Gå til innhold
  • Bli medlem

Gram jakt, på budsjett!


heppen

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på jakt (fiske) etter erfaringer om lett fiskeutstyr å ha med seg på tur til å fiske i ferskvann og elver, mest for å drive matauk på langtur.

Hvor langt går det an å slanke fiskeutstyret? Jeg ska mekke "superlight"!

Oppsett 1, billig og laga av gamle fiskestenger:

billigfisk2.PNG

Stang (øverste ledd på gammal fiskestang) - 100 g (?)

Snøre, 30-50 m ish 200 g  

Snelle (fra samme fiskestang) ish 200g

Krok sluk og dupp - ish 50 g

sum: 550 g omtrent

Pris: gratis + noe gaffateip

Oppsett 2, megabillig og superlight:

 

billigfisk.PNG

Plastboks som snelle til å surre snøre og oppbevare fiskeutstyret i - 50g

Snøre 10- 20 m - ish 100 g

Kroker, sluk og dupp - 50 g

Sum: 200g 

Pris: 1 krone i pant / 20kr for plastboks

Hva klarer du å slanke fiskeutstyret ned til?

Og ville du fiska med det?

 

Endret av heppen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Härligt tänkande och återvinnande av material.

Är detta för fiske i havet eller småvann? Med tanke på bilderna ser det ut till att utstyret är mycket lättare än du har skrivit.

På skog- och fjällturer där jag inte vet säkert om fiske blir aktuellt brukar jag ta med ett set med krok, dupp och fiskelina ca 4 meter. Stang blir någon gren jag kan finna. Vikt ca 15 g, pris var nog ca 20 kr för 5 st set med krok/dupp/lina, så 4 kr för ett set. Plus någon cm gaffatejp runt kroken för den inte ska fastna i ryggsäcken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at vi laget noe vi kalte for "kasteboks" da jeg var liten. Jeg hadde en far som var ivrig sportsfisker, så jeg fikk fiskestang nesten før jeg kunne gå, men det var det ikke alle som fikk der jeg vokste opp. Kasteboksen var ganske vanlig å se langs vannet der jeg fisket, både ned makk og med sluk.

20140628-143115-52275884.jpg

Den gang var det også mulig å kjøpe en type håndsnøre som bare var en bøyle av metall og et blått håndtak.  Jeg tror jeg har en sånn et sted i garasjen, men der kan det lett ta litt tid hvis jeg skal ha håp om å finne den. Jeg fant en tegning av en hjemmelaget versjon.

Kasteboyle.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva du skal fiske, og hvor. En liten spole med snøre og noen kroker er alt man trenger om det skal meites. Stang spikker man i skogen og ei kongle funker som dupp. Skal du på fjellet er nok en "boksvariant" det beste. Jeg ville også gått for en variant ala REs', hvor man kan kaste. Det går ikke med brusboksen.

En veldig kul metode som jeg har prøvd en gang, er å ha med en liten ballong (evt kondom). Blås den opp og knyt igjen. Bind så snøret til ballongen, med et par meters ende ned til kroken. Så må man stille seg slik at vinden blåser ballongen ut på vannet. Så har man en stor og god dupp hvor det er lett å se når fisken biter. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boksvarianten til @REs ville jeg gjerne sett i drift. Traff en kar en gang som påsto at man kunne lenger ut med en hermetikkboks enn med fiskestang, og at han hadde dratt mye fisk med patenten.

Uansett kul tråd - og for min egen del må det billigste fiskeutstyret være at jeg benytter det jeg alt har og ikke nok en gang går i butikken og handler sluker etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksvarianten som @REs viser til brukte jeg selv som guttunge, og det ble mange knipper med ørreter med dette som utstyr. Om jeg kom lengre ut enn hva jeg gjør med stang tviler jeg vel dog på om jeg husker rett. Uansett, funker det gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Den boksvarianten til @REs ville jeg gjerne sett i drift. Traff en kar en gang som påsto at man kunne lenger ut med en hermetikkboks enn med fiskestang, og at han hadde dratt mye fisk med patenten.

