjellsport rabatten.

UL variant av posen har også kommet. I str M står det at FS har veid den til 83g mens produsent oppgir 60g (mulig det er noe muffins her siden UL varianten veier 5 ggr mer enn originalen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 7homas skrev:

Finner ikke billigere enn 1899,- på xxl.no. Var det lokalt tilbud i den fysiske butikken du kom over?

Som nevnt funker Exped Schozzel bag like bra på Therm-a-rest underlag. Man må file bittelitt på ventilen på bag'n for at den skal passe ventilen til Therm-a-rest, men ikke rare jobben. Bag'n brukes som en hvilken som helst annen roll top pakkpose når den ikke blåser opp underlag. Veier 16g (produsent oppgir 25g) og koster rett over 100-lappen etter Fjellsport rabatten.

UL variant av posen har også kommet. I str M står det at FS har veid den til 83g mens produsent oppgir 60g (mulig det er noe muffins her siden UL varianten veier 5 ggr mer enn originalen)

Ok, en pakkpose har tross alt ein funksjon i andre høver også, så likar den varianten best. Er det eg brukar til expedunderlaga mine, samtlige faktisk, har kjøpt adapter som gjer at den passar både dei med vid og liten ventil.

Ja det var på XXL på Moa at eg fann den til 1499,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bjørja skrev:

Tror forumet lever sitt eget liv. Jeg skulle ønske mitt sidemål var så godt som det ser ut til over, men det er nok @Tessatroll som har skrevet andre avsnitt.

Er eg som har knøla frå mobilen trur eg, komt borti moderatorvalga mine! Beklager . Skulle altså sitere deg :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte ett Exped SynMat Winterlite str M og AirMat Hyperlite MW til de to siste barna, veldig lett og virke veldig bra, anbefales:-) Ellers har vi andre exped underlag for vinterbruk, SynMat 7(to stk str S og M) og SynMat 9(to stk str LW), har ingenting å utsette på disse så langt, brukt gjevnlig sommer som vinter de siste årene av voksne og små. Skulle jeg bemerke noe så var det str på de to SynMat 9 LW i sammenpakket tilstand sett opp mot str på WinterLite og HyperLite. Er kun HyperLite som ikke er noe serlig med R-verdi i av de underlagene vi bruker men det er ingen problem for oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, KjetilO skrev:

Vi kjøpte ett Exped SynMat Winterlite str M og AirMat Hyperlite MW til de to siste barna, veldig lett og virke veldig bra, anbefales:-) Ellers har vi andre exped underlag for vinterbruk, SynMat 7(to stk str S og M) og SynMat 9(to stk str LW), har ingenting å utsette på disse så langt, brukt gjevnlig sommer som vinter de siste årene av voksne og små. Skulle jeg bemerke noe så var det str på de to SynMat 9 LW i sammenpakket tilstand sett opp mot str på WinterLite og HyperLite. Er kun HyperLite som ikke er noe serlig med R-verdi i av de underlagene vi bruker men det er ingen problem for oss.

Eg er ute etter noko på omlag 300-450 gr. R verdien treng ikkje være skyhøg, kring 4 . Til kaldere turar enn set har eg downmat 9 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Tessatroll said:

Eg er ute etter noko på omlag 300-450 gr. R verdien treng ikkje være skyhøg, kring 4 . Til kaldere turar enn set har eg downmat 9 :) 

SynMat WinterLite M. Uovertruffen komfort med tykkelse på 9 cm. Veier rett over 400 gram og R-verdi på 4,9.

Har kun Exped selv. Aldri vært fornøyd med Thermarest pga de lydene foret lager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 1. mai 2016 at 15.34, Nimrad skrev:

SynMat WinterLite M. Uovertruffen komfort med tykkelse på 9 cm. Veier rett over 400 gram og R-verdi på 4,9.

Har kun Exped selv. Aldri vært fornøyd med Thermarest pga de lydene foret lager.

korleis er volumet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.