Gå til innhold
  • Bli medlem

Tverråbrean 09.04.06


vårdøl

Anbefalte innlegg

Hadde planar om å gå på Store Tverråtind i dag - 14 år etter at eg var der sist. Nede i bygda var det gråver og snøbyger, så vi var litt spente på veret når vi kjørte oppover Visdalen. Ved Spiterstulen var også veret grått, men ikkje verre enn at vi la i vegen.

Innover Tverrådalen var det 15 - 20 cm med nysnø, så det var veldig tungt å gå - og verre skulle det bli.Når vi kom inn på Tverråbrean var det nok 20 - 30 cm - og opp Tverråbandet var det fryktelig tungt med minst 40 cm - og det snødde fortsatt relativt tett. Dei sprekaste av oss måtte ta dei lengste og tyngste brøyteetappene.

Vi kom oss opp i Tverråbandet og forsette vidare mot Store Tverråtinden. Etter at vi hadde gått ca 100 høgdemeter frå Tverråbandet var sikta lik 0, så vi tok ein enkel avgjerd om å snu. Det var eit frykteleg blindføre som gjorde nedkjøringa i nysnøen vanskeleg. Nede på brean hadde spora våre snøa heilt vekk, vi tok opp kompasset for å ta ut riktig kurs for å vere på den sikre sida.

Nedturen gjekk forsåvidt greitt, men den tunge nysnøen gjorde at vi fekk frykeleg dårleg glid på skiene.

Uansett så var det ein fin tur i godt selskap og med mykje tullprat - så det var fire tilfredse karar som reiste ned i bygda att.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at det er snø i fjellet. Spesielt for oss som skal på påsketur til Jotunheimen i morgen.

Jeg mangler fortsatt Store Tverråtind. Måtte også gjøre vendereis i januar 1998 mellom toppen og Tverråbåndet. Vi lå i telt nede på Tverråbreen og hadde vært bla på Storjuvtind tidligere på dagen. Dagen ble for kort, og det ble mørkt før jeg nådde toppen. En spesiell følelse å ta seg ned til teltet i mørke og med 25 kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

:wink: Hej!

Du var väl kvar till måndagen i området? Då var det strålande väder och vi gick med förer från Spiterstulen Galdhöpiggen runt. Det var en av höjdpunkterna i mitt fjelliv. Så olika kan det vara från en dag till en annan, särskilt i fjället.

Vi fick ju minsann veta om detta under vår vecka i Jotunheimen. Kämpa till Olavsbu i snö och dimma. Se fjällen runt om i månsken en kort stund mitt i natten (för dem som var ute då), spåra tillbaka till Leirvassbu i fallande snö, etc.

Läs här om vår fantastiska tur! www.frilufts.se/marsta-sigtuna

C.


post-261-133474416527_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.