Uansett kul tråd - og for min egen del må det billigste fiskeutstyret være at jeg benytter det jeg alt har og ikke nok en gang går i butikken og handler sluker etc..

Den beste boksen var de gamle fiskebolleboksene uten fals.  De ligner på Trangiakjelen,   Så litt på Colaboksvarianten.  Mekket litt, og la på en fargeblyant som holder, men en halvlitersboks vil være bedre.  Men som eksempel duger denne vanlige boksen.

20160428_132701.jpg

---------------------.

En Colaflaske kan også bli en utmerket "boks".  Det er bare å kutte den i to omtrent ved nedre kant av etiketten og kutte litt av et kosteskaftt som håndtak.   

20160428_131900.jpg

Eller for å bruke en klisje:  De er bare mangel på fantasi som begrenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, heppen skrev:

Hei!

Er på jakt (fiske) etter erfaringer om lett fiskeutstyr å ha med seg på tur til å fiske i ferskvann og elver, mest for å drive matauk på langtur.

Hvor langt går det an å slanke fiskeutstyret? Jeg ska mekke "superlight"!

Oppsett 1, billig og laga av gamle fiskestenger:

billigfisk2.PNG

Stang (øverste ledd på gammal fiskestang) - 100 g (?)

Snøre, 30-50 m ish 200 g  

Snelle (fra samme fiskestang) ish 200g

Krok sluk og dupp - ish 50 g

sum: 550 g omtrent

Pris: gratis + noe gaffateip

Oppsett 2, megabillig og superlight:

 

billigfisk.PNG

Plastboks som snelle til å surre snøre og oppbevare fiskeutstyret i - 50g

Snøre 10- 20 m - ish 100 g

Kroker, sluk og dupp - 50 g

Sum: 200g 

Pris: 1 krone i pant / 20kr for plastboks

Hva klarer du å slanke fiskeutstyret ned til?

Og ville du fiska med det?

 

20160428_132701.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Uansett kul tråd - og for min egen del må det billigste fiskeutstyret være at jeg benytter det jeg alt har og ikke nok en gang går i butikken og handler sluker etc..

Amen!

I vinter dro jeg i fiskebutikken og kjøpte en del treblekroker og splittringer, og satt meg med gamle slukbokser og byttet ut rustne og ødelagte kroker. Du verden så mange "nye" sluker jeg fikk. Og om man raider fruens lager av neglelakk så kan det bli noen helt nye varianter også.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine ideer her!

Tror jeg går for planen med å lage minifiskestang med snelle, litt lettere hvis en skal stoppe å fiske i noen min, for å så gå videre.

Hvor det fortsatt er  en "normal" fiskestang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt fiskeutstyr: Fire meters Tenkara teleskopstang, fiskeveske, liner, fluer, floatant, flueboks, og arterieklemme med saks...

Altså; Tenkara er fluefiske fra Japan -- uten snelle. Grunnleggende sett 4 meter tynn teleskopstang med 5-6 meter line på. I enden av line én eller et par fluer eller nymfer.

Hele utstyret veier til sammen, totalt, 171 gram. Kjempegøy måte å fiske på på fjelltur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik stang som shimano exage som linket til over brukte jeg mange år, til jeg greide knekke den desverre. Pakka er ikke den alle letteste men veldig praktisk. Siden den har innebygget snellefuterale så kan man pakke sammen stanga ferdig rigget. Jeg fisket mye med bomber og det tar jo litt tid å montere. Her var den klar til bruk med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Vet ikke hvor erfaren fisker trådstarter er, men du får ultralett utstyr i dag til en meget god pris som kan pakkes ned i ganske lite volum. Løsningen med boks er plassbesparende, men krever sin fisker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 4/30/2016 at 2:58 PM, Landsem said:

Vet ikke hvor erfaren fisker trådstarter er, men du får ultralett utstyr i dag til en meget god pris som kan pakkes ned i ganske lite volum. Løsningen med boks er plassbesparende, men krever sin fisker. 

er ikke en veldig dreven fisker! har mer erfaring med dorg og sette fast sluk i fjærsteiene som liten unge, har hørt go-ord om makk og dupp, og passer meg perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.